Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:46

oh heel offtopic,want inhoudelijk kan ik niets melden..
maar ik vind die iberische zadels echt zo fantastisch...
vrees écht dat ik nooit een passende ga vinden voor mijn pony met héle korte rug,alleen een trekker zadel past hem nu(semi boomloos)..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:28

DC, de portugese zadels zijn ook erg kort te krijgen hoor. Moet zeker te doen zijn, zeker als je nu een Trekker hebt, in die orde van grootte zijn er ook Iberische zadels te krijgen. Zaldi kan voor zover ik begreep ook verkorte versies van verschillende zadels leveren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:55

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
Aha :)* , Zaldi is dus ook aanpasbaar, dat verandert de zaak natuurlijk...maar dat kost dan wellicht een aardige duit zoals ze het in het Nederlands zeggen :D .

Voor het verstellen van de boom bedoel je?
nee hoor, dat valt alles mee. Bij mij is het verstellen 50 euro excl. verzenden.
daar heb je geen nieuw zadel voor :D

Dat is inderdaad niet veel. Jammer dat de Venus niet verstelbaar is, want qua uiterlijk blijft die toch ook wel in m'n hoofd hangen, vooral in deze kleurstelling:http://www.mijnalbum.nl/Album=WC7OBAB4, of zou dat toch lukken om ze te verstellen mochten ze veranderen?
Ik vind het wel vreemd dat jij zegt dat paarden nog 2 cm afvallen na hun 5de, mij lijkt het eerder het omgekeerde. Al de PRE's die ik ken, zijn eerder bijgekomen. De moeder van mijn merrie is in een jaar bijna verdubbeld van omvang. Ik herkende haar bijna niet meer toen ik haar terug zag.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-12-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:02

Cambiar schreef:
Dat is inderdaad niet veel. Jammer dat de Venus niet verstelbaar is, want qua uiterlijk blijft die toch in m'n hoofd hangen, vooral in deze kleurstelling:http://www.mijnalbum.nl/Album=WC7OBAB4, of zou dat toch lukken?

eigenlijk moet ik eens in overleg met Ludomar
Hoe de flexibele bomen zijn opgebouwd, misschien is het mogelijk deze ook met dat apparaat te verstellen.

Mooi zadel idd dat model Venus.
Maar wilde jij die niet in het leer?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:09

Had ik dat gezegd? Weet dat niet meer...ik dacht om nubuck te nemen tegen de 'hopla vrolijke gekke bokke-http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76OKD6GN.jpg-sprongen'. Ze kunnen er nogal weg mee met het buitelen, mijn damesclubje... Twee ontwrichtte schouders herinneren me eraan dat een zadel met wat grip op zo'n momenten best handig kan zijn...
Als je dat wil nagaan, zou leuk zijn. Het is toevallig zo geen machine om de boom te vervormen? Ooit probeerde iemand dit met m'n TH cuir zadel en de boom was daarna gewoon scheef getrokken. Mij lijkt het sterk dat je een vaste boom nadat die ontwikkeld geweest is, nog op een veilige manier kan vervormen.......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:54

Cambiar schreef:
Had ik dat gezegd? Weet dat niet meer...ik dacht om nubuck te nemen tegen de 'hopla vrolijke gekke bokke-http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76OKD6GN.jpg-sprongen'. Ze kunnen er nogal weg mee met het buitelen, mijn damesclubje... Twee ontwrichtte schouders herinneren me eraan dat een zadel met wat grip op zo'n momenten best handig kan zijn...
Als je dat wil nagaan, zou leuk zijn. Het is toevallig zo geen machine om de boom te vervormen? Ooit probeerde iemand dit met m'n TH cuir zadel en de boom was daarna gewoon scheef getrokken. Mij lijkt het sterk dat je een vaste boom nadat die ontwikkeld geweest is, nog op een veilige manier kan vervormen.......

Dat is dus afhankelijk van het materiaal waarvan de bomen gemaakt zijn.
de zaldi bomen zijn van dat materiaal dat het te verbreden of te versmallen is.
Maar ik zal dit ook niet doen met Ludomar, zonder toestemming van Ludomar zelf.
(anders vervalt namelijk de garantie op de boom, als je het zonder toestemming doet)
Bij zaldi is het nog steeds garantie, ook als de boom verbreed of versmalt is.

Buitelend damesclubje :D :+
je moet ook gewoon blijven zitten hahahahahaha

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:28

nombrado schreef:
Buitelend damesclubje :D :+
je moet ook gewoon blijven zitten hahahahahaha

Echt? Had ik nog niet door , thx voor de tip :D . Misschien dan toch maar deze bestellen :D :, met eventueel nog extra velcro op de zitting:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UK8NTV7C.jpg

Nu serieus, mocht iemand weten waar deze stijgbeugels te verkrijgen zijn, laat me aub weten, vind ze echt :~ :
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DRYLOZHM.jpg
Ik ben ze nog nergens te koop tegen gekomen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:17

wow, die beugels zijn mooi. Passen mooi bij mijn D&P. Wel enorme schenentikkers die flinke beugels. :D
Dat zadel erboven vind ik een beetje vreemd met zo'n "handvat" eraan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:27

Die laatste inderdaad http://www.sellerie-iberique.com/catalog/portugueses-stirrups/79-stirrups-portuguese-baroque.html, die lijken er goed op, ik had ze ook al gevonden, maar ze zien er nogal kitcherig uit in dat gegoten nep-zilver....Zo zijn ze veel mooier:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-68MOKBS4.jpg, maar ze mogen er nog wat gepatineerder uitzien voor mij, alsof ze ergens jaren onder de grond gelegen hebben en dan terug opgeblonken worden :D
Toch zijn deze:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DRYLOZHM.jpg nog mooier, maar dat mag wel, want er stond bij de foto dat deze stijgbeugels 210 dollar moeten kosten...ik heb ze echter nog nooit gezien. Deze in uw eerste links vind ik persoonlijk niet zo leuk, je ziet ze overal.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:57

Beetje laat, maar dank aan de mensen die met ideeen kwamen.
Donderdag is er nog een pas sessie geweest en heb alle tips doorgegeven die hier voorbij kwamen.
We hebben een oplossing gevonden: Anti-slip dekje met zadeldekje en dan inlages
(om het naar voren kantelen te minderen, boom heeft de goede maat, ligt echt aan het overbouwd zijn).
Verder heb ik er een anatomische singel bij gehad. We begonnen met 3 vingers achter de schouder en na redelijk intensief gereden te hebben was hij maar 1 vinger opgeschoven.
Dus.....ik heb om nog een sessie gevraagd waarbij ik verschillende singels e.d. wil gaan uitproberen en dan heb ik teminste een zadel!
Neemt niet weg dat als Linda wat uitgegroeit is er meteen een Spaans/Portugees zadel komt ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:57

Sjeintje schreef:
Beetje laat, maar dank aan de mensen die met ideeen kwamen.
Donderdag is er nog een pas sessie geweest en heb alle tips doorgegeven die hier voorbij kwamen.
We hebben een oplossing gevonden: Anti-slip dekje met zadeldekje en dan inlages
(om het naar voren kantelen te minderen, boom heeft de goede maat, ligt echt aan het overbouwd zijn).
Verder heb ik er een anatomische singel bij gehad. We begonnen met 3 vingers achter de schouder en na redelijk intensief gereden te hebben was hij maar 1 vinger opgeschoven.
Dus.....ik heb om nog een sessie gevraagd waarbij ik verschillende singels e.d. wil gaan uitproberen en dan heb ik teminste een zadel!
Neemt niet weg dat als Linda wat uitgegroeit is er meteen een Spaans/Portugees zadel komt ;-)

Mag ik vragen hoe oud je paardje is? PRE's zijn heel laat volwassen. Ik denk dat jouw paardje veel baat zou hebben om nog niet bereden te worden mocht ze nog zo overbouwd zijn.... Ik rij mijn paarden pas minimum aan 4/4,5 jaar in, de oudste is pas aan 5 jaar bereden. Ze worden redelijk oud, dus iets langer wachten kan zeker geen kwaad, integendeel...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:59

Ik zie dat ze slechts 3 jaar oud is >;) , ik lees intensief rijden....wil niet belerend overkomen want heb daar zelf een bloedhekel aan, maar jouw paard is een baby, gauw de weide in en nog een jaartje wachten met rijden!!! Grondwerk, werk aan de hand, dubbele longe, ernaast gaan wandelen op de openbare weg...nog zoveel leuks dat je kan doen zonder haar te moeten forceren.
Een PRE is pas volgroeid aan z'n 7e jaar!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:35

Profiel moet waarschijnlijk bijgewerkt worden Cambiar, dit schreef ze in haar eerste bericht.
Sjeintje schreef:
Ze wordt in januari 5.

Overigens is ELK paard pas uitgegroeid op z'n 6e/7e jaar, niet alleen een PRE.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:16

Wist dit niet dat het profiel niet klopte... ik dacht dat koudbloedige paarden iets vroeger rijp waren, maar dat zal wellicht ook maar een gezegde zijn wellicht...
Ik denk dat het afhankelijk is van elk paard afzonderlijk, er zijn laadbloeiers ook die wat meer tijd nodig hebben...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:35

Nee hoor, élk paard, of het nu een Falabella is of een Clydesdale is, is pas op 6 jarige leeftijd uitgegroeid, dan zijn alle groeischijven uitgehard, tussenwervelschijven dicht en het scelet 'af'. Mannelijke paarden (ruinen en hengsten) doen er íets langer over, meestal zo'n 6,5 jaar maar kan uitlopen tot 7. Dit is gewoon universeel en genetisch bepaald en heeft dus niks met 'laatbloeier' of niet te maken. Quarterhorses zien er als 2 jarige al compleet volwassen uit vaak maar ook hun scelet is met 6 jaar pas klaar.

Ben het artikel even kwijt maar dit is het plaatje wat er bij hoort.
Afbeelding

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:43

Wat Francis zegt over haar leeftijd klopt Cambiar. Ze is van 14 Januari 2007.
Ik heb met haar vorig jaar een paar buitenritjes gedaan en een beetje beweging in de bak maar niks serieus. En veel op het land laten staan ;-)
Ben pas serieus begonnen dit jaar in mei toen ik van stal veranderde.
Toen ik haar kocht was ze erg overbouwd en ze is blijven groeien(komt uit Spanje)
Kijkend naar haar achterkant is ze een paard, maar voor nog niet haha

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:17

Francis schreef:
Nee hoor, élk paard, of het nu een Falabella is of een Clydesdale is, is pas op 6 jarige leeftijd uitgegroeid, dan zijn alle groeischijven uitgehard, tussenwervelschijven dicht en het scelet 'af'. Mannelijke paarden (ruinen en hengsten) doen er íets langer over, meestal zo'n 6,5 jaar maar kan uitlopen tot 7. Dit is gewoon universeel en genetisch bepaald en heeft dus niks met 'laatbloeier' of niet te maken. Quarterhorses zien er als 2 jarige al compleet volwassen uit vaak maar ook hun scelet is met 6 jaar pas klaar.

Ben het artikel even kwijt maar dit is het plaatje wat er bij hoort.
Afbeelding

Super! Thx!! Ik ben namelijk zelf erg in twijfel of ik m'n 3 jonge paarden zou inrijden volgend jaar, ze worden 4 jaar in april/mei...aan de tekening zie ik dat de rug pas volgroeid is aan 6 jaar. Misschien dan nog beter twee jaar wachten tot ze effectief 6 jaar zijn?
En dan te zeggen dat iemand me zei dat ik er algauw mocht aan beginnen of dat het te laat is om de goede bespiering op te bouwen, als ik het zo zie zou ik zonder zorgen mogen wachten tot hun 6 jaar....
(mijn oudste merrie is pas zadelmak gemaakt aan 5 jaar, maar ik heb eigenlijk bijna niet meer gereden met haar ondertussen)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 01-01-12 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:21

Sjeintje schreef:
Wat Francis zegt over haar leeftijd klopt Cambiar. Ze is van 14 Januari 2007.
Ik heb met haar vorig jaar een paar buitenritjes gedaan en een beetje beweging in de bak maar niks serieus. En veel op het land laten staan ;-)
Ben pas serieus begonnen dit jaar in mei toen ik van stal veranderde.
Toen ik haar kocht was ze erg overbouwd en ze is blijven groeien(komt uit Spanje)
Kijkend naar haar achterkant is ze een paard, maar voor nog niet haha

Sorry :o , misverstandje...vorig jaar, dus 2011 :D ?
Jij hebt dus ook gewacht tot ze 4 jaar waren. Misschien kan ik dan toch deze zomer al lichtjes af en toe eens aan zadelgewenning beginnen, gewoon zo wat op en af stappen. Dan zijn ze de vier jaar gepasseerd...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:15

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:40

Nee, mijn tekening komt oorspronkelijk uit een Amerikaans artikel maar is wel al door velen overgenomen idd.
Wachten is altijd beter. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moeten ze er aan toe zijn en dat wordt vaak heel erg onderschat. Je kunt al zó veel doen terwijl je er naast loopt dat er op gaan zitten echt niet nodig is om ze al iets te doen te geven. En met goed grondwerk en lange teugel werk kun je ze al zo ver voorbereid hebben dat inrijden daarna een kwestie is van zadelen en opstappen.
Mijn Paint merrie is met 4 jaar 1 weekje gereden, toen bleek het zadel (waarvan een deskundige gezegd had dat het nog paste) toch niet te passen en heeft het een jaar geduurd voor ik haar weer kon rijden. Ik stapte met 5 jaar zo weer op en reed er op weg (overigens met 4 jaar ook al heel makkelijk met inrijden omdat de vertrouwensband al zó sterk was dat het voor haar niks 'spannends' was. Vanaf dag 1 ook gewoon in alle 3 de gangen en vanaf dag 2 ook gewoon los en zonder longeerlijn).

Maar goed, eigenlijk gaat dat heel erg off-topic, er zijn meer dan genoeg topics over op welke leeftijd in te rijden hier op Bokt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:12

Terug on topic dan maar ;), deze is hier al besproken geweest door jouw, Francis, of een poging tot, maar er is toen erg weinig reactie op gekomen.
Ik had nu heel graag de Venus gekocht, maar die zijn niet verstelbaar en dat vind ik een must voor jonge paarden.
Er staan redelijk veel tweedehandse Sommer voyages te koop, lijkt ideaal zadel voor een doel van: 70% buitenrit-30%dressuur.
Ik had bijna deze gekocht, net gemist, maar er staan er nog. vroeg me af of dit een goed zadel is om jonge paarden op te leren. Ik meen ergens gelezen te hebben op een Duits forum dat ze het zwaartepunt te ver naar achteren leggen voor het jonge paard, maar weet niet of dit klopt.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OIMWK6TU.jpg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:33

ik heb zelf geen goede ervaringen met een sommer zadel op een andalusier.
Vaak zitten de singelstoten vanaf de boom, wat de zadels teveel met de voorkant op de schoft trekt.
terwijl ik het juist belangrijk vind dat ze deze spier rond de schoft, goed kunnen ontwikkelen, tijdens het beleren.
wb het middelpunt weet ik bij dit model sommer zadels niet.
wel moet je goed rekening houden met de lengte van de zadels. Veel sommer dressuurzadels zijn te lang voor de kortere barok paarden.
als je onderstaand sommer zadel ziet
vind ik het kussenkanaal veeeeeeeeeel te breed.
http://www.sattelkonzepte.de/pages/saet ... sommer.php

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:50

Sommer heeft wat kortere modellen op de markt in middels, 48 cm is het kortst, de rest is 52 of langer (gerekend van een 17,5" zadel). De Voyage zou 49 cm zijn, ik heb er nog geen gebruikt dus kan verder geen reactie geven over de diepte of middelpunt. Maar bij de Spirit en Western is die goed (maar ik zit altijd al wat meer naar achter in mijn keuze van zadels om goed in het middel te zitten). Ik vind ze wel vrij diep.

Ik vind de singelstoten juist wat ver naar achter zitten bij Sommer, wat soms problemen kan geven bij ronde paarden die de singelplek zeer naar voren hebben zitten, zoals sommige Iberische paarden, maar ook Fjorden, Haflingers en Arabieren (en diverse andere merken ;) ) Singelstoot kan verplaatst worden.
Met het kanaal heb ik geen enkel probleem, is juist een van de dingen waar ik zadels op selecteer aangezien voor veel paarden het kanaal te krap is voor alle weefsels rond de ruggengraat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

Daarin verschillen wij dus van mening.
volgens mij loopt de voorste singelstoot vanaf de boom vooraan naar het midden.
die drukt dus het zadel aan de voorzijde vast aan de schoft en de spieren daaromheen.
wb het kussenkanaal?
het kán en is niet mogelijk, dat de kussens dragen naast de rugspier, wat bij dit zadel het geval is.
kussens horen op de rugspier te dragen. niet ernaast (en tegen de ribben aan te komen)
als je bij jezelf op je rug voelt, en je drukt rond je rugspier is het niet zo gevoelig
druk je ernaast met je vingers, dan is dat geen fijn gevoel.

waarom is een breder kussenkanaal voor sommige paarden voor jou belangrijk?