Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
desireeee_x schreef:Ik heb 2 paar laarzen die ik elke week gebruik.
Zijn ook geverfd..
NathalietjeB schreef:en na t verven kun je je tuig niet meer vetten en droogt t uit en uiteindelijk breekt t...
wie heeft er na t verven zijn tuig gevet en is dat in t leer getrokken?
_l_amanda_l_ schreef:NathalietjeB schreef:en na t verven kun je je tuig niet meer vetten en droogt t uit en uiteindelijk breekt t...
wie heeft er na t verven zijn tuig gevet en is dat in t leer getrokken?
Je moet je leer juist niet zo vaak vetten, dan worden o.a. de naden "soppig" en breken ze (genoeg ongelukken daarom zien gebeuren).
Vet sluit júist het water buiten en dan droogt je leer uit en kan het breken. Zadelzeep trekt in het leer en voedt het, houdt het soepel. Vet is alleen leuk voor ná het zepen als je weet dat je leer nat gaat worden...![]()
Maar is wel iets om eens te testen, ik denk nl. dat als je de buitenkant van je leer verft, je de achterkant (die tegen het paard aan ligt) gewoon nog kunt zepen en dan trekt het er mooi in..
Lous schreef:desireeee_x schreef:Ik heb 2 paar laarzen die ik elke week gebruik.
Zijn ook geverfd..
Ik zou graag foto's willen zien.Aangezien ik nergens bruine rijlaarzen in mijn maat kan vinden en af en toe wel zwarte. Ik wil ze gaan verven, maar dan moeten ze wel mooi blijven zonder dat de verf meteen eraf barst.
Hoevaak per week gebruik je ze met rijden?
NathalietjeB schreef:Hmz is idd dan wel iets om over na te denken zo had ik er zelf nog nooit naar gekeken, weet niet beter dan je tuig goed invetten.
Nies_ schreef:Dat breken komt door niet goed schoonmaken of doordat het goedkoop leer is met een (plastic) laag er over (bv Petrie). Mijn laarzen zien er nog steeds uit als toen ik ze net geverfd had en ik ben er niet zuinig mee. Enkel waar mijn sporen zitten aan de achterkant zitten wat scheurtjes in, maar daar worden de meesten laarzen wel kaal van zonder beschermers met wat zand er tussen