Wie heeft er een Custom zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:13

Ik heb interesse in een Custom zadel, maar ik twijfel nog te erg. De kosten houden mij tegen, maar ook dat ik een zadel zoek waar ik mee overweg kan en waar ik veel paarden mee kan rijden. Ik heb doorlopend paarden van anderen te rijden. Punt is dat die van extra wijd naar smal gaan, hoge schoft of geen schoft, kaarsrechte rug of veel welving. Dus dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Niet realistisch wellicht. Maar voor dat bedrag wil ik wel veel uit een zadel kunnen halen. Er zijn best wat zadels geweest met diepe zit en veel wrong waar ik alleen mee overweg kon als het paard een geweldige dag had en ik niet hoefde te werken. Moest ik wel wat regelen, dan werd ik belemmerd door het zadel, waardoor ik mijn paard ook niet fijn kreeg. Dan kan ik meer met een zadel waar ik wat meer vrijheid in heb, ook al zit ik dan minder vast/stil.
Ik heb ook nog een nieuw zadel nodig voor een eigen paard, maar Custom duurt zo lang… Ik heb nu een zadel nodig, dus dan is lang wachten eigenlijk geen optie. Waarschijnlijk ga ik voor dat paard voor een Crown/Ideal zadel. Daar heb ik al eens een zadel door op maat laten maken en ik ben helemaal weg van dat zadel! Scheelt zo 1000 euro met Custom, dus dat is voor nu dan een fijnere optie. Maar ik ga wel af en toe in dit topic spieken, voor het geval dat mijn bankrekening ooit nog eens toestaat dat er een Custom komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:23

een zadel voor zoveel verschillende typen ruggen lijkt me onmogelijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:37

Dat is het ook. Een zadel kan nooit op elk paard passen. Maar volgens mij heb ik zelfs al teveel uiteenlopende types om een zadel aan te schaffen dat op een gemiddeld warmbloedpaard gebruikt zou kunnen worden. En dan is Custom gewoon te duur om er wat verschillenden van aan te schaffen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:51

Moratoetje schreef:
Is je zadel dan geen maat te klein voor jou?

Ik rij nu met een Icon Flight en krijg absoluut niet het gevoel dat ik te veel opgesloten zit.

Hihi nee zeker niet, 18" met mijn kippenbillen is wat overdreven :P

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:00

Er staat een tweedehands Custom op marktplaats, Icon Coda.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:19

Goldie, mag ik vragen welk type zadel je hebt van custom?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:03

Ik heb de icon star :) Qua zitting is het een fijn smal zadel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:10

_Lorette_ schreef:
Dat is het ook. Een zadel kan nooit op elk paard passen. Maar volgens mij heb ik zelfs al teveel uiteenlopende types om een zadel aan te schaffen dat op een gemiddeld warmbloedpaard gebruikt zou kunnen worden. En dan is Custom gewoon te duur om er wat verschillenden van aan te schaffen.

Ik heb voor dezelfde situatie als jij beschreef een ouder model KN zadel gehad, die bijna overal goed op lag en heb nu een simpel model Passier zadel dat eigenlijk ook overal best goed op ligt. Wel beide met een bontje ertussen vaak, maar heb met beide zadels altijd heel goed uit de voeten gekund. Zadels bieden weinig steun aan je zit, maar zijn wel multi inzetbaar :)

Heb voor mij eigen paard nu wel een Custom, ben er heel blij mee :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:16

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:14

Ik heb al een oude KN voor de verkoop-/trainingspaarden. :j En Stubben, Barnsby, Ideal en BR zadels. Ik kom een heel eind. Maar de kniewrongen van Custom lijken mij zo fijn (als ze goed zitten, anders is het puur belemmering).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:35

Die kniewrongen zijn ook echt fijn :j

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:08

Mijn Star is weg. We hebben nog wat andere modellen geprobeerd en heb nu een icon coda om een paar weken te proberen. Dit zadel zat echt meteen veel fijner, voelde me veel vrijer. Ook een everest gepast, maar dat was na 2 passen draf al duidelijk. En een flight, maar voelde me daarin zo ver van mn paard.
Ben echt helemaal happy nu, wat een geweldige service! Nu lekker testen dus!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:19

Fijn Goldie! Hopelijk is dit zadel de winnaar voor jou!
Ik heb ook de star nu als leenzadel en zit er echt prima in! Kan veel makkelijker doorzitten.
Ook is er een icon star in bestelling.
Aan de pasvorm blijf ik wel wat twijfelen. Aan de longe schuift het zadel echt enorm. Komt achteraan van haar rug af. En schuift naar voor.
Als ik erop zit is het beter.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:49

Oh whauw, wat een top service Goldie!

Over een klein uurtje ga ik de custom zadels voor het eerst testen, ben benieuwd!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:27

Top Goldie +:)+ hopelijk bevalt deze beter :j

IDtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:16

vandaag bevestiging gekregen dat claudia vrijdag mijn zadel komt brengen!! :-) het lange wachten is eindelijk voorbij, wat zal ik blij zijn dat ik erop zit, mijn oude kieffer gaat lekker de kast in :-)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:25

@ChocoBesnier, ik denk dat je eigen zadel uiteindelijk het beste ligt. Deze is misschien gewoon net niet ideaal?

@wittedirk, en hoe was het passen?

@moratoetje, ik hoop het ook. De star lag perfect, voor het oog zat ik ook perfect en toch voegde er iets niet. Heel apart. Nu kan ik deze fijn uitproberen en dan kijken wat ik doe (wel of niet, of leenzadel overkopen).

Super Idtje, wat had je ook alweer besteld?

IDtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:07

ik had een everest R besteld met zilveren randjes en laké achterkant, hoop echt dat ik er direct mee kan wegrijden want mijn zadel nu past echt voor geen meter meer

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:22

Wanneer heb jij je zadel besteld IDtje?
Ik ben ook in afwachting van de Everest R en heb nu hoop dat mijne er ook bijna is!! :)

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:45

Oh hopen dat dit model fijner zit, ben benieuwd of het veel verschilt Goldie.

Hoelang duurde het ongeveer voordat jullie je leenzadel hadden?

IDtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:13

ik heb de mijne besteld op 9 januari er was gezegd 10 tot 14 weken levertijd,... mijn geduld is wel op proef gesteld ;-) hoop echt dat ik er vrijdag opstap en zo mee kan wegrijden

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:42

Gisteren pakte de icon star voor mij als beste uit aangezien dat het enigste zadel was die mijn been mooi lang kon wegleggen (iets wat ik nodig heb).

Helaas was er alleen een 17,5 inch om te testen en ze vallen vrij klein uit .

Ik mag nu even testrijden op twee gebruikte stars, een 17,5 en een 18.

Ik wil nog wel een keer een heerlijke pizza kunnen eten zonder schuldgevoel tegenover het zadel met een klein zitvlak hahaha

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:18

Van de Star had ik ook een 17,5", de coda is een 17" en daar zit ik prima op. Star valt inderdaad klein (door de hele diepe zit geloof ik).
Fijn dat je twee maten kan testen iig :j

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:10

Fijn dat je kan testen! Ben wel nieuwsgierig naar de star nu, heb die niet uitgeprobeerd en heb de zadelmaker er ook niet over horen praten dus zal wel niet passen dan.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:09

Ik volg dit topic al een tijdje, maar kom nu ook even binnenvallen.

Gisteren is Custom bij mij geweest om zadels te proberen. Zat erg fijn op de Icon Coda, daar liep mijn paard ook het lekkerst mee. Ook de Wolfgang Constanze vond ik fijn, maar was er niet in mijn maat, dus komt ze nog een keer terug om die te passen in 18 inch en om de Icon eclipse nog te proberen.
Super aardige mensen, en ook service is fijn. In juni komt Ninon Schutte ook langs om zadels te proberen en mag dan de Icon Coda een dagje lenen om echt goed te kunnen vergelijken wat ik nou het lekkerst vind!

Vandaag weer op mijn eigen zadel rondgereden en vond het vreselijk, had ineens weinig steun en schoof alle kanten op... (terwijl ik toch al zo'n 4 jaar erop gereden heb zonder grote problemen, maar nu ik weet wat er nog meer bestaat......). Toch mezelf dwingen om geduld te hebben totdat ook Ninon is geweest en ik ook nog de andere custom zadels gerobeerd heb. Geen overhaaste beslissingen maken van 2500 euro ;-)
Voordeel van de Coda is dat hij makkelijk op meerdere paarden pas en ook de boombreedte aanpasbaar is voor evt een ander paard in de toekomst aangezien de mijne (weliswaar een super fitte) 17 jarige is.