wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:00

@Kaspar: voel je zelf veel beweging in het zadel in draf, of voelt het stabiel maar schuift het bijna ongemerkt naar voren? En wat merk je aan je paard in draf, voelt hij relaxt of moeite met aanleuning en tempo?

koekepoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:25

of je paard drukt zijn rug weg en gooit zijn hoofd omhoog tijdens het rijden ???? :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:37

Wat voor maat headplate hebben jullie erin en op wat voor type paard? Ik heb een 2 op Tris en dat lijkt me ernstig krap eerlijk gezegd :=
Vrijdag wordt het nagekeken, zit er even niet meer op en ben aan het longeren inmdiddels want liep toch tegen wat problemen aan de laatste tijd (naar voren schuiven, 'verzet', nijdig bij opzadelen).

In eerste instantie leek het een balansprobleem, er is toen naar gekeken, kussens leeg en opnieuw gevuld en het advies om een 'gewone' singel te gebruiken. Ik had er namelijk een vol elastische Eric le Tixerant singel aan. Ging toen wel ietsje beter (we gingen niet meer scheef in ieder geval), maar hij werd wel wat vervelender met opzadelen/aansingelen. Ik weet dat een beetje aan de andere singel, kon me goed voorstellen dat dat wel een verschil gaf (van vol elastiek naar zonder elastiek ;-) ). Onder het zadel ging hij zich wat scheef maken en lastig achterwaarts, aanleuningsproblemen bij het doorverzamelen, maar hij moest een aantal keren ONTZETTEND nodig plassen, dus had het wel wat weg van een blaasprobleem. Maar soms als ik het idee had tijdens het rijden dat hij echt nodig moest, hoefde hij weer niet te plassen op stal, dus erg raar...

Vorige week was hij zo nijdig met opzadelen dat ik me van het 'plasprobleem' heb af gezet en dat het wel aan het zadel moet liggen. Hij was ook erg gevoelig langs de schoft. Baal er ontzettend van, want heb elke keer te horen gekregen dat hij echt ruimte genoeg had (en er is echt regelmatig naar gekeken, want ergens zat het me niet lekker!). Kon ook wel janken dat ik me zo had laten leiden door het 'Het zadel ligt goed' en als het ware tunnelvisie heb gehad wat betreft het plassen, het kwartje viel even goed hard ;( . Vrijdag komt er dus een andere fitter, en kan echt niet wachten (en als het zadel tóch goed ligt, vreet ik m'n schoen op :Y) ).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:41

Nou das wel krap, ik heb op mijn Grunningertrientje een 4 liggen, en zadelfitter twijfelde nog om zelfs een 5 te doen....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:44

ik heb een nr 1 headplate op dit paard
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grote kwpner van ruim 1.75 hij is eigenlijk vrij fors voor een 4 jarige :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:47

Esther28 schreef:
Nou das wel krap, ik heb op mijn Grunningertrientje een 4 liggen, en zadelfitter twijfelde nog om zelfs een 5 te doen....

Ik ben d'r ook bang voor ;( .... Baal ook zo van mezelf dat ik niet eerder standvastiger geweest ben qua gevoel, maar laten we eerst vrijdag even afwachten. Moet nu niet in al m'n emotie op de feiten vooruit gaan lopen :o

Seven, die van jou heeft veel meer schoft, neem aan dat jij kussens hebt zonder tabs ook?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:52

nu nog met straks krijg ik zonder :))

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:56

Ik heb nog een wow te koop liggen.
Het is een dressuurzadel 18 inch met DDWG kussens, met tab en stitchline (heeft breed tussenkanaal)
Curved 'y' bar met extra diepe zit
Dressuurzweetbladen met lekkere kniewrongen

Als iemand benieuwd is naar het zadel of naar de prijs kun je altijd een pb-tje sturen!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:56

Ik zou eerder andersom denken? Of lijkt hij meer schoft te hebben op de foto's dan in het echt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:01

daar waar hij zn hoofd naar beneden heeft lijkt het inderdaad extremer dan dat het is,
zn schoft zal iets minder dan een kleine hand hoog zijn.

We hebben met aan meten beide geprobeerd en zonder tab lag hij beter, ik heb nu tab omdat een andere fitter dit aan raadde.

Dit is hem met passen, daar zie je zn schoft ook nog lopen niet overdreven hoog dus
Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:06

Heee Marjoleintje :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:16

Esther28 schreef:

dat klopt hoewel t wel dubbel is :=

hopelijk nog maar even dan is mn zadel er :D

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:30

Ik heb headplate 5 voor m'n bolle :D

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:40

Ik heb een Arabiertje van 1,61 (hij is best groot voor een arabier) En Iris zit te twijfelen tussen een hp 2 of 3. (krijg mijn zadel binnenkort)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:00

remember, mijn paard wordt ook altijd boos met aansingelen etc als het zadel niet meer goed ligt.
je kan overigens zelf wel een beetje voelen hoor of de headplate idd te smal is. Gewoon van boven naar beneden aan de voorzijde langs het zadel gaan als het op je paard ligt ( zonder singel ) Het mag dan nergens knellen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:05

Maris schreef:
je kan overigens zelf wel een beetje voelen hoor of de headplate idd te smal is. Gewoon van boven naar beneden aan de voorzijde langs het zadel gaan als het op je paard ligt ( zonder singel ) Het mag dan nergens knellen.

Dat is wel heel simpel gezegd hoor, want dan knelt een zadel niet snel maar blijft er meer 'op' liggen. Als je erop zit en paard is in beweging, aan het werk, kan het alweer een heel ander verhaal zijn, omdat je het zadel dan naar beneden drukt en wel de knel op gaat zoeken. Tris is, wanneer ik hem iets laat opbollen zoals het tijdens het werk ook gebeurt, 2 vuisten breed qua bespiering op ong het punt waar de schoft overgaat in de rug.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:06

Ik kan op deze manier toch goed voelen of de headplate te smal is. Je voelt dat echt dat er vooral bovenaan meer druk op je hand is dan onderaan. Maar ieder paard is ook weer anders natuurlijk.
In ieder geval is het boos zijn met opzadelen en aansingelen altijd voor mij een reden om de wow fitter te laten komen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:58

Heb ik vandaag even dom gedaan... m'n wow uit elkaar gehaald, helemaal schoongemaakt en ingevet, en toen wist ik niet meer of de voorsingel nu wel of niet vast moest... Toch maar vastgemaakt, fout, want m'n paard keek vandaag al om tijdens het aansingelen, had geen zin om te lopen, moeilijk doen met aanleuning - vanavond dus maar weer losmaken!
Er zit trouwens een hp3 in, maar de 4 ligt al klaar omdat ik sowieso het vermoeden heb dat m'n paard te breed wordt. Maar eerst weer een keer rijden zónder voorsingel en met hp3, kijken of ze dan weer 'normaal' doet, zo niet dan gaat de 4 erin (ze is een nrps-er van ca. 1,67m).

Edit: heb ook nog een span-ringetje zoekgemaakt, moet ik dus ook nog een nieuwe voor opzoeken (blonde aanval vandaag, zucht).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:01

Als je headplates hebt liggen kan je ze toch op je paard leggen om te kijken welke beter is?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:04

Ja, had ik al gedaan een paar weken terug, maar was toen een twijfelgeval.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:09

Mijne was de laatste keer ook een twijfelgeval. Toch maar een smallere HP erin gezet.
Hij zei wel dat ie van de zomer waarschijnlijk weer gewisseld moet worden. :D

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:16

Nu is mijn paard ook wel een ontzettende miep hoor, als ze wat dwars zit laat ze 't merken, dus het kan heel goed zijn dat het vandaag alleen van die voorsingel kwam. We gaan het gewoon uitproberen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:18

Esther28 schreef:

Zit al te kijken, is Marjolein zo klein of dat paard zo groot :D ?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:26

B is vrij groot := momenteel 4 jaar en laatst gemeten op 1.76

heel fijn zo'n duidelijk paard B is ook zo 1 zit er iets niet goed gaat hij erg uit zn dak hij is dan heel duidelijk dat hem iets niet zint :))

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:28

Seven schreef:
B is vrij groot := momenteel 4 jaar en laatst gemeten op 1.76

Zo, dat is geen kleintje en daar komt vast nog wel een cm-tje bij. Hebben ze bij Wow ook zadels met ingebouwde touwladder? :Y)