Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:47

Hannanas schreef:
Mwa ik zie het wat genuanceerder.
Net als rijtechnische foto’s. Je ziet nooit het hele plaatje, maar moment opnames zijn wel degelijk informatief. Je oog trainen is altijd goed. Een zadel wat vanaf een foto goed lijkt, hoeft niet goed te liggen. Maar een zadel wat vanaf een foto al raar ligt, ligt vaak in beweging niet ineens goed (wat wel eens als argument benoemd wordt). Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Dat was idd mijn overweging.
Ik vind het niet perse heel raar liggen, maar ik merk dat ik het heel lastig vind om door de pad en dekje heen te kijken.


Hannanas schreef:
Ik vind dat zadel van Otango heel erg mooi liggen kwa positie en singel, stoten wijzen ook naar beneden precies naar de singelgroeve van dit paard.

Interessant punt en ik denk dat je gelijk hebt. Ik vraag me af of het aangepast is met pad?
Hannanas schreef:
Mocht een zadel maker live constateren dat het zadel meer naar voren hoort, dan is de singelhanging van het zadel waarschijnlijk niet passend

Bij WoW kunnen ze de singelstoten idd nog aanpassen naar het paard. Ik ben hier eens flink ingedoken, en de meningen lopen nogal uiteen. De ene wow fitter zegt dat dat gebeurt omdat het een modulair zadel is en je alle onderdelen kunt aanpassen, en de stoten aangepast worden aan het zadel, de ander zegt dat de stoten worden aangepast aan het paard.

Andere zadelfitters (geen wow) zeggen dat de stoten altijd naar de singelgroeve toe moeten willen en dat je dus met een vrij simpele singel toe zou moeten kunnen.

Interessant artikel: https://www.zadelkompas.nl/post/2016/09 ... m-neerlegt

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:51

Avalanche schreef:
En toch zit er iets me niet lekker. Normaal gezien leggen we een zadel achter de schouder, waarbij de takken van de boom achter het schouderblad komen en lepel voor de 18e rib.
Maar wat hier in het topic het geval lijkt (en ik zeg met opzet lijkt, want foto's kunnen vertekenen) is dat heel veel zadels te ver naar voren gelegd worden. Ik leerde van mijn zadelmaker dat als een zadel past, de stoten naar de singelgroeve toe willen.

Dan zijn er een heel aantal mensen die zeggen dat het paard de singelgroeve net achter de ellebogen heeft. Ik vind dat vreemd. Wat voor zover ik weet, is wel elk paard een beetje anders, maar ligt de singelgroeve normaal gezien toch 10 tot 15 cm (een handbreedte) achter de ellebogen.
Ik vraag me ook af of sommige paarden niet gewoon veel te dik zijn en het daarom lijkt alsof de singelgroeve zo ver naar voren ligt.

Wat zou er gebeuren als je de singelstoten gewoon zou volgen? Wat voor singel kies je dan?
Let op: het zijn vragen van mij, dingen waar ik hardop over na zit te denken. Ik heb er (nog) geen mening over.


Ik moest even zoeken naar een oude foto van de zijkant :')
Mijn paard is iets te dik nu dus je bericht triggerde me. Maar goed, ik heb een foto gevonden waar hij absoluut niet te dik was en je ziet de singelgroeve amper, die zit vrijwel tussen de voorbenen namelijk :+

De singelgroeve is dan ook helemaal niets veranderd qua plaats, alleen een beetje qua omtrek :Y)


Afbeelding

Edit: mijn zadel heeft een voorsingel, singelstoten recht naar beneden en met een Edic crescent ligt alles netjes in 1 rechte lijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:03

Ik denk dat er een nood voor een singeltopic is om verschillende redenen.
1. Mensen hebben te weinig kennis over de anatomie van een paard en weten daarom niet wat het effect kan zijn van te korte singels (of slecht liggende zadels).
2. We hebben een welvaartsprobleem, paarden zijn te dik/vol en hebben onvoldoende getrainde buikspieren, dit heeft direct invloed op de “singelgroeve”.
3. Zadelmakers kijken te weinig naar singels en weten er doorgaans ook te weinig van, dus adviseren hun cliënten onvoldoende.
4. Het lijf van je paard verandert voortdurend en daarmee is er een noodzaak regelmatig je zadel aan te laten passen en opnieuw kritisch naar de ligging van je singel te kijken. Terwijl veel paarden bezitters 1x per jaar de zadelmaker op bezoek meer dan voldoende vind.

Laten we wel wezen, het paard van Otango is één van de weinigen in dit topic die geen overgewicht heeft.
Het paard had een athletico singel, maar ondertussen is de bouw dusdanig verandert dat die niet meer passend is en er imo een rechte singel gebruikt kan worden.

@Bielsje, bij dit model paard heb je geen “singelgroeve” en kan er gewoon een rechte singel gebruikt worden.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:06

Hm, als ik naar jouw foto kijk, zie ik een singelgroeve gewoon 15 cm achter de ellebogen eigenlijk, Bielsje, en is een simpele rechte singel gewoon prima.

Dank, Daphara. De reden dat ik die vragen stel, is vooral om meer inzicht te krijgen in hoe het werkt.
Ik weet niet zeker of overgewicht echt invloed heeft op de singelgroeve, misschien wel op de vorm en de maat van de singel.

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:09

Zelfs toen mijn paard echt flink te mager was (ribben kwamen door de wintervacht heen, gelukkig nu op de nieuwe stal weer helemaal in orde), had ik een cresent singel nodig omdat zijn buik wel aanwezig bleef. Vrij ronde ribbenkast in combinatie met een beetje een oude mannen hangbuikje (die hij tijdens goede training wel degelijk netjes intrekt en gebruikt). Zijn singelgroeve ligt enorm naar voren (ongeveer tegen de voorbenen aan) en in combinatie door de ronde ribbenkast en het oude mannen hangbuikje, maken dat ik echt alleen de smalste cresent singel kan gebruiken die ik gevonden heb. Hij heeft ook nog eens enorm veel huidplooien in de oksels die snel over de singel schuiven. Dit alles was dus gewoon zo tijdens dat hij echt te mager stond. Nu hij ongeveer op gewicht is, is dit nog exact hetzelfde. Heeft in mijn geval dus echt weinig te maken met te dik zijn, het kan dus echt.

Edit: als ik even terug kijk naar foto's is er inderdaad wel een paar centimeter ruimte in stilstand, maar zeker met lopen gaat het voorbeen al snel helemaal tegen de singel aan, vooral die huidplooien waren bij mij het probleem. Toen hij echt op z'n meest mager stond had ik weg gekomen denk ik met een rechte singel, maar nog steeds had hij een ronding in zijn buik.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 20-02-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:10

Avalanche schreef:
Hm, als ik naar jouw foto kijk, zie ik een singelgroeve gewoon 15 cm achter de ellebogen eigenlijk, Bielsje, en is een simpele rechte singel gewoon prima.

Dank, Daphara. De reden dat ik die vragen stel, is vooral om meer inzicht te krijgen in hoe het werkt.
Ik weet niet zeker of overgewicht echt invloed heeft op de singelgroeve, misschien wel op de vorm en de maat van de singel.


Nee, echt niet. De singelgroeve ligt zo'n beetje links onder de schaduw van de schouder en rechte singels zijn toen geprobeerd maar dat trok gewoon tegen de elleboog aan in de mate dat de ellebogen ook kapot gingen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:16

Maar de singelgroeve is niet het smalste punt he. De singelgroeve is de plek waar de singel heen wil als je zadel op de goede plek ligt.

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:18

Goed punt! Dat maakt dat de 'singelgroeve' voor mijn pony verder naar voren zit met een rechte singel dan met een cresent singel, doordat de cresent singel de vorm van zijn buik wat beter kan volgen. Misschien moet ik even kijken naar de singelgroeve met mijn vorige (rechte?) singel. Denk dan dat ik daarmee minder ruimte had bij de oksels. :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:21

Celebi schreef:
Zelfs toen mijn paard echt flink te mager was (ribben kwamen door de wintervacht heen, gelukkig nu op de nieuwe stal weer helemaal in orde), had ik een cresent singel nodig omdat zijn buik wel aanwezig bleef. Vrij ronde ribbenkast in combinatie met een beetje een oude mannen hangbuikje (die hij tijdens goede training wel degelijk netjes intrekt en gebruikt). Zijn singelgroeve ligt enorm naar voren (ongeveer tegen de voorbenen aan) en in combinatie door de ronde ribbenkast en het oude mannen hangbuikje, maken dat ik echt alleen de smalste cresent singel kan gebruiken die ik gevonden heb. Hij heeft ook nog eens enorm veel huidplooien in de oksels die snel over de singel schuiven. Dit alles was dus gewoon zo tijdens dat hij echt te mager stond. Nu hij ongeveer op gewicht is, is dit nog exact hetzelfde. Heeft in mijn geval dus echt weinig te maken met te dik zijn, het kan dus echt.


Je hebt in dit topic nog niet eerder een foto gepost van je paard, dus ik kan niet beoordelen hoe het zit, anders dan wat je schrijft, maar…

Er is een verschil tussen geen bespiering (door onvoldoende training en/of verkeerd dieet) en daardoor te mager en echt te mager. Echt te magere paarden hebben namelijk ook geen buikje.

Ik ben het er wel mee eens dat de ribben voor iets wat een “singelgroeve” kunnen zorgen, maar 9 van de 10 keer is het echt een combinatie van te weinig/verkeerde training en een verkeerd dieet. Bijvoorbeeld paard dat niet/onvoldoende over de rug loopt onder het zadel, zal zijn buikspieren minder gebruiken.

Nou ga je dat bij een ouder paard dat zijn hele leven op een bepaalde manier gereden is en een bepaald dieet heeft gehad echt niet zomaar oplossen, maar in basis geloof ik niet in een “natuurlijke singelgroeve” die ver naar voren ligt.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:25

Bielsje schreef:
Avalanche schreef:
En toch zit er iets me niet lekker. Normaal gezien leggen we een zadel achter de schouder, waarbij de takken van de boom achter het schouderblad komen en lepel voor de 18e rib.
Maar wat hier in het topic het geval lijkt (en ik zeg met opzet lijkt, want foto's kunnen vertekenen) is dat heel veel zadels te ver naar voren gelegd worden. Ik leerde van mijn zadelmaker dat als een zadel past, de stoten naar de singelgroeve toe willen.

Dan zijn er een heel aantal mensen die zeggen dat het paard de singelgroeve net achter de ellebogen heeft. Ik vind dat vreemd. Wat voor zover ik weet, is wel elk paard een beetje anders, maar ligt de singelgroeve normaal gezien toch 10 tot 15 cm (een handbreedte) achter de ellebogen.
Ik vraag me ook af of sommige paarden niet gewoon veel te dik zijn en het daarom lijkt alsof de singelgroeve zo ver naar voren ligt.

Wat zou er gebeuren als je de singelstoten gewoon zou volgen? Wat voor singel kies je dan?
Let op: het zijn vragen van mij, dingen waar ik hardop over na zit te denken. Ik heb er (nog) geen mening over.


Ik moest even zoeken naar een oude foto van de zijkant :')
Mijn paard is iets te dik nu dus je bericht triggerde me. Maar goed, ik heb een foto gevonden waar hij absoluut niet te dik was en je ziet de singelgroeve amper, die zit vrijwel tussen de voorbenen namelijk :+

De singelgroeve is dan ook helemaal niets veranderd qua plaats, alleen een beetje qua omtrek :Y)


[ [url=m/VIeHFg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: mijn zadel heeft een voorsingel, singelstoten recht naar beneden en met een Edic crescent ligt alles netjes in 1 rechte lijn.


Wilt jouw singel niet naar het omcirkelde gebied?
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:26

Betere aanwijzing: Afbeelding

Bielsje

Berichten: 1439
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:41

Nee, hij wil naar voren, altijd. Was ook duidelijk te zien als je er onder keek want voorin ligt heel duidelijk een singelgroeve maar daar heb ik uiteraard geen foto's van.

Wilde enkel laten zien dat sommige paarden de singelgroeve gewoon enorm ver naar voren hebben maar schijnbaar zie alleen ik dat omdat ik het weet.

Ik ga dus weer lekker onder mn steen :Y)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:43

Bielsje schreef:
Nee, hij wil naar voren, altijd. Was ook duidelijk te zien als je er onder keek want voorin ligt heel duidelijk een singelgroeve maar daar heb ik uiteraard geen foto's van.

Wilde enkel laten zien dat sommige paarden de singelgroeve gewoon enorm ver naar voren hebben maar schijnbaar zie alleen ik dat omdat ik het weet.

Ik ga dus weer lekker onder mn steen :Y)


Heel benieuwd naar foto’s uiteraard, dat kan voor iedereen leerzaam zijn, dus klets vooral mee!

Edit: In mijn ervaring hebben te korte singels ook vooral de neiging “aan de wandel” te gaan namelijk. Bij een paard zoals boven afgebeeld door jou, zou je met een rechte anatomische singel van voldoende lengte in theorie geen probleem moeten hebben.

Heb je dat wel, dan is het reuze interessant om te onderzoeken hoe dat kan.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:03

Bielsje schreef:
Nee, hij wil naar voren, altijd. Was ook duidelijk te zien als je er onder keek want voorin ligt heel duidelijk een singelgroeve maar daar heb ik uiteraard geen foto's van.

Wilde enkel laten zien dat sommige paarden de singelgroeve gewoon enorm ver naar voren hebben maar schijnbaar zie alleen ik dat omdat ik het weet.

Ik ga dus weer lekker onder mn steen :Y)


Dat komt dan denk ik eerder door de ribben boog van je paard?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:16

Ik denk dat de hele bouw meespeelt. Als mensen mijn paard zien dan zeggen ze altijd dingen als nou zo breed is die toch niet? Of ik vind het zeker geen breed paard.

Zo ziet die er ook niet uit. Maar hij heeft wel een hele brede ribbenkast/schoft waardoor die boommaat extra wijd draagt terwijl die veel smaller oogt dan de paarden die er een medium/wijd op hebben liggen. Dat speelt wel allemaal mee met hoe zadels en singels liggen.

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:20

Toen de zadelpasser bij mijn ruin aan kwam lopen was zijn eerste reactie, die is toch niet zo breed?
Toen hij er van boven op keek;oh toch wel.

Die is gewoon recht van boven :))

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:21

Ja heel herkenbaar! Dat had ik ook. Als je op de rug kijkt bovenop dan denk je ''ohja'' heel breed ja.

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:23

@Daphara, Grappig dat je het zegt, blijkbaar inderdaad nooit een foto gepost. Was erg blij met de tip hier van de Kerbl singel want die goedkope singel had na talloze pogingen het gewenste resultaat. Was geen foto meer voor nodig uiteindelijk denk ik. Zal kijken of ik iets kan vinden wat kan helpen hierbij.

Nou was mijn pony van de zomer wel echt veel te mager helaas. Ik weet dat veel mensen hun paard te dik houden, maar in dit geval staken zijn ribben aan alle kanten uit (zelfs dus door een hele dikke wintervacht heen). Ook waren de flanken ingevallen en het heupbot begon zelfs licht naar buiten te prikken. Zijn billen waren in ieder geval niet meer rond, maar begonnen al driehoekig te worden. Heb wekelijks de bodyscore gedaan om hem te peilen en dagelijks zijn ribben gevoeld om te monitoren. Maar ondanks te mager bleef toch bleef die ronde buik. Was deels misschien ook door het type ruwvoer waardoor hij denk ik een flinke 'ruwvoerbuik' had (hij had toen ook enorme buikpijn rond die periode). Maar wellicht kwam het dus ook door zijn ouderdom en houding in rust.

Ik ga er verder geen foto's van delen hier, omdat ik dat beeld van mijn paard liever niet voor eeuwig het internet op slinger. Toen ik het doorkreeg en concludeerde dat het toch niet van de koude winter, de verharing, de overgang naar weideseizoen, wisselingen in de kudde, en alle andere dingen die me wijs gemaakt werden kwam, ben ik veel gaan bijvoeren, maar uiteindelijk knapte hij pas echt op toen hij verhuisde naar een andere stal met een beter passend type ruwvoer. Ik zag hem in 2 weken tijd veranderen qua gedrag en energielevel en nu is hij dus na bijna weer op gewicht. In de zomer is hij gewogen op 360, terwijl zijn ideaal gewicht geschat door de dierenarts op minimaal 420 zat. Was dus echt wel schokkend te noemen in een paar maanden tijd. De laatste keer wegen was hij echt nog steeds te mager (ribben staken nog steeds uit) en zat hij op 390. De ruwvoerbuik is inmiddels minder geworden, maar het 'buikje' blijft toch in rust. Wat ik al zei, tijdens het dressuren of springen heeft ie een strak buikje, maar in rust laat ie alles 'hangen'. :')

@Spenk, mijn pony heeft dus ook een hele brede boommaat, maar hij is verder vrij smal. Ik krijg geen knieklachten op hem terwijl ik op mijn laatste verzorgtinker geen 20 minuten kon zitten zonder pijn in mijn knieen. Die pijn heb ik alleen op brede paarden. Dus ondanks mijn 'smalle' pony is zijn boommaat vrij breed en zijn ribbenkast ook. Hele bijzondere bouw eigenlijk. :+

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:26

Ik heb hier een paard staan waarbij de schouders achter de singelplek eindigen. Daar heeft dik zijn niks mee te maken, want zelfs als ze richting te dun gaat (ribben zichtbaar ipv alleen te voelen of laatste zichtbaar). Zij heeft om te zien altijd een buikje als ze stilstaat. Vanwege dat buikje hebben wij enorm vaak de discussie over te dik of niet. Maar helaas is dat bouw en een stuk geen buikspieren aanspannen als we niet aan het trainen zijn. Tijdens het trainen wordt die buik een heel stuk minder, maar de vorm door ribben en singelplek blijft altijd hetzelfde. We hebben singelstoten ook aangepast aan het paard, maar moeten alsnog geen rechte singel pakken. Die afstand overbrug je niet met rechte singel. Bij rechte singel en voorgingen pak je de voorste stoot op de achterste gesp en dan nog ligt hij wat schuin naar voren. Alleen als het zadel gaat schuiven ligt dat aan het zadel en niet aan de singel. Ja, misschien met een rechte als je heel strak aansingeld maar ik singel heel los aan en dan moet alles blijven liggen. (Wat het ook doet) dat overbruggen is ook om het comfortabel te maken en houden voor paard, want een andere singel zal zelf naar voren schuiven om de logische plek te zoeken.

Hele oncharmante foto, met na operatie dus op de buik wat extra vocht. En niet netjes recht genomen. De schouder loopt tot de geschoren lijn/ net eronder/achter. De singelplek stopt waar het normale haar stopt. (Verder snappen jullie dat dit geen goede foto verder is qua conditie :') niet trainen, wel weidegang, daarna minimaal 48 uur vasten en even lekker rommelen van binnen haha)
Afbeelding

Spenk, mijne is ook breed alleen het maakt niet uit hoe gespierd en slank ze is, mensen noemen haar altijd dik. Alleen de da, fysio enzovoorts niet als ze in volle sportconditie is. Dus degene die met handen eraan zitten en het goed kunnen beoordelen. Die zeggen het ook als ze wel te dik is. Da heeft juist laten zien aan stagiaires daar hoe vreselijk veel het uitmaakt of zij buikspieren aanspant of niet. Alleen die discussie is altijd vervelend.

Zal eens kijken of ik een betere foto kan maken. Wij hebben regelmatig zadelmakers en fysio en zelfs de da grijze haren bezorgd om het zadel. Hoe ze het netjes gingen krijgen, helemaal omdat wij beide enorme zeikerds zijn. Huidige singel ligt een handbreedte oid achter de oksels door de vorm, andere soorten niet. Die liggen er echt in binnen een paar rondjes ookal heb je ze verder naar achter gelegd, ook met bb pad of longeersingel.

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:46

MarjanB schreef:
Edix cresent inderdaad

Deze ga ik vanavond proberen *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:12

@MyWishMax

Dat herken ik ook, mijn paarden hebben dusdanig brede schouders (mede door veel bespiering op de schouders) dat het zadel bijna automatisch een stuk verder naar achteren ligt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan hoeft een paard niets te dik te zijn om toch een afstand te moeten overbruggen tussen de positie waar de singel heen wil en waar de singelstoten hangen.

Daarom is het ook belangrijk het beeld erbij te zien, op een foto, maar het liefst in real life.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:14

Precies :j En het kan met dikker worden wel veranderen, maar de mijne wordt ronder in de breedte en niet meer hangbuik. Als je begrijpt wat ik bedoel :') dus qua singel alleen minder strak en geen andere vorm.

Mijne is wel vergelijkbaar qua buiklijn en schouders enzovoorts als ik het zo zie. Alleen heel stukje kleiner en gelukkig iets minder breed. Maar voor de gemiddelde kwpner wel erg breed haha

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:14

Aantal edix singels er bij in bruin voor 80 euro. Wellicht interessant voor iemand hier? Ook met normale Engelse singel ophanging
Afbeelding

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:32

Ik wil wel maar enkel in het zwart

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:59

Hier een hele duidelijke uitleg over singels en de positie waar de gespen moeten liggen.