Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:56

lies schreef:
Mijn paard is wat afgevallen en ik moet een tweede singel kopen voor de 'dunnere' periodes. De gespen vallen nu aangesingeld op die spier waar jullie het hierboven over hebben.
Ben benieuwd welke vorm ze nu het beste zou kunnen dragen. Heb een Edix crescent die redelijk goed bevalt (staat een fractie open van voor), maar die is nu te lang geworden.

[ [url=m/F38pyc.jpg]Afbeelding[/url] ]

De rechte Edix in een maatje kleiner?

Heb je een foto van hoe het nu is?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:39

Avalanche schreef:
Gewoon een kortere versie ervan kopen :j

Ik heb dezelfde singel in 3 maten :)

Ok, ondanks dat ie wat open staat bij d'r voorbenen?
Ik ga wel even kijken voor een goedkopere optie, dan :=

Daphara schreef:
De rechte Edix in een maatje kleiner?

Heb je een foto van hoe het nu is?

Niet heel duidelijk, maar de duidelijkste die ik heb nu.

Afbeelding

Nog niet aangesingeld;
Afbeelding

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:45

Ik vind hem wel heel netjes zitten zo, eigenlijk :) superknap met je mooie dekjes ook <3

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:49

Niet te hoog op de eerste foto? Zit op het een-na-laatste gaatje van mijn singelstoten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:51

lies schreef:
Niet te hoog op de eerste foto? Zit op het een-na-laatste gaatje van mijn singelstoten.

Hij is op het randje denk ik, als die flapt aan de voorkant kun je beter over gaan naar een rechte 1 maat kleiner.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:20

Ok, ga ik daar naar zoeken. Dank!

Otango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:46

Bedankt voor de reacties. De zadelmaker komt langs om het zadel aan te passen tegen het schuiven.

Ik ga een rechte singel bestellen. Welke is het fijnste voor een erg gevoelig paard? De rechte Edix? Rossner super soft? Passier anatomisch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:11

Help...

Afbeelding
Afbeelding

Singel blijft aan de voorkant los.
Paard loopt er eigenlijk heel best onder.

Maar...
Help?

Was nog niet aangsilngeld. Vandaar scheef :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:24

maralyn schreef:
Help...

[ [url=m/9OwNql.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aPtObF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Singel blijft aan de voorkant los.
Paard loopt er eigenlijk heel best onder.

Maar...
Help?

Was nog niet aangsilngeld. Vandaar scheef :')

Eerst even aan singelen en dan nieuwe foto’s maken. Kijk of je paard vierkant wil staan op de foto’s, dat geeft ook een beter beeld.
Welke singel gebruik je nu?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:39

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:19

Heeft er iemand een edix cresent singel maat 80cm die het tussenstuk en de totale lengte vd singel kan opmeten voor me?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:20

JenniferU schreef:
Heeft er iemand een edix cresent singel maat 80cm die het tussenstuk en de totale lengte vd singel kan opmeten voor me?

Heb ‘m net mee naar binnen genomen om in te vetten. Zal straks even meten voor je.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:47

het middenstuk is 30 cm
de singel is totaal 86.5 cm

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:21

lies schreef:
het middenstuk is 30 cm

Ah super dank je wel
Lengte is goed maar ben bang dat t tussenstuk net te breed wordt.
Dit is de 65cm(testsingel)en die is 21cm:
Afbeelding

De 70 en 75cm hebben een tussenstuk van 26cm maar de 75cm is eigenlijk tekort.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:00

Zal niet hoor, je hebt nog wel wat ruimte over daar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:14

Goedemorgen,

Een tijdje terug gaf mijn zadelmaakster aan dat ik het beste voor een andere (langere, ander model) singel kon kijken. De singel die ik nu heb is alweer te kort geworden. Daarnaast zit er een buikflap aan die naar voren wijst maar komt de druk alleen op het achterste stuk te liggen. De druk wordt dus niet mooi verdeeld. Afgelopen weekend heb ik eens een foto gemaakt van voor het rijden en van na het rijden en merkte op dat er toch wel het een en ander schuift en ik heb het vermoeden dat het inderdaad door de singel komt. Ik heb nu een singel van 75 cm. Ik kon even geen betere foto vinden van de singel dan deze:
Afbeelding

Voor het rijden:

Afbeelding

Na het rijden:

Afbeelding

Wie kan mij helpen aan de perfecte singel? Paard heeft een gevoelig huidje dus het moet echt een zachte leren singel zijn. Zelfs van echt wol kreeg ze mega schuurplekken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:41

JenniferU schreef:
lies schreef:
het middenstuk is 30 cm

Ah super dank je wel
Lengte is goed maar ben bang dat t tussenstuk net te breed wordt.
Dit is de 65cm(testsingel)en die is 21cm:
[ [url=m/NctUho.jpg]Afbeelding[/url] ]

De 70 en 75cm hebben een tussenstuk van 26cm maar de 75cm is eigenlijk tekort.

Zo zit de 80 onder mijn paard(je van 1.57).
Vind je dat tussenstuk dan ook te lang hier?

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:47

LV19952 schreef:
Goedemorgen,

Een tijdje terug gaf mijn zadelmaakster aan dat ik het beste voor een andere (langere, ander model) singel kon kijken. De singel die ik nu heb is alweer te kort geworden. Daarnaast zit er een buikflap aan die naar voren wijst maar komt de druk alleen op het achterste stuk te liggen. De druk wordt dus niet mooi verdeeld. Afgelopen weekend heb ik eens een foto gemaakt van voor het rijden en van na het rijden en merkte op dat er toch wel het een en ander schuift en ik heb het vermoeden dat het inderdaad door de singel komt. Ik heb nu een singel van 75 cm. Ik kon even geen betere foto vinden van de singel dan deze:
[ [url=m/KW0cxU.png]Afbeelding[/url] ]

Voor het rijden:

[ [url=m/SGrKNC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden:

[ [url=m/MjEzmh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie kan mij helpen aan de perfecte singel? Paard heeft een gevoelig huidje dus het moet echt een zachte leren singel zijn. Zelfs van echt wol kreeg ze mega schuurplekken.

Heel eerlijk, je zadel ligt achterover, en ik vermoed dat het daarom schuift. Ik kan met alles wat eronder zit niet beoordelen of het zonder de pad en onderlegger wel zou passen. Maar je zadel is aan je singel aan het trekken, niet andersom.

Kijkend naar het model van je paard zou ik voor een simpele rechte singel gaan met een beetje elastiek aan beide kanten, en 5 cm langer lijkt me ook geen overbodige luxe. Asymmetrische singel heb je niet nodig voor dit paard. De Barefoot leren elastische singel is een hele mooie, heel comfortabel voor het paard ook.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:54

lies schreef:
Zo zit de 80 onder mijn paard(je van 1.57).
Vind je dat tussenstuk dan ook te lang hier?

[ [url=m/sos1nx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee deze zit netjes maar ik had de buik gemeten en 30/31 is de max dan kom ik aan de zijkant met het elastiek.

Weet niet waar het elastiek officieel hoord te zitten? Op de onderkant of aan de zijkant?

Ik ga vanavond de 75cm passen die heeft een 26cm tussenstuk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:00

Avalanche schreef:
LV19952 schreef:
Goedemorgen,

Voor het rijden:

Na het rijden:

Heel eerlijk, je zadel ligt achterover, en ik vermoed dat het daarom schuift. Ik kan met alles wat eronder zit niet beoordelen of het zonder de pad en onderlegger wel zou passen. Maar je zadel is aan je singel aan het trekken, niet andersom.

Kijkend naar het model van je paard zou ik voor een simpele rechte singel gaan met een beetje elastiek aan beide kanten, en 5 cm langer lijkt me ook geen overbodige luxe. Asymmetrische singel heb je niet nodig voor dit paard. De Barefoot leren elastische singel is een hele mooie, heel comfortabel voor het paard ook.

Ja daar ga ik in mee. Plus dat je singelstoten niet hangen waar je singel ligt. Oftewel de singelophanging van jouw zadel past niet bij die van je paard. Denk toch echt dat je het eerst in je zadel moet gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:04

Avalanche schreef:
LV19952 schreef:
Goedemorgen,

Voor het rijden:

Na het rijden:

Dat mijn zadel achterover zou liggen was mij een hele tijd terug ook opgevallen. Ik heb toen de zadelmaker laten komen maar deze gaf aan dat het zadel zo goed lag. Kopijzer breder er in zakte die aan de voorkant omlaag. Hebben we geprobeerd. Doordat paard wat scheef is door een ongeluk rijd ik met een prolite pad er onder die ongelijk is opgevuld zodat het zadel recht ligt. Wellicht toch eens kijken voor een ander zadel.

De barefoot singels zijn niet in 90cm te krijgen volgens mij? Volgens de zadelmaakster kon ik beste een van 90cm kopen. Mijn huidige is namelijk 75 cm.

@hannanas: dankje voor je reactie. Dan wordt het wellicht inderdaad eens tijd om naar een nieuw zadel te kijken. Al wilde ik dat eigenlijk nog een jaartje uitstellen tot ze volledig uitgegroeid is gezien dit al het 2e zadel is in nog geen 2 jaar tijd omdat ze zich zo hard ontwikkeld.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:31

Lichtelijk gefrustreerd hier. Had een singel geleend van iemand om te kijken of het zadel dan beter blijft liggen maar het schuift nog steeds 1/2 cm tijdens het rijden naar achter. Het is net door de zadelmaker helemaal nagekeken en opgevuld waar nodig en ze loopt er nu ook een stuk beter mee. Maar dat schuiven is gewoon vervelend.

Ze heeft wel een vrij groot schouderblad, ik leg hem netjes erachter met opzadelen maar ik heb het idee zodra ze ruimer gaat lopen ze hem daarmee naar achteren duwt.

Ik heb nog geen nieuwe singel gekocht en wil nog eens een andere passen die misschien wat breder is in het midden om te zien of dat helpt.

Leuk jonge paarden en zadels :')

Hier 2 screenschots uit de training van gisteren. Dus geen geweldige foto's.
Heb 1 foto moeten spiegelen zodat ze dezelfde kant op keken.

Afbeelding
Begin van de training

Afbeelding
Op het einde

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:41

Barefoot is wel in 85, ik denk dat dat al mooier ligt. Het is echt een hele mooie rechte singel, met fijn zacht leer. Ik heb er de meeste gevoelige paarden mee gereden en nog nooit wondjes mee gehad.

Wat betreft recht of scheef opvullen van zadels zijn de meningen erg verdeeld. Ik ben persoonlijk voorstander van recht opvullen, zodat de spieren eronder de kans krijgen om recht te worden, maar dat zijn veel mensen niet met mij eens.
De voorstanders van scheef opvullen doen dat om het paard dan recht te belasten maar in mijn opinie leidt dat tot spieratrofie.

Ik vind dat een zadel (eventueel met onderlegger) van voor naar achter in balans hoort te liggen, waarbij de beugelriemen loodrecht naar beneden vallen, en dat ook blijven doen. Ik vind ook dat de singelstoten van je zadel al naar de singelplek toe moeten willen, zodat alles wat je er nog mee hoeft te doen is er een singel aan maken. Dan krijg je dus nooit de situatie dat de singel het zadel naar voren trekt, of het zadel de singel naar voren wil hebben.

In mijn opinie is dit ook het vriendelijkst naar het paard toe want zadel en singel die aan elkaar trekken veroorzaken ook druk op het paardenlichaam en die druk kan heel vervelend zijn. Ook die dingen kunnen tot singelnijd leiden.
In principe zou je je singel niet nodig moeten hebben om het zadel op de plek te houden, omdat het zadel daar wil blijven. Ik ben absoluut niet anti onderlegger, maar het moet naar mijn mening wel een duidelijk doel en functie hebben.
Qua singel blijf ik erbij dat je die aan het paard hoort aan te passen, niet aan het zadel. Het zadel hoort ook aan het paard aangepast te zijn, en dan passen die beide ook bij elkaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:59

Bij een paard dat chronisch iets mankeert kan je wel verlangen dat zadel recht gevuld wordt en paard weer recht wordt, maar dat is niet altijd mogelijk. Dan kan je beter scheef opvullen in het zadel, paard gaat dat zelf niet meer doen en dan heb je dus een zadel dat niet lekker past aan 1 kant.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:03

Mja, zoals ik zei, er zijn verschillende meningen over, en ik denk dat die discussie altijd zal blijven. Ik vind wat jij zegt ook een goed punt :j