[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:03

maralyn schreef:
Dankjewel...
Zou er iemand ergens zijn die mij kan vertellen welke boomloos dan gaat passen?

Ik heb op mn meisje een cheyenne gehad, naar mijn weten lag deze niet gek.
Maar ik heb daar verstand van als een doperwtje dus een uitspraak er over durf ik niet te doen.

Enige advies die kan geven vraag een testzadel aan van de Arizona nut, gewone Arizona en de Missoula nut zijn namelijk ook testzadels van.

Shirley

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:07

Of een Cheyenne of Cherokee :j

Woont er niemand bij je in de buurt toevallig ?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:10

Shirley schreef:
Of een Cheyenne of Cherokee :j

Woont er niemand bij je in de buurt toevallig ?

Ik heb een Cheyenne gepast, van iemand in de buurt. heerlijk gereden ook...
Maar geen idee of hij wel 100 lag.....
Heb wel een filmpje, maar die gaat alleen op pb verzonden worden ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:15

Zo erg ?

Je mag 'm mij best sturen, maar ik weet zeker dat pmarena je veel beter advies kan geven, zij is echt de expert :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:27

Shirley schreef:
Zo erg ?

Je mag 'm mij best sturen, maar ik weet zeker dat pmarena je veel beter advies kan geven, zij is echt de expert :j

Nee hoor, niet zo erg.
Maar ik heb daar geen behoefte aan, en voel daar erg weinig voor.

Neu, ze gaf een sprongetje weg, en verloor mijn beugel. Vond t knap dat ik bleef zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:29

Tja je mag mij ook wel sturen hoor, maar pmarena is toch degene met de meeste ervaring.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:53

Ik heb een vraagje. Ik heb in mijn Atlanta uit 2011 een M pommel zitten. Het zadel schuift aan de achterkant iets weg soms, voorkant blijft wel goed liggen. Ik kreeg hier al de tip om extra inlages te gebruiken, dat ga ik proberen. Maar ik wil ook eens proberen een andere pommel erin te stoppen. Nu ligt er op stal een oude (2006 geloof ik) Cherokee met een L pommel. Gaat dat passen of moet ik een pommel uit dezelfde generatie gebruiken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:21

Tja je kan het proberen alleen gaat het alleen niet lukken zonder al te veel geweld dan niet doorgaan zou ik dan doen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:35

Misschien hier iemand een idee.. Ik ben op zoek naar een western hoofdstel voor bij de bruine Arizona.
Iemand suggesties? Ik kan de juiste kleur bruin maar niet vinden of ze zijn echt mega duur/lelijk -O-

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:48

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:58

Tja een goede kwaliteits westernhoofdstel is nu eenmaal niet goedkoop. En vaak koop je de teugels los van het hoofdstel. Maar de meeste standaard bruine hoofdstellen zullen passen er goed bij hoor. En daarbij heb je ook nog het risico dat door gebruik en invetten het leer nog donkerder word.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:10

Denk dat het toch maar het nut hoofdstel van Barefoot wordt dan :)
Die kwaliteit lijkt me heel goed en op de foto op BF bij de Arizona vind ik het kleurverschil ook niet storend

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:30

Even een vraagje waar jullie mij misschien mee kunnen helpen :)

Onze stijve fjordenkruising merrie heeft een klein beetje een doorgezakte rug (niet echt duidelijk maar ook geen rechte sterke rug, gewoon haar bouw) wat ze al heeft sinds ze bij ons is. Mijn moeder rijdt er voornamelijk op.
Nu kunnen wij van een vriendin haar barefoot zadel overnemen, maar is dat wel zo slim om te gebruiken op deze merrie? Mijn moeder is 70 kilo en 1.75 lang, dus natuurlijk een relatief groot opp op de rug. Een boomloos heeft minder drukverdeling weet ik uit ervaring dus ik weet niet of het slim is om dan te gebruiken ivm de rug van onze merrie. Wat vinden jullie?

En dan nog wat, we hebben een L en een M pommel geprobeerd. M heeft niet een vol raakvlak op de rug, L wel. Maar L drukt wat op de schoft omdat hij zo laag is. Dit is niet goed zeker? Welke pommel moeten we dan gebruiken?

Nog een foto van haar (rug):
Het is de valkkleur
http://i40.tinypic.com/2djt54k.jpg
Ze is hier idd rijkelijk doorvoed, nu weer een stuk minder!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:00

welk zadel kun je overnemen? en is die met of zonder vps
want de drukverdeling is waarschijnlijk zelfs beter met een barefoot dan een boomzadel in dit geval
en heb je de pommel los op de rug geprobeerd?, want er zit natuurlijk nog wel straks het zadel en de pad tussen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:09

Chicalover schreef:
Even een vraagje waar jullie mij misschien mee kunnen helpen :)

Onze stijve fjordenkruising merrie heeft een klein beetje een doorgezakte rug (niet echt duidelijk maar ook geen rechte sterke rug, gewoon haar bouw) wat ze al heeft sinds ze bij ons is. Mijn moeder rijdt er voornamelijk op.
Nu kunnen wij van een vriendin haar barefoot zadel overnemen, maar is dat wel zo slim om te gebruiken op deze merrie? Mijn moeder is 70 kilo en 1.75 lang, dus natuurlijk een relatief groot opp op de rug. Een boomloos heeft minder drukverdeling weet ik uit ervaring dus ik weet niet of het slim is om dan te gebruiken ivm de rug van onze merrie. Wat vinden jullie?

En dan nog wat, we hebben een L en een M pommel geprobeerd. M heeft niet een vol raakvlak op de rug, L wel. Maar L drukt wat op de schoft omdat hij zo laag is. Dit is niet goed zeker? Welke pommel moeten we dan gebruiken?

Nog een foto van haar (rug):

Het is de valkkleur
http://i40.tinypic.com/2djt54k.jpg
Ze is hier idd rijkelijk doorvoed, nu weer een stuk minder!

Als die bf VPS heeft dan zie ik het probleem er niet van in en kan je het gewoon uitproberen. En dat hij op de schoft ligt als je hem los op de rug hebt, dan zegt dat niet zo veel dus ik zou gewoon de L in het zadel doen als je het uit gaat proberen. En dan natuurlijk de halsertouwtest doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:55

Pmarena; Klopt het dat er nog geen barefoot pad is voor onder de madrid?

Ben een beetje aan het rondkijken voor iets anders dan m'n schapenvel, aangezien die nogal ingezakt is. Denk dat de haren van de vacht toch net wat te lang zijn, waardoor de 'bounce' er een beetje uitgaat. Nou kan er natuurlijk gewoon een dun dekje onder de hidalgo, maar heb toch het idee dat ponylief een wat dempender dekje wel fijner vind :j
Grandeur maakt wel dekjes speciaal voor onder de caracas, maar daar zit nogal levertijd op geloof ik. Een ander, kortharig schaap is ook een optie natuurlijk, ben weer even aan het orienteren iig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:47

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Adverteren op het forum is niet toegestaan, hiervoor kan je de BoktMarkt. Dit topic staat op het informatieve gedeelte van Bokt dus slowchat is ook niet de bedoeling.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:04

Kan iemand van jullie mij zeggen wat juist het verschil is tussen een grandeurpad met inlages en de standaard barefootpad met inlages?
Is de breedte van de ruggegraatvrijdheid hetzelfde?
Wat heeft jullie voorkeur?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:12

Dacht dat er geen verschil was, maar weet dit ook niet zeker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:13

Het is in principe hetzelfde idee.

Vroeger leverde Barefoot altijd pads die Grandeur voor ze maakte.
Sinds Barefoot de VPS-zadels maakt, zijn ze ook zelf de pads gaan maken.

Sinds 2009 levert Barefoot dus Barefoot-pads, die gebaseerd zijn op de Grandeur.
Maar dan met nog een anti-slip Sympanova laagje er bovenop, en onderop echte schapenwol in plaats van fleece-vacht.

En zachtere inlages er in omdat die i.c.m. het VPS een beter resultaat gaven bij drukmetingen.

De Grandeur-pads werden de laatste jaren standaard met Moosgummi-inlages er in geleverd, de Barefoot pads met PU-inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:50

Blijheid schreef:
Pmarena; Klopt het dat er nog geen barefoot pad is voor onder de madrid?

Ben een beetje aan het rondkijken voor iets anders dan m'n schapenvel, aangezien die nogal ingezakt is. Denk dat de haren van de vacht toch net wat te lang zijn, waardoor de 'bounce' er een beetje uitgaat. Nou kan er natuurlijk gewoon een dun dekje onder de hidalgo, maar heb toch het idee dat ponylief een wat dempender dekje wel fijner vind :j
Grandeur maakt wel dekjes speciaal voor onder de caracas, maar daar zit nogal levertijd op geloof ik. Een ander, kortharig schaap is ook een optie natuurlijk, ben weer even aan het orienteren iig.

Dit berichtje van mij was per ongeluk verwijderd door Marga, nu weer teruggeplaatst :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:00

Handig...daar had ik dus al antwoord op gegeven -O-

Nope, er is geen Madrid-pad en ik heb eigenlijk ook geen bericht dat die er gaat komen, gezien de Nevada-pad er vrij aardig onder past voldoet die voor nu wel even :)

De Sevilla pad is echt voor het Sevilla zadel, daar zitten geen inlages in dus die is niet voor normale Barefoots.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:04

Blijheid, zoek je echt een pad waar inlages in kunnen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:08

pmarena schreef:
Het is in principe hetzelfde idee.

Vroeger leverde Barefoot altijd pads die Grandeur voor ze maakte.
Sinds Barefoot de VPS-zadels maakt, zijn ze ook zelf de pads gaan maken.

Sinds 2009 levert Barefoot dus Barefoot-pads, die gebaseerd zijn op de Grandeur.
Maar dan met nog een anti-slip Sympanova laagje er bovenop, en onderop echte schapenwol in plaats van fleece-vacht.

En zachtere inlages er in omdat die i.c.m. het VPS een beter resultaat gaven bij drukmetingen.

De Grandeur-pads werden de laatste jaren standaard met Moosgummi-inlages er in geleverd, de Barefoot pads met PU-inlages.

Hoe kan het eigenlijk dat zachte inlages beter uitkomen bij drukmetingen? Bij het minste zijn ze plat, hoe kan zoiets de druk verdelen of dempen? Ik heb eerder het gevoel dat ze dat niet echt doen, waardoor de druk dus meer verdeeld is dan dat het bij harde inlages vooral op de inlages zelf wordt 'gedrukt'. Echter dempt het minder dan harde inlages, lijkt mij? Waarom worden anders bijv. Hd inlages aanbevolen bij intensief gebruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:12

@Soeske: Niet persé met inlages, maar wel een wat dikke pad :j
Nu gebruik ik dus de schapenvacht, die was eerst een cm of 4-5 dik, helaas blijft er nu niet zoveel meer van over (1 a 2 cm).
Een pad met inlages is dus een optie, maar lijkt me misschien minder handig omdat de caracas een andere vorm kussens heeft dan de meeste inlages, en er daardoor mogelijk niet overal mooi op ligt. Maar een lamsvel pad, misschien een westernpad als ik een passend model vind, of toch weer een schapenvacht maar dan een kortharige zijn allemaal opties :j

@Geryon: Die VPS inlages lijken inderdaad flut, maar doen meer dan je denkt. Ik heb ze nu in een pad onder mijn bbp, en ik zit echt veel zachter met inlages dan zonder. Had ze er uitgehaald omdat ik dacht dat het niet uit zou maken, zelfde idee als jij inderdaad, maar zonder zit echt veel minder lekker.