Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:01

Cardy schreef:
ChocooPrins schreef:
Hoe lang wacht je Cardy? Ik heb hem normaal over een week. Maar dat kan natuurlijk uitgesteld worden.

Sinds april ongeveer.. _-:(
edit: Zie wel net op haar website dat ze t/m 8 juli met vakantie is, hopelijk daarna meer (en beter) nieuws.

Oei! Dat is wel heel lang!

Cardy

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:15

Ja sinds 25 juni hoor haha, niet sinds april :P

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:26

Ik meld me ook even in dit topic. Ik heb een Fairfax dressuursingel maar die is helaas voor mijn nieuwe paard te breed. Is er toevallig iemand in dit topic die een brede singel van 60cm wil ruilen voor een smalle? Die van mij is van de eerste lichting van het goede leer.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:21

Cardy schreef:

Maar je hebt je singel wel in april besteld toch?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:56

ChocooPrins schreef:
Cardy schreef:

Maar je hebt je singel wel in april besteld toch?

Ik zou eerst voor de leren versie gaan. heb toen een leensingel gekregen (Fairfax, leer) welke net iets te kort is, rijdt daar tot op heden nog steeds mee. De langere versie zou besteld worden. Door de slechte verhalen hier toch besloten om voor kunstof te gaan. Dit duurde langer omdat deze steeds niet binnen waren gekomen, maar volgens mij zijn deze singels bij anderen ook nog niet geleverd, alweer uitverkocht of net pas. Dus denk dat het nog even afwachten is haha.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:08

Welke slechte verhalen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:10

Dat het leer zo slecht (kan) zijn

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:16

maar dat komt door de verkeerde behandeling...is een stukje over geplaatst door fairfax

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:19

Tcm62 schreef:
maar dat komt door de verkeerde behandeling...is een stukje over geplaatst door fairfax

Denk niet dat dat helemaal klopt. Die van mij is echt nog super mooi en wordt bijna nooit schoongemaakt of ingevet. Geen enkel krasje of scheurtje en ook niet hard. Dus volgens mij heeft het echt met de kwaliteit leer te maken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:21

Maar ze adviseren ookalleen met een vochtige doek het zweet er af te vegen..want het zweet tast het leer aan...zou het kunnenzijn dat de huidig modellen beter van jwaliteit zijn? Net als die van jouw nu?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:23

Tcm62 schreef:
Maar ze adviseren ookalleen met een vochtige doek het zweet er af te vegen..want het zweet tast het leer aan...zou het kunnenzijn dat de huidig modellen beter van jwaliteit zijn? Net als die van jouw nu?

Ik heb die van mij als een van de eerste gekocht. Ik denk dat toen de hype begon, ze wellicht niet de hoeveelheid leer hebben kunnen krijgen van dezelfde kwaliteit en toen andere kwaliteit zijn gaan gebruiken. Maar dat is gissen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:27

@ Tcm62: Wat droogt ook uit. Zo is mij uitgelegd om elke keer na het rijden met zadelzeep schoon te maken en 1x in de zoveel tijd met de Rapid gel insmeren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:44

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:59

Ik heb mijn singel met schoonmaken ook alleen met lauw water gedaan, daarna ingevet. Dus het zou best aan de zadelzeep kunnen liggen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:59

danoesje schreef:
haha ik heb gister gemeten, 16 cm tussen de voorbenen dus dat wordt ook een smalle :+ Klein schrielkipje met zijn 1.70!

Ik heb pas de deux hierover gemaild. Je moet meten aan achterkant, niet voorkant!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:01

Dat zou kunnen inderdaad, vind het alleen raar dat dit leer blijkbaar niet tegen zadelzeep kan bijv. En dat deze zo'n specifieke manier van onderhouden nodig heeft, want anders is je singel niks meer waard. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit.

De leensingel blijft overigens gewoon mooi.

Voor mij iig genoeg redenen om over te stappen op de kunstof.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:02

Ik heb er een soort leervet bij gekregen, daar maar ik hem eens in de zoveel tijd mee schoon. Als het erg warm is, doe ik het vaker. Tot nu toe is hij nog heel mooi.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:03

JeDe schreef:
Ik heb inmiddels een aantal Sella Sterno singels binnen gekregen. Die zien er ook goed uit. Ze hebben dezelfde werking als de Fairfax en Prolite singels. De Sella singels zijn van een mooie soepele kwaliteit leer en kosten € 195,-
Ik heb de maten 60, 65, en 70 cm om te passen. Voor de voorwaarden graag even pb.

Dit kan in principe niet toch? Fairfax heeft een patent op de singel zover ik weet. Ik ga Sella eens googlen!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:10

De kwaliteit van de singels is gewoon niet zo goed. In mijn eerste fairfax zaten binnen een jaar al heel veel scheuren, hij was stug en begon zelfs wat groen te kijken, het zwart poetste ik er vanaf zeg maar. Ik haalde elke keer na het rijden het zweet eraf en vette de singel wekelijks in. Ik heb deze toen opgestuurd en heel netjes een nieuwe singel gekregen.

Hier zat een onderhoudsadvies bij . Dit advies volg ik keurig op, ik haal na het rijden met een natte doek het zweet eraf, droog de singel met een doek en vet de singel in met rapide. Daarnaast maak ik de singel ongeveer 1x per maand schoon met stubben zadelzeep en vet ik de singel in met passier vet of met stubben hamenol. Dit heeft de singel echt nodig want hij blijft snel droog aanvoelen. Ook zit er in deze singel ook alweer een scheurtje en ook begint deze singel wat groenig te kijken. Wel lijkt deze van iets betere kwaliteit dan de vorige. Maar ik blijf de kwaliteit erg slecht vinden voor zo'n dure singel! Als ik nu kon kiezen tussen een leren of een singel van ander materiaal dan had ik zeker voor het andere materiaal gekozen.

JeDe: er zit toch een patent op de fairfax singel? Dan kan de singel die jij benoemt toch niet dezelfde werking hebben?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:51

Tcm62 schreef:

Dat is een slap verhaal. Alsof ik het leer niet (goed) verzorg.
En waarom blijft mijn andere leer wel goed, en de fairfax niet?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:53

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:11

Waarschijnlijk is de Sella niet 100% hetzelfde, maar er zijn natuurlijk best wat fabrikanten die singels met ongeveer vergelijkbare werking hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:03

Zowieso is het dikke bullshit om alleen zadelvet van 1 merk aan te raden, dat heet koppelverkoop. En ik heb een Kentaur singel die ik 2 keer per jaar geheel schoonmaak en tussendoor amper en die blijft goed. Dus het leer van fairfax is gewoon slecht en nog slechter en slechtst. Een produkt voor een paard moet tegen zweet van het paard komen. Ook erg leuk om te schrijven dat barstjes in het leer alleen in Nederland voorkomen ;) Nog meer bullshit: http://www.horseandhound.co.uk/forums/s ... ons-please

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:40

Is natuurlijk onzin om te zeggen dat het leer van fairfax allemaal slecht is. Mijn singel is echt prima, singeldwang van paard is heel erg verminderd. Dus voor mij is het een topproduct. Er zijn inderdaad gevallen waarbij het leer blijkbaar niet lang mooi blijft, of dat nou aan onderhoud of het leer ligt, kan ik niet zeggen. Maar ik vind het overtrokken om het hele product maar af te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:41

Mijn singel blijft perfect. Na iedere rit spuit ik hem op de wasplaats af, leg hem even te drogen en hang hem over mijn zadel. Wat vet kwijt hij als ik de rest ook vet zo eens in de 1 of 2 weken.