[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:50

Hoe lang is een gewone Roma en hoe lang is de piccoloversie hiervan?

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:59

Gewone Ghost zadels zijn ongeveer 58cm en een piccolo versie 4cm korter, 54cm.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:52

Er zijn verschillende type's Barefoot, maar wat ik mij afvraag; zit er onderling ook verschil in welk type het beste past bij een bepaalde rugvorm? Of is de basis van elk zadel gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:42

Ik heb cherokee2 getest zat goed.
voor t mooie nét wat lang...hij liep er wel fijn mee en ook belangrijk: ik stapte af zonder pijn.

wil nog wel de cheyenne testen want miste wel wat gevoel met mijn pony...toch wel breed zo met die wrongen..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:37

Zoals beloofd een wat uitgebreider testverslag van de Roma Piccolo die op dit moment bij mij is om te testen.
Ik wilde graag kijken hoe hij het deed op mijn jonge haflingermerrie. Ondanks haar luxere bouw heeft ze echt totaal geen schoft en is megabreed van boven. Naast dat dat enorm makkelijk schuift merkte ik ook dat ik haast niet netjes kón zitten fysiek omdat ze zo breed is bovenop.

De ghost was direct een verademing! Heel erg fijn. Vorig jaar heb ik ook de Quilty getest, die was toen nog best anders en was ik een beetje twijfelachtig over, maar de Ghost viel ik eigenlijk al voor toen hij aankwam in de doos.... wat een mooi zadel! <3

Het testrijden begon ik op mijn fjordenman. Hij doet altijd enorm zijn best met nieuwe dingen, ook zadels, hij slooft zich dan echt uit. Lief paard :D Hij liep er zo mee weg en vooral in galop merkte ik dat hij zich makkelijker rond kan maken ermee.
Dit is een foto van het eerste testmoment en had het zadel net wat ver naar voren, afgelopen dagen heb ik het verder naar achter gelegd en was dat nog fijner.

Afbeelding

Dan op mijn hafmeisje, waar ik het in principe voor test (alhoewel ik 2 ghosts ook geen straf zou vinden als het bevalt ;) ).
Testronde was mijn les. Het was duidelijk even voelen en aftasten voor ons beiden. Ze is heel sensibel en moet echt even voelen, ik moest mijn balans wat terugvinden want de ghost zet me wat verder naar achter. Positief gevoelsmatig, maar wel even wennen.

Afbeelding

Afbeelding

We maakten er ook een sprongetje mee. Dit is de tweede keer dat Wente onder het zadel wat sprongetjes maakte en ik ben geen springheld, maar het ging heus wel heel leuk ;)

Afbeelding

De dagen daarna heb ik het zadel nog meegenomen op bosritjes, geen foto's van, maar ook bij een noodsprong-met-bokkesprong zat ik dankzij de wrongetjes nog geen milimeter anders als ervoor, hoera voor het zadel!

Ik test nog eventjes door maar ben absoluut wel om :D Nu is het bedenken welke kleuren ik het liefst wil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 02:04

Hmm jij zit veel rechter dan mij op zo'n ghost

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:05

Wauw raya, wat staat hij mooi en jij zit er heel netjes op!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:14

Fijn dat je een Barrydale hebt gevonden Manon, staat super!

Ik sta in de meeleesmodus, drukste week ooit tot nu toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:58

Gaaf zadel Raya!

Hoe is de zit in vergelijking met barefoot. Ook zo zacht???

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:00

Raya, wat leuk, ook een springfoto met de Ghost!!
Ziet er netjes uit allemaal!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:09

Wat gaaf die foto's Raya, staat super goed! En wat een enorm leuke haflinger :)

darkchrystal ik vind de Ghost misschien nog wel zachter zitten dan de barefoot (ik vind m heerlijk zitten hihi). Waar woon je ergens? Als je niet te ver woont wil ik mijn Ghost wel een keertje meenemen om te proef zitten?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:33

Na dat verhaal wil ik ook wel eens een ghost testen! Ik heb nu een dressuur zadel te leen, maar ik denk dat dat straks met rijden tegen valt na boomloos :+.

Ik las iets over een model tot maat 40? Mijn fjord is extreem kort en mijn Barefoot maat 1 is al te lang (niet erg maar je ziet wel dat de pad schuurt achterop haar rug).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:48

De piccolo versies gaan inderdaad tot ongeveer broekmaat 40. Ook afhankelijk van de lengte van je bovenbenen etc.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:54

Raya, hij staat echt prachtig op beide paardjes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:41

Mooie foto's! Die wrongen lijken ook wel goed te zitten voor een sprongetje toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:18

Ik woon nabij Arnhem en apeldoorn

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:31

Jennyxx schreef:
Oh vergeten erbij te schrijven. Er ligt al een speciaal prolite pad onder met dikke inlages om de achterkant op te hogen -O- Maar eigenlijk moet je wel kijken naar de foto waar ik er op zit. Want dit zadel is dus met een flexibel iets waardoor het om je paard moet zakken zeg maar.

Ik zal hem nog wel probberen om verder naar achteren te leggen. Moet er wel bij zeggen dat het een beetje gezichtsbedrog is dat hij te ver naar voren ligt. Omdat hij zo schuin ligt, komt het zweetblad naar voren. Als je goed kijkt bij de schoft zie je dat het zadel daar meer naar achteren ligt. Het lag namelijk wel echt achter de schouderbladen. Maar ik heb nog ruimte zag ik op de foto's. Dus ik probeer hem toch nog ff meer naar achteren te leggen. Of het voldoende is...

De lexington had ik geprobeerd en dat lag recht :D Alleen zit die een stuk breder dan deze... Ik krijg dan last van mijn bekken en kramp in de benen (moet veel aansporen bij dit paardje). Deze HM zit zelfs smaller dan mijn boomzadel.

Lexington:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Had je eigenlijk ook gekeken naar de hidalgo? Die heb ik er dus sinds kort opliggen en die is erg fijn en ook goed passend voor ijsjes :3

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:36

O jammer darkchrystal dat is helaas wat te ver voor mij.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:04

Ik heb mijn proefrit er op zitten met mijn Cherokee, zit verder prima, maar wat ik wel erg stug vind is het wrong gedeelte en al helemaal als je de losse wrong onder het zweetblad hebt zitten. Is dat bij alle barefootzadels met wrong zo?

Hoe is de wrong bij de Barrydale, is deze ook zo stug? Of juist flexibeler als je hem indrukt bv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:33

De barrydale wrong vind ik zelf erg hard.. Die zit er ook echt bovenop natuurlijk.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:46

Roosyes schreef:
Na dat verhaal wil ik ook wel eens een ghost testen! Ik heb nu een dressuur zadel te leen, maar ik denk dat dat straks met rijden tegen valt na boomloos :+.

Ik las iets over een model tot maat 40? Mijn fjord is extreem kort en mijn Barefoot maat 1 is al te lang (niet erg maar je ziet wel dat de pad schuurt achterop haar rug).

Ik heb er 1 op mn c liggen
En hij ligt echt prima en die is echt heeeel kort
Die had maatje 0x van barefoot er op liggen en nu heb ik de korte ghost
Maar het is echt ideaal al wil ik misschien toch een zitting met wrongen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:50

Nachtlampje schreef:
Jennyxx schreef:
Oh vergeten erbij te schrijven. Er ligt al een speciaal prolite pad onder met dikke inlages om de achterkant op te hogen -O- Maar eigenlijk moet je wel kijken naar de foto waar ik er op zit. Want dit zadel is dus met een flexibel iets waardoor het om je paard moet zakken zeg maar.

Ik zal hem nog wel probberen om verder naar achteren te leggen. Moet er wel bij zeggen dat het een beetje gezichtsbedrog is dat hij te ver naar voren ligt. Omdat hij zo schuin ligt, komt het zweetblad naar voren. Als je goed kijkt bij de schoft zie je dat het zadel daar meer naar achteren ligt. Het lag namelijk wel echt achter de schouderbladen. Maar ik heb nog ruimte zag ik op de foto's. Dus ik probeer hem toch nog ff meer naar achteren te leggen. Of het voldoende is...

De lexington had ik geprobeerd en dat lag recht :D Alleen zit die een stuk breder dan deze... Ik krijg dan last van mijn bekken en kramp in de benen (moet veel aansporen bij dit paardje). Deze HM zit zelfs smaller dan mijn boomzadel.

Lexington:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Had je eigenlijk ook gekeken naar de hidalgo? Die heb ik er dus sinds kort opliggen en die is erg fijn en ook goed passend voor ijsjes :3

Zitten die ook smal eigenlijk? Zelf durf ik er niet zo goed mee te rijden vanwege dat metale plaatje van de beugelophanging dat over de ruggengraad loopt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:01

Tjah, als ook de wrong van de Barrydale zo stug is vallen beide zadels af...da's jammer. Dan kan ik net zo goed voor een Cheyenne gaan. Mijn merrie wil nogal eens een sprong opzij maken waardoor ik van een zadel zonder wrong af glij zeg maar.

Hoe was voor jullie de overstap van boomzadel naar boomloos, moesten jullie ook eerst weer een balans vinden in het zadel?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:16

De wrong van de barrydale deukt niet mee in en is vrij hard inderdaad, maar ik heb er helemaal geen last van! Wat is de reden dat je geen harde wrongen Wilt?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:30

Als ik het zo begrijp is de maat 1 Barefoot Cheyenne net wat korter dan de Piccolo van Ghost; de Barefoot Cheyenne maat 1 is volgens de maattabel 52 cm lang, en de Piccolo dus 54 cm.

Ik begin door dit topic ook steeds nieuwsgieriger te worden naar de Ghost, ik denk dat ik over een tijdje maar eens Teteltee ga vragen om langs te komen. :)