voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:24

Oh ik blijf maar vragen.. := Hele nieuwe wereld, dat boomloos. :')

Maar mij werd door iemand afgeraden om een boomloos zadel te kopen omdat de stijgbeugelriemen drukken door gewicht en dat het dus schadelijker is dan met boom. Klopt dit?

En de Lexington kussens schijnen nogal hoog te zijn. Voel je je paard dan nog wel goed en is het niet zo dat je er echt 'op' zit?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:10

Nee, dat is niet persé waar. Barefoot heeft druktesten gedaan, en als je in de beugels gaat staan zit er wel méér druk op de beugelophangingplaats dan bij de rest van het zadel, maar geen schadelijke hoeveelheid :) -uitgaand van een zadel met inlages die goed bij het desbetreffende paard passen, lijkt me?-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:14

En hoe zit het dan precies met die inlages? Zitten die in het zadel of in de pad die je er bij moet kopen, en hoe weet je of je de juiste hebt? :o

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:20

Ik zie dat er op boomloosrijden.nl ook veel staat bij Vraag&Antwoord dus dat ga ik binnenkort ook eens heel goed doorlezen. En dan maar hopen dat ik snel een zadel kan testen! :D

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:51

Ik heb vandaag op de barefoot lexington gereden. En ik heb het idee dat ik super breed zit, mijn heupen doen er pijn van. Verder raken mijn onderbenen niet mijn paard aan omdat het zadel zo breed is.
Hoort dit bij dit zadel, of kan ik iets veranderen waardoor ik prettiger kan zitten?
Ohja ik voel ook de beugelophandig inmijn bovenbeen drukken.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:55

Dat het zadel breed aanvoelt en net of je benen afsteken hoort er in het begin wel bij. Had ik ook (heb een barefoot Cherokee en nu net een anderhalve week) Ik had het in het begin ook maar na wat vaker rijden was ik wel gewend en voelde het niet allemaal zo pijnlijk/vreemd/naar meer. Ook mijn benen liggen gewoon nu weer aan de buik.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:31

Oo hoe meer ik lees over Barefoot, hoe meer ik ga twijfelen tussen London en Lexington.. := Zit de Lexington nu heel hoog aan de achterkant? Want dat vind ik ten eerste niet mooi en ten tweede ben ik bang dat ik dan niet meer rechtop zit.. Kan ik dan toch beter voor de London gaan? :+

En hoe weet je wat je qua inlages nodig hebt? Is daar iets over te vinden op een of andere website?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:37

Vraag een testzadel van beide aan en dan kom je het te weten welke voor jouw het beste is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:42

Maar zou je dan ook dubbele verzendkosten betalen? Dat je dan twee keer huur betaald begrijp ik, maar gee idee hoe het met verzendkosten zit. Kan natuurlijk altijd eens vragen..

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:38

hulp met pad's nodig
ik heb vandaag een nevada zwart gekocht (marktplaats) *\o/*
met een pad merk grandeur met slappe inlay opgenaait? (kunnen geen toegevoegt worden)
aan de onder kant zit klitteband waar ik een soort hafpad met stuge inlay aan vast kan klitten hoort dit zo.
welke komt eerst op de ponny? 8)7

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 03:00

@ rianne, als je een testzadel aanvraagt krijg je er 1 met vps: vertebrae protection system.
Er zitten dan extra "kussentjes" verwerkt in het zádel, die voor extra ruggengraatvrijheid zorgen. De inlages moet je in de pad doen, en daar heb je 2 soorten van:

Vps inlages, die zijn dun, extreem flexibel, heel makkelijk inknijpbaar en diepzwart.

Dan heb je ook nog de vpsloze inlages, voor de oude modellen barefoots: deze zijn vrij dik, hard, niet erg buigzaam vergeleken met de vpsinlages en donkergrijs.

Met een vpsloos zadel is het eigenlijk geen goed idee om vpsinlages te gebruiken, dat is te weinig/te dun.
Je kunt met een vpsloos zadel het beste met vpsloze inlages in de pad rijden. bij te weinig ruggengraatvrijheid (na 1 ritje testen bv) kun je eventueel dubbele inlages er in doen :)

Met een vpszadel is het wat goochelen, bij het ene paard zijn de vps inlages genoeg, de andere heeft toch meer profijt bij dubbele vpsloze inlages, etc..

Een trucje om te testen of je genoeg ruggengraatvrijheid hebt: bij het opzadelen leg je in de kamer van het zadel een halstertouw van gemiddelde dikte. Die vult dan eigenlijk de ruggengraatvrijheid op. Je zadelt gewoon op, dan stap je op en ga je vol in de beugels staan, en dan probeer je het halstertouw onder je zadel weg te trekken. Lukt dat makkelijk, dan heb je een goede ruggengraatvrijheid. Krijg je het halstertouw niet in beweging of alleen met moeite weggetrokken: te weinig!

Zo, weer een verhaaltje erbij.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:56

@Taff: waarschijnlijk heb je de physiopad erbij gekregen. Ze staat ook op de belgische en duitse barefoot site.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:27

Ik ga vandaag een foto maken met mijn knálgroene beugelriemen :)) ze kraken een beetje, haha :D nog te nieuw.
Vandaag gaat mijn eerste buitenrit met dit zadel plaatsvinden. Ik hoop dat ik hem overleef :D

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:07

@ cynthiar
dat is goed mogelijk lijkt er erg op. _/-\o_
de mijne is wel de nevada vorm.
zoals op de site zitten de dikke stuge inlay puur op het paard en dan het boven dekje.
dit komt overeen met de klitteband.
krijg je dan niet snel druk pleken?
of doe ik er nog een dunne pad onder.
de vorige eigenaar had eerst de dunne pad en dan de dike inlay, wat is wijshijd en kan dit kwaad :wave:

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:09

tienus_amigo schreef:
Ik heb vandaag op de barefoot lexington gereden. En ik heb het idee dat ik super breed zit, mijn heupen doen er pijn van. Verder raken mijn onderbenen niet mijn paard aan omdat het zadel zo breed is.
Hoort dit bij dit zadel, of kan ik iets veranderen waardoor ik prettiger kan zitten?
Ohja ik voel ook de beugelophandig inmijn bovenbeen drukken.

Hoi hoi,

Wintec of Barefoot webbers doen wonderen, of dressuurbeugelriemen met de gesp onderaan, dan voel je de beugelophanging niet meer :)

En dat brede zitten: dat hoort bij de gewenning van het boomloze rijden.
Als je in het verleden veel zonder zadel gereden hebt, of met een barebackpad, zul je waarschijnlijk snel
wennen aan de Barefoot. Zo niet, dan duurt het wennen gewoon wat langer.
En algemeen gesproken moet je afleren wat ons bijna allemaal ooit geleerd is: tenen naar binnen draaien. Kantel ze
gerust iets naar buiten als je daardoor lekkerder zit, zeker op een wat ronder paard.

Misschien zijn er hier nog tips van mensen die kennis hebben van centered riding?
Helpt ook bij boomloos ;)

En tot slot: met name bij boomloos rijden geeft het paard wel aan wat je goed doet en wat niet...

Succes /3 !

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:40

Helaas heeft geen 1 Barefoot dijwrongetjes , ik zeur er al zeker een jaartje of 5 om :P
Heb wel een dijwrong-seatsaver die ik zelf gebruik , i-de-aal zitgevoel maar spuuglelijk ding.... heb er meteen een zooitje laten maken waarvan ik ook klanten kan leveren , heb nu alleen nog bruine , zijn bijna op maar door de lelijkheid lopen ze niet hard ook :P

Ooohhhh ik vind die wrong-seatsavers zó fijn!!
Echt, je zit als een huis!
Ik gebruik hem op mijn Cheyenne en tijdens buitenritten met een stuiterend maf paard blijf je echt stevig zitten hoor :j
Hele goeie uitvinding, en zo lelijk vind ik ze niet hoor ;)
Het geheel ziet er wel interessant uit, zo met die wrongsavertjes, en ik krijg er ook leuke reacties op.
(Het oogt bijna net zo mooi als mijn Arizona <3 )...

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:42

Dat 1e stukje is dus een quote van Pmarena, was misschien niet helemaal duidelijk... :o

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:45

Rianne_ schreef:
Maar zou je dan ook dubbele verzendkosten betalen? Dat je dan twee keer huur betaald begrijp ik, maar gee idee hoe het met verzendkosten zit. Kan natuurlijk altijd eens vragen..

Ach joh,misschien komt mijn Lexington nog wel terug, dan kun jij hem proberen :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:28

Nadeel boomloos zadel: Je kunt er gruwelijk hard uit lazeren! (oh wacht, dat kan met een boomzadel ook :+)
kortom, mijn buitenritje ging niet heel tof, maar ik vermoed dat dat met een boomzadel ook fout was gegaan..

Overigens wel een érg mooie zweetplek na het rijden. Dus dat is heel positief :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:30

Naaltje schreef:
Nadeel boomloos zadel: Je kunt er gruwelijk hard uit lazeren! (oh wacht, dat kan met een boomzadel ook :+)
kortom, mijn buitenritje ging niet heel tof, maar ik vermoed dat dat met een boomzadel ook fout was gegaan..

Overigens wel een érg mooie zweetplek na het rijden. Dus dat is heel positief :)

Ik denk dat ik zelf sneller uit een boomzadel val dan uit mijn boomloosje, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Heb je je pijn gedaan?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:32

mijn ghost is nogal euh... steunloos verder :+ ik denk dat een degelijk boomzadel met diepe zit me misschien had kunnen redden :=

Heb me goed pijn gedaan ja := zo naar de HAP. Maar paard niks, en die deed het niet helemaal expres, dus eind goed al goed :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:34

Ah balen dat je je pijn gedaan hebt. :(:) Ik ben trouwens ook wel eens heel hard van mijn boomloosje gekletterd hoor. :P

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:37

Ik heb de ghost ook getest, en vond dat inderdaad nogal een minpuntje.. Vond het heel steunloos aanvoelen.

Dat vind ik wel een voordeel aan de trekker.. dat voorboogje.. kun je je lekker aan vast houden op moeilijke momenten.. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:39

Ik ben een paar maanden geleden ook enorm uit mijn Ghost gekletterd , werd er zo voorover de schouder afgetorpedeerd...heel m'n hand afgefikt :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:40

pmarena schreef:
Ik ben een paar maanden geleden ook enorm uit mijn Ghost gekletterd , werd er zo voorover de schouder afgetorpedeerd...heel m'n hand afgefikt :+

hehe, klinkt bekend
alleen kan ik niet meer lopen :')
paard voelde zich schuldig want die bleef meteen stokstijf staan... Het was ook een leuk grapje als ik was blijven zitten.. Hopelijk laat ie het in het vervolg :+