voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:13

Ik heb 2 barefootpads met vps inlages. Kan ik makkelijk de inlages bij 1 pad eruit halen en bij de andere erin stoppen (om een keer te proberen hoe dat zit) of wordt dat heel lastig om ze er goed erin te krijgen?

Rianne_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:52

Bedankt voor je uitleg over inlages Slofje! :) Dat met het halstertouw is een goede tip!

Dat is ook zo Nelflobo, even afwachten dus nog! Ben benieuwd.. :D

Nou ik heb een reactie gekregen van equixantos dat de Lexington nog op voorraad is dus ik ben benieuwd! Hopelijk kan ik ook meteen de London er even bij testen, dat zou toch wel handig zijn.. Oh wat irritant, twijfels. :') Ken ook niemand die boomloos rijd dus kan het nergens eens eerder uitproberen.

Hoe moet de zweetplek onder het zadel zijn wil je zien dat 'ie goed ligt dan? :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:05

De ruggengraat moet vrij blijven :) Dus lees: droog tot droger-dan-de-rest (soms loopt het zweet door) en hoe breder hoe beter :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:17

Naaltje : was er 1 in de categorie "rotgeintje" begrijp ik ? :P

Cynthiar : de VPS-inlages zijn in principe NIET uitneembaar , ze scheuren kapot als je er aan gaat trekken.
Je kunt er wel een setje inlages bij doen , vaak kiezen mensen er voor om bovenop de VPS-inlage een setje stevigere inlages te doen. Die inlages zijn trouwens net zo soepel als de VPS-inlages als je ze aan een uiteinde vastpakt en er wat mee rond flappert , alleen iets donkerder van kleur en dichter van structuur , zodat je ze minder plat kunt knijpen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:20

pmarena schreef:
Naaltje : was er 1 in de categorie "rotgeintje" begrijp ik ? :P

behoorlijk :+

Ik heb overigens onder mijn ghost een extra pad gelegd
een gelpad met ruggengraatvrijheid.
Ivm het zoeken naar de goede zit, en even (?) extra drukverdeling. Mensen die daar ervaring mee hebben? De gelpad lag tussen het zadel en het ghost-pad-dekje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:23

Het ghost-dekje vind ik een waardeloos ding dus dat is altijd het eerste dat ik aan de kant mieter , vervolgens de kussens er af en een normaal dekje met inlages er onder voor de ruggengraatvrijheid , en dan zit het gewoon prima :)

Ik geloof dat ik bij deze de kussens er wel onder heb laten zitten trouwens , voor nog wat extra bescherming / smalle zit :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:41

@Pmarena: dank je voor je antwoord!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:09

Thanks Slofje! :D

En de laatste vraag die ik me kan bedenken: moet je speciale beugels en singel gebruiken voor een Barefoot of kun je gewoon dezelfde beugelriemen, beugels en singel gebruiken als dat je bij een boomzadel doet?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:27

Je kan gewoon zelfde singel/beugelriemen gebruiken bij de london/lexington :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:29

Dankjewel Roelke! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:01

Het is wel aan te raden om beugelriemen te gebruiken met de gesp naar beneden , dus tegen de stijgbeugel aan i.p.v. als een bult op het zadel ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:02

Dat is idd wel fijner, want je voelt die gesp echt wel als je 'm bovenaan hebt zitten.. :))

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:12

Haha, dat is wel een goeie tip! :D Anders vraag ik me straks nog af waarom dat zadel toch zo raar zit.. :')

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:58

Ik heb een aantal keer een boomloos zadel geprobeert maar ik kreeg er zelf pijn in mijn rug van.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:13

@rianne, het kan gebeuren dat het zadel schuift met een normale singel, dan zou je bijvoorbeeld een barefootsingel kunnen proberen :)

en @haffiekel, dat kan komen omdat je normaal in een zit word gedwongen die je gewend bent, en dan opeens zelf moet zitten. En tja, dat voel je wel in je rugspieren ja :o

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:16

Ik heb sinds ik mijn boomloze zadel heb (nu 2 weken) last van een holle rug met het rijden. Gaat dit vanzelf over en is het omdat ik moet wennen of moet ik er echt op gaan letten dat ik mijn rug niet hol maak?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:21

En weer bedankt voor je reactie Slofje! :D Probeer ik het gewoon eerst met een normale singel en dan kan ik inderdaad altijd nog een Barefoot singel aanschaffen.

Denk dat je er sowieso om moet denken dat je je rug niet hol maakt VERAx. :(:) Tenminste, wat ik er over gelezen heb..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:53

Nog één vraag hoor.. Hoop dat jullie me niet vervelend vinden. :o

Sinds wanneer is het nieuwste type van de London in de verkoop? Aangezien ik misschien een tweedehands zadel wil kopen en dan wil ik wel graag weten of het het juiste type is. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:11

De gesp naar onderen deed ik ook al bij een boom zadel.
Ik gebruik ook veiligheidbeugels omdat bij mijn londen geen haak zit waar de beugelriem af kan schieten. Geen idee hoe dat bij de nieuwere is.

gelukkig heb ik geen zit problemen ervaren in onstabiliteit. Wel het bredere zitten is wennen voor me.
Maar de london heeft naar mijn idee ook genoeg wrong om geen groot verschil te hebben met een dressuurzadel met boom.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:11

Wat ik daar nog aan wil toevoegen: hoe zitten de beugels als ze niet naar voren of achter geplaatst kunnen worden? Is het niet zo dat je dan in die stoelzit 'gedwongen' wordt?

Zo, dat waren alle vragen wel geloof ik.. :')

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:13

Bij de nieuwere London (die heb ik) is er nog steeds geen haak waar de beugelriem af kan schieten.. :n Ik heb er ook veiligheidsbeugels aan zitten.

Rianne_ De beugels zitten op dezelfde plaats als bij een 'normaal' zadel, dus je word niet in stoelzit gedwongen, want dat gebeurd toch ook niet bij normale zadels? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:15

Oke, thanks! :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:19

Ik heb ook geen andere houding dan voorheen met boom.
Niet ineens een stoelzit.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:48

Thanks voor het meedenken allemaal! (en jeetje, wat gaat dit topic snel ;) )

@darkchrystal: mijn trekker ligt inderdaad niet goed meer. Heb er enorm veel plezier van gehad, vind het ook echt een zalig zadel om mee te rijden, maar helaas is het toch niet meer lekker liggend te krijgen op mijn paardje.

@slofje: ik had alle 'bijbehorende artikelen'. Goed pad, goede pommel en goede singel.
Nu ik terugdenk.... de cheyenne mét vps die ik getest heb leek in eerste instantie wel goed te blijven liggen, maar omdat ik mijn paardje toen nog niet echt onder het zadel reed heb ik dat ook niet meer dan in stap kunnen testen. Het is de moeite wel waard om dat nogmaals te proberen.
Ijslander boomloos heb ik nog niet naar gekeken, ga ik me zeker even in verdiepen, dank voor de tip :)

@pmarena: Jij ook dank voor het meedenken! nevada gaat te lang zijn voor mijn paardje, maar vind het wel een heel logische tip. Weet jij toevallig of er een atlanta maat 1 als testzadel verkrijgbaar is, bij jou of bij een wederverkoper?

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:03

Kun je eigenlijk aan het zadel zien of het vps heeft of niet?