Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:17

@mywishmax: klopt, dat was ook de reden inderdaad. Moet zeggen dat ze in 2 jaar tijd wel al wat verbeterd is. Zal vanavond eens proberen hoe het zadel ligt met een dunner bontje. Pad die er nu onder ligt is vrij dik. Paard geeft meestal vrij snel aan of ze het ergens mee eens is of niet.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:40

Afbeelding
Dit is hem geworden, toch de 75cm. 5cm langer komt ie op me dekje te liggen. Paard liep erg ruim en zadel lag weer keurig stil <3
Moest op foto nog 1 kant nasingelen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na het rijden.
Afbeelding

Wie zou met mij mee kunnen denken omtrent pasvorm.

Heel erg bedankt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:55

maralyn schreef:
[ [url=m/3JrbuP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zaOMLA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Hbni7c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7K4TPo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na het rijden.
[ [url=m/MfxCqs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie zou met mij mee kunnen denken omtrent pasvorm.

Heel erg bedankt.

Je hebt nu een asymmetrische singel en het probleem is dat er meer druk aan de buikzijde is dan aan de voorbeenzijde, begrijp ik dat goed?

Heb je geprobeerd een vlakke hand er tussendoor te halen? Tussen de voorbenen door in de singel steken en vanaf de buik zijde, zit er echt meer druk aan de achterkant, dan heb je het verkeerde model singel te pakken.

Vanaf de foto zou ik zeggen, de singel is de goede lengte, mag nog maatje langer, maar hoeft niet.
Je zadel lijkt in evenwicht te liggen met het zwaartepunt in het midden en voldoende achter de schouder te zijn geplaatst. Toch lijkt het van onderaf alsof de singel scheef ligt en aan de rechter kant van het paard verder naar voren ligt. Je hebt geen standfoto vanaf die kant, dus met zekerheid kan ik het niet zeggen.

Je zou een crescent singel kunnen proberen in dezelfde lengte (of een maatje groter) met een hele lichte kromming. Ik zou het vooral simpel houden in de probeer fase, dus iets als:

https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/kavalkade-singel- ... -zwart.htm

Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:22

Zo ik het zie wil je singel naar achteren...... naar de plek waar hij hoort te liggen.......

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:24

Dankjewel voor je antwoord.

Ze is wat scheef vanuit haar bekken. Dit bekeken vanuit kliniek Emmeloord, osteopaten en chiropractor kunnen we niet veel anders dan recht trainen, recht maken, en recht proberen te houden. En van bovenaf bekeken, heeft dit paard aan de ene kant meer buik dan de andere kant :')

Zadel is in november (volgens mij) nagekeken. En afspraak is weer in de planning.
Bontje ligt er onder, omdat mevrouw duizend maal beter loopt met, dan zonder. Dus daar is het zadel ook naar aangepast.

Het klopt helemaal!! Dat de druk aan de achterzijde van de singel zit en de voorkant los blijft.

Moet deze Crescent singels met de bocht naar voren??
Morgen ga ik (toevallig) langs een ruitersport zaak. Zal kijken of ze die ook hebben liggen. En anders bestel ik er één.

Avalanche.
Dat denk ik ook.

Ik heb deze toen genomen, omdat ze er goed op liep. (En loopt) tegenover een singel die "anatomische" recht en smal was. (Daar werd ze boos van)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:32

Zeker als ze zo gevoelig is is een anatomische vorm wel fijn, iig onder de buik :j Ik ben niet helemaal mee met de crescent. Ik denk dat een goed gevormde rechte anatomische singel ook fijn zou kunnen zijn. Asymmetrisch (wat je nu hebt) werkt denk ik niet omdat je singel wel duidelijk naar de singelplek wil en die zit netjes 15 cm achter de voorbenen.
Ik heb deze, hier even met bontje:

Afbeelding
En die is fijn breed op de plek waar de meeste druk komt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:42

Zo ene heb ik gehad, iets smaller, dat wel.

Maar één met bont is misschien wel een hele goede optie.
Sowieso met bont eigenlijk.

Het is wel n prinsesje natuurlijk.

Hier kan ik heel veel mee.

Misschien gaat ze dan nog beter lopen. *\o/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:44

maralyn schreef:

Kun je niet een rechte singel lenen? Vaak kun je dan al snel zien of dat past of niet en lenen is goedkoper dan kopen om uit te proberen.

Aangezien jij aangeeft dat de druk aan de buikzijde hoger is bij asymmetrisch, betwijfel ik of recht de oplossing gaat zijn, maar als je het niet probeert, dan weet je het nooit.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 02-03-23 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:45

Ga ik in mee. Even testen idd :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:46

Daphara schreef:
maralyn schreef:

Kun je niet een rechte singel lenen? Vaak kun je dan al snel zien of dat past of niet en lenen is goedkoper dan kopen om uit te proberen.

Ik zal eens in mijn omgeving vragen.
Deze singel is 70/75 cm.
Geen idee of er iemand is die deze maat ook heeft.

Edit.
Morgen moet ik sowieso bij een outlet zijn. Als ik dan wat voor een prikkie kan kopen, is dat de wereld ook niet uit natuurlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:08

Idd vooral even kijken voor recht model. Kan je daarna een mooie dure kopen, maar dan weet je model en lengte. Ik zou dan of voor de rechte Barefoot gaan of voor de edix Crescent

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:18

Avalanche schreef:
Idd vooral even kijken voor recht model. Kan je daarna een mooie dure kopen, maar dan weet je model en lengte. Ik zou dan of voor de rechte Barefoot gaan of voor de edix Crescent

Dankjewel! <3

Heel blij met jullie adviezen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:43

Avalanche schreef:

Ik denk dat ze met de Edix crescent hetzelfde probleem gaat hebben, het paard is niet buikerig genoeg voor die singel, die zal dan aan de voorkant gaan afstaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:57

Dat denk ik ook eigenlijk.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:21

Lees al lange tijd mee, eigenlijk altijd blij met singel, maar paard is laatste tijd wat narrig met aansingelen. Ik heb nu singel die lijkt op prolite, gemaakt door zadelmakerij van rijs. Zelfde vorm maar zachter leer. Hebben jullie tips voor mij?
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:26

Tiahastrona schreef:
Lees al lange tijd mee, eigenlijk altijd blij met singel, maar paard is laatste tijd wat narrig met aansingelen. Ik heb nu singel die lijkt op prolite, gemaakt door zadelmakerij van rijs. Zelfde vorm maar zachter leer. Hebben jullie tips voor mij?
[ [url=m/PqlstD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Singel lijkt hier mooi aangesloten en de goede lengte, ik kan niet goed zien of dit het juiste model is en de mogelijkheid bestaat dat de singel druk op het puntje van de borstbeen geeft. Een foto/filmpje maken van in beweging kan dat duidelijker maken.

Op deze foto ligt je zadel trouwens niet helemaal goed, het zwaartepunt lijkt wat te ver naar achteren te liggen, kan het zijn dat je paard gegroeid is in bespiering en dat het zadel wat te krap is van voren?
Daar kan ze ook narrig van worden, want dat kan flink pijn doen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:47

Klopt, na deze foto is zadel is zadelmaker al weer geweest. Zadel is in 2 jaar 4x wijder gezet. Ligt hier misschien iets achterover en lijkt misschien ook zo omdat dekje niet helemaal recht ligt. Singel sluit onder netjes aan. In beweging zie ik dit natuurlijk niet. Wat voor filmpje zou je willen zien?
Ik kan morgen even een foto van de singel maken

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:55

Tiahastrona schreef:
Klopt, na deze foto is zadel is zadelmaker al weer geweest. Zadel is in 2 jaar 4x wijder gezet. Ligt hier misschien iets achterover en lijkt misschien ook zo omdat dekje niet helemaal recht ligt. Singel sluit onder netjes aan. In beweging zie ik dit natuurlijk niet. Wat voor filmpje zou je willen zien?
Ik kan morgen even een foto van de singel maken

Ik heb in deze post een voorbeeld geplaatst:

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108375049&uf=347975#p108375049

Ik pauzeer een filmpje en zoom dan in op de singel, daar maak ik dan een screenshot van. Is de enige manier om makkelijk te zien of de singel in beweging aangesloten blijft, tenzij je iemand met een goede camera foto’s laat nemen.

Vaak kun je het met longeren ook al zien.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 08:09

JenniferU schreef:
[ [url=m/PXwgyL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is hem geworden, toch de 75cm. 5cm langer komt ie op me dekje te liggen. Paard liep erg ruim en zadel lag weer keurig stil <3
Moest op foto nog 1 kant nasingelen

Goedemorgen,
Ik zit een beetje met mijn handen in me haar.

Testsingel edix 65cm liep paard de hele training heel fijn.
Afgelopen maandag en dinsdag normale mattea singel om (testsingel moest terug) paard liep minder ruim en had moeite met buiten.
Woensdag besloten de edix te kopen maar wat langer want 65 was te kort, dus 75 genomen.
Echter sinds dien loopt hij in stap erg ruim maar kort linksachter.maar in draf lijkt hij niet regelmatig te lopen. Na 30/40min is er niks meer aan de hand.

Kan dit wenen zijn? Geen zin om te rijden? Kan dit aan de langere singel liggen?
Singel toch te breed? Of is er iets anders aan de hand sinds woensdag.
65cm test singel:
Afbeelding
75cm singel
Afbeelding

Voor dat ik er van alles er bij haal wil ik eerst dingen uitsluiten.
Dus 1e wat we sinds woensdag hebben veranderd is de singel, en wil uitsluiten of dit het probleem is.
Wil vanavond dus eigenlijk weer met de mattes gaan rijden om de onregelmatigheid door event de singel uit te sluiten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:04

Heb je al gekeken of je paard wel zuiver loopt aan de longeerlijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:08

Ik zou idd beginnen met uitsluiten of het geen onregelmatigheid is door iets anders. Een half uur tot drie kwartier doorrijden met een onregelmatig paard heeft absoluut niet mijn voorkeur. Ook niet als het wel aan de singel zou liggen, want het is dan wel heel duidelijk dat het niet fijn is. Dat is geen rondje onwennig oid maar echt wel de tijd van de gemiddelde volledige training.

Eerst onbelast kijken op rechte stuk en eventueel volte hoe het paard loopt. OS daar niks te zien, oude singel gebruiken en kijken. En dan weer de nieuwe, maar niet door blijven rijden als paard niet goed loopt of op een andere manier aangeeft zich niet prettig te voelen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:38

MyWishMax schreef:
Ik zou idd beginnen met uitsluiten of het geen onregelmatigheid is door iets anders. Een half uur tot drie kwartier doorrijden met een onregelmatig paard heeft absoluut niet mijn voorkeur. Ook niet als het wel aan de singel zou liggen, want het is dan wel heel duidelijk dat het niet fijn is. Dat is geen rondje onwennig oid maar echt wel de tijd van de gemiddelde volledige training.

Eerst onbelast kijken op rechte stuk en eventueel volte hoe het paard loopt. OS daar niks te zien, oude singel gebruiken en kijken. En dan weer de nieuwe, maar niet door blijven rijden als paard niet goed loopt of op een andere manier aangeeft zich niet prettig te voelen

Hier sluit ik mij bij aan :j
Ik vind het vrij bijzonder zo lang door te rijden of het u ongemak of pijn is maakt in eerste instantie niet uit. Want dat weet je op dat moment niet.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:04

Wat is jullie mening over de pasvorm vd singel? Zo van onderaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:07

Dat is prima toch?

Ik denk ook niet dat een paard achter onregelmatig van een singel gaat lopen.