WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:42

Och dus ik ben niet de enige met dat klemmen van de kaken!

Ik had al last van mn kaken en moest er zelfs van mijn tandarts op gaan letten. Heb ook een slinger in mn kaak en het werkt niet bevoordelijk.

Ik en paard zijn nog niet zover om te gaan doorzitten. Al lukken kleine stukjes prima, verder nog niet geprobeerd.
De kussen zijn ook erg zacht, niet hard opgepompt in ieder geval.

Ben nog steeds blij met het wow zadel en paardlief ook! Ik heb trouwens een gewone anatomische leren singel met elastiek. Geen H singel.
Een gewone neoprene singel kan ik ook niet voldoende aansingelen waardoor we gaan schuiven (rond paard).

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:56

Needje schreef:
Bekend probleem Zinn. Ik klem ook m'n kaken. Altijd. En daardoor zet je alles vast.

jep, en daardoor let ik nu sinds een jaar ongeveer heel bewust op om mijn mond ietsje te openen, zodat het gewoon niet kan...helpt heel erg goed hoor, behalve bij opperste concentratie en dan is er dus niemand die me daarop wijst...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:58

haha, ik had vorig jaar zelfs overbalste kaakspieren en heb een tijd spierontspanners moeten gebruiken voor ik ging slapen zodat ik snachts niet zou klemmen...

Doorzitten zijn wij eigenlijk ook nog niet klaar voor, maar ik wil dit jaar toch graag beginnen op wedstrijd en de laagste proef is hier al meteen een hele proef doorzitten...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:59

Ja ik denk er aan en doe dat. Maar 5 min later moet ik er weer aan denken want dan zit alles al weer op elkaar.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:07

klopt, haha! :D Maar gewoon oefenen op het bewust worden, stilletjes aan gaat het beter en beter...bv, ik ben nu zover dat ik juist NIET in slaap kan komen als ik klem :) Of beginnen met je tong tussen je voorste tanden te steken (met je mond dicht, zeker als je op je werk zit ofzo :D ) en die daar te houden, zonder te bijten. Als dat goed gaat, gewoon laten rusten in je mond...zo proberen te zoeken wat het best werkt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:30

Nadat ik zelf bij de osteopaat was geweest viel het me ineens op dat ik veel makkelijker kon blijven zitten in m'n Wow, dus het kan ook zijn dat je, zonder dat je het zelf voelt, ergens vast zit in je lijf. Voor mij dus een graadmeter - niet meer lekker kunnen blijven zitten, dan is het weer tijd voor een afspraak.
M'n onderbenen blijven ook beter stil liggen en ik kan m'n beugels ook makkelijker aan m'n voeten houden in galop (was altijd mijn zwakke punt).

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:31

Osteo maakt bij mij helaas geen verschil!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:14

Eleonoor Westebring komt toch ook in (noord) Belgie, wellicht ook in Zeeland

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:41

Indomitable schreef:
Het is zeker heel zinvol om te doen Zinn het heeft mij heel erg geholpen.

In Nederland rijdt in ieder geval Jenny Schreeven ook met een Wow :)

Laurens van Lieren ook.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:01

pantarhei schreef:
Eleonoor Westebring komt toch ook in (noord) Belgie, wellicht ook in Zeeland

die was de eerste keer geweest, als die zo goed wa dan lag mijn zadel helaas wel goed.

woensdag komt daalenman op onze stal voor een aantal paarden, ik ga hem vagen of hij naar mijn zadel kan kijken en wellicht kan ik iets regelen..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:38

wat me trouwens net te binnen schiet...als ik nu een paar dagen met mijn springzadel rijdt, dus kortere beugels enzo, en ik ga dan terug naar mijn dressuurzadel, kan ik de eerste wel gemakkelijk in balans ziten en heb ik een super gevoel. En dan de volgende dag ben ik er alweer aan gewend ofzo en ben ik het weer kwijt :+

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:53

dat heb ik ook Zinn als ik met een springzadel rij zit ik veel beter in balans echt apart is dat.

ik heb inmiddels een afspraak staan met de heimolen uit heerle die dus blijkbaar regelmatig bij ons op stal komt.

die beste meneer neemt een hoop zadels mee en gaat mijn wow ook nakijken.. ik mag een week lang een passend zadel testen heeft hij gezegd om er zo achter te komen welk zadel lekker en goed zit en natuurlijk perfect op mijn paard past.

ik zat eraan te denken om mijn wow in te ruilen, maar mij werd door stalgenootjes geadviseerd om mijn wow los te verkopen.
ik zit er dus aan te denken om een voor een prijs van 1000 euro weg te doen zodat ik er snel vanaf ben en dan dat geld evt. bij een nieuw zadel te leggen..
ben eigenlijk een beetje klaar met de wow.

die meneer zij me ook dat het altijd geld kost een nieuw zadel dus wat ik ook doe, geld ben ik toch wel kwijt.
ik dacht tjah, daar zit wat in want omruilen doet niemand haha..
ben wel benieuwd wat deze meneer mij kan vertellen.

iemand ervaring met de heimolen? die overigens niet zo kapot van de wow is trouwens.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:40

Het valt mij wel op dat andere zadelmakers altijd negatief over Wow zadels zijn..Als ik bij mij op stal luister en zie wat andere zadelmakers allemaal doen, heb ik af en toe gewoon moeite om niet in de lach te schieten om wat voor onzin ze verkopen..En dat heb ik het over zadelmakers die zelfs bij Anky komen..
En die vervolgens een aantal keren terug moeten komen omdat de berijders het toch niet zo fijn vinden rijden..Nee echt.??

Laat mij maar lekker zelf knutselen met mijn wow ik en mijn paard zijn heel happy, en heeel blij dat hij door een goede fitter is aangemeten en daar door ook geen problemen heb..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:20

Mensen die aan een Wow beginnen hebben of al veel problemen gehad met zadels of zijn erg kritisch. Een ander zadel wordt aangemeten en wordt levenslang op gereden. Hoogstens een keer opgevuld. Bij een wow is er veel aan te passen en verwacht je dus dat het steeds perfect ligt terwijl paarden veranderen. Ik geloof in het concept, het is alleen lastig dat de fitters niet fijn samenwerken.
Op de vereniging hoor ik van tevoren vaak al een merk dat ze op hun paard willen. Dan heeft er dus nog niets op gelegen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:37

@DendroFleur dat is precies wat ik heb meegemaakt, opgelicht geweest met 3 zadels door fitters en in alle praatjes getrapt.. uiteindelijk een wow genomen omdat die paste op paard, het 4de zadel.
die dus gewoon niet goed bleek te liggen en nu nog slechter ligt..

ik ben inmiddels ook erg kritisch en weet ook wel waar ik nu op moet letten.. mij zullen ze nu niet snel meer iets aansmeren..

maar soms lijkt het wel of ik alleen problemen heb met zadel op mijn paarden, en om mij heen niemand.
om mij heen hoor ik allemaal dat het zadel lekker zit of goed past..
of misschien ben ik wel een zeikerd en moet mijn zadel in mijn ogen te perfect liggen op mijn paard.
ik ben dan ook wel iemand die mijn paard het beste wil gunnen..
de ruggengraat moet goed vrij liggen, de schouders goed vrij en de singel moet goed naar achteren liggen, en zo kan ik nog wel een hoop opnoemen wat goed moet zijn in mijn ogen natuurlijk..
zo heeft iedereen natuurlijk wel zijn wensen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:46

nee hoor my-precious, ik geef les en ik zie om me heen veel mensen die zadel gedoe hebben... of door verkeerd aangepast of door groei van jong paard ,ik denk dat iedereen je verhaal wel herkend, helaas.
ik denk weleens we weten onderhand teveel en we letten op teveel, wat jij al zegt ,zijn we nu te kritisch? vroeger waren de paarden gewoon lastig ;toch? toen lagen de zadels volgens mij lang zo goed niet als dat we ze nu aan laten meten en afpassen..
ook ik geloof in het wow concept en net als elco hobbel ik lekker rond op mn wow-tje :D ik heb zelf een luchtpomp, een paar head-plates in de la en een fitter die als ik r bel even komt checken voor de zekerheid.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:54

dat is ook wel zo knollentuin, vroeger keken we daar niet naar dan hadden we een zadel of het nu paste of niet en als een paard bokte of stijgerde dan was hij gewoon stout.. zoals KS bijv. hoorde we vroeger ook weinig van, nu hoor je steeds dat het vaak onder het zadel zit o.i.d.

bij mij op stal zie ik ook paarden met zadels die niet passen hoor, ik let daar altijd op, beetje automatisch geworden denk ik.
en wat ik dan vaak zie is dat het zadel vaak op de schoft ligt of dat er bontjes tussen zitten..
dan denk ik bij mij zelf, arm paard, elke keer als die persoon gaat staan in het zadel, drukt het zadel vreselijk op zijn schoft, maar ze staan er niet bij stil en geven dan weer een zweepslag omdat het paard protesteert.

de fitter die nu komt bij mij, heeft vandaag gebeld en komt volgende week donderdag ochtend, ik heb hem gewaarschuwd min of meer dat ik geen vertrouwen heb in een fitter en dat mijn zadel perfect moet liggen..
ben benieuwd wat hij gaat zeggen, hij zou ook eerst mijn wow nakijken en mocht die niet aan te passen zijn dan kijken we voor een ander zadel.

ik ben ook zeker voor het wow concept hoor, maar als je al zoveel ellende met je dure zadel hebt gehad en nog steeds niet past, zit ook daar weinig vertrouwen in natuurlijk.

het leuke is nog dat het ook nog eens zoveel geld kost steeds als iemand komt of er weer iets aangepast moet worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:59

je geld kosten blijft het doen, of je nu wol of lucht erin hebt..
en idd ik zie heel ,heel veel zadels die niet goed liggen en de baasjes maar rustig doorrijden... ik probeer wel al mn lesklanten goed te adviseren, als ik zie dat hun zadel niet goed ligt zeg ik hen wat ik zie en leg uit hoe het beter zou zijn. bij veel mensen is het echt pure onwetendheid.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:03

ja dat is ook wel zo, maar ik ie ook genoeg mensen die gewoon geen geld eraan uit willen geven hoor..
wij hebben nog wat oude paardjes van 30 en 29 en nog wat jongere en ik zeg wel een tegen mijn schoonmoeder, heb jij wel eens de zadels na laten kijken? dan zegt ze ikke niet waarom gaat prima toch..
ik wordt dan boos en zeg dat ze dat gewoon elk half jaar moet doen.. nu is het zo dat die van 30 niet meer gereden wordt alleen af en toe een buitenritje en dan zonder zadel, maar die van 29 en die andere lopen nog wel een aantal uurtjes in de week..

dan denk ik gggrrrrr...
uiteindelijk regel ik dan dat soort dingen maar weer, ook de tandarts en hoefsmid bijv, had ze nooit gedaan totdat ze mij leerde kennen hahaha..
nu gaan ze gewoon met de horde mee.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:32

Volgens mij zijn we juiste nog lang niet kritisch genoeg :=

En wie de geschiedenis van het fenomeen zadel bestudeerd, zal er achter komen dat er vroeger juist veel meer kennis was.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:19

Ik dacht vandaag een lekker buitenritje te gaan maken.
Paardrij kleren aangetrokken, paard glimmend gepoetst, pak ik vervolgens mijn wow uit de kast voel ik dat het rechter kussen aan de achterzijde helemaal plat is. oliebol balen. 3 dagen ervoor nog gewoon gereden.
Dus paard weer terug het land op en in plaats van een heerlijk buitenritje stond ik mijn wow uit elkaar te schroeven om de luchtzak te bekijken. Helaas, waar ik al bang voor was, een lekke luchtzacht. Gelukkig heb ik nog wat reserve onderdelen liggen, waaronder ook een nieuwe luchtzak. Dus de lekke eruit gehaalt (wat een K.. klus), de nieuwe erin gefriemeld, zadel weer in elkaar, wat lucht erin en morgen afstellen op m'n paard.
Behoorlijk balen en ik vraag me echt af hoe het ineens lek kan zijn.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:15

jeetje kaspar dat is echt balen joh! gelukkig had je op voorraad, ik heb helemaal niks liggen alleen een pompje haha dus kan alleen met lucht rommelen..

heb vandaag met de KN even gereden van de stal eigenaar en die lag gewoon perfect op mijn paard, mooi achter de schouders, ruggengraat en schoft lagen vrij, met een diepe zit en dikke kniewrongen, zat ook nog eens heerlijk..
ze wilde het zadel wel verkopen maar vraagt 1000 euro voor een zadel wat niet meer super eruit ziet en al een paar jaar oud is.. ik dach watttttttt 300 vind ik hem wel waard.. mag blij zijn als ik voor mijn wow nog 1000 krijg..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:15

nou ik heb vandaag een fitter laten komen die amper naar mijn wow heeft gekeken en alleen zij dat het lucht scheef was, dus in de ene wel genoeg lucht zat en de andere kant te weinig lucht zat.

ik heb 4 best passende zadels geprobeerd maar ze waren het allemaal niet en heb tegen de fitter gezegd dat ik na ging denken, hij wilde mijn wow wel inruilen maar ik zou niet meer als 500 euro krijgen, dat ga ik natuurlijk noooooit doen.

ik heb nu ook arno brandt gebeld op advies van iemand die een perfect zadel heeft op haar paard, en die past zadels helemaal aan op maat van een paard.. deze komt maandag al dus ben benieuwd.

ik denk dat ik mijn wow wel ga verkopen want hij past gewoon echt niet meer op mijn paard..
zonde van mijn mooie en vooral dure wow zadel.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:35

niet?
ik las net op bokt wel goede ervaringen eigenlijk..

ik weet gewoon echt niet meer wie of wat nu goed is en wie je kunt vertrouwen, ik heb al zoveel ellende nu met zadels gehad..
dacht zelf dat ik beter zelf een cursus kon gaan doen want ik heb echt al 10 fitters met 6 verschillende zadels gehad en allemaal verkopen ze onzin, achteraf dan..

misschien ben ik te kritisch maar een zadel moet gewoon perfect liggen en mijn paard moet gewoon goed lopen onder een zadel.
vind het zo moeilijk.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 14-02-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:36

Mijn zadel is gechecked middels een spin op de rug van mijn paard, zadel lag helemaal niet goed en brugde zelfs wat...... Ben er inmiddels klaar mee, heb elke 5 a 6 mnd een fitter erbij gehad (in 2 jaar tijd 3 verschillende) zadel kroop ook weer naar voren. Vorig najaar zelfs 2 x check in 3 maanden. Voorlopig is de rugblessure nog niet hersteld dus rijden zit er zeker maanden nog niet in, dus alle tijd om me te orienteren voor het najaar of volgend voorjaar en dan een wolgevuld zadel. Ben veel geld kwijt mega veel zadelchecks gedaan en dan nog geen goed zadel. Het is voor mij voor het eerst dat ik problemen heb met een niet passend zadel, met wol nooit gehad dus ik ga terug..... Wow is gewoon niet geschikt voor de moeilijke rug van mijn paard.