WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:43

jeetje paperboy dan ben je daar ook mooi klaar mee zeg..
ik heb ook die ellende met niet passende zadels hoor, hoe meer ellende je krijgt hoe meer je op let of een zadel past of niet.

die fitter die vandaag kwam wist nog te vertellen dat wol vullen klit en klonten veroorzaakt en syntetisch wol dus niet hahaha nou mijn ervaring is dus dat wol juist niet klit en gewoon klompen in je kussens veroorzaakt.
ik was er toen eigenlijk al een beetje klaar mee want dacht dit klopt niet.

daarbij kwam ook nog eens dat de zadels die gepast werden 1800 euro en 2300 euro kostte en dat is toch weer een hoop geld wat uitgegeven moet worden.
ik dacht bij twijfel zeg ik nee en daarom maar niet gedaan.

mijn zadel is ook gewoon niet aan te passen op de rug van mijn paard, die heeft geen extreem hoge schoft en ook geen moeilijke rug, maar wel een lange rug zeg maar..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:01

Ja het is zo moeilijk om goede zadelpassers te vinden..... Mijn paard is rondgeribt met een weke rug, de da zei dat het best een moeilijke rug is voor een zadel. Ik ga in ieder dit jaar eerst volledig aan de hand trainen om zijn rug weer sterk en bespierd te krijgen zonder de belasting van een zadel en gewicht. En dan ga ik waarschijnlijk het zadelatelier een keer laten komen, eens kijken wat die aangeeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet eens erg vind dat ik voorlopig niet mag rijden ben zo klaar met elke keer iets, dan schoof hij weer naar rechts over de wervels, dan weer naar voor, dan weer een H singel in de hoop dat het stabieler ligt. Andere kussens er nog onder laten zetten, singelsloten verplaatst etc. etc. Elke keer lange wachttijd voor de fitter kon omdat ze van ver kwam, wat ik van te voren wist hoor maar erg veel keus in fitters is er ook niet meer.... Ik kan niet zeggen dat zijn rugblessure door het zadel komt maar het heeft zeker ook niet goed gedaan aan zijn rug.
Het verkopen van de wow zal niet meevallen maar hij komt er in ieder niet meer op hier!
Nouja voorlopig lekker aan de hand werken vinden we allebei erg leuk en dan kan ik even dat zadelgedoe achter me laten, niet bevordelijk voor de bloeddruk :D .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:42

Paperboy.... Ik begrijp je probleem maar al te goed :) Ik wil er alleen wel even aan toevoegen dat het Wow-probleem dat je hebt niet een probleem is van flair versus wol :)

Overigens zijn de zadelmerken die mogelijk wel een oplossing zouden kunnen bieden niet in Nederland verkrijgbaar. De markt vraagt er niet naar.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:55

Tjsa ik ben er niet zo zeker van, het lijkt wel of een zadel met lucht veel meer kruipt over de rug van mijn paard....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:00

Heb je er ook andere merken met lucht op gehad Paperboy?

Gebruik jij je Wow nog Aimee? Of ben je ook overgestapt op wat anders?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:07

Nee Needje, alleen de wow. In het begin dacht ik dat het wel goed ging maar als ik terug kijk zijn we altijd met schuiven bezig geweest, andere kussen, singel, singelplaatsen.
Voor ik nu een nieuw zadel kan laten aanmeten zijn we een tijd verder door zijn blessure maar ik ga het niet meer met lucht proberen, ik ben klaar er echt even klaar mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:11

paberboy, dus de boom van je wow is niet gebogen genoeg ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:16

Mijn ruin had ook een korte weke ronde rug. Alleen die had wel een schoft. En zadel bleef ook gewoon goed liggen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:26

Paperboy schreef:
Tjsa ik ben er niet zo zeker van, het lijkt wel of een zadel met lucht veel meer kruipt over de rug van mijn paard....

Het naar voren kruipen wat de Wow doet, komt door de opbouw van de boom. Niet door de flair.
Er zijn zat andere zadelmerken die leverbaar zijn met flair en daaronder zijn zadels die niet schuiven.

Ik ben nog geen Wow tegen gekomen die niet naar voren schuift, ook ongeacht degene die hem heeft aangemeten. En ik heb er veel, heel veel, gezien.
Je weet, er zit een bepaald mechanisme in de boom, waardoor de boom flexibel is. Op zich leuk, want meebewegende druk is altijd minder erg dan niet-meebewegende druk.
Maar stel je nu eens deze vergelijking voor: je voeten zijn aan elkaar vast geketend. Kun je je nu nog verplaatsen, of niet?
Ja, dat kan. Want als jij met je aan elkaar geketende voeten gaat schuivelen, beweegt je langzaam, maar gestaag van je plek af.
Dat gebeurt met een Wow ook. Met heel veel zadels trouwens..... ook zadels die niet dit flexibele mechanisme hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:28

Needje schreef:
Gebruik jij je Wow nog Aimee? Of ben je ook overgestapt op wat anders?

Ik gebruik mijn Wow nog ja.
Simpelweg omdat al het andere in Nederland verkrijgbaar geen betere oplossing geeft en meebewegende druk altijd nog beter is dan niet-meebewegende druk.
Maar ik ben wel bezig om een oplossing uit het buitenland te halen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:45

schleese ?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:52

Paperboy, de spin is niet zaligmakend omdat die geen rekening houdt met ruiter op paard. Mijn paard heeft diverse keren met spin zadel aangepast gekregen dat steeds na enkele maanden weer niet goed lag en per definitie knelde op schouder/schoft. Was wolzadel! Aangepast door zeer bekende zh zadelmaker
Naderhand wow gekocht, niet schuiven en binnen half jaar van holle schoft/schouder aanzet naar bolle, spieren kregen weer kans om te groeien, kan dus ook andersom

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:58

Wordt hier het meebewegen van het zadel niet verward met schuiven? Mijn zadel blijft namelijk goed liggen en geen geschuif naar voren of achter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:03

Indomitable schreef:
Wordt hier het meebewegen van het zadel niet verward met schuiven? Mijn zadel blijft namelijk goed liggen en geen geschuif naar voren of achter.

Nee :n

De ene Wow schuift meer dan de ander. Mijn huidige Wow schuift nu ook nagenoeg niet. In ieder geval zo weinig dat het schuiven geen problemen veroorzaakt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:03

Die spin ""kijkt" ook alleen maar naar de paardenrug in stilstand. dat is toch helemaal niet handig ?????

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:04

Maris schreef:
schleese ?

Bijvoorbeeld. Maar ook Schleese is niet heilig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:07

Ik heb die spin zelf ook.
Leuk hulpmiddel om te bekijken hoe de bespiering van de paardenrug zich ontwikkelt, driedimensionaal.
Helaas wordt dat ding door veel zadelmakers gebruikt om conclusies mbt de pasvorm van een zadel uit te trekken. Op zich zou dat wel mogelijk kunnen zijn, maar niet binnen de mogelijkheden die de betreffende zadelmakers hebben.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:16

Mijn wow is alle kanten al opgeschoven, andere kussens etc.
Was het schuiven naar voren weg, schoof het zadel weer opzij. 3 fitters hebben dat niet kunnen oplossen..

We hebben dinsdag op de kliniek mijn paard met zadel op ook nog in beweging gezien en zadel schuift en ligt gewoon niet goed. Daarna met de spin en was duidelijk dat 1 voorkussen bij de schouder zelfs van het paard af stond en het zadel wat brugde.

Ik ben ook aan het kijken naar Spaanse en Portugese zadels deze zijn er ook met flexibele boom.... Maar ik ben er nog niet uit, voorlopig is mijn paard stuk en is mijn grootste zorg dat hij weer hersteld hij is pas 5 jaar... Rijden zal er dit jaar verwacht ik niet meer van komen, dus tijd zat om uitgebreid op zoek te gaan naar zadels.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:39

Aangezien in dit topic toch wel ervaringsdeskundigen lijken te zitten, stel ik mijn vraag ook maar hier. Ik heb ook een WOW, op een behoorlijk hete/enigszins lastige merrie. Het zadel lag echter als een huis (schoof niet, klapperde niet, lag gewoon goed), in de opbouw na haar blessure van anderhalf jaar ging het eigenlijk heel goed en werd ze behoorlijk breder en gespierder.
En ineens waren daar twee kale plekken achter (!!) het zadel. Op de rand van het dekje zegmaar. Ineens.. terwijl de dekjes schoon/zacht zijn en ik daar nog nooit eerder problemen mee heb gehad, had ze op die plek schuurplekken. Ook begon ze wat narrig te zijn onder het rijden, stil gaan staan als ik wat meer vroeg etc. het viel eigenlijk een beetje samen.
Wat kan zijn is dat ze uit het zadel is gegroeid waardoor het zadel niet meer goed lag en ze misschien haar rug anders (verkeerd) ging gebruiken waardoor hij langs de rand van het dekje schuurde? Ik gis maar wat, de zadelpasser komt volgende week gelukkig, maar misschien komt dit een van jullie bekend voor.
Heeft 1 van jullie daar misschien ook ooit mee te maken gehad?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:49

Heb ik ook gezien bij wolzadel die kale plekken, daar lag het zadel niet geheel goed

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:49

Is ws gewoon een eind van de winterding, wintervacht is brosser en slijt gewoon aan t eind vh seizoen.
Hebben mijn paarden ook,idd precies op de rand vh chabrak, ook met wolzadels zie je dat.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:58

Ik hoop van harte dat het gewoon een vacht issue is, echter icm het gespierder zijn geworden en het onder het zadel stil gaan staan ben ik er toch niet helemaal gerust op. Heb het zelf ook nog nooit meegemaakt, ben erg benieuwd wat de fitter ervan zegt.
De plekken waren ook heel gevoelig, een vinger erop en ze ging met haar buik naar de grond.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:10

Floortje dat is niet oke, ligt die achterover? Dan duk jij meer in de lepel en geeft achterin druk

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:14

Dat dacht ik ook Panterhei dan wordt de druk van achter veel te groot. Zijn je kussens nog wel 'gevuld' ik heb een keer een kapot kussen gehad en dat zat helemaal nergens naar en hing mijn zadel ook helemaal scheef.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:24

Ik heb wel het idee dat ik wat meer achterin zit en van voren wat ''hoog''. Daarom kreeg ik ook het idee dat ze eruit is gegroeid. Ook voelen de kussens wat leeg aan, niet scheef of ongelijk, maar ik kan het wel erg ver in knijpen.
Ik vind het zo lastig beoordelen, wanneer is het kussen zacht en wanneer is het kussen te leeg?