Kost trouwens ook nog redelijk wat zeg,tjonge

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rianne_ schreef:Weet jij wat dan de reden is dat er bij de pommels voor M wordt gekozen en bij de fork als standaard een L pmarena?
Probeer eerst de L wel gewoon en als die niet goed ligt bestel ik alsnog een M.
[***] schreef:Even snel vraagje .. Ik heb een gewone Barefoot-pad en ik borstel elke keer het wol terug "los" (als jullie me begrijpen), maar heb het idee dat dit nu niet meer zo erg goed lukt .. Moet het dekje dan gewassen worden? Of zijn er nog andere manieren om dat terug in orde te krijgen? Heb het idee dat er wat "drukplekken" beginnen te komen (naja, gewoon de haren die geïrriteerd zijn, hij heeft al lange haren natuurlijk).
soeske schreef:Een boomloos zadel kan gewoon met beugels gereden worden. Zoals minikatje al zegt; een boomloos zadel geeft mee en verdeeld het gewicht. Bij een barebackpad wordt het gewicht minder verdeeld en komt er onder de beugelophanging veel druk, als je met beugels rijdt.
Helaas denken veel mensen dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat is niet waar.
Bij de sommige boomloze zadels zul je bij voorbeeld wel een drukverdelend dekje onder het zadel moeten gebruiken (bv. Barefoot, veel over geschreven in dit topic), maar je hebt ook semi boomloze zadels. Deze hebben een leren boom (bv. Hidalgo en Trekker). Erg flexibel en drukverdelend. Daar is geen speciaal dekje voor nodig (uitzonderingen daar gelaten)
Blijheid schreef:Dit is wel het raarste 'zadel' dat ik ooit gezien heb
http://www.ebay.co.uk/itm/Total-contact ... 58a7552f5f
pmarena schreef:soeske schreef:Een boomloos zadel kan gewoon met beugels gereden worden. Zoals minikatje al zegt; een boomloos zadel geeft mee en verdeeld het gewicht. Bij een barebackpad wordt het gewicht minder verdeeld en komt er onder de beugelophanging veel druk, als je met beugels rijdt.
Helaas denken veel mensen dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat is niet waar.
Bij de sommige boomloze zadels zul je bij voorbeeld wel een drukverdelend dekje onder het zadel moeten gebruiken (bv. Barefoot, veel over geschreven in dit topic), maar je hebt ook semi boomloze zadels. Deze hebben een leren boom (bv. Hidalgo en Trekker). Erg flexibel en drukverdelend. Daar is geen speciaal dekje voor nodig (uitzonderingen daar gelaten)
Behalve dan dat je bij de Barefoots met VPS.... de VPS al hebt voor de drukverdeling
De pads met inlages zijn er vooral nog voor de ruggengraatvrijheid
Barefoot kiest voor zadelkussens die uit 2 delen bestaan: de bovenste helft zit als VPS onder het zadel, de onderste helft zit als inlages in de pads.
Zo heb je samen alsnog mooie dikke, stevige, drukverdelende en schokdempende kussens onder je zadel, maar dan wel extra flexibel omdat het dekje en zadel iets ten opzichte van elkaar kunnen bewegen waardoor ze makkelijker de ronding van de rug kunnen volgen dan dikke kussens die 1 geheel vormen met een zadel en daardoor minder makkelijk kunnen buigen
Blijheid schreef:Dit is wel het raarste 'zadel' dat ik ooit gezien heb
http://www.ebay.co.uk/itm/Total-contact ... 58a7552f5f
maralyn schreef:Zo iets mayflower?
http://www.nnsl.nl/shop/product.php?id_product=541
![]()
Nee, dat lijkt mij ook maar niets!! Waar is de drukverdeling met dat systeem? alleen achter de schoft?
pmarena schreef:Zeg Soeske, hebben ze van Hidalgo eigenlijk al iets van een springzadel, of een stockzadel in de planning staan?
Daar is nog zo weinig van te vinden
maralyn schreef:Ff een vraag ehh
Elk boomloos zadel is gelijk?
Of is er een mogelijkheid dat bijvoorbeeld de Nut niet gaat passen maar de arizona wel?
ALs voorbeeld?
minikatje schreef:de nut is een arizona
verder, zie de op.
pmarena schreef:Het ligt er aan welke Nut.... de originele Missoula Nut is toch een behoorlijk ander zadel dan de Arizona Nut, dus kan al snel anders liggen / zitten
En zowat elke theorie die je op een boomloos zadel los kunt laten, geldt ook voor een boomzadel en andersom
Dus tegenover de vraag "is elk boomloos zadel gelijk" kun je zetten "is elk boomzadel gelijk" en dan weet je het antwoord
Nee dus, er zijn ontzettend veel verschillende merken, soorten, types, maten, modellen.... die onderling heel erg verschillen. (western - dressuur Spaans enz., diepe zit - vlakke zit, dikke wrong - vlakke wrong, wel of geen kussens, speciaal gevormde kussens... enz. enz. enz.
Of er wel of geen boom in zit is maar 1 van de specificaties van een zadel, het zegt verder niet zoveel, je moet naar het zadel in zijn geheel kijken hoe dat in elkaar zit en functioneert
pmarena schreef:[***] schreef:Even snel vraagje .. Ik heb een gewone Barefoot-pad en ik borstel elke keer het wol terug "los" (als jullie me begrijpen), maar heb het idee dat dit nu niet meer zo erg goed lukt .. Moet het dekje dan gewassen worden? Of zijn er nog andere manieren om dat terug in orde te krijgen? Heb het idee dat er wat "drukplekken" beginnen te komen (naja, gewoon de haren die geïrriteerd zijn, hij heeft al lange haren natuurlijk).
Wassen kan goed helpen dan
Op een gegeven moment gaat alles toch wat aankoeken van dat zwarte huidvet van paarden, en daar moet dan toch op een gegeven moment een keer wat zeep aan te pas komen om dat weer los te weken