[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desireeee_x

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:21

Ik heb nog een pot donkerblauw 118ml voor 4/5 nog vol..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:45

Ik denk dat ik eerdaags mijn mentuig maar ga verven met indring verf van hg.
Kun je tenminste nog invetten, bij die angelus verf heb ik t idee dat t gaat bladderen en t tuig niet meer te vetten valt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:43

desireeee_x schreef:
Ik heb 2 paar laarzen die ik elke week gebruik.
Zijn ook geverfd..

Ik zou graag foto's willen zien. :) Aangezien ik nergens bruine rijlaarzen in mijn maat kan vinden en af en toe wel zwarte. Ik wil ze gaan verven, maar dan moeten ze wel mooi blijven zonder dat de verf meteen eraf barst.
Hoevaak per week gebruik je ze met rijden?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:59

NathalietjeB schreef:
en na t verven kun je je tuig niet meer vetten en droogt t uit en uiteindelijk breekt t...
wie heeft er na t verven zijn tuig gevet en is dat in t leer getrokken?

Je moet je leer juist niet zo vaak vetten, dan worden o.a. de naden "soppig" en breken ze (genoeg ongelukken daarom zien gebeuren).
Vet sluit júist het water buiten en dan droogt je leer uit en kan het breken. Zadelzeep trekt in het leer en voedt het, houdt het soepel. Vet is alleen leuk voor ná het zepen als je weet dat je leer nat gaat worden... ;)
Maar is wel iets om eens te testen, ik denk nl. dat als je de buitenkant van je leer verft, je de achterkant (die tegen het paard aan ligt) gewoon nog kunt zepen en dan trekt het er mooi in.. :j

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:02

_l_amanda_l_ schreef:
NathalietjeB schreef:
en na t verven kun je je tuig niet meer vetten en droogt t uit en uiteindelijk breekt t...
wie heeft er na t verven zijn tuig gevet en is dat in t leer getrokken?

Je moet je leer juist niet zo vaak vetten, dan worden o.a. de naden "soppig" en breken ze (genoeg ongelukken daarom zien gebeuren).
Vet sluit júist het water buiten en dan droogt je leer uit en kan het breken. Zadelzeep trekt in het leer en voedt het, houdt het soepel. Vet is alleen leuk voor ná het zepen als je weet dat je leer nat gaat worden... ;)
Maar is wel iets om eens te testen, ik denk nl. dat als je de buitenkant van je leer verft, je de achterkant (die tegen het paard aan ligt) gewoon nog kunt zepen en dan trekt het er mooi in.. :j

Hmz is idd dan wel iets om over na te denken zo had ik er zelf nog nooit naar gekeken, weet niet beter dan je tuig goed invetten.

desireeee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:05

Lous schreef:
desireeee_x schreef:
Ik heb 2 paar laarzen die ik elke week gebruik.
Zijn ook geverfd..

Ik zou graag foto's willen zien. :) Aangezien ik nergens bruine rijlaarzen in mijn maat kan vinden en af en toe wel zwarte. Ik wil ze gaan verven, maar dan moeten ze wel mooi blijven zonder dat de verf meteen eraf barst.
Hoevaak per week gebruik je ze met rijden?

Mijn blauwe laarzen gebruik ik 1x per week
Mijn zwarte met cognac accenten 3x per week.

Maak vanavond foto's als ik bij me paard ben

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:13

NathalietjeB schreef:
Hmz is idd dan wel iets om over na te denken zo had ik er zelf nog nooit naar gekeken, weet niet beter dan je tuig goed invetten.

We zijn er op bokt toch voor om van elkaar te leren... ;) Misschien heb je tegenwoordig ook wel zadelzeep en vet in 1, maar de volgorde was altijd éérst (2x) zepen, laten drogen, vetten, uitwrijven..
Maar moet er wel even bij zeggen: dit heb ik geleerd van "engelse" zadelmakers, een westernzadelmaker zei juist dat je westerntack beter met (koolzaad)olie kon vetten, en geen zeep.. (zal wel aan de soort behandeling van het leer liggen, i dunno)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:33

Dat je stiksels wegrotten door zadelvet is inmiddels achterhaald, tegenwoordig zijn de meeste stiksels synthetisch dus die hebben er geen last van. Alleen oud tuig geldt dat nog voor :)

Alleen zadelzeep voedt trouwens niet voldoende doorgaans, dan droogt je tuig alsnog uit. Ik ben zelf geen voorstander van vet, dat smeert idd je tuig weer dicht. Meestal werk ik daarom met zadelzeep en daarna lederdressing, ook op mijn geverfde leer (maar dat is wel geverfd met indringverf ipv die Angelus zooi wat je er "op" smeert :o dus hoe dat bij andere verven zit weet ik niet).

Ik gebruik leervet alleen als eerste laag na het verven, om de boel waterafstotend te maken en het eerste afgeven van de verf/evt vlekken wanneer het tuig nat wordt tegen te gaan. Of dat echt nut heeft weet ik niet maar ik durf het niet achterwege te laten :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:04

Mja, vertel dat aan de mensen die verongelukt zijn door al dat gevet.. ;) Er zijn zo ontzettend veel mensen die nog "ouderwets" gestikt tuig hebben, maar goed, voor de nieuwe tuigen geldt het dan kennelijk niet :P

Angelusverf ís toch een soort indringverf? "Zodra de verf met een kwast of airbrush installatie op een leren oppervlak wordt aangebracht, zuigt de verf zich direct diep in de poriën van het leer."
Dus "zooi", het is hèt leerverf merk, maar ieder z'n ding.. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:07

Als vet niet kan intrekken kan er ook geen 'vocht' uit en kan je tuig ook niet uitdrogen. Mijn geverfde neusriem poets ik met lederbalsam en dat gaat gewoon goed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:10

Er komt wel degelijk een laag óp je tuig te liggen bij Angelus, dat zie je aan het breken wat hier vaak gerapporteerd wordt nadat mensen hun laarzen of hoofdstel geverfd hebben. Van die breuklijntjes in de laag verf. Hoe dikker de laag hoe erger natuurlijk, maar ook bij een dun laagje gebeurt het wel. Daarom ben ik er geen fan van.
Maar om leuke kleurtjes op je tuig te krijgen zul je wel die verf moeten hebben, dat krijg je met indringverf niet voor elkaar (dat geeft maar een aantal tinten verschil met de oorspronkelijke kleur maximaal, van zwart naar bruin gaat al nauwelijks). Dat is dan weer een nadeel van indringverf.

Nee, voor nieuwe tuigen geldt dat niet. Maar nieuw of oud tuig, controleren moet je het toch. Hier overigens een oud Stubben hoofdstel van min 30 jaar oud wat ik al 20 jaar mishandel met regelmatig een dikke laag vet omdat de eigenaar zweert bij leervet, dat doet het nog meer dan prima maar vertrouw ik idd ook niet meer zo := Alle singels, teugels en beugelriemen uit die tijd zijn inderdaad al lang en breed vervangen omdat de stiksels verrot waren van al het vetten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:14

Dus inprincipe zoals jullie t zeggen kun je beter investeren in een goede leer zeep en leder balsum dan ledervet?

Doe hier meestal 1 keer goed de zadel zeep er over, en daarna 1 keer flink in t vet dat in laten trekken en daarna uitwrijven met een droge doek.
(Dit is mij zo geleerd als uk op de manege ik weet niet beter Ik doe t echt al 18 jaar zo :o )

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:21

Zelf heb ik dat wel gedaan idd (in mijn geval zadelzeep en lederdressing dan) :) Na wat uitproberen met verschillende producten bleek het leer daarmee het fijnst te blijven.

Vroeger had je weinig anders dan zadelzeep en leervet dus heb het ook ooit zo geleerd, het vet ging hier met de potten erdoorheen :D Tegenwoordig heb je meer keus.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:01

Dat breken komt door niet goed schoonmaken of doordat het goedkoop leer is met een (plastic) laag er over (bv Petrie). Mijn laarzen zien er nog steeds uit als toen ik ze net geverfd had en ik ben er niet zuinig mee. Enkel waar mijn sporen zitten aan de achterkant zitten wat scheurtjes in, maar daar worden de meesten laarzen wel kaal van zonder beschermers met wat zand er tussen ;)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:36

Nies_ schreef:
Dat breken komt door niet goed schoonmaken of doordat het goedkoop leer is met een (plastic) laag er over (bv Petrie). Mijn laarzen zien er nog steeds uit als toen ik ze net geverfd had en ik ben er niet zuinig mee. Enkel waar mijn sporen zitten aan de achterkant zitten wat scheurtjes in, maar daar worden de meesten laarzen wel kaal van zonder beschermers met wat zand er tussen ;)

Inderdaad. Dit.

Mijn hoofdstel en schoenen zijn nog prima. Ik zweer ook bij verven met een sponsje, terwijl er waarschijnlijk genoeg mensen zijn die dus inderdaad niet goed ontvetten en er een dikke laag verf op smeren met een kwastje..

Met twee laagjes aangebracht met sponsje dekt het nog niet volledig.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:41

@nathalie

Als je je mentuig goed ontvet, echt goed, en de tijd neemt om te verven zou het 0 problemen moeten geven.

Maar ik zou het er niet op wagen. Omdat je er zoveel tijd in moet steken. Vooral het ontvetten kost veel tijd, en om het daarna dmv dunne lagen dekkend krijgen ook. Een hoofdstel heb je in twee dagen klaar. Een mentuig ben je toch denk ik wel een week mee bezig. En waarschijnlijk heb je echt niet iedere dag de tijd waardoor het nog wel meer tijd vreet..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:44

Lauwtje dat vind ik niet erg want mijn hca ligt toch uit elkaar om opgeknapt te worden.
Dus alle tijd voor mijn tuig
En ik ga voor verf van hg ipv angelus.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:47

Haha ja oke, dan kan je het doen.

Ik had voor mijn schoenen al niet zoveel geduld :o ontvetten moet goed en grondig gebeuren en die lucht was ik op een gegeven moment helemaal zat, en om nu buiten te ontvetten. Liever niet haha. En ik zou voor t mooi nog 1 of twee lagen moeten doen, maar tja dat kost tijd. :+

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:54

dat ontvetten, deed je dat dan met dat aceton-achtige spul speciaal voor leer? :wow:
Dat lijkt me toch geen spul wat ik binnen zou willen gebruiken haha, ga wel buiten op n krukje zitten, dat is me 'n gore lucht.. :')

Ben wel benieuwd naar je resultaat NathalietjeB, welke kleur gaat het worden?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:21

Nagellakremover :') aceton die we thuis hadden was al bij eerder verven opgegaan haha. Dus bij de afzuigkap gaan zitten, paar krantjes onder de schoenen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:47

Ga eerst flink ontvetten daarna pak ik de primer van hg die gaat er eerst op.
En daarna de cognac kleur van hg er over, heb t gezien bij mijn tante waar de bank zwart van was.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:01

Meiden iemand verstand van het er weer af halen?
M'n roze rijlaarzen geven gruwelijk af, m'n zadel heeft een roze streep en daar werd ik pittig naar van dus ze staan nu te verstoffen .. Tip om t van m'n zadel af te krijgen is ook welkon

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:09

Aceton?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:11

Suus nagellak remover al geprobeerd? Om wat voor zadel gaat t?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:13

Aceton zou ik niet proberen, dat is denk ik te agressief. Nagellakremover zonder aceton zou je wel eerst kunnen proberen.