Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:36

Ik verschil wel vaker met je van mening.... En het lijkt ook een beetje een eenzijdig topic te gaan worden... Met een beetje veel aandacht voor bepaalde typen paarden en bepaalde typen zadels.
Misschien goed om een beetje algemeen te blijven.

Overigens is Sommer op een engelse boom, dus eigenlijk hoort het niet in dit topic thuis ;)

Ik heb geleerd dat je bij paarden (en dus ook zadels) flexibel moet blijven en niet zwart-wit moet zijn. Het ene paard zal iets anders nodig hebben (of kunnen gebruiken) dan een ander paard. Dus daarin maak je altijd een afweging tussen de specifieke kenmerken van een zadel tov de specifieke dingen van de bouw van een paard.

Heb je deze zadels in het echt op een paard gezien?
De voorste singelstoot loopt uiteraard vanaf de voorkant van de boom, maar niet vanaf het kopijzer waar jij waarschijnlijk op doelt. Daarnaast hoeft een voorsingel (dus een singelstoot die vanaf het kopijzer begint, wat overigens wel mogelijk is om te laten doen bij Sommer zadels) niet de trapezius af te knellen. Uiteraard krijg je wel een probleem als de boom te smal is, maar dat is altijd het geval.

Ik heb juist hele goede ervaringen met zadels met voorsingel bij (veel verschillende rassen en) ronde paarden met een singelplek vlak achter de elleboog, omdat het zadel daardoor niet meer (of stukken minder) naar voor schuift waardoor de schouder vrij blijft (en de trapezius niet over ontwikkeld wordt). Een zadel mag nergens extra druk geven, dus ook niet aan de voorkant, dus het is altijd goed om dat te checken. Helaas doen de meeste mensen dat als ze stilstaan en dan naar voren hangen om onder het zadel te voelen. Logisch is er dan veel gewicht op de voorkant, ruiter leunt naar voor en paard staan meestal wat hol. Pas als het paard beweegt kan je voelen of de trapezius en andere spieren rond de schoft voldoende vrij blijven en goed gebruikt kunnen worden.

Het kanaal is niet te breed dat het op de rugspier drukt. Dus geen probleem. Smallere kanalen geven niet genoeg ruimte voor de (doorn) uitsteeksels van de ruggengraat, maar vooral ook niet voor de ligamenten die daar nog naast lopen. Die worden nog wel eens vergeten.

Maar goed, dat is mijn mening.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:29

Wat mijn ervaring is, is als het kussenkanaal te breed is, de kussens drukken naast de rugspier .
wb de wervels? de plek waar het zadel ligt, hebben wervels nauwelijks beweging (rond de ribben) , dus die kunnen geen hinder ondervinden van de kussens.

als de kussens naast de rugspier dragen, wordt het lastiger die rugspieren te laten ontwikkelen met de training.

de voorsingel stoot, vind ik vaak een probleem bij de barokke paarden met een zeer schuine schouderlijn, die veel voorbeen hebben. Als de voorsingel te ver naar voren zit, wordt die beweging beperkt.

dit is wat ik ervaar met rijden zelf, op verschillende paarden.
een kwpn er met een wat stijlere schouder, hebben daar weinig hinder van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:39

Ik moet zeggen dat ik bij een eerder bericht van jou over kussens die naast de rugspieren dragen (bij een eerder besproken zadel een paar pagina's terug) ook al m'n twijfels had over die uitspraak Nombrado.
De rugspier loopt over een vrij breed vlak langs de ruggegraat en no way dat een zadel daar 'naast' kan liggen in mijn ogen. Dan moeten de kussens al zowat halverwege de flank komen. Een paard draagt juist met die rugspier, het zadel moet daar dus júist op liggen als je't mij vraagt.

Afbeelding

Ik ben het met Moragh eens dat veel zadels juist een te smal kanaal hebben, die vaak zelfs nog smaller is dan de ruggewervels zelf, nog zonder rekening te houden met de doornen en ligamenten.
(ter illustratie voor degenen die iets minder van de anatomie van een paard weten: er zit 1 doorn omhoog, maar ook twee naar de zijkant aan een ruggenwervel en die moeten bij het inbuigen onder 't zadel ook nog de ruimte hebben om te kunnen bewegen)
Afbeelding

Niet voor niets hebben zo veel paarden een gevoelige rug terwijl het zadel qua vorm (en bij stilstand! Té weinig wordt ook gekeken naar pasvorm tijdens het rijden en wordt het zadel op de poetsplaats 'aangemeten'!) lijkt te passen... ik heb de indruk (maar ben geen expert) dat daar een belangrijke oorzaak ligt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:15

Francis schreef:
Ik ben het met Moragh eens dat veel zadels juist een te smal kanaal hebben, die vaak zelfs nog smaller is dan de ruggewervels zelf, nog zonder rekening te houden met de doornen en ligamenten.
(ter illustratie voor degenen die iets minder van de anatomie van een paard weten: er zit 1 doorn omhoog, maar ook twee naar de zijkant aan een ruggenwervel en die moeten bij het inbuigen onder 't zadel ook nog de ruimte hebben om te kunnen bewegen)
.

hoe of wat kunnen er buigen van de wervels waar het zadel ligt?
waar de wervels lopen, en er ribben zijn is er geen beweging in de wervels. (bij ons mensen ook niet)
de ribben en de wervels daarbij, is een coconnetje die oa de longen beschermd.
enige flexibiliteit is de uitzetten van de ribben tijdens ademen
de wervels daarboven kunnen nie zijwaarts buigen. (en de ribben ook niet)

bij het bekken kantelen, komt de rug iets omhoog, als de kussens dan teveel zijwaarts op de rug van het paard liggen, is er te weinig ruimte om de kantelen van het bekken tot stand te brengen, en wordt er door de paarden de rug laag gehouden. (je ziet dan een knik onstaan bij de lendenen partij)

hier zie je een plaatje van normaal kussen kanaal
en een breed kussen kanaal.
Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:02

Moragh schreef:
Ik verschil wel vaker met je van mening.... En het lijkt ook een beetje een eenzijdig topic te gaan worden... Met een beetje veel aandacht voor bepaalde typen paarden en bepaalde typen zadels.
Misschien goed om een beetje algemeen te blijven.

Overigens is Sommer op een engelse boom, dus eigenlijk hoort het niet in dit topic thuis ;)

Ik heb geleerd dat je bij paarden (en dus ook zadels) flexibel moet blijven en niet zwart-wit moet zijn. Het ene paard zal iets anders nodig hebben (of kunnen gebruiken) dan een ander paard. Dus daarin maak je altijd een afweging tussen de specifieke kenmerken van een zadel tov de specifieke dingen van de bouw van een paard.

Heb je deze zadels in het echt op een paard gezien?
De voorste singelstoot loopt uiteraard vanaf de voorkant van de boom, maar niet vanaf het kopijzer waar jij waarschijnlijk op doelt. Daarnaast hoeft een voorsingel (dus een singelstoot die vanaf het kopijzer begint, wat overigens wel mogelijk is om te laten doen bij Sommer zadels) niet de trapezius af te knellen. Uiteraard krijg je wel een probleem als de boom te smal is, maar dat is altijd het geval.

Ik heb juist hele goede ervaringen met zadels met voorsingel bij (veel verschillende rassen en) ronde paarden met een singelplek vlak achter de elleboog, omdat het zadel daardoor niet meer (of stukken minder) naar voor schuift waardoor de schouder vrij blijft (en de trapezius niet over ontwikkeld wordt). Een zadel mag nergens extra druk geven, dus ook niet aan de voorkant, dus het is altijd goed om dat te checken. Helaas doen de meeste mensen dat als ze stilstaan en dan naar voren hangen om onder het zadel te voelen. Logisch is er dan veel gewicht op de voorkant, ruiter leunt naar voor en paard staan meestal wat hol. Pas als het paard beweegt kan je voelen of de trapezius en andere spieren rond de schoft voldoende vrij blijven en goed gebruikt kunnen worden.

Het kanaal is niet te breed dat het op de rugspier drukt. Dus geen probleem. Smallere kanalen geven niet genoeg ruimte voor de (doorn) uitsteeksels van de ruggengraat, maar vooral ook niet voor de ligamenten die daar nog naast lopen. Die worden nog wel eens vergeten.

Maar goed, dat is mijn mening.

Aha, jij verkoopt ook Sommer :D !
Las het na het plaatsen van dit topic pas dat er een Engelse boom in de voyage zit van Sommer, dus die valt er jammer genoeg vanaf. Mijn ervaring met zadels is dat de meeste die ik hier gehad heb, te smalle kanalen hebben. Dus dat was weer een pluspunt.
Ik zou graag eens een foto zien met een blik op de rug vanaf de bovenkant gezien. De spier waarop een zadel ligt is de Long. dorsi en die loopt breed en ook diep naast de wervels, ik vraag met af of een kussen daar zo makkelijk kan naast dragen ....
Ik heb de Sommer Voyage nog niet gezien, maar ondertussen wel met iemand over gesproken( ik kon een zadel testen maar die kwam maar later binnen). Nuttige info die jij gaf ivm met de plaatsing van de singel, Moragh. Die mevrouw vertelde me niets over de plaatsing van de singel, maar wel dat de nieuwe Sommers nu ook verkrijgbaar zijn met een nog wijder kopijzer. Als het zadel verstelbaar is, dan moest dat kopijzer toch mee verstellen dacht ik toen. Maar moeilijk om me voor te stellen zonder het zadel gezien te hebben.
Zo wie zo valt die af, geen engelse boom op mijn paarden. Gek gek gek dat men in een barok zadel een engelse boom steekt :( , begrijpen wie begrijpen kan........

Tja, eenzijdig dit topic, ik heb vier jonge paarden, ik vind het leuk om er wat mee bezig te zijn, zo leer ik ook iets, omdat ik niets van Spaanse zadels afweet, is totaal nieuw voor mij. In dit topic kan dat toch, want ik zoek een barok zadel? Niemand wordt belet om zelf een post te plaatsen ;), iedereen is toch vrij om te posten wat hij wil als het past bij de topic-titel?

(even gekeken op uw site, wow zeg, wat een leuk zadel:http://www.greendistance.nl/data/Image/Sommer/w_evolution_western_gr(244px).jpg), maar weer op een Engelse boom....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 04-01-12 15:24, in het totaal 4 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:06

Nombrado, ik snap wat jij bedoelt, van dat brede kanaal, maar ligt hier niet het probleem bij de vorm van de kussens (zie foto's)? Lijkt me een zeer ongelukkig gekozen vorm te zien aan de foto's, die hele platte kussens.
Met vorm van kussens bedoel ik dat ze helemaal plat zijn, ipv wat schuiner af te hellen, deze van de Ludomar lijken me al veel beter van vorm:
Wat schuiner aflopend zodat dat probleem wat vermeden wordt zoals je ziet op jouw foto's
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSHZOTTC.jpg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:26

Cambiar schreef:
Nombrado, ik snap wat jij bedoelt, van dat brede kanaal, maar ligt hier niet het probleem bij de vorm van de kussens (zie foto's)? Lijkt me een zeer ongelukkig gekozen vorm te zien aan de foto's, die hele platte kussens.
Met vorm van kussens bedoel ik dat ze helemaal plat zijn, ipv wat schuiner af te hellen, deze van de Ludomar lijken me al veel beter van vorm:
Wat schuiner aflopend zodat dat probleem wat vermeden wordt zoals je ziet op jouw foto's
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RSHZOTTC.jpg

het gaat om het kussenkanaal.
Die is bij jou plaatje normaal.
die ik gepost had kan zowat een hele hand tussen.

De spaanse zadels hebben net als de dressuurzadels gewoon kussenkanaal (tussen de 3 en 4 vingers max)
verder zijn de kussens die de vorm van de rug aannemen, maar ook de lepel (boom) die bij die zadels breder loopt, om rug vorm te volgen en niet te belemmeren.
vaak kijken mensen trouwens teveel naar of de kussens wel juist dragen aan de achterkant van de rug.
echter is de eerste 16 tot 18 cm van een zadel het belangrijkste van evenredig dragen. (gelijkmatig, dus niet bruggen) de achterkant mag zelfs onbelast lossig liggen. Als het ruitergewicht erop komt, ligt het mooi aangesloten , maar drukt niet dat het het paard belemmerd in de beweging bij het lendenen gebied.

Het nadeel van het verplaatsen van de singelstoten vind ik het volgende:
Het zadel is in een bepaalde balans ontwikkeld.....dat het goed in het middelpunt draagt op de paardenrug, daarop zijn de plekken van de singelstoten op gebaseerd.
als die singelstoten op andere plekken worden veranderd, is de ontwikkelde balans van het zadel vaak weg.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:34

Ben ook geen voorstander van een te breed tussenkanaal.

Wat ik me wel eens afvraag. Vroeguhhh toen ik jong was werd er nooit moelijk gedaan over zadels en ik hoorde eigenlijk ook nooit iets over paarden met rugproblemen (onbekend, onwetendheid, of was het er bijna niet?). Ik stam nog uit de tijd, een uur naar de vereniging lopen, een uur les en een uur terug. Je zat dus 3 uur op je pony. Er bestonden ook maar een paar merken en al deze zadels hadden een smal /normaal tussenkanaal.
Met mijn oudste paardje heb ik afgelopen jaren echt een hoop rug ellende gehad. Kosten nog moeite heb ik op zadels bespaard. De uiteindelijk conclusie die ik zelf heb getrokken was dat ze een rugprobleem moest hebben, kon toch echt niet aan de zadels liggen. Totdat er per toeval een echte ouderwetse zadelmaker bij mij in de schuur kwam (voor mijn jonkie). Keek naar mijn oude paardje en was er van overtuigd dat ze geen rugprobleem had. Om het verhaal niet nog langer te maken, ik rij weer met haar op met een heel oud Stubben zadel (eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat er flair is ingebouwd). Bij dit zadel is het tussenkanaal nog geen 3 vingers breed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:38

hoe breder het kussenkanaal en de kussens over de rug, hoe meer moeite het paard heeft met de rompkanteling die nodig zijn met rijden in de bochten.

Jou verhaal Odi, is ook mijn ervaring
ik heb uuuuuuuuuuuuuureen in een zeer oud, keihard, stuben zadel met smal kussenkanaal gereden als kind. Paard had nergens last van
Naast het zadel, is natuurlijk het goed rijden ook van belang....het ligt niet "altijd" aan een zadel.
Wel merk ik bij de paarden een voorkeur....die wel, die niet...zolang je daarnaar kan luisteren komt het vanzelf goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:16

Odi schreef:
Wat ik me wel eens afvraag. Vroeguhhh toen ik jong was werd er nooit moelijk gedaan over zadels en ik hoorde eigenlijk ook nooit iets over paarden met rugproblemen (onbekend, onwetendheid, of was het er bijna niet?).

Vroeger waren die problemen er ook, maar werd gedrag wat nu herkend wordt als uiting van ongemak veel vaker geweten aan 'dwars' gedrag en moest het paard 'even flink aangepakt worden' (een term die écht gebruikt werd vroeger - en nog wel bij mensen van de oude stempel - was dat 'de schoft er in gereden moest worden'... wat dat betekende was dat het paard gewoon eigenlijk atrofie kreeg door het rijden met een te krap zadel, er verwijnt dan spierweefsel aan weerszijden van de schoft waardoor het paard meer schoft lijkt te krijgen). Er was veel meer een 'niet lu11en maar rijden' mentaliteit en een paard was voor veel mensen een fiets met haar en atribuut om je sport te bedrijven. Helaas is het dat voor veel mensen nog steeds en in die groep eigenaren zijn dus nog steeds weinig zadelproblemen... volgens die ruiters dan... Trainingsproblemen hebben ze dan wel en dat wordt op allerlei manieren geprobeerd op te lossen, maar er zijn nog hele volksstammen die niet als eerste aan de pasvorm van hun zadel denken. Dat zadel ligt al jaren goed dus waarom zou je daar naar kijken?

Daarnaast zijn er nu, door het kleiner worden van de wereld en internationale handel, zoveel meer verschillende rassen en daarmee ook kruisingen met verschillende rassen, dat de diversiteit aan verschillende vormen ruggen steeds groter wordt en dus het aantal 'moeilijke' ruggen ook. Vroeger werd er ook veel meer naar dingen als 'bruikbaarheid' en dus 'een goede zadelrug' gekeken met fokken. Tegenwoordig zijn paarden grotendeels hobby-dieren en als 't er maar leuk uit ziet, óf als het maar van een goed presterende hengst af stamt, dan is 't al snel goed. Overbouwd, te korte rug, te lange rug, geen of te veel schoft... er zijn maar héél weinig fokkers die daar nog naar kijken.
Allemaal factoren die dus meespelen in dit verhaal.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:26

nombrado schreef:
hoe breder het kussenkanaal en de kussens over de rug, hoe meer moeite het paard heeft met de rompkanteling die nodig zijn met rijden in de bochten.

Jou verhaal Odi, is ook mijn ervaring
ik heb uuuuuuuuuuuuuureen in een zeer oud, keihard, stuben zadel met smal kussenkanaal gereden als kind. Paard had nergens last van
Naast het zadel, is natuurlijk het goed rijden ook van belang....het ligt niet "altijd" aan een zadel.
Wel merk ik bij de paarden een voorkeur....die wel, die niet...zolang je daarnaar kan luisteren komt het vanzelf goed.

vreemd, ik heb ook die ervaring. Had ook zo'n oud donkerbruin versleten stubben dressuurzadel en reed toen bij een club als kind met een grote Duitse warmbloed en vaak vraag ik me nu af, hoe hard heb ik dat paard eigenlijk mishandelt toen ik nog niets wist van al die zadeltoestanden (ik heb nooit geen seconde stil gestaan of dat zadel paste op dat paard). Ik heb er echter nooit problemen mee gehad, maar die zadels zijn ook ontworpen voor op zo'n paarden. Probleem is denk ik als je zo'n zadel legt op een rond paard weinig schoft legt, degene waar ik nu mee aan de slag ga...die zag ik destijds (ik spreek van de jaren 80-90) bijna niet bij de LRV

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:31

Cambiar schreef:
vreemd, ik heb ook die ervaring. Had ook zo'n oud donkerbruin versleten stubben dressuurzadel en reed toen bij een club als kind met een grote Duitse warmbloed en vaak vraag ik me nu af, hoe hard heb ik dat paard eigenlijk mishandelt toen ik nog niets wist van al die zadeltoestanden (ik heb nooit geen seconde stil gestaan of dat zadel paste op dat paard).

Er was minder variatie in paarden en zadels, maar er werd toch ook maar wat aangemodderd. Hoeveel paarden hadden witte stippen ergens onder het zadel? Dat werd als normaal beschouwd.. zadel had daar dan eens gedrukt, ah ok, dan moet er een extra dekje onder (of een 'mousse', eigen knipsel zetelvulling of iets dergelijks)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:59

ik ken het ook van "vroegah". Paarden die lastig deden moesten gewoon wat harder aangepakt waren omdat het "rotbokken" waren. En ik hoor het nog steeds bij bepaalde mensen om me heen. Paard luistert niet, wordt even stevig "aangepakt" totdat hij helemaal afstompt en niet meer reageert (met inderdaad een uitstekende schoft vol witte plekken) of zodanig onhandelbaar wordt dat hij naar de slager moet want rotbok heeft een kronkel in den kop.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:20

Dat er vroeger veel misstanden waren met zadels twijfel ik niet aan, maar ik heb het idee dat het nu nog meer is. Atrofie ruggen zie je nu nog steeds bij de vleet. Er zijn zelfs zadelpassers die beweren dat het zo hoort.

Maar er komt bij mij toch heel vaak een gevoeletje op dat de zadels van vroeger qua pasvorm helemaal nog niet zo slecht waren. Denk dat vroeger zadels meer voor het paard gemaakt werden en nu meer een "mode" artikel aan het worden is voor ruiters (de laatste opmerking niet te zwaar opnemen), denk aan dikke kniewrongen, keilkussens etc.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 03:18

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:52

erg mooi zadel, zeker op een arabiertje, maar die nopjes lijken me niet lekker zitten onder je benen. Echt iets voor arabierenshows waar ze aan de hand een mooi showtje weg mogen geven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:08

Ik ben absoluut verliefd op dit zadel. Dit is echt wel 200% mijn smaak... alleen jammer dat het zadel in Frankrijk ligt en dus niet te passen valt. Kost 1500 euro...
Vraag me af wat voor boom erin zit. Die mevrouw wist me dat niet te zeggen, het zadel is al redelijk oud. Schijnt ook een zeer licht zadel te zijn.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3QQB8ZTV
Het is een eenmalig stuk en gemaakt door een artisan sellier. Ik vind het leder ongelofelijk mooi <3

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:37

Het is heel mooi, maar ik vind de balans wel een beetje apart met die hoge voorkant... Misschien past het niet lekker op dit paardje hoor...
Lijkt ook alsof je als ruiter heel ver van het paard af zit...

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:05

Ikzelf ben helemaal weg van de Recado, een Argentijns zadel. het bestaat uit meerdere onderdelen. het past altijd en je zit als een huis! je hebt eerst een dunne onderlegger, daarop geweven wollen kleedjes, daarop zitten bomen met daaroverheen een leren blad met stijgbeugels en een singel eraan.uiteindelijk zit je op een schapenvachtje. heerlijk en ligt je paard absoluut niet in de weg.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:15

ik heb een Circle Y uit 1991 ter inruil liggen bij de zadelmaker. Mocht iemand interesse hebben in dit collectors item (is de oude Circle Y) dan kan ik deze verkopen tot maandag. Het zadel is in uitmuntende staat, leerkwaliteit is perfect, geen enkel barstje of scheurtje. Het is een rood-bruine kleur. Graag bieden of via PB.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:52

ik kom ook even binnen vallen, maar het is nogal een groot topic om even door te lezen dus stel ik zo mijn vraag even in de hoop dat het nog niet gevraagd is.
ik heb een site in duitsland gevonden die zadels verkopen met lederen bomen
in hoeverre is dat iets of is dat juist niks?
de zadels zelf zien er wel gaaf uit
www.sorenta-sattel.de

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:54

Zo op het eerste gezicht goedkoper versie van star trekk en trekker.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:26

quibje schreef:
ik kom ook even binnen vallen, maar het is nogal een groot topic om even door te lezen dus stel ik zo mijn vraag even in de hoop dat het nog niet gevraagd is.
ik heb een site in duitsland gevonden die zadels verkopen met lederen bomen
in hoeverre is dat iets of is dat juist niks?
de zadels zelf zien er wel gaaf uit
http://www.sorenta-sattel.de

hier wordt ik niet blij van
http://www.sorenta-sattel.de/Dressurs-ttel-Seite-1.html
scheve kussens, zo te zien hard, en kartonleer
ik wordt zelf regelmatig benaderd door leerbewerkers en makers in India.
Om bij hun zadels te maken, naar eigen ideeen. (via mijn webshop)
Niet de beste kwaliteit, en prijzen, waarvan je je afvraagt , hoe doen ze dat.
Zadels die je inkoopt voor 20 euro...en je hier over de toonbank ziet gaan voor 300 a 400 euro
Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Alhoewel duur, niet altijd hoeft te betekenen dat het kwalitatief hoogstandjes zijn.
Bij mij is een voorwaarde dat de leverancier een bepaalde garantie garandeert aan de kopers.
zodat een probleem altijd in hun fabriek hersteld kan worden.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:43

ik heb het idee dat die kussens er door middel van klittenband onder zitten zodat ze verplaatst kunnen worden
of ze hard zijn weet ik natuurlijk niet, maar waar het mij ook om ging: zijn leren bomen iets of werkt dat eigenlijk niet?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:18

Dat ligt er maar net aan wat je van zo'n leren boom verwacht. Wil je een boom of wil je 'boomloos'... Een rigide boom met maximale gewichtsverdeling is het niet, maar het zal meer 'doen' dan volledig boomloos of een kern van vilt of wat voor zachter materiaal dan ook. Hangt er mede vanaf wat voor leer ze als kern gebruiken. Zijn dat een paar dunnen lagen leer of is dat keihard dik leer... Zoveel variabelen...
Maar hoe hard en dik het leer ook is wat ze gebruiken, het kan zonder extra versterking nooit de sterkte en draagkracht hebben van een houten of kunststof boom.