voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:51

Oké, dat klinkt veelbelovend! Bedankt voor jullie reacties. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:23

Sommige mensen krijgen een stoelzit omdat ze (zoals bij de cheyenne en de westernmodellen) geen steun meer hebben van een knie of dijwrong. Daardoor vallen ze opeens in hun échte eigen zit, die dus gewoon vrij slecht is.
Doordat je bij bijvoorbeeld de barefoot zélf moet leren zitten, ontwikkel je een zit die het echt waard is om trots op te zijn, je word niet in een dressuurhouding gedwongen.
En zoveel meer contact met je paard, heerlijk.
Je kunt wel last krijgen van wiebelbenen, omdat je echt je eigen zit meot leren zoeken :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:25

Slofje schreef:
Sommige mensen krijgen een stoelzit omdat ze (zoals bij de cheyenne en de westernmodellen) geen steun meer hebben van een knie of dijwrong. Daardoor vallen ze opeens in hun échte eigen zit, die dus gewoon vrij slecht is.
Doordat je bij bijvoorbeeld de barefoot zélf moet leren zitten, ontwikkel je een zit die het echt waard is om trots op te zijn, je word niet in een dressuurhouding gedwongen.
En zoveel meer contact met je paard, heerlijk.
Je kunt wel last krijgen van wiebelbenen, omdat je echt je eigen zit meot leren zoeken :)

je kunt daarbij ook uitkomen in iets wat stabiel blijkt
maar geen nette zit is. Dat was bij mij het geval... helaas..

Ik heb volgende week lekker les op mijn nieuwe spookje! En zojuist mijn biothane groene beugelriemen uitgepakt :):)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:26

Die stoelzit daar ben je zelf bij , van het zadel hoeft het niet hoor , al helemaal niet met een verplaatsbare beugelophanging :)

Op boomzadels zie je de meeste mensen ook langstuffen in een enorme stoelzit jammer genoeg.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:29

oeh groen :D
foto's!!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:32

Zijn trouwens alle Barefoots gelijk qua drukverdeling? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:34

De Lexington heeft smallere kussentjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:38

Dus dat is mindere drukverdeling, of??

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:39

gewicht wordt verdeeld over minder oppervlak, maar met goede inlages is dat geen probleem lijkt me :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:40

Nja ik vroeg me eigenlijk af of er eentje is die beter verdeelt.. Maar niet dus :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:10

dat hangt helemaal af an het paard, de ruiter en de rijstijl.
vanaf daar kun je werken aan wat voor jullie combi goed werkt.

er is geen heilige oplossing voor elk paard. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:16

Nee klopt.. Ik zit heel erg in dubio, want mijn zadel past perfect, paard loopt er perfect onder, ik zit er fijn op, maar toch drukplekken, waarschijnlijk door mijn rijstijl, maar mijn manier van rijden bevalt goed, dus die wil ik eigenlijk niet veranderen..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:37

Weet je wel zeker dat het drukplekken zijn? of misschien oude drukplekken van vorig zadel?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:39

Ja, 100% zeker, en het zijn geen oude drukplekken, helaas.. ;(
Ik heb dit zadel al sinds januari 2009, dus al bijna 3 jaar, en dit jaar heb ik een rit van 25 km gemaakt, en daarna zijn deze plekken ontstaan.. Ik twijfel dus of het schadelijk is om door te rijden, want normaal rijd ik toch niet langer dan een half uur, drie kwartier, en af en toe een buitenrit die wat langer is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:45

Ja als je al 3 jaar met het zadel rijd en pas na een rit van 25km je drukplekken hebt gekregen lijkt het mij dat het komt omdat je toen te lang hebt gereden, had misschien ook wel gebeurd met een goed passend boom zadel.
En als nu de plekken weer helemaal weg zijn en je rijdt verder niet meer zo lang dan kan het misschien geen kwaad meer.
Heb je de originele Barefoot pad eronder?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:46

Ja zoiets heb ik ook, maar aan de andere kant denk, ik, tsja het is dus niet perfect..
De plekken zijn niet weg, witte haren zullen waarschijnlijk ook nooit weg gaan, maar ze heeft er totaal geen last van, het is niet hard, geirriteerd oid.
Ja, ik heb de grandeur er onder. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:54

Ok. Witte haren zullen waarschijnlijk niet weggaan, misschien na een paar keer verharen?

Misschien is het nog een idee om de echte originele pad van Barefoot zelf te proberen, met de vps inlages (tenminste als je Vps hebt). Dan heb je het zadel zoals Barefoot hem gemaakt en getest heeft.

Mijn paard heeft nog wel verhardingen van oude drukplekken door vorig boom zadel.
Maar is er gelukkig niet gevoelig op. Heb ze ook pas opgemerkt toen ik voor het eerst zijn zadeldekje er helemaal afschoor. Hij krijgt namelijk een hele lange vacht door Cushing, en daardoor heb ik nooit die drukplekken gezien.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:02

Ik heb geen idee, heb totaal geen ervaring met drukplekken.... :\ Maar goed, je ziet ze nu ze een wintervacht begint te krijgen al een stuk minder, maar ik ben wel bang dat hij gewoon weer tevoorschijn komt als ze haar zomerjasje weer aantrekt..

Ik heb de originele pad. Alleen heeft Barefoot sinds vorig jaar (?) de Grandeur pads weg gedaan, en ze zelf gemaakt, maar er zit naar mijn idee geen verschil in. Maar eerst zat de grandeur pad gewoon standaard er bij, met de inlages die bij de barefoot horen. Dus dat is het probleem niet. :)

Oh ja, heeft die wel verhardingen? Altijd dan? Ik voel totaal geen verschil op die plekken..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:10

Ja een stukje naast de schoft voel in verhardingen op de spieren zitten.
Heb het helaas te laat ontdekt. Pas toen ik al mijn Barefoot had besteld. Ik weet ook niet hoe lang ze er zaten. Heb vaak zijn rug nagevoeld, nooit iets gevonden of reactie op gehad. Pas na het scheren kunnen voelen.
Ik had een westernzadel en een dressuurzadel. Beide zadels pastte niet meer, doordat zijn rug is veranderd door ouderdom. Hij wilde er op het laatse niet meer lopen er mee. Hij is ook een paar keer kreupel geweest, misschien wel door de zadels.
Maar sinds ik de Barefoot heb loopt ie weer lekker.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:51

diaz , begrijp dat je toch geen interesse hebt in testen/uitproberen van de nut?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:05

Nogmaals bedankt voor de reacties. :) Maar het kan dus ook bij een Barefoot zijn dat 'ie niet goed ligt? Nu heeft mijn Haflinger wel eens een Barefoot Cheyenne op gehad en die lag helemaal goed.

Ik ben er inmiddels over uit dat ik een maat 1 nodig heb. Maar welk zadel raden jullie aan voor de dressuur? London of Lexington? En zou de schoft/rug van mijn Haflinger geschikt zijn voor 1 van deze twee zadels?

Foto, gister even snel gemaakt. Niet heel duidelijk, maar toch:
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:14

Ja hoor, volgens mij moet dat prima lukken met.. misschien een M pommel? De ruggengraat komt er wel wat "uit", dus misschien bevallen dubbele inlages om extra ruggengraatvrijheid te creeeren :) Moet je een beetje mee goochelen denk ik!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:21

Ik denk dat het er aan ligt wat je zelf fijner vindt, want de lexington geeft wat meer steun dan de london, maar niet iedereen vindt dat fijn. Je kunt ze allebei als testzadel bestellen, dan weet je gelijk wat beter zit. :)

Je kunt ook naar een leverancier gaan, ik ben een paar jaar geleden bij Equixantos geweest om een paar zadels te passen, was erg handig. :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:25

Ik heb een London en die geeft voor mij wel genoeg steun. Maar heb er dan ook dikke kniewrongen van mijn oude zadel opgedaan. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:09

Ik houd er wel van om wat meer steun te hebben, aangezien ik gewone dressuurzadels ben gewend en eigenlijk altijd wel van een diepe zit/dikke kniewrongen heb gehouden. Dacht zelf ook aan een M pommel inderdaad.

Haar ruggengraat ligt er op dit moment nog wat bovenop aangezien ze tot augustus een veulen aan de voet heeft gehad. Ze is al steeds meer aan het bijkomen dus ik verwacht dat het nog wel iets beter wordt dan dit maar hij zal er altijd wat meer uitsteken misschien. :j