[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:35

Knap paard!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:40

dat balkje voor zijn ogen :+

Dat is wel heel slordig, twee zo duidelijk verschillende panelen er onder :oo Maar ik vind het hele interessante zadels - fijn dat hij bevalt. Prijzen zijn ook zeer redelijk. :$

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:48

DD hoe zwaar is dat zadel ongeveer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:50

Ik had er al meer goede dingen over gehoord van mensen die al aardig wat boomloosjes bepoteld hebben, dus ik durfde de gok wel aan.
En als ik uiteindelijk toch kies voor mijn ouwe trouwe Bob Marshall raak ik hem vast wel weer kwijt :)

Maar eerst eens wat meer kilometers er in maken voor ik díe keus maak :D

@marcella: ik gok dat ie rond de 9 a 10 kilo zit. Hij is iets lichter dan mijn BM en die is 11/12 kilo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:51

HHmmm jammer gaan mijn schouders weer niet blij van worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:58

Ik kan er nog eens mee op een weegschaal gaan staan, want ik gok ook maar wat :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:03

Meteen maar even gedaan :D
Colorado 11,2
BM 11,9
Maar de BM heb ik nu zware Wall's beugels aan hangen.
Dus je kunt zeggen dat ze even zwaar wegen.
Het viel mij ook tegen, had ook verwacht dat ie lichter zou zijn. Maar gezien de dikte van het leer is het gewicht ook niet zo onlogisch.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 13:37

Wat een mooie bonte <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:09

Voor de geïnteresseerden: een Bay-dun (bruin-wildkleur) Frame-Overo American Painthorse van nu 19 jaar uit Canada.
Gevonden op Dreamhorse.com en verliefd geworden, vanachter een beeldscherm gekocht, betaald en laten importeren.
Op de stoep afgeleverd zag ik haar voor het eerst in het echt en ben nog steeds verliefd :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:30

DubbelDun schreef:
Voor de geïnteresseerden: een Bay-dun (bruin-wildkleur) Frame-Overo American Painthorse van nu 19 jaar uit Canada.
Gevonden op Dreamhorse.com en verliefd geworden, vanachter een beeldscherm gekocht, betaald en laten importeren.
Op de stoep afgeleverd zag ik haar voor het eerst in het echt en ben nog steeds verliefd :D

wauw, knap van jou!
Je hebt gelijk van zo te kopen, heb er al drie gehad waar iets aan mankeerde en ze mij vanalles wijsmaakten terwijl ik erbij stond. Kga eens stiekem kijken op de site :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:48

Ik kijk er nog regelmatig en kom hele leuk paarden tegen, maar de 'postzegel' is zo duur (en de $$ staat zo hoog).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:54

DubbelDun schreef:
Ik kijk er nog regelmatig en kom hele leuk paarden tegen, maar de 'postzegel' is zo duur (en de $$ staat zo hoog).

ja, geweldig wat er allemaal tussen staat, een leuk veulen, met de naam Prince is zoooo leuk :wow: ! Ben maar op mijn handen gaan zitten :D

Hoeveel kost de postzegel, als ik vragen mag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:57

Je hebt een maand in quarantaine én de vlucht+papierwinkel, hier inklaren en BTW/invoerrechten. Bij mij kwam er dan nog vervoer vanaf Luxemburg tot huis bij. Ik was 10 jaar terug al 5000 euro kwijt.
Doe je het inklaren zelf en het vervoer dan gaat er zo'n 1000 af.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:26

Oeh DD wat een leuk zadel is dat zeg! Ga zo eens op de site neuzen.

Twee weken terug mijn eerste dressuurwedstrijd gereden met de BF Barrydale, en dat heeft hij glansrijk doorstaan. Krijg nog steeds veel vragen en complimenten over het zadel. En het peerd eronder <<) :D Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van ons in tenu.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tadaa! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:34

Ziet er netjes uit. Heb je geen last van die kniewrongen ?? Die dingen zou ik nu echt niet meer gewend zijn :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:38

Nee hoor, die zitten me niks niet in de weg. Ze zijn wel eens prettig als hij besluit om meer vaart te maken dan ik had gedacht. Of als hij weer eens een sprong tijdens het draven maakt, vindtie grappig. Tijdens de proef zette hij ook een beste galop aan, en dan is het best handig om wat steun te hebben. Commentaar op het protocol was ook 'te hard' :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:42

Advies gevraagd! -O-

We proberen [***] nu weer stapje voor stapje aan een ruiter/zadel te laten wennen en dat gaat heel goed; hij blijft met losse teugels stilstaan tijdens het op&afstappen en heeft vandaag ook de eerste stappen in stap gezet met mij op zijn rug. Superleuk, alleen minder leuk: de Ghost Piccolo lijkt op geen enkele manier passend te krijgen. -O-
Sowieso is [***]'s rug erg kort & is zijn schoft erg hoog en vooral smal waardoor het zadel steeds naar achteren schuift tot de naad tussen zitting en cantle op zijn laatste ribben ligt en, de achterkant van het zadel ligt al op het begin van de lendenwervels. Let even niet op het rendier: hier wil het zadel steeds naartoe: ;)

Afbeelding

Ook als je dit een acceptabele plek vindt, dan is er het probleem dat het zadel ook te flexibel lijkt: het schuift niet alleen naar achteren maar de voorkant van de panelen zakt zodra je opstapt meteen over zijn schoft omlaag waardoor dekje strak om de schoft trekt (hoe strak ik hem ook aan de voorboog vastmaak) en de voorboog nog maar een paar cm boven de schoft hangt en de panelen zich om de schoft vastklemmen.
Volgens de osteopaat heeft hij 6 cm ruggengraatruimte nodig. Als ik de panelen dichter bij elkaar doe dan klemmen de bovenkanten van de panelen gewoon hoger om de schoft vast. :(

Wat ik heb geprobeerd:
- Ghost dekje helemaal vastknopen aan de boog zodat hij zo hoog mogelijk boven de rug zweeft: zodra je zit en de voorkant van het zadel dus omlaag zakt, ligt het dekje van voor tot achteren op de ruggengraat
- Zelfde verhaal met een zelfgemaakte pad met de inlages echt onder het dek zodat er van voor tot achteren genoeg ruggengraatruimte is. Ook al knoop ik dat helemaal hoog vast aan de boog: zodra ik opstap (via het opstapblok) zakt het zadel over de schoft en trekt het het dekje strak over de ruggengraat.
- Ik heb het zadel er ook een keer opgehad zonder dekjes/pads: als ik de inlages op de juist plek vastplak dan zweeft de voorboog zonder ruiter erop netjes boven de schoft, maar tien cm verder naar achteren in de kamer ligt de onderkant van de kamer bijna op de doornuitsteeksels. Naar achteren toe krijgt hij wel weer ruggengraatvrijheid. Doordat hij zo aan het einde van de schoft al zo dicht op de ruggengraat zit ben ik er maar niet op gaan zitten.

Ik vermoed dus dat [***] een zadel nodig heeft met een grotere stijfheid dat zichzelf in vorm houdt en niet van vorm verandert rondom de schouders zodra je opstapt. Dus waarschijnlijk eerder een stijver zadel met een vaste pommel of een steviger zadel met een flexibele boom. Ik zat zelf te denken aan een Bua zadel.
Nu is het punt dat [***] de komende maand alleen in stap bereden mag worden en we daarna pas aan de draf gaan werken, dus eigenlijk kunnen we pas over een maand een nieuw zadel écht uittesten. Maar wat gaan we dan doen tot we zover zijn?
- Een maand lang zonder zadel rijden (max 10 minuten rijden per keer en alleen in stap)? Nadeel van zonder zadel rijden is dat mijn zitbeenknobbels nogal in de rug prikken.
- Een barebackpad valt af want dat heeft geen ruggengraatvrijheid en zal ook straktrekken over de schoft.
- Een maand met een strak op de ruggengraat/schoft liggende Ghostpad plus Ghost rijden, want het is maar in stap?
- Tijdens deze stapmaand al een Bua/flexibel boomzadel passen om te kijken of dat iets is, ookal kan hij dan alleen geprobeerd worden in stap en tijdens grondwerk?
- Voor die stapmaand al een boomloos zadelpasser erbij halen om te kijken of die iets met de Ghost/een ander zadel kan betekenen? Ook dan zouden we de zadelmodellen alleen in stap kunnen testen.

Mijn einddoel is sowieso om ooit een Bua bij [***] te proberen, maar ik had eigenlijk in mijn hoofd om dat over een maand of 2 te doen als we al lekker kunnen draven en we hem ook goed kunnen uitproberen en tot die tijd de Ghost te gebruiken. Alleen blijkt de Ghost + ruiter veel slechter te zitten dan verwacht, dus hoe overbruggen we die twee maand?
Een Bua een maand testen gaat hem helaas niet worden, dat wordt niet gedaan.

Hier trouwens de bron van het kwaad: [***]'s schoft... >;)
Afbeelding
Afbeelding

Ik snap dat niemand hier een kant en klaar antwoord op zal hebben, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd naar hoe anderen dit aan zouden pakken, want ik word een beetje tureluurs van alle opties, vooral omdat geen van allen ideaal is...
Dus alle meningen/ervaringen/inzichten zijn welkom!
(en ja, paard inruilen zou de beste oplossing zijn... :') )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:29

Aparte kussens laten maken voor onder je Ghost?
Eventueel met meer stijfheid en een wigje er in?
Ik kan de foto's sturen naar fabrikant, die wil daar wel over nadenken. :j
Maar dit is een verdomd lastige rug :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:30

Teteltee laten komen. Als je een boomloos passer wilt hebben, onafhankelijk van enig merk whatsoever : echt doen. Ik heb nog van niemand negatief commentaar gehoord/gelezen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:31

Dit is beyond Teteltee, vrees ik ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:47

Serieus ? Zo'n moeilijke rug ? Balen zeg. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:58

@ Jokari: Als ik naast hem sta dan valt zijn rug helemaal niet op als extreem raar, :o maar zodra je er iets oplegt dan merk je dat zijn schoft niet alleen hoog is maar ook heel erg smal is waar hij omhoog komt. Er blijft dus niets aan pads of inlages op 'plakken', alles roetsjt meteen naar beneden.
Het zou kunnen zijn dat zijn schoft met veel training breder wordt, maar zelfs als dat (in beperkte mate) gebeurt, wat moet je dan tot die tijd op zijn rug gebruiken?

De rugfoto's zijn trouwens van een maand geleden en inmiddels is hij al wat bespierder op zijn rug en schoft dus dat is positief, alleen zakte de voorkant van het zadel vandaag dus ook over de nieuw bespierde schoft omlaag...

Over Teteltee hoor ik alleen maar positieve dingen dus haar langs laten komen vind ik absoluut geen slecht idee, maar ik vrees dat zelfs als zij de juiste positie/dikte voor de zadelkussens ontdekt (of met een compleet ander merk aankomt), we bij boomloze zadels (zoals bv ook de Barefoot) nog steeds blijven zitten met het probleem dat er geen boomloze pad onder kan. Daarvan hangt de rugnaad namelijk ook zonder ruiter al op [***]'s hoog liggende doornuitsteeksels (3 pads geprobeerd) - plus dat de inlages in veel pads eigenlijk te dicht op elkaar liggen waardoor er geen 6m brede ruggengraatvrijheid is. Maar zitten de inlages verder uit elkaar, dan hangt de rugnaad vaak ook weer lager. Of iemand moet een wonderpad weten? Burioni heb ik bijvoorbeeld nog niet geprobeerd.

Maar goed, een maand lang 3x per week (opbouwend tot) 10 minuten zonder zadel rijden is ook niet echt top... Dus als iemand soortgelijke ervaringen heeft of een briljante oplossing weet, dan hoor ik het graag!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:08

Pfwiet. Dat klinkt idd niet makkelijk.
Euhm... Grandeurpad met laag schaap onderaan en stevige inlages ? Succes, ik hoop dat je een oplossing vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:14

Kwetal schreef:
Aparte kussens laten maken voor onder je Ghost?
Eventueel met meer stijfheid en een wigje er in?
Ik kan de foto's sturen naar fabrikant, die wil daar wel over nadenken. :j
Maar dit is een verdomd lastige rug :o

Als je de foto's door wilt sturen, dan graag. :j
Sowieso merk ik dat het zadel op [***] andere dingen doet dan bij andere paarden: je ziet steeds foto's van dat als je in het zadel zit je de voorkant van de pad/zadelkussens heel makkelijk op kunt tillen: doordat ze bij [***] omlaag zakken tot ze zichzelf vastklemmen lijken ze met pad juist vrij strak om de schouder te zitten, zeker aan de bovenkant.

Ik denk dat de beste optie is om een zadel(aanpassing) met flink wat rugvrijheid te vinden waar we geen boomloze zadelpad bij nodig hebben maar gewoon een dun dekje (of helemaal niets) onder kunnen schuiven. Dan zijn we tenminste van alle pads met omlaag zakkende inlages & rugnaad-op-de-doornuitsteeksels-problemen af.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het zelf verkeerd/te somber in zie, maar mijn stalgenootje en ik hebben [***]'s rijminuten vandaag vooral gevuld met zadel aanpassen en dat leverde niet echt veel positiefs op.