[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:03

Lijkt me nou niet zo fijn voor het paard en voor de ruiter eigenlijk ook niet..Als je op die site kijkt zie je op de homepage ook nog iemand rijden op zon geval in bikini op een van de foto's die voorbij komt :')

Kost trouwens ook nog redelijk wat zeg,tjonge :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:18

Rianne_ schreef:
Weet jij wat dan de reden is dat er bij de pommels voor M wordt gekozen en bij de fork als standaard een L pmarena? :)
Probeer eerst de L wel gewoon en als die niet goed ligt bestel ik alsnog een M.

Dat is gewoon een eigenaardigheidje van Barefoot ben ik bang...ik vind het ook stom -O-

Is zo ontstaan omdat we eerst alleen de Cheyenne hadden.
Toen kwam de Nevada erbij. Omdat die vooral bedoeld was voor westernruiters / vrijetijdsruiters en die vaak de wat bredere paarden hebben, werd die met wat bredere fork geleverd en dat is zo gebleven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:20

[***] schreef:
Even snel vraagje .. Ik heb een gewone Barefoot-pad en ik borstel elke keer het wol terug "los" (als jullie me begrijpen), maar heb het idee dat dit nu niet meer zo erg goed lukt .. Moet het dekje dan gewassen worden? Of zijn er nog andere manieren om dat terug in orde te krijgen? Heb het idee dat er wat "drukplekken" beginnen te komen (naja, gewoon de haren die geïrriteerd zijn, hij heeft al lange haren natuurlijk).

Wassen kan goed helpen dan :j

Op een gegeven moment gaat alles toch wat aankoeken van dat zwarte huidvet van paarden, en daar moet dan toch op een gegeven moment een keer wat zeep aan te pas komen om dat weer los te weken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:25

soeske schreef:
Een boomloos zadel kan gewoon met beugels gereden worden. Zoals minikatje al zegt; een boomloos zadel geeft mee en verdeeld het gewicht. Bij een barebackpad wordt het gewicht minder verdeeld en komt er onder de beugelophanging veel druk, als je met beugels rijdt.
Helaas denken veel mensen dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat is niet waar.
Bij de sommige boomloze zadels zul je bij voorbeeld wel een drukverdelend dekje onder het zadel moeten gebruiken (bv. Barefoot, veel over geschreven in dit topic), maar je hebt ook semi boomloze zadels. Deze hebben een leren boom (bv. Hidalgo en Trekker). Erg flexibel en drukverdelend. Daar is geen speciaal dekje voor nodig (uitzonderingen daar gelaten)

Behalve dan dat je bij de Barefoots met VPS.... de VPS al hebt voor de drukverdeling :)

De pads met inlages zijn er vooral nog voor de ruggengraatvrijheid :)

Barefoot kiest voor zadelkussens die uit 2 delen bestaan: de bovenste helft zit als VPS onder het zadel, de onderste helft zit als inlages in de pads.

Zo heb je samen alsnog mooie dikke, stevige, drukverdelende en schokdempende kussens onder je zadel, maar dan wel extra flexibel omdat het dekje en zadel iets ten opzichte van elkaar kunnen bewegen waardoor ze makkelijker de ronding van de rug kunnen volgen dan dikke kussens die 1 geheel vormen met een zadel en daardoor minder makkelijk kunnen buigen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:26

Blijheid schreef:
Dit is wel het raarste 'zadel' dat ik ooit gezien heb :?
http://www.ebay.co.uk/itm/Total-contact ... 58a7552f5f

O die bestaan al jaren, maffe dingen.... ik zou daar ook echt niet mee gaan rijden, moet je kijken op die foto een stukje terug, hoe je daarmee op de schoft staat te hangen :(:)

Shirley

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:36

Auw .... dat ziet er pijnlijk uit :(
Vind het eerlijk gezegd ook nog een belachelijk hoge prijs voor zo'n onding :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:50

pmarena schreef:
soeske schreef:
Een boomloos zadel kan gewoon met beugels gereden worden. Zoals minikatje al zegt; een boomloos zadel geeft mee en verdeeld het gewicht. Bij een barebackpad wordt het gewicht minder verdeeld en komt er onder de beugelophanging veel druk, als je met beugels rijdt.
Helaas denken veel mensen dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat is niet waar.
Bij de sommige boomloze zadels zul je bij voorbeeld wel een drukverdelend dekje onder het zadel moeten gebruiken (bv. Barefoot, veel over geschreven in dit topic), maar je hebt ook semi boomloze zadels. Deze hebben een leren boom (bv. Hidalgo en Trekker). Erg flexibel en drukverdelend. Daar is geen speciaal dekje voor nodig (uitzonderingen daar gelaten)

Behalve dan dat je bij de Barefoots met VPS.... de VPS al hebt voor de drukverdeling :)

De pads met inlages zijn er vooral nog voor de ruggengraatvrijheid :)

Barefoot kiest voor zadelkussens die uit 2 delen bestaan: de bovenste helft zit als VPS onder het zadel, de onderste helft zit als inlages in de pads.

Zo heb je samen alsnog mooie dikke, stevige, drukverdelende en schokdempende kussens onder je zadel, maar dan wel extra flexibel omdat het dekje en zadel iets ten opzichte van elkaar kunnen bewegen waardoor ze makkelijker de ronding van de rug kunnen volgen dan dikke kussens die 1 geheel vormen met een zadel en daardoor minder makkelijk kunnen buigen :)

Dankje :)
Kijk, daarom moet ik mij ook niet met de barefoots bemoeien, geen verstand van haha.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:50

Die zadels, (mogen het wel zadels genoemd worden?) zien er wel heel oncomfortabel uit....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:00

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:02

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:04

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:05

Hahhahahha, waar is de vind ik leuk knop?
Kunnen ze die niet bedenken op bokt? (A)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:07

_O- _O- _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:31

Onderbroekenlol hoor :P

Zeg Soeske, hebben ze van Hidalgo eigenlijk al iets van een springzadel, of een stockzadel in de planning staan?

Daar is nog zo weinig van te vinden :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:50

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:07

Yeaaaaah, mijn Cherokee is fijn *\o/*
Gisteren 2,5 uur op pad geweest en het zadel ligt echt perfect op mijn bolle pony en ik zat ineens heel erg lekker. De vrijdag ervoor had ik er nog even 5 minuutjes mee rond gehobbeld en toen vond ik het nog niks, dus gisteren zou de beslissing vallen.
En ineens viel gisteren alles op zijn plek! Ik zit nog steeds wel redelijk breed, maar niet té. Ik kon de beugels in een keer vinden en mijn paard ook nog aansporen. Dat gevoel had ik de paar keer ervoor niet. Geen idee waar het door komt, maar ik ben blij en pony ook! Eindelijk :D
Nu op zoek naar een c vormige singel. Het zadel bleef echt heel mooi liggen maar voor mijn idee liep de singel wel te dicht langs de schouders. Gelukkig heb ik een mooie singel op het oog. De kieffer comfort die hier al meerdere keren genoemd is, maar dan als tweedehandsje. Binnenkort waarschijnlijk een foto.

Editedit: en de ruggengraat en bij de schoft was het mooi droog!

Edit: ik vond dat strookje 'zadel' hierboven eigenlijk wel tof :o Alleen jammer dat het hetzelfde idee is als een bbp met beugels, het drukpunt is veel te klein met zo'n smal ding. En dan ligt het ook nog op de schoft 8)7 Hoe dom ben je als je hiermee serieus gaat springen. Je moet überhaupt al dom zijn om hiermee te gaan rijden... Maar, als ik dat buiten beschouwing laat vind ik het een heel leuk zadel. Sorry :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:47

Ff een vraag ehh
Elk boomloos zadel is gelijk?
Of is er een mogelijkheid dat bijvoorbeeld de Nut niet gaat passen maar de arizona wel?

ALs voorbeeld?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:20

de nut is een arizona ;)
verder, zie de op.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:34

Haha, denk ik even rustig bij te kunnen lezen met een bakje koffie, haha..

pmarena schreef:
Zeg Soeske, hebben ze van Hidalgo eigenlijk al iets van een springzadel, of een stockzadel in de planning staan?
Daar is nog zo weinig van te vinden :)

Ik weet niet, ik kan de leverancier eens vragen :) Ze hebben wel een VZ. zadel, maar inderdaad geen springzadel/stockzadel

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:36

minikatje schreef:
de nut is een arizona ;)
verder, zie de op.

maar de nut is wel wat stugger dus het kan zijn dat de arizona beter zal liggen dan de nut

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:43

Het ligt er aan welke Nut.... de originele Missoula Nut is toch een behoorlijk ander zadel dan de Arizona Nut, dus kan al snel anders liggen / zitten :)

En zowat elke theorie die je op een boomloos zadel los kunt laten, geldt ook voor een boomzadel en andersom :j

Dus tegenover de vraag "is elk boomloos zadel gelijk" kun je zetten "is elk boomzadel gelijk" en dan weet je het antwoord :P

Nee dus, er zijn ontzettend veel verschillende merken, soorten, types, maten, modellen.... die onderling heel erg verschillen. (western - dressuur Spaans enz., diepe zit - vlakke zit, dikke wrong - vlakke wrong, wel of geen kussens, speciaal gevormde kussens... enz. enz. enz.

Of er wel of geen boom in zit is maar 1 van de specificaties van een zadel, het zegt verder niet zoveel, je moet naar het zadel in zijn geheel kijken hoe dat in elkaar zit en functioneert :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:49

maralyn schreef:
Ff een vraag ehh
Elk boomloos zadel is gelijk?
Of is er een mogelijkheid dat bijvoorbeeld de Nut niet gaat passen maar de arizona wel?

ALs voorbeeld?

Bij mij paste de Arizona niet goed en de cherokee wel, maar dat ligt puur aan de plek waar de singel wordt vast gemaakt. Verder waren ze allebei goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

minikatje schreef:
de nut is een arizona ;)
verder, zie de op.

Maar vind betreffende model de nut toch heel anders liggen dan de Arizona. De Arizona sluit mooier aan op de rug terwijl testzadel nut omhoog blijf staan aan de achterkant. Nu is de nut wel van dikker tuigleer gemaakt en daardoor stugger en heeft meer tijd nodig om te vormen.

Missoula nut nog geen ervaring mee, maar staat nog wel op verlanglijstje om te testen. Gaat alleen helaas wel volgend jaar pas worden wegens financieel. Tenzij ik volgende week mijn examen haal en ergens alvast ervaring op kan doen en wat extra geld kan verdienen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:25

pmarena schreef:
Het ligt er aan welke Nut.... de originele Missoula Nut is toch een behoorlijk ander zadel dan de Arizona Nut, dus kan al snel anders liggen / zitten :)

En zowat elke theorie die je op een boomloos zadel los kunt laten, geldt ook voor een boomzadel en andersom :j

Dus tegenover de vraag "is elk boomloos zadel gelijk" kun je zetten "is elk boomzadel gelijk" en dan weet je het antwoord :P

Nee dus, er zijn ontzettend veel verschillende merken, soorten, types, maten, modellen.... die onderling heel erg verschillen. (western - dressuur Spaans enz., diepe zit - vlakke zit, dikke wrong - vlakke wrong, wel of geen kussens, speciaal gevormde kussens... enz. enz. enz.

Of er wel of geen boom in zit is maar 1 van de specificaties van een zadel, het zegt verder niet zoveel, je moet naar het zadel in zijn geheel kijken hoe dat in elkaar zit en functioneert :)

Dankjewel...
Zou er iemand ergens zijn die mij kan vertellen welke boomloos dan gaat passen?

Ik heb op mn meisje een cheyenne gehad, naar mijn weten lag deze niet gek.
Maar ik heb daar verstand van als een doperwtje dus een uitspraak er over durf ik niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:42

pmarena schreef:
[***] schreef:
Even snel vraagje .. Ik heb een gewone Barefoot-pad en ik borstel elke keer het wol terug "los" (als jullie me begrijpen), maar heb het idee dat dit nu niet meer zo erg goed lukt .. Moet het dekje dan gewassen worden? Of zijn er nog andere manieren om dat terug in orde te krijgen? Heb het idee dat er wat "drukplekken" beginnen te komen (naja, gewoon de haren die geïrriteerd zijn, hij heeft al lange haren natuurlijk).

Wassen kan goed helpen dan :j

Op een gegeven moment gaat alles toch wat aankoeken van dat zwarte huidvet van paarden, en daar moet dan toch op een gegeven moment een keer wat zeep aan te pas komen om dat weer los te weken :j

Merci, dan gaan we dat eens proberen .. Alhoewel het gisteren weer niet zo erg was als de dag ervoor.. Altijd gek hoe dingen van dag tot dag kunnen verschillen (had gisteren langer gereden dan de dag ervoor, dus dat zegt ook niks :+ ). Maarja, af en toe eens wassen kan nooit kwaad natuurlijk ..

Had nog nooit iets gepost denk ik, maar zo ziet ponylief er dus uit:
Afbeelding

(dekje ligt hier niet helemaal 100%, we hadden beetje problemen gehad in het bos .. lang verhaal :') .. en dus was blijkbaar alles een beetje verschoven, had ik niet meteen gezien..).