Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:07

Tatyana schreef:
Even een vraagje aan de gebruikers met ponymaat... Ik heb een draver e-pony met nu een Cobmaat multi en wil eigenlijk een zwarte competition erbij. Maar nu weet ik niet of ik beter een pony of een cob kan nemen. Mijn paard heeft over het algemeen precies cobmaat met alles (halsters hoofdstellen peesjes ed) maar de multi heb ik bij de neusriem op z'n strakst en nog ruimte over en keelriem om gat 4 vanaf uiteinde gerekend. De rest zit redelijk, voor foto's kijk even in mijn geplaatste berichten in dit topic. Iemand een goede tip??

Volgens mij zit die Cobmaat goed, wat is dan de reden daarvan af te willen wijken?
Ik heb ponymaat qua hoofdstellen en halsters en heb van de multibridle dus ook ponymaat. Neusriem en keelriem wel op zijn ruimst. Of tweede gaatje.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:09

Raja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:10

Ik gebruik een Myler level 1 bustrens.

Daar ben ik heel erg tevreden over!

Mijn paard loopt daar erg fijn op!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:11

Wat mij trouwens opviel, Ik heb 2 Micklem hoofdstellen in dezelfde maat.
Maar de nieuwere is toch echt kleiner dan de oudere...
Das best vreemd want het scheelt zeker 1 gaatje!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:36

Dyonne schreef:
Tatyana schreef:
Even een vraagje aan de gebruikers met ponymaat... Ik heb een draver e-pony met nu een Cobmaat multi en wil eigenlijk een zwarte competition erbij. Maar nu weet ik niet of ik beter een pony of een cob kan nemen. Mijn paard heeft over het algemeen precies cobmaat met alles (halsters hoofdstellen peesjes ed) maar de multi heb ik bij de neusriem op z'n strakst en nog ruimte over en keelriem om gat 4 vanaf uiteinde gerekend. De rest zit redelijk, voor foto's kijk even in mijn geplaatste berichten in dit topic. Iemand een goede tip??

Volgens mij zit die Cobmaat goed, wat is dan de reden daarvan af te willen wijken?
Ik heb ponymaat qua hoofdstellen en halsters en heb van de multibridle dus ook ponymaat. Neusriem en keelriem wel op zijn ruimst. Of tweede gaatje.

Eigenlijk omdat ik dus twijfel over die neusriem. Bij de cob zit hij op z'n strakst en steekt er dus een heel stuk leer uit. Maar verder zit hij wel ok. Ben ook aan het twijfelen of ik dan niet beter 2 gaatjes bijprik en een stukje er netjes af laat halen, want dit is ook geen porem en die competition word voor wedstrijd.
Denk dat ik ook wel cob nodig heb, maar poown gewoon een smal neusje heeft...

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:16

kan iemand mij vertellen wat dit hoofdstel bied, heb het wel gelezen maar werd me niet helemaal duidelijk..? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:19

Bij mijn paard zorgt het hoofdstel (in combinatie met een Mylerbit) ervoor dat ze veel stiller is in de aanleuning, ze houdt haar hoofd dus stiller. Ook kantelt ze haar hoofd veel minder snel met dit hoofdstel. En áls ze het soms nog doet is het makkelijker te corrigeren. En zelf vind ik het een heel mooi en apart hoofdstel, alleen maar voordelen dus :j (ok, misschien is de prijs een klein nadeeltje... :=)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:27

Bij mijn paard ongeveer hetzelfde als bij dat van Rijerijerije

Ook mijn paard is makkelijker en stiller in de aanleuning.
Makkelijker te corrigeren
Makkelijker met het hoofdstel in doen zelfs!!

Ik ben er ook heel erg tevreden mee en niet geheel onbelangrijk, mijn paard ook :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:47

Tatyana, ik zou Cob nemen. Zeker omdat het hoofdstel verder de juiste maat heeft. Eventueel neusriem inkorten als het nodig is.

Hier ook het hoofdstel in verband met veel stiller in het hoofd zijn. Praktisch te gebruiken.
Eindelijk een mooi bitloos hoofdstel in ponymaat. Veel is Cob en fullmaat.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:10

Raja schreef:

Kan het zijn dat hij ''uitgerekt'' is? Toen de mijne net nieuw pas paste hij bijna niet op mijn paard. Toen heb ik 'm een paar maanden gebruikt op een ander paard en vandaag wou ik het toch nog een keer proberen bij mijn eigen paard en ik had ook het idee dat hij echt groter is..?!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:42

An1985 schreef:
Raja schreef:

Kan het zijn dat hij ''uitgerekt'' is? Toen de mijne net nieuw pas paste hij bijna niet op mijn paard. Toen heb ik 'm een paar maanden gebruikt op een ander paard en vandaag wou ik het toch nog een keer proberen bij mijn eigen paard en ik had ook het idee dat hij echt groter is..?!

Nee, de "oude" was vanaf het begin al groter al deze...
Heel vreemd....

De keelriem en kinriem zijn wel wat uitgerekt bij de "oude" maar de bakstukken zitten nog steeds op hetzelfde gaatje.

Bij de nieuwe moest ik de bakstukken echt een gaatje langer doen en ik twijfel zelfs of ze niet nog een gaatje langer mogen...

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:14

dat is dan idd heel raar..!

nisky_milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:41

Door dit topic te lezen ben ik helemaal geinteresseerd geraakt in dit hoofdstel.
Via een bokker heb ik dan ook een gebruikte small horse Competition Bridle kunnen overnemen.
Mijn paard draagt eigenlijk altijd een maatje con maar deze zit toch denk ik net te klein.
Wanneer ik de bakstukken op het 1 na laatste gaatje heb dan zit het hoofdstel goed. Alleen krijg ik met geen mogelijkheid het kinriempje vast. Nu zit ik te twijfelen om door een zadelmaker er een langer riempje aan te zetten of hem te verkopen/ruilen tegen een grotere maat.
Wat zouden jullie doen?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:07

Ruilen voor een grotere maat. Dan kun je nóg ruimschoots verstellen. Nu ga je avonturieren met een kinriempje terwijl het hoofdstel een maatje groter ook goed zal passen. Echt hoor!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:38

En even kijken of je frontriem niet te klein is. Ik kreeg mn kinriem net vast op t 1e gaatje, maar frontriem bleek te klein dus nu zonder en dan past ie prima. Moet ik er wel bij zeggen dat mn bakken bijna op t kortste gaatje zitten dus een maatje groter ging sowieso niet

nisky_milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:04

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik denk dat ik ook voor een grotere ga.

Dus voor wie nog een Competition maat small horse zoekt je kan me PBen.

moniekgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:52

Al tijden dit forum in de gaten aan het houden.
Maar nu is het zo ver ik heb een zwarte competition besteld! Spannend!
Mijn paardje heeft normaal gewoon cobmaat maar als ik zijn hoofd zo meet lijkt hij tussen cob en full in te zitten bij de Micklem.
Daarom maar geen tweedehandse gekocht (alsof die er zijn) maar het geld uitgegeven voor een nieuwe (dan kan ik tenminste ook ruilen als cob toch te klein is).

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:54

moniekgek schreef:
Al tijden dit forum in de gaten aan het houden.
Maar nu is het zo ver ik heb een zwarte competition besteld! Spannend!
Mijn paardje heeft normaal gewoon cobmaat maar als ik zijn hoofd zo meet lijkt hij tussen cob en full in te zitten bij de Micklem.
Daarom maar geen tweedehandse gekocht (alsof die er zijn) maar het geld uitgegeven voor een nieuwe (dan kan ik tenminste ook ruilen als cob toch te klein is).

spannend hoor. met 2dehands heb je nog mogelijkheid om te ruilen. ik heb het geluk gehad dat ik het wel 2de hands kon overnemen en het hoofdstel goed past! Ben zeer tevreden over het hoofdstel. ik heb de mulit waarbij het ringetje op de neusriem eruit gehaald is.

moniekgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:49

Helaas is het hoofdstel dus te klein! Mijn paardje past normaal echt geen full (veel te groot) maar dat moet het nu dus wel gaan worden.
Zodadelijk het hoofdstel op de post doen.
Wel baluh moet ik weer een paar dagen wachten (en geduld is niet mijn sterkste eigenschap).

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:48

gelukkig kan je het ruilen!

moniekgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:48

Ja gelukkig wel.
Hopelijk kan ik woensdag al vertellen hoe geweldig het hoofdstel past en rijdt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:49

Mooi zijn ze zeker, ik moet alleen het ringetje van mijn Multi er nog eens afhalen.
Die vind ik dus niet mooi, en ik gebruik het ook nog eens nooit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:17

Ik vind het ringetje ideaal bij longeren. Bij een zitles gebruiken we het ringetje ook om de longeerlijn aan te bevestigen.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:16

sinds ik de micklem gebruik loopt de merrie zeer onregelmatig. vandaag weer de oude optoming (gecombineerde neusriem) en daar loopt ze goed op.
iemand dezelfde ervaring?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:35

ik ben al heel lang opzoek naar een goed bitloos hoofdstel en ik geloof dat ik hem nu gevonden heb in de Micklem Multi! Nu nog even sparen :+