[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:26

Ah zo, ik snap je.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:34

Firenze en Quevis hebben dezelfde soort wrongen, enkel lengte van het zweetblad verschilt. :)
En ja, die zijn ideaal voor mensen met stevige bovenbenen.

Wat balen zeg, dat je nog steeds rugklachten hebt. :(:)

Dat meisje in het roze zit idd wel hoog op de pony. Jammer dat het zadel tegenvalt, an sich zijn HM's wel mooie zadels, vind ik.

Pmarena ! Is die beeb er nog niet ondertussen ? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:49

ben nu eindelijk wel begonnen met centered riding,misschien helpt dat afdoende.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:00

Het Norton zadel is binnen.
Heb ook een zadelpad met bont en ruggengraatvrijheid en inlages gekocht. Heb er 3 inlages voor elk vak bij gekregen, heb ze meteen allemaal erin gedaan.
Morgen kan ik het zadel even testen op de haflinger.

Vind hem niet slap aanvoelen hoor zoals hier gezegd werd.
Er zit een ijzeren kopijzer met klittenband op, deze laat ik er af want voor op de haflinger is die toch te smal.

De zetel als testje haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:13

Ik zou op de pad gaan zitten zonder zadel. De pad ziet er zo best mooi uit! Maar ik vind dat zadel echt 3x niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:26

Pippaa schreef:
Ik zou op de pad gaan zitten zonder zadel. De pad ziet er zo best mooi uit! Maar ik vind dat zadel echt 3x niks...

Inderdaad... -O-

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:42

MG vooral ook goed opletten morgen of dat harde randje aan de achterkant van het zadel niet in de rug prikt of schuurt. Dat gebeurd namelijk vaak. Denk dat we niet bedoelen dat het zadel slap aanvoelt. Vaak is het stug en vormt het niet goed. Ook wordt de druk onder de stijgbeugels minder goed verdeeld. Een pad kan wel iets helpen, maar dat is toch zacht materiaal. Als je met een mes op een kussen drukt voel je dat ook evengoed! Het enige wat je zou kunnen doen is heavy duty inlages in je pad doen. Daar zit een flexibel kunstofplaatje in dat de druk wat meer verdeeld. Met andere inlages zou ik met dit zadel zelf nooit durven rijden. Succes!

Ik ga zo mijn boomzadel (te lang) en de Heather Moffet (te smal) te koop zetten -O- Dan zit ik maar minder lekker...bij paardlief moet het gewoon goed zitten. Bij de Ghost moest ik ook inlages aan de achterkant doen en op de afdruk zag je de rand... Ik ga voor een Lexington... :(:)

En dan spreek ik met mezelf af dat ik minimaal een heel jaar lang geen ander zadel meer mag kopen :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:54

Die heavy duty ga ik eens opzoeken.
Denk niet dat de achterste rand gaat prikken aangezien het op het bontje ligt. Maat ik ga et wel extra op letten.

Waarom zitten er van die riempjes aan zadelpads? Ik doe er nooit wat mee en ze hangen bij dit pad naar voren wat best irritant is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:36

MaricoGraphy schreef:
Waarom zitten er van die riempjes aan zadelpads? Ik doe er nooit wat mee en ze hangen bij dit pad naar voren wat best irritant is.

Om de pad aan het zadel vast te maken....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 00:45

Aan die ringetjes dan? De riempjes passen er niet eens fatsoenlijk doorheen haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:02

Tja...dat weet ik niet, maar het is wel de bedoeling

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 01:34

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:40

Ja das logisch dat die lange lussen heeft, die is niet gemaakt voor boomloze zadels, maar is n 'gewone' bontonderlegger voor normale boomzadels. Alleen dan met correctie inlagen zoals je dat hebt in een prolite pad. En voor boomzadel heb je wel lange lussen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:09

Dus ook nog eens geen goede pad eronder... ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen :n

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:28

Even een voorbeeldje wat er kan gebeuren bij, in dit geval, een niet goed passend lamsvachtzadel met beugels eraan. Maar ditzelfde kan ook bij de slechtere kwaliteit boomloze zadels gebeuren, zeker wanneer je beugels gebruikt. Artikel is in het Duits, plaatjes kunnen als schokkend worden ervaren!

http://www.motionclick.de/motionblog/ak ... uss-passen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:38

Interessant stuk! Erg sneu voor het paard.
Ik ben ook geen voorstander van een band over de ruggengraat, waar bv. de beugelriemen aan kunnen of de singel overheen gaat. Er komt veel druk op 1 klein stukje rug, wat gevoeligheid kan veroorzaken of zelfs zoals in het artikel. Ik vind het fijner als er bv. halverwege de pad stukken zijn vast genaaid of dat er voor gezorgd is dat de druk mooi verdeeld wordt.

Ik ben blij dat we bij Ghost een bbp hebben kunnen maken die bovenstaand niet heeft, maar zoveel mogelijk de druk verdeeld en niet over het midden gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:52

Weet niet of het mag hoor...
Maar mochten er bokkers omgeving apeldoorn/arnhem zijn met barefoot cheyenne,arizona(atlanta?)of cherokee of de ghost quevis...
dat ik die eens mag proberen? Ben wel benieuwd of dat minder pijnlijk is...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:13

Is teteltee geen uitkomst darkcrystal? Ze komt as zaterdag bij ons. Hopelijk is het wat warmer als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:13

Die hb ik idd ook een pb gedaan. Als zij in de buurt is, zou dat nog handiger zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:22

die foto's zijn idd ernstig. Maar ik geloof niet dat het zover kan komen als je maar 1 klein uurtje per dag (meestal bij mij maar 30 min) rijdt en dat 2 a 3 dagen per week.

Heb net een aanbod gekregen van Manongrr zij heeft heavy duty inlages te koop.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:27

Ik vind het ook frappant, maar je weet niet hoe ze rijdt, dat speelt ook altijd mee.
Ik heb contact met iemand gehad en die had ook een lamsvachtzadel en dat paard had, ter hoogte van de band waar de singelstoten zeg maar over de rug gingen, een gevoelige plek. Sommige paarden kunnen er wat minder goed tegen dan andere paarden, dat is met heel veel zo.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:37

MaricoGraphy schreef:
die foto's zijn idd ernstig. Maar ik geloof niet dat het zover kan komen als je maar 1 klein uurtje per dag (meestal bij mij maar 30 min) rijdt en dat 2 a 3 dagen per week.

Heb net een aanbod gekregen van Manongrr zij heeft heavy duty inlages te koop.

Volgens mij passen de heavy duty inlages en alle andere "normale" inlages niet in jouw dekje. Jouw dekje is een soort corrector pad waarbij de inlages (en inlagevakken) in de lengte in drie stukken is gesneden. Heel nuttig als je op specifieke plek wat moet opvullen maar in dit geval minder handig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:56

is maar in 2 stukken neit in 3 ;)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:17

Een vraag voor jullie mbt de Barrydale. Met het doorlezen van de topics lees ik regelmatig dat men niet goed uitkomt bij de wrongen. Daarbij lees ik ook dat dit veel uitmaakt met je beenlengte en je eigen lengte. En nog zoiets van de benen niet goed aan de pony of paard kunnen leggen door de lengte van het zweetblad?

Ik vraag mij het volgende af; waar ligt de omslag eigenlijk qua eigen lengte en beenlengte in verhouding tot de Barrydale?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:22

MaricoGraphy schreef:
is maar in 2 stukken neit in 3 ;)

Haha ok! Rest van het verhaal blijft hetzelfde..

Maar wie weet kun je proberen de HD inlages in twee stukken de knippen. Wat de gevolgen daarvan zijn voor de ligging en de drukpuntvermindering weet ik niet, dat kunnen anderen hier je vast uitleggen . Het zou iig niet mijn keuze zijn. Waarom niet gewoon meteen investeren in deugdelijk harnachement? Hoeft ook niet belachelijk duur te zijn..