WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indomitable

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:26

Tussen leeg en zacht zit wel een verschil. Ik twijfelde er ook heel erg aan totdat hij ook echt leeg was dan druk je als het waren helemaal tegen de onderkant aan zonder weerstand.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:28

ik heb het dus ook met mijn wow dat hij naar voren schuift echt over de schoft heen en op de schouders komt te liggen
ik gebruik een H singel die ookal zit hij nog zo strak mee naar voren gaat waardoor mijn paard aan de aansingel zijde hele kale plekken krijgt

daarom ben ik ook een beetje klaar met de wow, het zogenaamde unieke concept geloof ik niet meer in, mede door heel veel wow fitters die denken alles te weten en uiteindelijk een zadel niet eens passend kunnen verkopen

ik vraag mij zelfs af de mensen die tevreden zijn met hun wow zadel, wel kritisch kijken naar hun zadel en naar de bewegingen van hun paard

ik merkte afgelopen week toen mijn paard een heel oud kn zadel op had liggen dat hij veel en veel lekkerder liep en dat hij in de middendraf echt kon afzetten en zijn been ver weg kon zetten, dat kan met mijn wow niet, hij wordt daar flink in tegen gehouden.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:40

Ik kan hem wel vrij ver indrukken, maar niet helemaal naar de onderkant. Nouja, volgende week komt de fitter dus we wachten nog even af. Hopelijk kan ze het eea oplossen en heeft het met het zadel te maken, want anders moeten we verder zoeken.

Wat vervelend precious, naar voren schuiven is natuurlijk killing, dan lopen ze zich echt ''vast'' tegen het zadel.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:42

Ik kan me voorstellen my_precious dat je het zo ervaart, echter met je mening over dat mensen met Wow niet kritisch zouden zijn kan ik me niet in vinden. Naar mijn idee zijn de meeste wow eigenaren juist heel erg kritisch en niet snel tevreden. De meeste mensen met een Wow hebben gekozen nav de vele problemen met wol. Je doet immers zo'n investering niet zomaar, maar wellicht praat ik dan teveel voor andere.

Ik heb ooit eens een wol zadel gehad, nieuw gekocht en zou fantastisch zijn. Mijn paard liep in eerste instantie goed maar dat werd snel slechter. Zadel moest gevuld worden en moest omhoog, maar volgens de passer geen probleem. Ik kreeg mijn zadel terug en samen gekeken en het zou perfect passen. Wist ik toen veel wat goed en niet goed was. Ik kreeg knetterharde balonnen als kussen terug. Maar ja de kenner zei dat het goed was. Na verloop van tijd was het weer niet goed. Ik had 'klonters/klitten' en kuilen in mijn zadel. Volgens de zadelmaker kon dit geen kwaad. Mijn paard werd strammer, maar dat was te wijten aan de training. Affin te lang mee doorgerommeld, verschillende zadelmakers gehad en uiteindelijk stond mijn paard opeens met een fikse spierbevangenheid op stal. DA erbij en die zei dat het slijtage in de rug zou zijn. Niet eens de moeite genomen om goed te kijken. Second opinion gedaan, maar bij het horen van de leeftijd van mijn paard was het al direct artrose. Ik moest maar pijstillers geven. Daar had ik dus weinig aan. Ik was ervan overtuigd dat dat het probleem niet was.

Ik heb mijn ostheo gebeld ik ken haar al jaren, ze kwam direct. Ze kijken, ze kijkt naar de bespiering en vraagt naar mijn zadel. Wat bleek veels te groot op de schouder het zadel lag niet in balans, kussens achter veels te hard, voor te slap van de bubbels in de kussens had ze bindweefsel op haar rugspieren, maar het ergste van alles de boom was zo scheef dat het voor met achter ruim 5 cm scheelde. En geen zadelmaker die dat had gezien.

Toen heb ik op advies een wow sessie gehad. Problemen uitgelegd zadel aan laten meten, maar omdat ik nog niet kon rijden afgesproken dat ik het mocht proberen. Ik ben 6 maanden bezig geweest om mijn oude paard weer in het gareel te krijgen. Na dat half jaar had ze betere rugspieren als als die jaren ervoor.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:44

Floortje_89 schreef:
Ik kan hem wel vrij ver indrukken, maar niet helemaal naar de onderkant. Nouja, volgende week komt de fitter dus we wachten nog even af. Hopelijk kan ze het eea oplossen en heeft het met het zadel te maken, want anders moeten we verder zoeken.

Wat vervelend precious, naar voren schuiven is natuurlijk killing, dan lopen ze zich echt ''vast'' tegen het zadel.

het is te hopen dat er iet aan je zadel gedaan kan worden dan zeg, ik hoor/lees zoveel klachten met de wow tegenwoordig.

ik wil mijn paard ook niet belasten en pijn doen met mijn zadel, maar het probleem is dat hij in training staat..maar ik ben zo bang voor die rug.
nu is zijn rug nog goed en dat wil ik ook graag zo houden natuurlijk..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:51

my_precious schreef:
ik vraag mij zelfs af de mensen die tevreden zijn met hun wow zadel, wel kritisch kijken naar hun zadel en naar de bewegingen van hun paard.

Nou, dat is me nogal een uitspraak :=

Ik vind je echt heel erg negatief over het zadel en de fitters, dat begrijp ik op zich ook wel in jouw situatie, maar om alles over 1 kam te scheren? Ik heb hiervoor ook moeite gehad om het zadel minder schuivend te krijgen op een erg rond geribt paard met weinig schouder maar heb door heel veel overleg met de fitter en kleine aanpassingen toch maar weer proberen, dat zadel goed gekregen. Maar dat was wel meer werk ja en niet heel makkelijk. Op het paard dat ik nu heb ligt hij veel stabieler :j.

Ergens heb ik ook het idee dat de verwachtingen bij een Wow op een bepaalde manier buiten proportie hoog zijn. Natuurlijk moet het passen, maar het lijkt niet te accepteren dat het in sommige situaties níet het ideale zadel is, dat is toch geen schande?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:54

Remember schreef:
my_precious schreef:
ik vraag mij zelfs af de mensen die tevreden zijn met hun wow zadel, wel kritisch kijken naar hun zadel en naar de bewegingen van hun paard.

Nou, dat is me nogal een uitspraak :=

Ik vind je echt heel erg negatief over het zadel en de fitters, dat begrijp ik op zich ook wel in jouw situatie, maar om alles over 1 kam te scheren? Ik heb hiervoor ook moeite gehad om het zadel minder schuivend te krijgen op een erg rond geribt paard met weinig schouder maar heb door heel veel overleg met de fitter en kleine aanpassingen toch maar weer proberen, dat zadel goed gekregen. Maar dat was wel meer werk ja en niet heel makkelijk. Op het paard dat ik nu heb ligt hij veel stabieler :j.

Ergens heb ik ook het idee dat de verwachtingen bij een Wow op een bepaalde manier buiten proportie hoog zijn. Natuurlijk moet het passen, maar het lijkt niet te accepteren dat het in sommige situaties níet het ideale zadel is, dat is toch geen schande?

misschien heb ik het een beetje verkeerd uitgelegd of niet op de goede manier verwoord maar ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat de mensen die ik gezien en gesproken heb over hun wow zadel allemaal op de zelfde problemen uitkomen.

ik heb natuurlijk al ontzettend veel fitters gehad voor al mijn zadels, niet alleen de wow hoor...
maar geen 1 kon mijn zadel goed krijgen, trouwens geen één zadel van mij.. dan denk ik toch echt wat ben je dan voor fitter.

het is niet mijn bedoeling om iedereen over 1 kant te scheren, nogmaals had ik het op een andere manier misschien beter kunnen brengen.

edit: wat je zegt over de verwachtingen van de wow waren denk ik idd erg hoog bij vele mensen.. ze hebben er natuurlijk ook een beste reclame van gemaakt want het was HET concept werd er verteld.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 14-02-13 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:54

@ Remember helemaal mee eens. Beetje dezelfde opmerking dat een wow alleen geschikt is voor recreatieruiters :=

Vriendinnetje van mij is al 1,5 jaar bezig om een goed passend zadel te kunnen krijgen op haar arabiertje, met een Wow is het ook niet gelukt maar de fitter is daar wel eerlijk in geweest. Geprobeerd en helaas niet gelukt. Ze heeft al heel veel zadelpassers gehad en heel wat zadels geprobeerd. Van de ene ergernis in de andere gerold. Zelf een zadel aangemeten wat perfect zou zijn voor een arabier ook dat lukte niet. De fitter daarvan gaf aan dat ze alleen een passend zadel zou kunnen krijgen als ze het op zou vullen met pads onder het zadel en dergelijk. En dat zegt dan een zadelpassen. Nu lijkt het erop dat ze wat gevonden heeft, maar dat is ook een voorbeeld (wel offtopic overigens).
Laatst bijgewerkt door Indomitable op 14-02-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:58

Als je al zó veel zadels en zadelmakers/fitters versleten hebt heb je wellicht een paard met een bijzonder lastige rug en/of schort het aan de communicatie. Vind het dan te makkelijk om het af te schuiven op een concept en zelfs op de man af op de fitters.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:03

dat is juist het leuke ervan, de rug van mijn paard is gewoon een normale rug met een normale schoft, dat zegt ook elke fitter die komt bij mijn paard.
mijn paard heeft juist een rug waar veel zadels wel op passen.

zelfs de fitter van vanmiddag vertelde het dat mijn paard geen hoge schoft heeft en geen gekke rug..
daar paste ikook zadels op waarbij de fitter zij dat er 2 waren die goed lagen terwijl iedereen en zelfs ik voelde en zagen dat ik niet goed in het zadel zat en achter op de rug gedrukt werd

toen ik mijn wow zadel kocht, lag hij ook de eerste paar weken gewoon goed.. omdat mijn paard snel in bespiering groeide ging hij al snel schuiven.
inmiddels ben ik verhuisd en heb ik hier ook 2 fitters laten komen die wel een wow konden aanpassen.

maar zeg nou zelf als je een fitter bij je langs laat komen die zegt ik ben niet tevreden over het werk wat ik lever je hoeft niks te betalen na 3 uur prutsen, ze zegt vervolgens ik kom over een paar wkn terug als ik uit engeland komt om je zadel nog een keer na te kijken en laat vervolgens nooit meer wat horen.
ik uiteindelijk zelf gebeld heb van hoe we het gaan oplossen want mijn zadel lag nu helemaal niet meer goed, de fitter zegt: ik kan de headplate terug zetten en alsnog proberen je zadel aan te passen met lucht.
terwijl mijn kussens zo hard waren dat ik gewoon stuiterde op mijn paard.
dat was inmiddels mijn 6de wow fitter die geweest is en mijn zadel niet kon aanpassen op mijn paard.
wat voor vertrouwen moet je dan krijgen in een fitter.

het verhaal over de andere zadels laat ik dan maar even zitten want dat is helemaal schrikbarend.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:07

6 verschillende fitters? Waar komen die in hemelsnaam vandaan? Volgens mij zijn er nog maar enkele fitters in Nederland want een aantal zijn ermee gestopt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:09

er zijn er zogezegd genoeg die wow fitters zijn en wow zadels aanpassen.

ik ben even een foto aan het zoeken van mijn paard met het zadel nadat hij de laatste keer aangepast is.
waar duidelijk zichtbaar is dat de kussens achter veel te hard zijn en je kan zien dat hij na het rijden op deschoft en schouder ligt.
misschien zijn hier mensen in het forum die kunnen zien wat ik bedoel.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:22

dit zadel is afgelopen zomer voor de laatste keer aangepast, rond september dacht ik.
headplate 2 erin gezet en lucht bij gekomen, heel veel lucht teveel zelfs.
dit was na het rijden, je kunt dan zien dat hij op de schoft ligt en op de schouder valt.

Afbeelding

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:51

Trekt je slof dat zadel niet nog eens extra naar voren? Als die niet strak gezeten heeft zou je namelijk nooit zo'n schuimplek gehad hebben..... Zadel lijkt achterop inderdaad teveel gevuld, maar ik vind dat dat nogal eens vertekend met Wow's, daar moet je echt op zitten om het te kunnen beoordelen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:03

Remember schreef:
Trekt je slof dat zadel niet nog eens extra naar voren? Als die niet strak gezeten heeft zou je namelijk nooit zo'n schuimplek gehad hebben..... Zadel lijkt achterop inderdaad teveel gevuld, maar ik vind dat dat nogal eens vertekend met Wow's, daar moet je echt op zitten om het te kunnen beoordelen.

ik moet er wel bij zeggen dat die dag dat deze foto gemaakt is het erg warm was, dus overal waar schuim op kon komen zat schuim, op zijn hals, onder het dekje, tussen de billen..
schuimplekken komen al vrij snel als het erg warm is en tijdens het rijden, dat ligt niet aan de slof want hij heeft het ook gewoon op zijn hals, borst, billen en onder het dekje, en daar zit toch echt niets wat te strak zit...
en de slof zit er niet dagelijks op, die heb ik er alleen op zitten als ik erg last van mijn schouder heb en dan kan ik hem in de zijgangen net wat beter bij mij houden, het is een erg sterk paard..( inmiddels beter te rijden dankzij die gene waar hij in training staat)

inmiddels heb ik wel lucht uit de kussens laten lopen hoor want ik had echt een stuiter gevoel.
ik weet niet of je het kunt zien, want hij staat met het been naar voren namelijk maar dan kun je zien dat het op de schouder ligt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:10

Schuim ontstaat waar wrijving en dus druk is, je slof zit helemaal onder het schuim maar op de hals waar de teugels langs gelopen hebben zit niks? Dat zadel is daardoor echt wel meer naar voren gekropen hoor :j

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:17

Remember schreef:
Schuim ontstaat waar wrijving en dus druk is, je slof zit helemaal onder het schuim maar op de hals waar de teugels langs gelopen hebben zit niks? Dat zadel is daardoor echt wel meer naar voren gekropen hoor :j

het schuim zat ook op de hals maar was al opgedroogd door het uitstappen.
het zadel is niet naar voren geschoven door de slof want dit was in de zomer en mijn zadel schuift nog steeds naar voren en ik rijdt niet eens meer met de slof, dat is(ruim) een half jaar geleden.

ik vraag om meningen over het naar voren schuiven van mijn zadel en de kussens die te hard zijn maar niet of dat mijn slof het schuim veroorzaakt en dus ook mijn zadel naar voren schuift dat is namelijk onmogelijk dat mijn slof het zadel naar voren trekt, dat zou dan van 1 keer moeten zijn en mijn zadel schuift nu nog steeds naar voren.
de foto is van na het rijden geweest midden in de zomer, die staat echt niet te strak tijdens het rijden, ik weet heel goed hoe ik om moet gaan met een slof, daar wil ik ook geen discussies over hebben, maar gewoon over mijn zadel adviezen of tips hebben alsjeblieft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:20

Ik ben een zeer tevreden wow gebruiker en wil er straks ook een op mijn jonge paard . Liefst zou ik ook een willen voor mijn dochter en haar pony . Maar dat zou een gebruikt zadel moeten zijn .
Lees hier 6 fitters , er zijn volgens mij maar amper 6 wow fitters in NL en België .Iedereen kan zich fitter noemen en een poging wagen om je zadel aan te passen , maar niet iedereen kan echt wow doen .
Had toch het aanbod van je fitter aangenomen dat ze het nog eens wilde proberen . Je had de vroige keer niet hoeven te betalen , dus dat is eigenlijk netjes gedaan van haar ...
Je zadel is veel en veel te hard opgepompt . Zie je zo . Krijg je skippy bal effect .
Dan bounce je gewoon alle kanten op , dat het dan schuift vindt ik niet raar .
Mijn zadel ligt altijd goed , alleen met opstappen schuift het iets , met een opstap hulp in de vorm van een krukje blijft het goed liggen .
Heb een erg ronde merrie , me weinig plaats op de rug .
De wow was het 1e van de 5 nieuwe zadels wat voor ons als combinatie super lag enligt .

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:25

Zinzi_jewel schreef:
Ik ben een zeer tevreden wow gebruiker en wil er straks ook een op mijn jonge paard . Liefst zou ik ook een willen voor mijn dochter en haar pony . Maar dat zou een gebruikt zadel moeten zijn .
Lees hier 6 fitters , er zijn volgens mij maar amper 6 wow fitters in NL en België .Iedereen kan zich fitter noemen en een poging wagen om je zadel aan te passen , maar niet iedereen kan echt wow doen .
Had toch het aanbod van je fitter aangenomen dat ze het nog eens wilde proberen . Je had de vroige keer niet hoeven te betalen , dus dat is eigenlijk netjes gedaan van haar ...
Je zadel is veel en veel te hard opgepompt . Zie je zo . Krijg je skippy bal effect .
Dan bounce je gewoon alle kanten op , dat het dan schuift vindt ik niet raar .
Mijn zadel ligt altijd goed , alleen met opstappen schuift het iets , met een opstap hulp in de vorm van een krukje blijft het goed liggen .
Heb een erg ronde merrie , me weinig plaats op de rug .
De wow was het 1e van de 5 nieuwe zadels wat voor ons als combinatie super lag enligt .

mag ik vragen wie jij hebt laten komen..

ik heb er echt 6 gehad, de laatste die dit zadel dus deed waardoor hij er zo uit zag is een fitter die ook de wow zadels aanpast maar MFSC fitter en doet verder alle merken zadels.

ik dacht zelf eigenlijk, of ik misschien naar een headplate 1 moest gaan en voor evt wat meer lucht, maar ben bang dat hij dan weer te strak komt te liggen.

ik heb het idee doordat hij over de schoft glijdt het zadel te wijd is misschien?
maar de headplate 0 die erin zat, zat het zadel weer te strak op de schoft.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:57

The Netherlands: IN POST CODE ORDER

Eleonora Westebring van der Putten * 2317 KV Leiden * The Netherlands * 0031 6244 21523 (NL) * 0032 363 64076 (Belgium) * 0031 62442 1523 * eleonorawestebring@me.com * www.noor-bewegingswetenschappen.nl

Iris Smalbeek * Los-Paard * 2935 AC Ouderkerk a/d Ijssel * The Netherlands * 0031 6 111 51309 * info@los-paard.nl * www.los-paard.nl

Kerry Sharp * Horse Health in Harmony * Kerkeinde 55 * 4254 LE * Sleeuwijk * The Netherlands * 0031 6287 21641 * 0031 343 491830 * horsehealthharmony@hotmail.com * www.kerry-sharp.nl

Mariska van Oest * Zadelhulp * Kootwijkerdijk 25 * 3774 JS * Kootwijkerbroek * The Netherlands * 0031 6 12284 369 * zadelhulp@live.nl * www.zadelhulp.nl

Hannie Vastenburg * 3882 LK Putten * The Netherlands * 0031 341 451 323 * ventahoeve@kpnmail.nl * www.ventahoeve.nl

Margreet Bouwmeester * Alona * Lijsterbeslaan 13 * 4702 AN Roosendaal * Netherlands * 06 55712568 * info@alona.nl * www.alona.nl www.pasadvies.nl

Anjo te Baerts – Triki * Zadelpasservice Tebaeki * Molenweg 33 * 6104 AH Konningsbosch * The Netherlands * 0031 6224 63211 * 0031 888571495 9am to 4pm * 0031 6224 63211 * info@tebaeki.nl * tebaekie@gmail.com

Iris Smalbeek * Los-Paard * 6816 VA Arnhem * The Netherlands * 0031 6 111 51309 * info@los-paard.nl * www.los-paard.nl

Irma Wormgoor * Olde Hietmoat Horse Supplies * Schuttestraat 26 * 7251 MZ Vorden * The Netherlands * 0031 613691852 * info@oldehietmoat.nl

Mechteld Jonker * Horsescan C.V. * 8521 NE Sint Nicolaasga * The Netherlands * 0031 6 534 07792 * meejonker@gmail.com

Dit zijn de fitters die door wow erkend worden een aantal daarvan zijn inmiddels gestopt. Deze fitters hebben volgens mij allemaal in Engeland de cursus gevolgd en succesvol afgerond. Bron is van de wow site

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:11

En de andere vorm HP? Zou gat een optie kunnen zijn?
Je hebt natuurlijk v en u plates....
Ik roep maar wat hoor... Weet zo 123 ook nietinwelke maten ze te krijgen zijn.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:16

ik heb echt geen idee Mri zijn er verschillende vormen van headplates dan?
volgens mij is die van mij dan een v vorm, als ik het goed gezien heb..

ik heb echt overal op internet gezocht en ontzettend veel mensen gesproken, maar heel veel hebben weinig ervaring met de wow.
en dan erbij moet ik iemand kunnen vinden die mijn zadel kan aanpassen en die het ook goed doet en iemand die in zeeland komt.
heb iedereen al afgebeld en niemand anders dan die ik al gehad heb, komt hier in de omgeving.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:17

@Indomitable van de lijst die jij opnoemt heb ik 4 fitters gehad en 1 waar ik het zadel bij gekocht heb..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 06:53

Mijn zadel kruipt na 1 rondje al naar voren met of zonder ruiter erop. Als ik zonder krukje (wat ik nooit doe) op zou stappen trek ik mijn zadel scheef, dit hoort echt niet bij een goed passend zadel. Ik heb een hele lange periode gehad dat mijn zadel naar rechts wegzakte en na het rijden op de wervels lag met het linkerkussen. Hiervoor een prestige gehad op ditzelfde paard, daar is hij helaas uitgegroeid maar die problemen nooit mee gehad. Tegen de tijd dat mijn paard is hersteld is hij waarschijnlijk uitgegroeid en kan ik weer een wolzadel nemen. Bij mij 3 fitters in amper 2 jaar en niemand die het op kon lossen....
my_precious ik begrijp je goed hoor, soms denk ik ook dat we een beetje verblind zijn geweest door alle positieve verhalen en het hele concept en ik tenminste een poosje bepaalde dingen gewoon niet zag of ach met de wow kun je alles aanpassen en oplossen. Nu naar 2 jaar blijkt dus het tegenovergestelde, nouja ik ben weer een hoop wijzer zeg maar en volg mijn eigen gevoel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:51

@MP ik heb Margreet Bouwmeester en ben zeer tevreden , zij is op veel meer vlakken onderlegd als enkel zadel passer .
Zij is Centreren Riding instructrice , cranio sacraal therapeuth en nog meer ..
En ook ik heb zeker 4 gewone zadels op mijn dame gehad .
1 zadel lag perfect op haar maar bezorgde mij serieus klachten . Daarna ben ik op wow overgestapt !