WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:52

Het verbaast mij echt dat zoveel mensen met die H-singel in de weer zijn :o
In mijn ogen fixeert die singel het zadel te veel op de rug, waardoor het paard met name in galop te weinig ruimte heeft om goed door te springen. Daar is ook vast wel ergens een Schleese-filmpje over te vinden, want bij Schleese willen ze een hele lichte beweging aan de achterkant van het zadel kunnen zien zodat de rug ruimte heeft om omhoog te veren.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:37

ik heb nog even een vraag, ik wil dus graag bij het afleveren van mijn zadel even rijden met mijn instructrice erbij. Zij weet hoe mijn paard loopt en kan dan mee kijken of het allemaal goed is. Nu antwoord mijn zadelmaker dat ze daar geen rekening mee houdt en als zij na 10 minuten klaar is, is het klaar...maar ik wil er toch echt even deftig mee rijden voor ik zo'n bom geld betaal... Hoe hebben jullie dat gedaan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:41

10 minuten???
Ik rijd zo lang als ik wil, als Kerry er is. Maakt hem ook niet uit, hij zegt altijd dat je gewoon je ding moet gaan doen. Al stap ik eerst 20 minuten en ga dan pas draven, geen probleem. Vaak zit ik er zelfs langer op als Kerry er is dan ik normaal zou doen, omdat hij me nog wat aanwijzingen geeft voor de training en ik daar wat mee aan het borduren ga. Dan heeft het dus al helemaal niets meer met het zadel te maken.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:42

Zinn, ik vind je vraag niet meer dan normaal! Heel vreemd dat je zadelmaker zo moeilijk doet. Ik zou erop staan eerlijk gezegd, het is niet alleen maar even een zadel afleveren, je mag zeker verwachten dat ze fatsoenlijk kijkt of het zadel goed past. (En m.i. hoort daarbij dat je er even mee rijdt.)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:43

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:45

ja,ik had dus aangegeven dat ik even wil rijden met mijn instructrice erbij, zijn kan vanaf half7, dus ik stelde voor aan de zadelmaker dat zij om 6u (of vroeger als dat geen tijd genoeg is) al komt, dat we alles kunnen aanpassen en dat ik daarna nog even kan rijden. Ze antwoordt zo : 'het is ok dat je instructrice erbij is, maar ik ga mijn tijd er niet naar richten. Het kan zijn dat we na 10 minuten klaar zijn of het kan een uur duren, hangt van veel factoren af. Ik kom tussen 6 en half7.'

hoe moet ik dit nu opvatten??

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:53

Ja, ik vind dat wel normaal Zinn, maar ik zou gewoon je instructrice wel gelijk vanaf begin klaar laten staan, en dan mee laten kijken zo gauw je erop gaat. Ik vind het volkomen normaal dat je even gaat rijden nadat het zadel helemaal klaar is. Ik snap wel dat ze er niet extra op wil wachten als je instructrice nog zou moeten komen, maar of je moeder nu meekijkt of je instructrice, dat moet haar niks uitmaken.

Je mag gewoon niet rijden van haar, daar wil ze niet op wachten, begrijp ik dat goed?

edit: je hebt je bericht veranderd. Ik zou dus mijn instructrice gelijk vanaf 6 uur aanwezig laten zijn, dan kan ze er geen probleem van maken. Ik snap wel dat ze niet wil wachten tot je instructrice ook kan.
Laatst bijgewerkt door kay27 op 24-08-11 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:54

zo vat ik het idd ook op...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:00

ja dat kan dus niet, zadelmaker kan aleen donderdagavond, mijn instructrice heeft alleen donderdagavond om half7 nog eventjes tijd voor me. Dan is mijn voorstel toch wel logisch of niet, dan hoeft ze helemaal niet te wachten :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:08

maar als je zadel afgeleverd wordt is je passer toch onmogelijk met 10 minuten klaar? het moet nog helemaal op lucht afgesteld worden, en dat gaat alleen als je erop zit, dan willen ze stap .draf en galop zien, mijn ervaring is dus dat ze wel wat langer bezig zijn hoor,zols ik het nu lees valt t vanzelf samen

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:16

ja dat was ook mijn idee, dat het dan idd vanzelf samen zou vallen...maar als zij zelf al zegt dat het evengoed na 10 min klaar kan zijn ...? :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:19

daar geloof ik helemaal niks van, raar gezegd overigens.. komt een beetje stug over...

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:22

Laat je de afspraak zo staan, zal best goed komen. Als je zadelmaker binnen 10 minuten klaar is heb ik daar ook mijn vraagtekens bij hoor!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:25

met 10 minuten kan ik geeneens losrijden, laat staan alle gangen en oef testen...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:43

Mrijn schreef:
steinstein schreef:
Ik heb een 24 inch singel en het tussenstuk ik niet zo groot, als ik kijk naar jouw foto`s Mrijn zitten de singels verder uitelkaar dan bij mij. Ik zal donderdag eens een foto maken. Ga morgen niet rijden, ga me weer even wijden aan mijn andere passie (effe oftopic :P )

Ik ben uiteraard wel meteen benieuwd naar je andere passie :D Ik heb een 26inch singel dus dat scheelt wel iets in het muddenstuk, maar het ligt er ook aan hoe je stoten zijn bevestigd, denk ik. Als mijn zitting terug komt uit de UK, gaat Iris de achterste stoot op een andere manier bevestigen zodat hij nog wat meer naar achter komt.

Mijn andere passie is Thai boxen :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:11

kay27 schreef:
Ja, ik vind dat wel normaal Zinn, maar ik zou gewoon je instructrice wel gelijk vanaf begin klaar laten staan, en dan mee laten kijken zo gauw je erop gaat. Ik vind het volkomen normaal dat je even gaat rijden nadat het zadel helemaal klaar is. Ik snap wel dat ze er niet extra op wil wachten als je instructrice nog zou moeten komen, maar of je moeder nu meekijkt of je instructrice, dat moet haar niks uitmaken.

Je mag gewoon niet rijden van haar, daar wil ze niet op wachten, begrijp ik dat goed?

edit: je hebt je bericht veranderd. Ik zou dus mijn instructrice gelijk vanaf 6 uur aanwezig laten zijn, dan kan ze er geen probleem van maken. Ik snap wel dat ze niet wil wachten tot je instructrice ook kan.

Zinn schreef:
zo vat ik het idd ook op...

:n Dan vatten jullie dat beiden verkeerd op... Waarom zou je wel niet mogen rijden van haar?? Zinns (en tevens ook mijn) fitter is trouwens zelf ook kundig genoeg om te weten wanneer een paard goed beweegt. Ze prikt zelfs vaker een moeilijk punt aan dat menig instructeur nog niet opgemerkt had.
Maar ik begrijp best dat je je eigen instructrice er graag bij zou hebben. Over de gemaakte afspraak zou ik me niet te veel zorgen maken. Je fitter is heus niet op 10 min klaar. Ze komt op stal aan, maakt een babbeltje, checkt je paard en gaat dan je zadel in elkaar steken en extra uitleg geven. Tegen de tijd dat jij erop zit, is het al lang half 7 geweest en is je instructrice er. Maak je daar maar geen zorgen over...! :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:15

Tien minuten om je zadel goed af te stellen op lucht lijkt me ook erg snel, maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Je instructrice ziet je paard waarschijnlijk heel anders lopen dan daarvoor, daarom betwijfel ik of het op dat moment meerwaarde heeft om haar mee te laten kijken.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:22

precious, tja, ik weet het niet, ik vind het smsje gewoon raar ... zo komt het op mij over alsof ze niet gewoon de tijd wil nemen, maar zo snel mogelijk weer weg wil zijn...zoiets verwacht je ook gewoon niet.

Marchak, voor mij wel, ik wil gewoon iemand erij op de grond die mijn paard en mij kent, die kan gerust mee oordelen over mijn rijden en mijn paard haar lopen op dat moment, of dat beter, slechter of hetzelfde is als met mijn huidige zadel :j ik wil gewoon feedback van iemand die ik ken en vertrouw.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:22

Ik heb even Aimee's quote erbij genomen. :) Het vetgedrukte stukje vond ik interessant... Je stelt dat de singel het zadel te fel fixeert. Nu ben ik aan het denken of de zwellingen op mijn paards ruggengraat daar misschien vandaan komen? Met welke singel rijden de andere Wow'ers, wiens paarden ook zwellingen vertonen?

Maar langs de andere kant... Ik ben juist met de Wow-singel beginnen rijden opdat mijn zadel stabiel zou liggen. Mijn Arab heeft een uiterst bewegelijke rug. Hij 'danst' bijna met zijn rug: van links naar rechts, van boven, naar onder. Ik vaak ga rijden in een heuvelachtig gebied en bij het afdalen schoof mijn zadel altijd naar voren. Niet zo erg dat het in zijn nek lag, maar toch een stukje over de schouder. Nu heb ik wel al vaker gelezen dat dat met een Wow geen kwaad kan, maar toch heb ik de H-singel (op aanraden van de fitter) eens geprobeerd en mijn paard liep er fijn onder én het zadel verschoof geen mm meer.

Aimee schreef:
Het verbaast mij echt dat zoveel mensen met die H-singel in de weer zijn :o
In mijn ogen fixeert die singel het zadel te veel op de rug, waardoor het paard met name in galop te weinig ruimte heeft om goed door te springen. Daar is ook vast wel ergens een Schleese-filmpje over te vinden, want bij Schleese willen ze een hele lichte beweging aan de achterkant van het zadel kunnen zien zodat de rug ruimte heeft om omhoog te veren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:30

Zinn schreef:
precious, tja, ik weet het niet, ik vind het smsje gewoon raar ... zo komt het op mij over alsof ze niet gewoon de tijd wil nemen, maar zo snel mogelijk weer weg wil zijn...zoiets verwacht je ook gewoon niet.

Ja dat begrijp ik. Maar in gedrukte woorden kom je vaak anders over dan hoe je het in eerste instantie bedoelde. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken! Ik heb haar al bijna 3 jaar als fitter en ze is nog nooit op 10 min klaar geweest. :)

Zinn schreef:
Marchak, voor mij wel, ik wil gewoon iemand erij op de grond die mijn paard en mij kent, die kan gerust mee oordelen over mijn rijden en mijn paard haar lopen op dat moment, of dat beter, slechter of hetzelfde is als met mijn huidige zadel :j ik wil gewoon feedback van iemand die ik ken en vertrouw.

Niet om moeilijk te doen, maar je zal toch je fitter moeten vertrouwen! Want laten we eerlijk zijn... Hoeveel mensen weten nu écht iets over Wow-zadels? Ik betwijfel of je instructrice bekwaam is om te zien of het zadel goed afgesteld is.
En nog even dit vooropstellen: het kan zijn dat je paard nu een tijdje minder goed loopt omdat hij moet wennen aan de Wow. Dat had mijn paard heel erg. Hij moest opnieuw zijn balans zien te vinden. De eerste weken liepen we rond te zwieberen als zatlappen! :) Maar ik heb toen op mijn fitter moeten vertrouwen dat dat in positieve zin zou evolueren en dat gelijk heeft ze ook gekregen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:36

Precious20 schreef:
Niet om moeilijk te doen, maar je zal toch je fitter moeten vertrouwen! Want laten we eerlijk zijn... Hoeveel mensen weten nu écht iets over Wow-zadels? Ik betwijfel of je instructrice bekwaam is om te zien of het zadel goed afgesteld is.
En nog even dit vooropstellen: het kan zijn dat je paard nu een tijdje minder goed loopt omdat hij moet wennen aan de Wow. Dat had mijn paard heel erg. Hij moest opnieuw zijn balans zien te vinden. De eerste weken liepen we rond te zwieberen als zatlappen! :) Maar ik heb toen op mijn fitter moeten vertrouwen dat dat in positieve zin zou evolueren en dat gelijk heeft ze ook gekregen!

Probleem is alleen: welke zadelpasser is nou echt te vertrouwen?
En, welke zadelpasser weet écht iets over Wow-zadels?
De meesten hebben een wel erg kort en simpel cursusje m.b.t. dit zadel gedaan.

De instructrice van Zinn heeft misschien niet het laatste aan verstand van zadels en/of van Wow. Maar ze weet wel hoe dat paard normaal gesproken loopt. En hoeveel meningen er ook zijn m.b.t. zadels passen, er is één feit: de beweging van het paard is de graadmeter!
Als het paard minder beweegt, ligt het zadel gewoon niet goed.
Als ik als instructrice aanwezig was geweest bij jouw passessie waarbij jouw paard minder goed liep onder de Wow, had ik de zadelpasser terug gefloten.

[edit]
En dat wordt ook nog eens bevestigd door wat je zegt over het schuiven. Het zadel mag niet schuiven en ook een Wow mag niet over de schouder komen. Die hoort ook zonder H-singel op de plek te blijven.
Dat jouw paard een zwelling heeft, zou ik dus eerder aan de pasvorm van het zadel wijten, dan aan de H-singel.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:46

ja, dat is dus wat ik bedoel, mijn paard moet gewoon goed kunnen bewegen eronder, ik moet goed kunnen zitten en dat kan mijn instructrice op dat moment (samen met mijn gevoel) het beste oordelen, ook al loopt mijn paard dan nog niet in balans of constant nagefelijk ofzo, dat verwacht ik ook helemaal niet :) En verder vertrouw ik op de zadelmaker wat betreft de juiste onderdelen en het juist aanpassen; of het goed afgesteld is kan mijn instructrice idd niet weten (maar dan waarschijnlijk wel zien in het rijden). Maar wat betreft, 'is dit goed voor mijn paard en mij?' vertrouw ik (in eerste plaats op mezelf natuurlijk :Y) en op mensen die mijn paard en mijn rijden kennen :j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:48

Aimee schreef:
Probleem is alleen: welke zadelpasser is nou echt te vertrouwen?
En, welke zadelpasser weet écht iets over Wow-zadels?
De meesten hebben een wel erg kort en simpel cursusje m.b.t. dit zadel gedaan.

De instructrice van Zinn heeft misschien niet het laatste aan verstand van zadels en/of van Wow. Maar ze weet wel hoe dat paard normaal gesproken loopt. En hoeveel meningen er ook zijn m.b.t. zadels passen, er is één feit: de beweging van het paard is de graadmeter!
Als het paard minder beweegt, ligt het zadel gewoon niet goed.
Als ik als instructrice aanwezig was geweest bij jouw passessie waarbij jouw paard minder goed liep onder de Wow, had ik de zadelpasser terug gefloten.
[edit]
En dat wordt ook nog eens bevestigd door wat je zegt over het schuiven. Het zadel mag niet schuiven en ook een Wow mag niet over de schouder komen. Die hoort ook zonder H-singel op de plek te blijven.
Dat jouw paard een zwelling heeft, zou ik dus eerder aan de pasvorm van het zadel wijten, dan aan de H-singel.

Ja dat is begrijpelijk... Maar hij moest wennen aan het gevoel van een luchtzadel. Dat is imo niet hetzelfde als kort gaan lopen omdat het zadel niet goed past. Toen hij eenmaal aan het zadel gewend was, is hij er alleen maar beter en beter mee gaan lopen! :)

En inderdaad: welke fitter is te vertrouwen??? Ik heb over IEDERE fitter al negatieve commentaar gehoord. Dus kies je een fitter waar jij je goed bij voelt en blijf je ondertussen wél kritisch nadenken!

Idd een zadel zou niet mogen schuiven... En in normale arbeid schuift mijn zadel ook geen mm, zelfs niet met een losse singel. Máár bij het afdalen van steile heuvels (en nee, die heb je idd niet in NL) schoof het wel iets naar voren. En dat vind ik ook niet verwonderlijk!

Edit:

Je zegt dat de beweging van het paard de graadmeter is m.b.t. een zadel passen. Hoe leg je het dan uit dat mijn paard super loopt en TOCH zwellingen op zijn ruggengraat heeft? Fitter, fysio, instructeur en DA vinden de reden niet...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:53

dat vond ik dus het moeilijkst, hoe kan je nu een fitter kiezen waar je je goed bij voelt als je die mensen nog nooit bezig hebt gezien ofzo? kon er moeilijk 10 laten komen toch :P dat is het deeltje vertrouwen dat je blindelings moet hebben en dat vind ik zowieso niet fijn :)) je moet er gewoon vanuit gaan dat ze kundig zijn als je iemand laat komen, en helaas ben ik al wel wantrouwig omdat ik al vaak ben tegengekomen dat die achteraf niet zo kundig blijken te zijn (niet alleen zadelmakers hoor). Maar oa door jouw ervaring die je hier op bokt hebt verteld, heb ik voor die fitter gekozen, dus ik hoop nog altijd dat het de juiste keuze is geweest, maar ik ben er dus nog niet zeker van :) we zullen het zien morgen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:23

Zinn schreef:
dat vond ik dus het moeilijkst, hoe kan je nu een fitter kiezen waar je je goed bij voelt als je die mensen nog nooit bezig hebt gezien ofzo?
....
Maar oa door jouw ervaring die je hier op bokt hebt verteld, heb ik voor die fitter gekozen.
....

Ja daar geef ik je gelijk in!
Ik ben al zoveel malafide zadelmakers tegengekomen en op den duur wist ik niet wie ik moest vertrouwen. Ik wou eigenlijk eerst Arie Boer laten komen, maar hij zag het niet (meer) zitten om regelmatig naar België af te zakken. Hij raadde me mijn fitter aan. Dat zij Belg was, was alleen maar een voordeel. Ik had me vooraf goed ingelezen in Wow en bij de eerste ontmoeting heb ik haar de kleren van het lijf gevraagd. Ik stelde ook vragen waar ik het antwoord al op wist en het stelde me gerust dat zij ook hetzelfde antwoord gaf. Toen had ik er al een vrij goed gevoel bij!
En dat gevoel verbeterde alleen maar toen ik zag hoe kritisch zij keek naar het bewegen van mijn paard en mijn manier van rijden. Met enkele simpele tips kreeg ik mijn paard al veel beter aan het lopen.
Ik ben nog steeds erg tevreden van haar!

Ik heb wel al eens getwijfeld om een andere fitter te laten komen, kwestie van een second opinion te hebben over de pasvorm van mijn zadel, maar bij nader inzien ben ik van dat idee afgestapt. De reden daarvoor is dat iedere fitter een andere kijk heeft. De ene fitter zal een zadel voor mijn paard zo in elkaar steken en een andere stelt weer een heel ander zadel in elkaar. Zo zou ik alleen maar verwarring voor mezelf creeëren...