Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:57

YvonneNEL schreef:
sinds ik de micklem gebruik loopt de merrie zeer onregelmatig. vandaag weer de oude optoming (gecombineerde neusriem) en daar loopt ze goed op.
iemand dezelfde ervaring?

Bij mij juist andersom!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:34

YvonneNEL schreef:
sinds ik de micklem gebruik loopt de merrie zeer onregelmatig. vandaag weer de oude optoming (gecombineerde neusriem) en daar loopt ze goed op.

Jee, wat vervelend voor jullie!
Heb je zelf een idee waar dat van komt? Zit het hoofdstel verder wel helemaal goed? En hangt je bit er lekker in?
Misschien helpt het als je een foto van je paard met het hoofdstel in plaatst? Dan kunnen we mee kijken en je actief meedenken.

Ik heb met twee paarden juist goede ervaringen met dit hoofdstel, daarom ben ik met mijn nieuwe paard ook weer voor dit Micklem hoofdstel gegaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:28

YvonneNEL schreef:

Onregelmatig in de aanleuning of kreupel?

Kan zijn dat je handen niet stil genoeg zijn. We hebben dat al eens besproken in dit topic. In het filmpje op youtube wordt dit ook besproken en op de website van Micklem zelf staat het ook dat ruiters een stille hand moeten hebben.
Heeft nl te maken met het feit dat de lijn die je naar de mond van het paard hebt veel directer is dan bij een normaal hoofdstel.
Een normaal hoofdstel geeft speling door de losse bakstukken.
Een oplossing kan zijn de bitclipjes te gebruiken bij het micklem hoofdstel.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:32

Schangah schreef:
YvonneNEL schreef:

Onregelmatig in de aanleuning of kreupel?

Kan zijn dat je handen niet stil genoeg zijn. We hebben dat al eens besproken in dit topic. In het filmpje op youtube wordt dit ook besproken en op de website van Micklem zelf staat het ook dat ruiters een stille hand moeten hebben.
Heeft nl te maken met het feit dat de lijn die je naar de mond van het paard hebt veel directer is dan bij een normaal hoofdstel.
Een normaal hoofdstel geeft speling door de losse bakstukken.
Een oplossing kan zijn de bitclipjes te gebruiken bij het micklem hoofdstel.

in de aanleuning. ik ben het gaan testen.. eerst rust.... grondwerk.... dubbele lange lijnen ... rijden...... tijdens het rijden wordt het wel beter, maar het gaat niet over.... toch een kwestie van wennen voor allebei?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:35

Kan zijn dat je paard niet kan wennen aan de druk op de neus. Hoe strak heb je het hoofdstel?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:38

Schangah schreef:
Kan zijn dat je paard niet kan wennen aan de druk op de neus. Hoe strak heb je het hoofdstel?

niet te strak, niet te los... iemand erbij gehad.. hoofdstel zich perfect.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 22:47

mmm kan zijn dat je paard een uitzondering is en liever een normaal hoofdstel heeft. Misschien eens een foto plaatsen.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:50

iig bedankt voor het meedenken. ik gaat het nog eens bekijken allemaal...

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:17

@YvonneNEL
Laat je het ons wel weten hoe het afloopt? Ik ben zelf enthousiast over dit hoofdstel, maar als er negatieve ervaringen over zijn is het voor ons ook leerzaam om te horen. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze paarden.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:05

Myca schreef:
@YvonneNEL
Laat je het ons wel weten hoe het afloopt? Ik ben zelf enthousiast over dit hoofdstel, maar als er negatieve ervaringen over zijn is het voor ons ook leerzaam om te horen. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze paarden.

ik laat het jullie weten! vandaag les en heb er al iemand bij gehad en het iemand (die zowel western als engelse paarden heeft gereden, dus met en zonder neusriem hoe alle paarden daar op reageren). Het paard is de graatmeter en elk paard heeft z'n voorkeur. zelfs voor een sperriempje... dat had ik niet verwacht.... op de verschillende bitten liep ze prima maar wel met haar oude hoofdstel.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:19

Rij mijn jonge paardje ook met de Micklem. Vind het een mooi hoofdstel en dat ringetje voor vind ik handig. Maar ik kan niet merken dat hij beter of slechter loopt met dit hoofdstel.
Achteraf zou ik niet meer voor de Rambo Miclem gaan.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:24

Ik vind t nog steeds een heel fijn hoofdsel. De gedachte en grondreden waarom en hoe dit hoofdstel ontworpen is heeft mij doen besluiten dit hoofdstel aan te schaffen en mijn jonge paard mee in te rijden. (dat is alweer anderhalf jaar geleden) Het hoofdstel vind ik perfect bij/op haar hoofd passen. Hier een filmpje van mn proefje http://www.youtube.com/watch?v=mdV5-jT0e3A
Tijdens het halthouden zie je hoe deze zit. Ik zou niet meer een 'engels' hoofdstel gaan bij dit dier. Ze loopt hier fijn op en met maten betreft zit ze net tussen cob en full. Ben al zo blij dat ik nu een fijn hoofdstel heb die past.
:)

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:08

Gister fijn les gehad (met oude hoofdstel). Vandaag fijn gereden met de Micklem. goede regelmatige gang, mooi op de aanleuning (vrij lange teugels gehouden expres, want om met bitclips te gaan rijden voel ik me net een kleuter). Ik was zooooo blij dat ze zo lekker liep. ze zocht zelf m'n hand op en kon daar blijven!!! helemaal top.

Gister bleek iets over het zadel: die net tegen het schoudergewricht lag (dus iets te ver naar voren). Daar kan het euvel in zitten... ken je nagaan. De merrie schrikt snel en veel en als ik dan wat strenger doe met de hand zal dat met dit hoofdstel te sterk hebben ingewerkt. Daar zal ik even rekening mee moeten houden. Ik zal dat op een beter manier moeten oplossen.

Verder zal ik nog nagaan wat er gebeurd als ik haar wat meer ga oppakken. en laat het jullie weten.

Als jullie niets meer horen, dan kwam het dus door het zadel die te ver naar voren zou hebben gelegen. wel heel toevallig dan, want ik het daar nooit last van gehad, maar goed er kunnen altijd foutjes insluipen.

Magriet: mooi gereden dat proefje. hoofdstel is niet heel erg goed te zien, maar we weten hoe die eruit ziet :) Heb je daar in de wormer aan dat dijkje gereden? ik heb in de M een proefje voorgelezen. misschien waren we daar wel allebei? grappig

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:17

YvonneNEL schreef:
want om met bitclips te gaan rijden voel ik me net een kleuter

Waarom? Als dat nou net wat duidelijkheid geeft aan je paard maakt het toch niks uit? Bovendien zie je ze nauwelijks. Het is dat je er niet mee mag starten dat ik het niet geprobeerd heb (ook niet erg nodig), maar het kan toch geen kwaad?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:32

@YvonneNEL; Ja inderdaad dat was in de Engewormer om precies te zijn bij Manege Veldt. Naar alle waarschijnlijkheid heb je mij nog kunnen zien. Ik moest voor t M rijden. In ieder geval waren we beide aanwezig op hetzelfde terrein ;)

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:49

Rijerijerije schreef:
YvonneNEL schreef:
want om met bitclips te gaan rijden voel ik me net een kleuter

Waarom? Als dat nou net wat duidelijkheid geeft aan je paard maakt het toch niks uit? Bovendien zie je ze nauwelijks. Het is dat je er niet mee mag starten dat ik het niet geprobeerd heb (ook niet erg nodig), maar het kan toch geen kwaad?

ja dat is wel zo. ik verwacht dat gewoon van mezelf (hoge lat :o )

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:51

MargrietJonk schreef:
@YvonneNEL; Ja inderdaad dat was in de Engewormer om precies te zijn bij Manege Veldt. Naar alle waarschijnlijkheid heb je mij nog kunnen zien. Ik moest voor t M rijden. In ieder geval waren we beide aanwezig op hetzelfde terrein ;)

grappig. ik had het aan het hoofdstel kunnen zien. helaas elkaar misgelopen of niet goed gekeken... ik was druk met mezelf :o . erg spannend hoor een proefje voorlezen (voor de 2e x in jaren weer een proefje voorlezen... bij de 1e x zat m'n hart in m'n keel)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:08

Soms is de voorlezer idd meer gespannen dan de ruiter die moet starten.

moniekgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:16

Mijn hoofdstel in binnen en past nu wel! Dus bij deze mijn ervaringen tot nu toe.
Vandaag voor de 2e x met de Micklem mijn jonge "andalusier" ermee gereden en daar ben ik nog niet echt positief nog negatief over :? . Merk (nog) niet zo veel verschil. Mijn paardje loopt vaak te diep en achter de teugel, ik heb zelden gewicht in mijn hand. Dus hopelijk gaat daar nog verandering in komen.
Maar nu dacht ik net, ik zal eens kijken of de Micklem ook op mijn (opa)fjordje past!? En ja dus, kinriempje wel op het laatste gaatje maar paste goed. En hij liep super :j !! Zelden dat ik hem zo snel zo nageeflijk heb gekregen. Dus nu heb ik wel een probleem want nu moet er misschien nog wel een Micklem bij komen maar voorlopig ga ik het hoofdstel maar elke keer ombouwen en misschien was het wel toeval dat mijn fjord nu zo lekker liep :P .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:47

Het is geen wondermiddel dat al je problemen oplost natuurlijk. Problemen als achter de teugel is niet zomaar weg door dit hoofdstel, dat is een kwestie van rijden.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:51

al m'n twijfels over de micklem trek ik in :j . nu ik haar helemaal kan oppakken gaat het ook goed.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:59

YvonneNEL schreef:
al m'n twijfels over de micklem trek ik in :j . nu ik haar helemaal kan oppakken gaat het ook goed.

oude hoofdstel had ik uit elkaar gehaald... vervolgens kwam m'n nieuw hoofdstel maar niet binnen, dus ik het hoofdstel weer in elkaar gezet, behalve de neusriem.... ik rij altijd alleen en op dat moment kwamen er een aantal in onze bak rijden.... de merrie ging zich vreselijk uitsloven. net een hengst. toen deed ze wat de nooit deed... tong over het bit, achter de teugel rijden. 1 spierbonk onder m'n kont. en toen begon ze ook zeer onregelmatig te lopen.
ik herinner mij dat ik haar los heb laten lopen (na enkele dagen rust) in de longeercirkel en in draf ging ze niet goed.... al met al ben ik op een gegeven moment haar oude hoofdstel weer om gaan doen. dit denk dat dit heeeeeel toevallig samen viel met het weer goed lopen (ze kan spierpijn hebben gehad, gelukkig heb ik haar rust gegeven en langzaam heb opgebouwd).

eind goed al goed.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:02

@moniekgek; als je zo weinig in je handen hebt kan je proberen haar meer voorwaarts te rijden. het is de bedoeling dat ze je hand op gaat zoeken. Wat fijn dat het hoofdstel goed past.... wel lastig elke keer verbouwen voor het andere paard. misschien dus een 2e micklem? hou de advertenties mag goed in de gaten. ze worden niet veel verkocht en anders zijn er vrij snel bieders....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:23

@YvonneNel Gelukkig maar dat ze er nu wel fijn op loopt. Goed van je dat je nog even verder hebt gekeken!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:12

Hoi allemaal :)

Ik ben ook 'fan' geworden van dit hoofdstel! Ook geprobeerd loopt mijn paard geweldig op maar ik zoek er nog een (andere is slechts te leen een keertje)...

Heeft iemand dus een Multi Bridle liggen :D?
Of.. Een tip waar ik deze het snelste kan krijgen? Liefst 2ehands dus, maar nieuw mag ook.
Ik zie alleen overal wisselende prijzen! Ik kreeg ook de tip om in Engeland te bestellen, zijn er mensen die dat hebben gedaan/ waar?
Alvast bedankt!!