Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:14

Tja, voor zover ik begrijp wel. Die twee-kleurige alta escuela lijkt me wel wat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:38

Ik zag dat het februari was in het begin van het jaar dat de actie doorging. Ze leveren ook maar 1 standaarmaat, daar valt mijn breedste merrie weer tussenuit wellicht...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:36

Hm, da's jammer want mijn bolletje heeft ook iets breeds nodig. Wel nu een 2e hands alta escuela op 't oog waar ik in januari misschien even achteraan ga (zit nu middenin een verhuizing, even bokken op m'n werk want thuis geen internet momenteel ;) ) 51 cm lang, ben benieuwd of dat kort genoeg zal zijn...

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:38

Hoi allemaal, wil graag even mengen in dit topic en hoop dat jullie nog tips hebben voor mij.

Ik heb een verkeerd zadel aangemeten gehad voor mijn paard en nu haar rug weer goed is ben ik natuurlijk op zoek gegaan naar een zadel.
Natuurlijk wilde ik een spaans/portugees zadel nadat mijn vertrouwen een beetje de grond ingeslagen was door de engelse zadels.
Mijn gedachte was: dat gaat zeker passen! Helaas.....
Mijn paard is op het moment nog iets overbouwd en haar singelplek ligt achter haar benen. Ook heeft ze een korte rug. Ze wordt in januari 5.
Ze heeft weinig schouder en haar schoft is ook niet veel.
Niks blijft er dus achter liggen......Alles beland in de stap eigenlijk al op haar schouder.
Ik heb geprobeerd:
Ludomar: Ronda, Clasica en de Vaquera.
Toch geprobeerd vanwege meer kussens/andere vorm aan de voorkant: Thorowgood dressuur en veelzijdigheid(eigenlijk de endurance) met de "touwsingels"(weet niet wat de naam is)
De veelzijdigheid was puur om te passen vanwege de korte singelstoten.
Nu komt mijn zadelmaakster morgen weer(3de keer, ze is een schat) met het oude model Thorowgood endurance, die heeft ze voor haar eigen merrie en een Vaquera met dunnere kussens.

Wel bijna zeker, naar alle waarschijnlijkheid en vingers crossed zal Linda die paar cm wel groeien aan de voorkant in de aankomende anderhalf jaar. Maar wat moet ik nu? Ik zit met een paard dat rijden heel leuk vind en van afwisseling houd.
Is het een idee om de Vaquera te nemen, die lag wel het beste van allemaal en dan met een staartriem rijden?
Misschien de kussens ervan aan te laten passen zodat ze voor dikker zijn en het zadel dus rechter ligt en hierdoor de kans op voorruit schuiven verkleind?

Het is nog geen schreeuw om hulp nu, maar mijn gevoel begint een klein beetje wanhopig te worden.
Moet er wel bij zeggen, ja ik kan een zadel op maat laten maken, maar woon 1 hoog dus de tuin waar de boom hoort heb ik niet ;-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:45

Vickelien die hier eerder gereageerd heeft over de Deuber & Partner Quantum had het zelfde probleem. Dat zadel lag als een van de weinigen wel goed op haar paardje en bleef ook liggen, omdat de singelbevestiging ver genoeg naar voren lag. Je zou em eens kunnen proberen, hij is er als testzadel.
Je grootste probleem is zo te horen de plek van de singebevestiging. Je zou dus ook kunnen overwegen om een zadel wat wel goed ligt qua pasvorm, te laten aanpassen met een Y-bevestiging (zoals aan een McClellan zit). Dan kun je de singel verder naar voren brengen zonder dat dat het zadel volledig voorover trekt want je houdt dan ook altijd singeldruk op de achterste helft van de boom.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:16

Maar dan zou je zeggen dat de Thorowgood ook zou moeten blijven liggen. Die heeft een v-systeem en 2 posities voor de voorste singelstoot.
De kussens van de Quantum lijken op de kussens van de Vaquera. Wat ik van een plaatje kan zien teminste.

Zou het een idee zijn om dan 2 Y-bevestigingen te maken?
Het idee om een staartriem tijdelijk te gebruiken, kan dat wat zijn? Natuurlijk wel een passend zadel maar puur om ervoor te zorgen dat hij niet naar voren schuift?

Bedankt voor je snelle antwoord.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:23

Hoe bedoel je 2? Uiteraard moet je zowel links als rechts zo'n bevestiging hebben... Staartriem ben ik sowieso nooit een voorstander van, da's een symptoombestrijder en geen oplossing voor een niet passend zadel. En een zadel wat schuift past dus op een of andere manier niet (waarbij singelbevestiging net zo'n belangrijk - maar vergeten - onderdeel van de pasvorm is als bijv. de breedte van de pommel).

Zo dus:
Afbeelding
Door de voorste van de twee riemen korter te maken en de achterste langer verleg je de ring waar de singel aan vast komt naar voren, terwijl er de achterkant van het zadel toch ook 'aangesingeld' blijft.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:38

Kijkend naar jouw foto heb ik een andere foto gezien. Had gezocht in dit topic op Quantum en ben dus blijkbaar bij een andere foto uitgekomen.
Desalnietemin snap ik nu wat je bedoelt. Ik ga zeker even zoeken naar dit zadel.

Vond de staartriem zelf ook al geen "top" oplossing van mijzelf. Maar niet geschoten is altijd mis.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:45

Ik bedoel dus niet dat je persé dit zadel moet nemen, maar als je een fijn passend zadel hebt qua pasvorm boom, dan zou je kunnen overwegen om een zadelmaker te vragen er een dergelijk singelsysteem aan te maken. Uiteraard hangt het wel van de vorm van't zadel en boom af of dat ook daadwerkelijk kan, maar bij de meeste Iberische zadels moet dit mogelijk zijn.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:50

Ik heb op soortgelijke manier ook al een schuifprobleem opgelost met een engels zadel. De achterste stoot zat met een V-web, deze heb ik vastgezet op het achterste punt waardoor het zadel aan de voorkant en aan de achterkant vastzit en het keurig op zijn plek blijft. Dit paard had een erg ver doorlopende schoft en de singelgroeve ver naar voren. Een dubbel V-web heb ik ook al eens gezien maar nog nooit uitgeprobeerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:52

Sjeintje@ ik zie in je profiel dat je een PRE hebt?
Dat moet niet zo moeilijk zijn om daar een zadel op te vinden.
Als een zadel naar voren geduwd wordt door het paard, kan dit liggen aan de boommaat die te smal of te breed is.
Mijn ervaring met de PRE , is dat de zaldi (eigenlijk de meeste modellen) moeten kunnen passen in de juiste boommaat. Het merendeel van de spaanse ruiters, rijden met Zaldi (ook al beginnend met de jonge paarden) dit zowel de dressuurruiters als vaquera ruiters.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:45

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:31

Bandida schreef:
En dit lijkt me ook wel een mooie deal, volgens mij is dat zadel gloednieuw (op het fotootje te zien):
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=123
heel mooi zadel, zit ook lekker (op de zadelbok tenminste, ik heb er nog nooit mee gereden ;) ), maar is die deal wel zo mooi als hij lijkt?
het gaat toch om dit zadel?
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572882
de nieuwprijs die de verkoper vermeldt, is ongeveer die van een potrera royal van marjoman
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572883

edit: met de prijs van het bontje erbij zou die nieuwprijs wel kunnen kloppen:
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572884

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:56

fojoe schreef:
Bandida schreef:
En dit lijkt me ook wel een mooie deal, volgens mij is dat zadel gloednieuw (op het fotootje te zien):
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... &start=123
heel mooi zadel, zit ook lekker (op de zadelbok tenminste, ik heb er nog nooit mee gereden ;) ), maar is die deal wel zo mooi als hij lijkt?
het gaat toch om dit zadel?
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572882
de nieuwprijs die de verkoper vermeldt, is ongeveer die van een potrera royal van marjoman
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572883

edit: met de prijs van het bontje erbij zou die nieuwprijs wel kunnen kloppen:
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=572884

oeps...ik had deze ook al in het oog :D (heel moeilijk om een brede te vinden die breed genoeg is voor m'n dikkerd, meeste potrera's schommelen rond de N en de W) , maar deze zadels zijn met latex gevuld zeker, de kussens (dat neemt minder goed het zweet op)? Zo'n zadel is ideaal om jonge paarden zadelmak te maken en op wandel te gaan (hoe zeggen jullie dat in het nederlands?)meer moet dat niet zijn

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:58

Bandida schreef:
Sjeintje@, het zadel hierboven is een Marjoman, goeie kans dat die gewoon zo gaat passen op een PRE.

dan moet het wel een heeeele brede PRE zijn, XXl is al meer dan een gewone PRE maat. Meeste PRE's schommelen rond de gewone wide (W)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:01

Die ervaring heb ik met de Zaldi niet
Het is altijd zo lastig bepalen, welke maat nu precies W , N, of XW is.
Fijner is het een zadel met boom te hebben (helemaal met een paard die toch al eens een probleem met passen en naar voren glijden heeft) om de boommaat precies op het paard aan te passen op de cm.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:02

Cambiar schreef:
Bandida schreef:
Sjeintje@, het zadel hierboven is een Marjoman, goeie kans dat die gewoon zo gaat passen op een PRE.

dan moet het wel een heeeele brede PRE zijn, XXl is al meer dan een gewone PRE maat. Meeste PRE's schommelen rond de gewone wide (W)

precies XXL is wel errrug groot voor een pre van ongeveer 5 jaar .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:43

nombrado schreef:

Ik had eerlijk gezegd niet op de boommaat gelet. Ja dat zal wat groot zijn.

Misschien wat boomloos rijden tot ze uitgegroeid is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:54

Bandida schreef:
nombrado schreef:

Ik had eerlijk gezegd niet op de boommaat gelet. Ja dat zal wat groot zijn.

Misschien wat boomloos rijden tot ze uitgegroeid is?

vanaf 5 jaar tot uitgroei zal hooguit 2 cm in de boommaat verschillen.
Bij sommige merken is dat eenvoudig aan te passen (te verstellen met een apparaat)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:57

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:59

nombrado schreef:
Bij sommige merken is dat eenvoudig aan te passen (te verstellen met een apparaat)

Na vij jaar nog 2 cm :oo ? Bedoel je dan dat het meer of minder kan zijn of komen ze zo wie zo nog 2 cm bij? bedoel je dan de Deuber of ook de Zaldi die aanpasbaar is door de zadelmaker?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:23

Cambiar schreef:
nombrado schreef:

Na vij jaar nog 2 cm :oo ? Bedoel je dan dat het meer of minder kan zijn of komen ze zo wie zo nog 2 cm bij? bedoel je dan de Deuber of ook de Zaldi die aanpasbaar is door de zadelmaker?

kán ;) , meer zal het niet zijn...minder kan.
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe zwaar (vet) het paard in de jonge jaren is.
Ik ben zelf ooit begonnen op die van mij met 32.5 en 2 jaar later 34... (ze waren toen ook ietsie te zwaar)
inmiddels heb ik er 1 van 33.5 en 1 van 32.5 (dus weer oude gewicht, maar dit keer spieren en zwaarder in de training)
Deuber heb je verstelbare (maar die verkoop ik niet meer nu) met zaldi, heb ik zelf een verstel apparaat van zaldi, die de bomen kan aanpassen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:26

nombrado schreef:
kán ;) , meer zal het niet zijn...minder kan.
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe zwaar (vet) het paard in de jonge jaren is.
Ik ben zelf ooit begonnen op die van mij met 32.5 en 2 jaar later 34... (ze waren toen ook ietsie te zwaar)
inmiddels heb ik er 1 van 33.5 en 1 van 32.5 (dus weer oude gewicht, maar dit keer spieren en zwaarder in de training)
Deuber heb je verstelbare (maar die verkoop ik niet meer nu) met zaldi, heb ik zelf een verstel apparaat van zaldi, die de bomen kan aanpassen.

Aha :)* , Zaldi is dus ook aanpasbaar, dat verandert de zaak natuurlijk...maar dat kost dan wellicht een aardige duit zoals ze het in het Nederlands zeggen :D .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:12

Cambiar schreef:
Aha :)* , Zaldi is dus ook aanpasbaar, dat verandert de zaak natuurlijk...maar dat kost dan wellicht een aardige duit zoals ze het in het Nederlands zeggen :D .

Voor het verstellen van de boom bedoel je?
nee hoor, dat valt alles mee. Bij mij is het verstellen 50 euro excl. verzenden.
daar heb je geen nieuw zadel voor :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:18

Cambiar schreef:
Nombrado, ik wou je nog vragen of die alta escuela van zaldi met latex kussens gevuld was? Die lijkt me ook enorm dressuur gericht en minder geschikt voor trektochten.
Qua stijl is dit m'n favoriete zadel: https://www.a-alvarez.com/tienda/es/equitacion/catalogo/sillas-camperas-zaldi/33813-silla_campera_zaldi_trades_t+t, maar deze is minder geschikt wellicht als de potrera om jonge paarden zadelmak mee te maken? Zit je daar even vast op dan in een gewone potrera?

De alta escuela
http://www.ollashop.nl/product_info.php ... cuela.html
is met wol gevulde kussens.
Dit zadel is idd ontwikkeld meer voor richting de dressuur.
De T Trades is ook een mooi zadel, en kwa boom voor de ruiter vergelijkbaar met de potrera.
Beenligging is iets anders, maar ook ontwikkeld voor buiten (campera ;) )
dat zadel is bovendien in de kortere versie te krijgen.

Ik heb ooit een buitenrit gemaakt op een hete drukke PRE (die ik niet kende) op een zaldi espanola....
3 1/2 uur door de veluwe, en echt niet stappen :o
geen centje spierpijn gehad. (er lag wel een lekkere zalea, bontje op)
Als je als ruiter soms met iets kortere beugels wil rijden, is die daar het meeste geschikt voor.