Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knabbel1070

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:09

Hallo, ik ben me wat aan het oriënteren op het mennen. Nu vroeg ik me af zijn er ook anatomische menhoofdstellen (en eventueel zelfs anatomische mentuigen)? Want mijn paard loopt heel goed onder het zadel op micklem maar ik kon niks vinden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:37

Ja die zijn er, ideal heeft bijvoorbeeld het freestyle borststuk :D . Op de website van demenner.nl staat wel veel, en anders gewoon even googlen.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:14

Hier ook 2 micklems voor beide paarden gekocht aangezien de eerste zo goed beviel voor de ander ook 1 gehaald. Vond de frontriemen zo lelijk dus 2 mooie frontriemen laten maken. Ik ben helemaal blij.

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:36

Knabbel1070 schreef:
Hallo, ik ben me wat aan het oriënteren op het mennen. Nu vroeg ik me af zijn er ook anatomische menhoofdstellen (en eventueel zelfs anatomische mentuigen)? Want mijn paard loopt heel goed onder het zadel op micklem maar ik kon niks vinden.

Er bestaan wel anatomische gevormde tuigen waaronder bijv het freestyle en andere gelijkende borsttuigen zoals hier boven al door iemand genoemd. Maar deze passen niet bij elk type paard bij veel past de ‘normale rechte’ veel beter. (bij de freestyle verdeelt de druk soms heel slecht en snijd/drukt deze vooral op 1 plek.)
anatomische menhoofdstellen zullen er niet echt zijn volgensmij (iig nog nooit tegen gekomen), alleen met uitsparing bij de oren zijn ze er maar verder niet. Dit zal vast met de stevigheid te maken hebben en omdat de meeste menhoofdstellen gebruikt worden met een stang bit en daar een hoge neusriem het ‘beste’ past.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:34

Mag ik jullie advies vragen? Omdat pony schuurplekken kreeg van de bakstukken van het hoofdstel ( lage neusriem) op zoek gegaan naar anatomisch hoofdstel met zachte padding en uit 1 stuk bestaat. Ik heb de frontriem eraf gehaald , die het hoofdstel naar mijn gevoel een stuk breder maakte. Voor mijn gevoel zit ie goed maar toch even benieuwd naar jullie professionele blik ;-) het is overigens een Easy Comfort maat pony nav tip in dit topic!
Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:53

bruceandnoon schreef:
Mag ik jullie advies vragen? Omdat pony schuurplekken kreeg van de bakstukken van het hoofdstel ( lage neusriem) op zoek gegaan naar anatomisch hoofdstel met zachte padding en uit 1 stuk bestaat. Ik heb de frontriem eraf gehaald , die het hoofdstel naar mijn gevoel een stuk breder maakte. Voor mijn gevoel zit ie goed maar toch even benieuwd naar jullie professionele blik ;-) het is overigens een Easy Comfort maat pony nav tip in dit topic!
[ [url=m/Rk5kBY.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/edX4LN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat een maatje kleiner beter/mooier zal passen, maar op zich kan dit net aan.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:42

KirstenChes schreef:
Hier ook 2 micklems voor beide paarden gekocht aangezien de eerste zo goed beviel voor de ander ook 1 gehaald. Vond de frontriemen zo lelijk dus 2 mooie frontriemen laten maken. Ik ben helemaal blij.

[ [url=m/mVU7gC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er prachtig uit met die mooie frontriemen!
Zijn de gespen standaard messing kleurig op de multi?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:34

Wat vinden jullie van de hoogte van de neusriem bij mijn ruin? Hij liep eerst op de micklem multi, maar heb nu een competition voor hem gekocht maar blijf twijfelen over de afstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:25

De neusriem zit te laag, mag zeker 2 gaatjes aan elke kant hoger!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:12

Zou hem inderdaad 1 of 2 hoger eens proberen hoe hij dan zit. Heb ook het idee dat ie nu wel erg laag zit.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:09

Foto's zijn lastig te beoordelen vanuit de hoek waaruit ze gemaakt zijn. De neusriem 2 hoger gaat volgens mij niet dan ligt de hoek te hoog en loopt deze over het jukbeen ipv erlangs

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:12

Ja daar ben ik ook bang voor. Zal morgen samen met mijn zusje nog een keer foto’s maken. Dan blijft hij ook beter staan

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:51

hoi ,

bij deze een vraag over de Schockemöhle hoofdstel Equitus BETA
ik wil deze gaan aanschaffen omdat hoofdstel van kramer toch niet helemaal bevalt kwa kwaliteit
weet iemand hoe de maten van de Schockemöhle hoofdstel Equitus BETA vallen ?
normale hoofdstellen heeft mijn pony altijd cob maar heb het idee dat anatomische hoofdstellen kleiner vallen, ik heb nu van EquiBling het kopstuk dat is maat full en neusriem is cob, zoals ie nu zit op de foto zit de neusriem bij het bit op het eerste gaatje dus twijfel erg of ik maat cob of full moet nemen ?

Afbeelding

Afbeelding

originele kopstuk wat dus aardig krap zat maat cob
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:03

Mijn jonkie heeft vandaag haar eerste "volwassen" anatomische hoofdstel mogen passen :Y) :D Het is de BR Howden, erg mooi leer en een heel fijn kopstuk wat de atlas mooi ontlast. Ik twijfel alleen een beetje of ik de neusriem niet nog wat moet laten zakken (ivm de pasvorm bij overgang bakstuk/rondgenaaid deel vd neusriem wat nu net tegen het jukbeen aan lijkt te liggen). Zie ik dat goed?
Afbeelding

Paard vond hem geloof ik wel geslaagd :+ :P
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:10

Ik zou hem denk ik een gaatje laten zakken ja.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:33

Dank je, dat vermoedde ik idd al! Ga ik dat morgen eens proberen :j

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:55

Is hier iemand die de hooks Chester Fairfield en/of de Lingus fairfield heeft? Ik wil graag foto's zien en wat maten weten, ivm koudbloed die bijna niks past....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:05

Crista schreef:
Is hier iemand die de hooks Chester Fairfield en/of de Lingus fairfield heeft? Ik wil graag foto's zien en wat maten weten, ivm koudbloed die bijna niks past....

Daar staan véél foto's van in dit topic. Oa van de mijne. Je kunt dit topic doorzoeken (bovenin bij zoeken aangeven 'huidige topic') op de term 'chester' en de term 'lingus', dan vind je er best wat :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:27

Ik heb beide, dus vraag maar! Lingus en chester in maat Full

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:21

lotte002 schreef:
hoi ,

bij deze een vraag over de Schockemöhle hoofdstel Equitus BETA
ik wil deze gaan aanschaffen omdat hoofdstel van kramer toch niet helemaal bevalt kwa kwaliteit
weet iemand hoe de maten van de Schockemöhle hoofdstel Equitus BETA vallen ?
normale hoofdstellen heeft mijn pony altijd cob maar heb het idee dat anatomische hoofdstellen kleiner vallen, ik heb nu van EquiBling het kopstuk dat is maat full en neusriem is cob, zoals ie nu zit op de foto zit de neusriem bij het bit op het eerste gaatje dus twijfel erg of ik maat cob of full moet nemen ?

[img]m/SAMdty.jpg[/ig]

[img]m/ax5Lpn.jpg[/im]

originele kopstuk wat dus aardig krap zat maat cob
[ [url=m/MrXti3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit hoofdstel. Heb voor mijn paard met maatje full een gewone full en kan hem ruim verstellen. Mijn pony die kwa halsters ed cob draagt past hem ook op de laatste gaatjes. Echter eentje die kwa halsters x full draagt past hem weer op z’n ruimst maar daar zou hij best xfull mogen hebben daar echt alles op het laatste gaatje zit. Ik denk dat je met een cob goed zit !

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:43

Bij mijn paard zit de kaakriem van de Micklem op z'n strakst bij de full. De rest zit in het midden. Ze vallen raar uit vind ik. De frontriem is zelfs van de xfull te kort.
Toch kom ik steeds weer op de Micklem uit als fijnste hoofdstel, terwijl ze zo lelijk zijn. :O

Foto met een groothoeklens van de telefoon, maar paardlief vindt deze toch het fijnst.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 20-05-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:50

@germie ja, mooi zijn ze écht niet, de micklems. Maar ja, als je paard daar het fijnste op loopt....
Dan maar wat minder mooi, toch?

Mijn paard loopt gelukkig érg fijn op de chester - die ik wel mooi vind. Denk er wel over om haar ongebroken watertrens te vervangen voor een ongebroken bus- of d-trens om het makkelijker te maken om te sturen voor het eenhandige werk (working equitation training, geen wedstrijdniveau, maar we vinden het leuk om te trainen). Maar dat doet gelukkig niets af aan het uiterlijk van het hoofdstel :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:55

Skippy01 schreef:
@germie ja, mooi zijn ze écht niet, de micklems. Maar ja, als je paard daar het fijnste op loopt....
Dan maar wat minder mooi, toch?

Mijn paard loopt gelukkig érg fijn op de chester - die ik wel mooi vind. Denk er wel over om haar ongebroken watertrens te vervangen voor een ongebroken bus- of d-trens om het makkelijker te maken om te sturen voor het eenhandige werk (working equitation training, geen wedstrijdniveau, maar we vinden het leuk om te trainen). Maar dat doet gelukkig niets af aan het uiterlijk van het hoofdstel :)

Klopt. Ik blijf ook vastzitten aan bitloos. Hierdoor zal ik de stap naar het Z in de dressuur nooit kunnen maken helaas. Terwijl paard er klaar voor is. Ik heb ook een erg mooie Aquila voor met een bit, helaas dus niet bitloos te gebruiken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:59

@germie blijft jammer dat ze die keuze niet bij de ruiter laten...
Mijn paard wilde ik bitloos rijden, maar zij vindt druk op haar neus (maakt niet uit hoe hard of zacht) gewoon STOM. Op een bit met 2 vingers te rijden. Bitloos hangt ze vol in mijn handen of gaat ze lekker de andere kant op. Zit tussen haar oren, want ik kan haar eenhandig voor 90% op been en op zit rondsturen op een bit.
Is zó paard-afhankelijk wat ze fijn vinden! Zonde dat jij niet door mag met een paard dat klaar is, omdat je toevallig bitloos het beste uit de voeten kan met je paard.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:08

Ik heb dinsdag de Chester binnengekregen, en net voor het eerst mee gereden. Wat een fijn hoofdstel, mooi zacht leer en heel makkelijk aan verschillende paardenhoofden aan te passen. De twee paarden die ik er net mee heb gereden liepen er ook echt fijner op (reed altijd nog met een 'ouderwets', niet-anatomisch hoofdstel). Morgen de andere twee er ook mee rijden, ben benieuwd of ik daar ook verschil mee merk.

Ik vind de chester dan weer echt niet mooi met die messingen sluitingen. Als ze dat nou zilver hadden gedaan en de bakstukken met blinde sluitingen, was het al veel beter. Pasvorm is wel super en ook echt mooi, mooi ook dat er geen keelriem aan zit.