Misschien goed om een beetje algemeen te blijven.
Overigens is Sommer op een engelse boom, dus eigenlijk hoort het niet in dit topic thuis

Ik heb geleerd dat je bij paarden (en dus ook zadels) flexibel moet blijven en niet zwart-wit moet zijn. Het ene paard zal iets anders nodig hebben (of kunnen gebruiken) dan een ander paard. Dus daarin maak je altijd een afweging tussen de specifieke kenmerken van een zadel tov de specifieke dingen van de bouw van een paard.
Heb je deze zadels in het echt op een paard gezien?
De voorste singelstoot loopt uiteraard vanaf de voorkant van de boom, maar niet vanaf het kopijzer waar jij waarschijnlijk op doelt. Daarnaast hoeft een voorsingel (dus een singelstoot die vanaf het kopijzer begint, wat overigens wel mogelijk is om te laten doen bij Sommer zadels) niet de trapezius af te knellen. Uiteraard krijg je wel een probleem als de boom te smal is, maar dat is altijd het geval.
Ik heb juist hele goede ervaringen met zadels met voorsingel bij (veel verschillende rassen en) ronde paarden met een singelplek vlak achter de elleboog, omdat het zadel daardoor niet meer (of stukken minder) naar voor schuift waardoor de schouder vrij blijft (en de trapezius niet over ontwikkeld wordt). Een zadel mag nergens extra druk geven, dus ook niet aan de voorkant, dus het is altijd goed om dat te checken. Helaas doen de meeste mensen dat als ze stilstaan en dan naar voren hangen om onder het zadel te voelen. Logisch is er dan veel gewicht op de voorkant, ruiter leunt naar voor en paard staan meestal wat hol. Pas als het paard beweegt kan je voelen of de trapezius en andere spieren rond de schoft voldoende vrij blijven en goed gebruikt kunnen worden.
Het kanaal is niet te breed dat het op de rugspier drukt. Dus geen probleem. Smallere kanalen geven niet genoeg ruimte voor de (doorn) uitsteeksels van de ruggengraat, maar vooral ook niet voor de ligamenten die daar nog naast lopen. Die worden nog wel eens vergeten.
Maar goed, dat is mijn mening.