[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:37

Het probleem met pads die in 2 gedeeld zijn, is dat de "breuk" vrijwel altijd onder de beugelophanging zit en daar dus geen bescherming biedt. Mijn keuze zou het ook niet zijn.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:41

Icrack schreef:
Een vraag voor jullie mbt de Barrydale. Met het doorlezen van de topics lees ik regelmatig dat men niet goed uitkomt bij de wrongen. Daarbij lees ik ook dat dit veel uitmaakt met je beenlengte en je eigen lengte. En nog zoiets van de benen niet goed aan de pony of paard kunnen leggen door de lengte van het zweetblad?

Ik vraag mij het volgende af; waar ligt de omslag eigenlijk qua eigen lengte en beenlengte in verhouding tot de Barrydale?

Ik heb tijd geleden de barrydale getest, ik kwam dus ook niet uit met mijn benen bij de wrongen, ben 1.83cm en mijn knieën zaten aan de onderkant van de wrong waardoor mijn benen in een rare hoek geduwd werden.

Zou nog graag de lexington en Londen willen uitproberen, wil toch graag een zadel met wrongen.
Mocht iemand 1 van beide nog hebben liggen voor een leuke prijs .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:46

Ik heb vd week op de barrydale gezeten en kwam weer wel goed uit met de wrongen, ik ben 173, en heb best dikke bovenbenen. Ik zit er trouwens dus ook overna te denken om de barrydale aan te schaffen, het is alleen jammerdat hier geen brede beugelriemen aankunnen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:47

De breuk zit achter de beugelophanging.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:50

Oh kijk dat zou een goeie oplossing zijn!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:57

Binnenkort maken mijn merrie en ik voor't eerst kennis met het bitloos rijden, waar ik zeer benieuwd naar ben hoe dat zal zijn. Mocht zij dit (en ik ook trouwens) goed oppakken, dan wil ik tzt ook de overstap maken naar boomloos. Mijn huidige zadel voldoet mij uitstekend, maar kan sinds mijn merrie mijn eigendom is (2,5 jaar) het boomloos niet echt uit mijn gedachten bannen. Wel wil ik dan iets met wrongen, maar zal rekening moeten houden dat lang niet alle zadels qua lengte zullen gaan passen op haar rug. De Barrydale spreekt mij erg aan, maar het moet wel bij ons beide passen natuurlijk.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:00

Waarom heb/gebruik jij brede beugelriemen Beloven?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:27

Buitenzinnig schreef:
Ik vind het ook frappant, maar je weet niet hoe ze rijdt, dat speelt ook altijd mee.
Ik heb contact met iemand gehad en die had ook een lamsvachtzadel en dat paard had, ter hoogte van de band waar de singelstoten zeg maar over de rug gingen, een gevoelige plek. Sommige paarden kunnen er wat minder goed tegen dan andere paarden, dat is met heel veel zo.

In het artikel staat iig dat ze het had opgebouwd naar 4x per week 30-45min. Maar wel incl lichtrijden. Denk dat vooral het laatste hier erg aan heeft bijgedragen. Maar vond het wel even een mooi voorbeeld van hoe belangrijk het is om een zadel/bbp te kiezen die goed past, en waarom beugels aan een bbp funest kunnen zijn.
Uiteraard is het ene paard hier gevoeliger voor dan de ander, maar dit laat zien dat er dus niet altijd direct zichtbare klachten zijn.

@maricography wat betreft de inlages, ik zou echt, mocht je dan toch besluiten de norton te houden, ookal raad iedereen dat je zo ongeveer af hier, voor een andere pad gaan met heavy duty inlages dan. Als je gaat kijken naar drukverdelend, dan is 1 lang geheel hoe dan ook beter in staat gelijkmatig te verdelen, dan als je er 2 stukken van knipt. Dan wordt de druk dus alleen over het voorste kleine stukje verdeeld (das simpele natuurkunde en wetten van kracht).
Daarbij zal de splitsing ongeveer zitten waar jouw zwaartepunt is, en kan het dus onmogelijk goed de druk verdelen, bij 2 delen zal er hoe dan ook meer druk op het middenstukje staan, tenzij erboven al een goed drukverdelend materiaal zit (zoals kussens van een zadel, of vps zoals in barefoot. Dit soort corrigerende zadelpasser worden gebruikt om een (boom)zadel te corrigeren die bijv teveel voorover ligt, zijn er niet op gemaakt als normale drukverdelende pad voor boomloze zadels.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:34

Kom even binnen vallen.. Iemand ervaring met de flexibele pommel?

Mijn zadel schuift nogal naar voren tijdens het bokken.. Dus hoop dat een flexibele pommel meer hou vast heeft..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:40

Geen ervaring mee zelf, maar is de huidige pommel dan wel goed passend? Lijkt me als deze mooi aansluit dat het niet zou moeten kunnen...

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:50

Ze had eerst overduidelijk maat L (half jaar geleden) nu zou xl nog iets te groot zijn volgens het maatsjabloon..

Maar ze wisseld nogal dus twijfel xxl of flexibel dat het altijd past..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:53

Ik heb laatst ook even op een Barrydale gezeten, ik kwam met mijn knie niet tegen de wrong aan (lengte 1.74 met stevige bovenbenen). Ik had wel het idee dat als een paard gek zou doen, dat ze er dan wel voor zorgden dat je beter bleef zitten omdat je been er dan tegenaan gaat.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:09

iris1993 schreef:

Mijn zadel schuift nogal naar voren tijdens het bokken.. Dus hoop dat een flexibele pommel meer hou vast heeft..

Ik heb een flexibele en een XXL pommel.
Op zich geen probleem met schuiven.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:45

jomaro schreef:
iris1993 schreef:

Ik heb een flexibele en een XXL pommel.
Op zich geen probleem met schuiven.

Merk je veel verschil tussen xxl en flexibele?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:47

@iris1993 Nee ik merk eigenlijk weinig verschil. Maar misschien is het wel anders als je van een L pommel naar flexibel gaat.
Heiloo is niet echt om de hoek anders zou je de flexibele pommel wel kunnen uitproberen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:28

Ik ben sowieso van plan om nog een extra pad aan te kopen. Deze is voorlopig om het zadel al te kunnen gebruiken. Daarna kan deze pad wel bij de merrie gebruikt worden waar ik wel met boomzadel op rijd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:41

Heb het zadel even op de haf geprobeerd. Het bleef mooi liggen. Had op mijn vorige zadels steeds dat ik geen handbreedte ruimte voor en achter mij had. Bij dit zadel heb ik dit gelukkig wel.

Het bontje was wel een beetje verschoven toen de haf zich scherp draaide, had hem niet meer bijgesingeld tijdens het rijden.
Ben er tevreden over ook de achterkant en de voorkant drukten niet op de haflinger.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:44

Ik heb vandaag toevallig fork L en XXL gepast op onze koudbloeden.

XXL lijkt veel mooier langs het lijf te liggen, L prikt er meer in.

Koudbloed 2 is echt te breed ook voor XXL gelukkig is de barefoot Arizona maat 1 voor mij en ik rij koudbloed 1

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:53

MaricoGraphy heb je ook foto's of filmpje gemaakt? Ben wel benieuwd naar de ligging :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:00

nee helaas niet. Mijn vriend was er niet bij en zelf foto's maken of filmen kan niet als ik rijd haha.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:00

Miss van de week foto's maken voor je erop gaat en van na het rijden? En evt als er iemand bij is dan waar je erop zit? ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:19

Even een vraagje. Zijn er ook onderleggers voor een boomlooszadel, waarmee je icm een gewoon dekje kunt rijden? Dus een onderlegger in het formaat van een gelpad oid?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:23

Er zijn ook onderleggers voor boomloze zadels die direct een mooie klassieke vorm hebben - kijk maar eens bij Grandeur.de

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:26

Kwetal schreef:
Er zijn ook onderleggers voor boomloze zadels die direct een mooie klassieke vorm hebben - kijk maar eens bij Grandeur.de

Dank je. Ik ga eens kijken.