[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:31

S op een fork....? Fork is nooit in maat S gemaakt zover ik weet, en als ik het niet weet dan is de kans extreem klein dat het toch wel zo is..... Misschien heeft iemand het er zelf op geschreven :P

Op zich is L gewoon L. Of het nu een pommel of een fork is.
Wel is het zo dat in de loop der jaren de maten / vormgeving nog wel eens veranderd zijn waardoor er verschillen kunnen zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:32

Voor de maten van de forken en pommels gewoon even in het maattabel kijken staat daar als het goed is in.

In het testzadel van de Arizona Nut maat 1 zat ik voor mijn gevoel heel ruim. In ieder geval ruimer dan in mijn Cheyenne, maar dit kan inderdaad ook nog eens per levering verschillen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:34

Weet jij wat dan de reden is dat er bij de pommels voor M wordt gekozen en bij de fork als standaard een L pmarena? :)
Probeer eerst de L wel gewoon en als die niet goed ligt bestel ik alsnog een M.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:51

Kirsha schreef:
Shirley, ik weet nog niet wat ik doe. Sowieso wacht ik het testzadel af (als die nog komt voor paardlief bejaard is). Het is sowieso wel fijn om ook een 'normaal' zadel te hebben voor als ik eens een sprongetje maak. Hellup, zadeltic op de loer hier :')

Ik heb wel besloten dat ik mijn Iberica waarschijnlijk ga verkopen. Ik gebruik hem eigenlijk vrij weinig, als barebackpad vind ik hem te veel 'op' het paard liggen in plaats van 'erin' en voor gebruik als zadel vind ik hem ook niet ideaal... Voor een vloerkleedje vind ik hem te duur :o

Ik houd me eventueel aanbevolen, mocht je hem verkopen! ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:12

Ik heb vandaag wat leuke fotootjes gemaakt van Arwens eindelijk complete uitrusting (met uitzondering van de singel, die is nog steeds zwart). Het is een barefoot London :)

Afbeelding

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:13

Heb je het nu over de Cherokee of over de Iberica, Jenn ?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:15

Mooie set Sheran! :)
Heb je er iets van een halfpad onder dan of zo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:16

Ik vind jouw paard geweldig ... wat een lekker koppie <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:33

Merci merci :D

Rianne_ schreef:
Mooie set Sheran! :)
Heb je er iets van een halfpad onder dan of zo?

Ik heb inlages in mijn bontje genaaid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:46

Even snel vraagje .. Ik heb een gewone Barefoot-pad en ik borstel elke keer het wol terug "los" (als jullie me begrijpen), maar heb het idee dat dit nu niet meer zo erg goed lukt .. Moet het dekje dan gewassen worden? Of zijn er nog andere manieren om dat terug in orde te krijgen? Heb het idee dat er wat "drukplekken" beginnen te komen (naja, gewoon de haren die geïrriteerd zijn, hij heeft al lange haren natuurlijk).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:00

Shirley schreef:
Zou hij geholpen zijn met een simpel kunststof zadel ?
Heb twee Thorrowgoods ( een Maxam en een Griffin ) liggen die voor die prijs zo weg mogen ...

Heb heel vroeger een Maxam gehad voor bollie die heerlijk zat, maar voor toen eigenlijk te breed was (flexibele boom toendertijd). Uiteindelijk van iemand anders een Maxam mogen proberen goede boommaat, maar die zat dus voor geen meter en knetterhard.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:13

Oh sorry, de Iberica :Y)
Ben al voorzien van een Cherokee!

Mooie set Sheran!!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:18

Gisteren mijn Libra getest, dat zat heerlijk :D

nu alleen nog op zoek naar een goedkoop boomlooszadeltje voor mijn bijrijdpony.
het is een ijslander met een iewat doorgezakte rug (mevrouw is ook 22)
de eigenaresse zoekt gewoon een prettig no-nonsense zadeltje voor erbij.
mocht iemand nog wat leuks in de aanbieding hebben, dan hoor ik het graag :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:39

Ik heb nog een mooie nieuwe Libra en een merkloos zwart boomloosje :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:38

ik heb nog een oudere cheyenne in de aanbieding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:07

jenn0dv schreef:
Kirsha schreef:
Shirley, ik weet nog niet wat ik doe. Sowieso wacht ik het testzadel af (als die nog komt voor paardlief bejaard is). Het is sowieso wel fijn om ook een 'normaal' zadel te hebben voor als ik eens een sprongetje maak. Hellup, zadeltic op de loer hier :')

Ik heb wel besloten dat ik mijn Iberica waarschijnlijk ga verkopen. Ik gebruik hem eigenlijk vrij weinig, als barebackpad vind ik hem te veel 'op' het paard liggen in plaats van 'erin' en voor gebruik als zadel vind ik hem ook niet ideaal... Voor een vloerkleedje vind ik hem te duur :o

Ik houd me eventueel aanbevolen, mocht je hem verkopen! ;)

Ik houd het in gedachten :D

Ik probeer eerst ook gewoon de L-fork. Ik heb nu een M-pommel op mijn merrie en die ligt prima, maar als ze dikker wordt is die al snel te smal i.v.m. de spekkussentjes die ze meteen bij haar schoft krijgt. Mocht de L niet goed zijn, dan duikel ik wel weer ergens een M op.

Marcella, bedankt voor je verhaaltje over de Arizona :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:20

Kirsha schreef:
Ik houd het in gedachten :D

Ik probeer eerst ook gewoon de L-fork. Ik heb nu een M-pommel op mijn merrie en die ligt prima, maar als ze dikker wordt is die al snel te smal i.v.m. de spekkussentjes die ze meteen bij haar schoft krijgt. Mocht de L niet goed zijn, dan duikel ik wel weer ergens een M op.

Marcella, bedankt voor je verhaaltje over de Arizona :)

Welk verhaaltje over de Arizona? Ik wil alles over de Arizona weten :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:42

Kirsha schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zowel de Cheyenne als de Arizona/Atlanta (beide maat 1), en zo ja, vinden jullie dat er verschil is qua maat? :) Volgens de maattabel is de zitting even lang, maar bij de London bijvoorbeeld is de zitting korter (34 cm) terwijl ik daar minder krap in zit dan de Cheyenne (35 cm). Weet iemand toevallig hoe dit zit bij de Arizona/Atlanta?

Marcella schreef:
In het testzadel van de Arizona Nut maat 1 zat ik voor mijn gevoel heel ruim. In ieder geval ruimer dan in mijn Cheyenne, maar dit kan inderdaad ook nog eens per levering verschillen.

Dit verhaaltje :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:33

dankjulliewel voor het meedenken. :D
als jullie info en een fotootje willen sturen per pb, dan zet ik het allemaal op de mail naar de eigenaresse.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:18

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik zit te verzinnen om ook een boomloos zadel aan te schaffen. Dit omdat ik mijn merrie niet meer kan berijden met een boom zadel. Ze is wat ingezakt(18 jaar, nog niet heel oud, maar heeft ook veulens gehad) en ik merk dat ze haar rug niet goed ontspant met een zadel erop. Ik heb ook een verhogende pad voor achter geprobeerd(dit was geen succes) en een fleece dekentje van de zeeman, de eerste paar keren met rijden ging het goed, maar de laatste keer ontspande ze totaal niet en rende ze onder me vandaan. Dit was toch wel het teken dat ik ermee moet kappen. Nu wilde ik eerst een traagschuime pad proberen, maar mijn merrie mankeert verder niks en kan op buitenrit behoorlijk heet worden, en dan bedoel ik in volle rengallop door het gras of over het ruiterpad(ze is dan gewoon jolig, totaal niet gevaarlijk :+ ). Met zadel kan ik het goed uitzitten en ze zou mij er ook nooit vanaf laten vallen, maar ik weet van mezelf dat ik dit niet kan uitzitten zonder beugels. Nu zei iemand dat ik misschien anders een boomloos zadel met beugels moet proberen. Het idee hierachter is dat als ze gaat, ik dan nog wat steun heb aan de beugels. Verder zal ik de beugels dan niet gebruiken omdat de druk dan niet verdeeld wordt zoals bij een boom zadel. Wat is jullie mening hierover?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:21

heeft jouw vriendin het niet over een barebackpad met beugels?

als je even terugleest zoek ik juist een boomlooszadel voor een oudere pony omdat de boom niet meegeeft met de ingezakte rug en dus gaat bruggen.
een boomlooszadel geeft wel mee door de flexibiliteit en blijft toch het gewicht verdelen, ook met beugels.
dus daar snap ik het verhaal van jouw vriendin weer niet :)

verder zou ik mij even goed inlezen in boomlooszadels en voor jezelf op een rijtje zetten wat je graag wilt, vanuit daar kunnen wij jou helpen.
maar er zijn zoveel (semi)boomlooszadels dat we je niet lukraak zomaar wat kunnen aanraden, dat is paard en ruiterafhankelijk.

in de OP staan verschillende zadels en de meeste opmerkingn die er worden gemaakt over boomloos rijden.

edit: typfoutjes
Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-11-13 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:24

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:28

Een boomloos zadel kan gewoon met beugels gereden worden. Zoals minikatje al zegt; een boomloos zadel geeft mee en verdeeld het gewicht. Bij een barebackpad wordt het gewicht minder verdeeld en komt er onder de beugelophanging veel druk, als je met beugels rijdt.
Helaas denken veel mensen dat een boomloos zadel de druk niet verdeeld, maar dat is niet waar.
Bij de sommige boomloze zadels zul je bij voorbeeld wel een drukverdelend dekje onder het zadel moeten gebruiken (bv. Barefoot, veel over geschreven in dit topic), maar je hebt ook semi boomloze zadels. Deze hebben een leren boom (bv. Hidalgo en Trekker). Erg flexibel en drukverdelend. Daar is geen speciaal dekje voor nodig (uitzonderingen daar gelaten)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:09

Nog 1 xtje mijn Barefoot Cheyenne inc zwarte fenders en beugels

Maar dan te paard :D

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:12

Mooie set en een blij paard: de beste combinatie <3