Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:13

Dat Recado zadels is heel basic - wel leuk en de meneer grijpt een beetje terug naar de prehistorie. Ik heb hier meer mee dan met dat andere geval wat je liet zien :o

Dat jongetje op dat stuk lama (lijkt het wel) is schattig :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:01

De link http://www.aleleder.com.ar/gauchoingles.htm met het mishandelde paard staan zadels in die comfortabeler zijn voor de ruiter zelf dan degene die m'n leraar en Stefleder maken. Op deze zit je hoog boven je paard en dat zie ik niet zo goed zitten :). Het zadel uit de link zit naarmate het ingereden wordt dieper en geeft dus meer zekerheid.
Het gaucho zadel is gewoon de voorvader van de boomloze zadels en ik zou ze willen proberen. Zelf ben ik verslaafd aan m'n christ, zou wel leuk zijn als de recado's ook zo goed zitten, want ik vermoed dat ze wel geschikt zijn voor een trektocht van meerdere dagen.

Het jongetje zit op een schaapvel, die hebben daar een langere vacht dan de schapen hier, vind het wel iets hebben...
Ook daar zijn er mensen die goed voor hun dieren zorgen (zoals bvb deze ranch waar ze criollo's fokken) en mensen die de beest uithangen op hun paard. Ik denk dat het wat gelijk opgaat met andere gebieden waar vee drijven nog belangerijk is, zoals Portugal, Spanje en Amerika. ook daar heb je het kraken van paarden om ze af te richten en het vermaak met dieren dat heet 'rodeo's' (kijk maar eens wat in Catalonië gebeurd tijdens het africhten van de wilde paarden....wil daarom nog niet zeggen dat de doma vaquera zadels slecht zijn, beetje kort door de bocht zo'n uitspraak vind ik).
In die zin vind ik de Spaanse/Portugese/Amerikaanse traditie even onsmakelijk als deze van de gaucho's (Argentijnse koe-jongens dus), toch zijn hun zadels daarom niet slecht te noemen. Westernzadels, alsook doma vaquera zadels en dus ook de gaucho zadels moeten het gewicht wel beter verdelen om langere tijd op de rug van hun paard te kunnen vertoeven tijdens het werk op het land. Dan zijn de gaucho zadels nog de meest paard-vriendelijke als je het zo bekijkt, die zijn boomloos ;-), maar dan wel met de nodige pads eronder zodat drukplekken vermeden worden.

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:34

Ik heb geen foto geplaatst hoor? :P

Ik vind het op zich wel leuke zadeltjes, ze liggen alleen op foto's 9 van de 10 keer erg op de schoft en ruiters zitten zo'n eind boven hun paard....dat spreekt me niet aan.

Vind ik met nieuwe Barefoots ook zo waardeloos. Als het spul ingezakt is dan zit het perfect, dat zal wellicht met deze Criollo-zadeltjes ook zo zijn alhoewel je dan wel erg vaak foto's van "nieuwe" zadels op internet zou zien :P

Die foto van het diepere zadel sprak me ook niet echt aan, heel kort zitje met hele hoge bulten voor en achter...ik heb graag een zitting die vlak is / in rugvorm is, met achter en voor me een verhoging en geen V vorm of wig onder de billen zoals bvb. bij een Engels zadel :)

Leuke foto van het jongetje inderdaad +:)+ Maar ook weer dat zadel zo op de schoft....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:13

De zadels spreken mij ook wel aan..Alleen hoe flexibel zon zadel is vraag ik me dan af en het nadeel is de beugelophanging en de singel die redelijk naar achteren zit..Wisten jullie trouwens dat met veel zadels door de beweging die het zadel maakt het borstbeen onder druk komt te staan door de singel??Wat dat betreft is de christ zo gek nog niet denk ik omdat die aan alle kanten meebeweegt waardoor je daar niet extra druk krijgt..Na het kijken van het filmpje van de bewegende rug denk ik ook wel dat je echt een zadel moet hebben die aan alle mee kan bewegen wil het comfortabel zijn voor het paard..Dat zal ook wel de reden zijn dat veel paarden erg positief reageren op de christ..
Laatst bijgewerkt door pleiada op 24-08-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:28

Ik vind de zadels nog steeds niks sorry.
Volgens mij zijn het dezelfde zadels alleen met een velletje er over heen. Nee blijf toch bij de iberica en de iberica past toch wel op zo goed als alle paarden en dit zadel moet je weer aan laten meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:29

Ik vind ze er wel gaaf en comfortabel uitzien..
Weer eens wat anders.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:08

Net voor het eerst met de Crist gereden. Meteen naar buiten en ook gegallopeerd over de stoppelvelden.
Pony heeft alleen maar met de oren naar voren gelopen.
Ik had met name id een snellere draf en de galop een beetje last van wiebel benen.
Zadel bleef mooi in het midden liggen ook met het afstappen (beugels)
Zweetplekken waren wel wat ongelijk dus ik zit toch wat scheef. Zitbeenknobbels weet ik ondertussen oook goed te vinden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:14

Waar heb jij stoppelvelden Hotchoc? ;) Fijn dat je paard het zo lekker vind! :j Die wiebelbenen gaan wel over zodra je een beetje gewend bent.
Doen je knobbels zeer dan? :oo

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:20

Knobbel idd goed gevoeld.
Als het stro is er hier net af/ of op sommige plaatsen zijn ze nog bezig. Dat zij nu de ideale testvelden

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:57

Meen je dat nou? (de knobbel, niet de stoppels) Dat schaap zit toch hartstikke zacht?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:58

hotchocolat schreef:
Knobbel idd goed gevoeld.
Als het stro is er hier net af/ of op sommige plaatsen zijn ze nog bezig. Dat zij nu de ideale testvelden

na ongeveer 1 a 2 uur rijden voel ik mijn zitbeenknobbels ook altijd, ik houd het maar op gebrek aan zitvlees..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:02

Dan heb ik geen knobbels vrees ik :P althans, ik voel ze niet na een rit op een Iberica...of een zacht boomloos zadel, op een hard zadel kan je me na 5 minuten al wegdragen -O-

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:16

ik heb ook geen knobbels, of ze zitten verstopt onder een dikke laag spek, of ik zit toch héél anders als de mensen die ze voelen na paardrijden.
Als ik op een zitbal op mijn zitbeenknobbels zit en ik ga balanceren (handen&voeten los) dan donder ik zo naar voren, dan zit ik niet op mijn balancepoint.
Kan uiteraard ook zijn dat ik niet goed in elkaar zit

Vanmorgen getracht een sjabrak onder de Iberica te leggen, ivm smerig worden, maar dat was geen succes, het schoof allemaal als een gek.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:03

pmarena schreef:
Ik heb geen foto geplaatst hoor? :P

Ik vind het op zich wel leuke zadeltjes, ze liggen alleen op foto's 9 van de 10 keer erg op de schoft en ruiters zitten zo'n eind boven hun paard....dat spreekt me niet aan.

Vind ik met nieuwe Barefoots ook zo waardeloos. Als het spul ingezakt is dan zit het perfect, dat zal wellicht met deze Criollo-zadeltjes ook zo zijn alhoewel je dan wel erg vaak foto's van "nieuwe" zadels op internet zou zien :P

Die foto van het diepere zadel sprak me ook niet echt aan, heel kort zitje met hele hoge bulten voor en achter...ik heb graag een zitting die vlak is / in rugvorm is, met achter en voor me een verhoging en geen V vorm of wig onder de billen zoals bvb. bij een Engels zadel :)

Leuke foto van het jongetje inderdaad +:)+ Maar ook weer dat zadel zo op de schoft....

Eerlijk gezegd vind ik die kuipen ook té op die twee foto's en die ene ligt zo hoog, dat zou ik zeker ook niet willen. Er zijn er ook met minder hoge bulten zoals dat meisje hier zit:http://www.mijnalbum.nl/Album=AKAWT6IM
Ik vind de Iberica zelfs misschien al een tikje te diep, alhoewel je me zeker niet hoort klagen (ik heb altijd het probleem dat ik er niet meer af wil :P van dat lekker velzadeltje).
Ga eens kijken naar die barefoots, heb er geen idee van welk model dat is.

@Pnamarena, wou je nog vragen, heb jij ook last van die klitteband aan je eric-singel als je met blote benen rijdt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:06

Morrie schreef:
ik heb ook geen knobbels, of ze zitten verstopt onder een dikke laag spek, of ik zit toch héél anders als de mensen die ze voelen na paardrijden.
Als ik op een zitbal op mijn zitbeenknobbels zit en ik ga balanceren (handen&voeten los) dan donder ik zo naar voren, dan zit ik niet op mijn balancepoint.
Kan uiteraard ook zijn dat ik niet goed in elkaar zit

Vanmorgen getracht een sjabrak onder de Iberica te leggen, ivm smerig worden, maar dat was geen succes, het schoof allemaal als een gek.

Ik heb er eerst ook een katoenen dek onder gelegd, dat was niet ok, het zadel schoof heel snel opzij.
Jij sprak eerder al over je balancepoint, wat bedoel je daarmee? Is dat centered riding? Is daar info over te vinden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:09

Balancepoint volgens Parelli, daar is genoeg over te vinden via google. Van centered riding weet ik niets.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:12

pleiada schreef:
De zadels spreken mij ook wel aan..Alleen hoe flexibel zon zadel is vraag ik me dan af en het nadeel is de beugelophanging en de singel die redelijk naar achteren zit..Wisten jullie trouwens dat met veel zadels door de beweging die het zadel maakt het borstbeen onder druk komt te staan door de singel??Wat dat betreft is de christ zo gek nog niet denk ik omdat die aan alle kanten meebeweegt waardoor je daar niet extra druk krijgt..Na het kijken van het filmpje van de bewegende rug denk ik ook wel dat je echt een zadel moet hebben die aan alle mee kan bewegen wil het comfortabel zijn voor het paard..Dat zal ook wel de reden zijn dat veel paarden erg positief reageren op de christ..

Die beugelophanging zit redelijk ver naar voren. Ik merkte dat mensen die vaak op paarden zitten waar ze nog werken met paarden, soms wat in stoelzit zitten. Ik zag onze Roemenen ook zo rijden, vind ik persoonlijk niet ok.
Daarom zou ik zelf wel zo iets willen maken, of de beugelophanging aanpassen zodat die niet zo heel ver naar voren zit.
Flexibel is het zeker, meer nog, het zet zich naar de rug van het paard, doordat het leder zich langzaam aan aanpast en de puur wollen kussens binnenin dat ook doen, dat vind ik dan weer wel een pre.
Van dat borstbeen heb je ook gelijk denk ik ivm vaste boomzadels, ik las het op de site van de EricLetixerant singel. Dat probleem kan je dan weer oplossen door zo'n singel te gebruiken. Die zit erg goed en verdeelt mooi de druk. Het rare eraan is dat je hem niet eens heel hard moet aanspannen en de elastiek ook toch wel redelijk meegeeft. Dat rubbertje onder het borstbeen is een geniaal ding dus...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-08-12 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:12

Morrie schreef:
Balancepoint volgens Parelli, daar is genoeg over te vinden via google. Van centered riding weet ik niets.

Thx! Zoek het even op ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:11

Nee ik vind de Tixerant singel helemaal top, nergens problemen mee, Rena loopt daar ook het lekkerst mee :)

Maar ik rij nooit met blote benen, heb eigenlijk altijd een lange broek aan en kleed me nooit om voor de paarden ofzo :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:37

Leuk Cambiar dat je het zadel zelf wil gaan maken,ben erg benieuwd naar het resultaat :j Hetgeen wat je tot nu toe hebt gemaakt is mooi geworden,dus het gaat zeker wat worden :j

Hmm tixerant singels,ken ik niet maar ga het even opzoeken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:42

Ik heb eventueel nog een nieuwe 50 cm Tixerant singel met bruine lederen uiteindes te koop voor de liefhebber :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:46

Ik moet nog info opzoeken,maar wat vraag je ervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:07

wat is er zo bijzonder aan die singels?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:19

Het lijkt me wel wat..Een van mijn paarden heeft vaak wondjes van de singel en ik las dat dit ook beter kan gaan met deze singel..De maat is volgens mij ook goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:20

De mijne had vandaag voor het eerst ook een singelwondje.
Heb nog een andere singel liggen,misschien helpt die wel..anders eens info zoeken over een ander.

(sorry,nogal offtopic)