Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:15

Idd fijne uitleg. Ook hier zitten tobben met een zadel wat niet goed was aangemeten. Daardoor echt wel problemen gekregen rijtechnisch.
Uiteindelijk ook andere kussens moeten aanschaffen (bij een andere fitter) Helaas kon ik die niet inruilen en zit ik dus maar weer mooi met die kussens. Na verhuizing weer bij een andere fitter gekomen. Deze was gelukkig eens met hoe het zadel uiteindelijk lag alleen de lucht en een headpleate moesten op dat moment aangepast worden. Maar paard had ook even stil gestaan omdat ik weinig gereden had.

Maar ik moet ook zeggen zoveel fitters zoveel meningen. En ik geloof ook dat meerdere configuraties mogelijk zijn voor een paard. Er zal altijd wel iets zijn waardoor de ene fitter denkt zus en de andere fitter weer zo.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:11

Fijne uitleg, Bulck!
Ik heb n zomer en n winter hp :D . Maar voel ook meteen aan mn paard, wanneer ze gewisseld moeten worden ( dan loopt ze op de handrem).
Verder ben ik nog steeds tevreden over mn wow ( en mn fitter).

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:55

Ik had ook een zomer en winter HP :j
super handig om zelf te wisselen idd :))
dat vond ik echt zelf een groot voordeel tov andere zadels :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:07

Zoveel fitters zoveel meningen idd := ...
Je moet ook maar net de fitter hebben die bij jou als combinatie past. Destijds bij mijn eerste wow (zal rond 2012 zijn geweest), kwam de fitter 1x en stopte de week erna ermee. Daarna dus een andere gehad en uiteindelijk nog 1 daarna. Verschillen in headplate gingen van 3 tot 5, wat best wel een verschil is. Afijn met mij oude wow (die naar Bulck is gegaan) heeft een fitter zo bizar afgesteld dat het zadel 90 graden naast m'n paard hing na het naar de bak stappen. Toen dacht ik nog, oké lucht verandert als je erop zit, misschien is het wel oké. Jammer genoeg ging mijn paard direct in de staak en zadel ging alle kanten op. Ben er destijds helaas niet bij geweest bij het aanmeten, maar geen idee wat de logica hierachter was.

Dus toen heeft hij bijna een jaar werkloos in de kast gehangen, ik had namelijk ook nog een boomloze barefoot hangen die wel goed lag. Toen besloten een fitter te benaderen met dit verhaal, als ze er niks mee kon mocht ze hem direct innemen en kocht ik een Ghost en anders graag aanpassen. Zo gezegd zo gedaan: zo kwam Marion (Checkmate Saddlery) en wat ben ik blij dat ik haar heb gebeld ervoor zeg :). Eerste sessie zijn we 4 uur bezig geweest, maar we konden weer en een Wow rijdt zoveel lekkerder dan een barefoot...

Uiteindelijk is het zadel december 2015 aangepast en is Marion bijna iedere 6 weken geweest 4x achter elkaar. Het koste klauwen met geld, maar ik kon weer trainen (rechtrichten) met een goed zadel. Bovendien veranderde mijn paard zo goed dat ik dus iedere 6 weken een verandering in lucht nodig had. Van een extreem scheef paard met compensatie lucht liep ze binnen 6 mnd onder een recht zadel... en dat is geen fitter gelukt in de periode 2012 - 2014/2015. Daarna via Bulck een prachtige 17" bruine wow kunnen kopen en daar starten we nu endurance mee. Voor mij is wow door die aanpassingen in lucht maar ook singelophanging nog steeds het ideale zadel. Ik heb ook een tijdje met een fore girth attachment gereden en dat soort dingen (icm de rest) is gewoon niet te bereiken op andere zadels.

Maar nog even kort: er zijn 5 fitters bij dit paard geweest en enkel Marion zag dat ze DXWG ipv DWG nodig had en ze loopt hier duidelijk beter op. Ze had verder headplate 6 erin zitten, terwijl die eigenlijk aan de kleine kant was. Nu zit er nog steeds een 6 in omdat ik met een dikke (endurance/sympanova) pad rijdt, maar ze kan al naar een 5 als ik met iets dunners rijdt. Fitter maakt het verschil :) en het is heel zonde dat wow-fitter zijn dus niet zo veel oplevert, omdat er gewoon niet zóveel mensen een wow hebben... terwijl het dus zn geld goud waard is (voor mij dan :D)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:49

Marion heeft mijn paard ook weer aan het lopen gekregen na twee Wol zadel fiasco's

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:38

Is er een lijstje met fitters ergens
Dat ik eens kan kijken wie er in de regio komt
De kans is aannemelijk dat ik terug op een WoW ga

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:41

Wat voor zadels heb je nu dan?
Waarom ga je terug? Ben benieuwd!

Hoorde nog een vreemd verhaal van een dierenarts dat lucht niet goed voor de achterhand zou zijn of kreupelheden zou veroorzaken. Maar dit lijkt mij onzin? Iemand hier meer over gehoord?

Zinzi_jewel schreef:
Is er een lijstje met fitters ergens
Dat ik eens kan kijken wie er in de regio komt
De kans is aannemelijk dat ik terug op een WoW ga

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:11

Rijdt nu noodgewongen boomloos
Maar dat is niet goed voor mijn bekken
Heb bekken instabiliteit gehad tijdens zwangerschap van mijn zoon .
Heb diverse andere zadels gehad in tussen tijd
Maar paard is een gevoelige miep als t ergens niet lekker ligt
WoW gaf samen met Zaldi nog de minste problemen

WoW kan ik zelf simpel kopijzer vervangen als ze in de zomer wat dikker is
Vanwege insuline resistentie
Vandaar
Maar ben er al aantal jaren uit met WoW
En geen idee wat er aan fitters is nu
Regio Eindhoven

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:55

Volgens mij op de WOW site staat een lijstje

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:44

Gevonden

Dank je wel

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:29

Heb weer een WoW
Nu eens aan n grotere head plate komen

De 22e komt de fitter om eea goed af te stellen .
Maar met een grotere head plate kan ik aan de slag alvast

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:41

Zinzi_jewel schreef:
Heb weer een WoW

Jeempie, dat doe je snel ! Maar je wist waarschijnlijk ook nog precies wat je nodig had voor je paard ?!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:55

Helaas ga ik mijn WOW te koop zetten, hij blijft naar voren schuiven ondanks alle maatregelen die zijn genomen, na een controle gaat het een week goed en dan na de eerste galop zit ik weer op zijn nek.

Mijn paard heeft de singelplek ver naar voren liggen wat bij het aansingelen het zadel al iets verschuift en na stap en draf iets meer naar voren schuift en na de galop kan ik opnieuw zadelen.
meerdere singel ophangingen geprobeerd, meerdere types singel geprobeerd, het blijft waardeloos.

Nu een ander zadel laten opmeten die compleet (ook de boom) op maat wordt gemaakt voor mijn paard en mij.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:00

rumay schreef:
Helaas ga ik mijn WOW te koop zetten, hij blijft naar voren schuiven ondanks alle maatregelen die zijn genomen, na een controle gaat het een week goed en dan na de eerste galop zit ik weer op zijn nek.

Mijn paard heeft de singelplek ver naar voren liggen wat bij het aansingelen het zadel al iets verschuift en na stap en draf iets meer naar voren schuift en na de galop kan ik opnieuw zadelen.
meerdere singel ophangingen geprobeerd, meerdere types singel geprobeerd, het blijft waardeloos.

Nu een ander zadel laten opmeten die compleet (ook de boom) op maat wordt gemaakt voor mijn paard en mij.

beetje bizar, na controle gaat het goed tot de eerste galop? Doe je dat niet tijdens een controle dan?
ik vermoed dat ook hier een ander type kussen en forgirth soelaas zouden gebracht hebben.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:30

rumay schreef:

Heb je er ook al een foregirth aan gehad? Bij mijn paard is de wow nl juist het enige zadel dat niet naar voren schuift. Ik heb verschillende zadels geprobeerd die vaak al voor een galopje over de schouder kwamen. Mijn wow met de juiste boom (een curved rockt als een malle naar voren), de juiste kussens, een foregirth en H-singel (had ik gelukkig al) hoef ik amper aan te singelen. Hij ligt zo stabiel als wat!
Miss nog een keer een andere fitter laten meedenken? Ik kan je Marinka den Haan van harte aanbevelen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:24

bulck dan doe ik alles tijdens de check ook galop maar na ca 1 week gaat het zadel verlopen en als ik dan stap en draf heb gedaan verschuift hij al en na de galop helemaal.

forgirth zit eraan en werkt helaas ook niet volledig het zadel blijft schuiven, meerdere types zadeldekjes geprobeerd en met de HAF blijft het zadel het beste liggen

H singel reageert mijn paard niet fijn op helaas
En mijn paard kan geen curved maar heeft een flat boom.
Volgens fitter komt het ook een deel door de manier van bewegen van mijn paard
En ik zit er nog steeds niet heel fijn op, ik rij me open op de randen van mijn onderbroek die ik niet aan heb, komt deels omdat hij mij op rechts gooit.

Ik heb 2 fitters ernaar laten kijken maar probleem blijft, heb er trouwens ook een militarygirth aan gehad tenminste zo werd dat genoemd, in het begin prima maar naarmate ik langer reed ging het zadel weer naar voren.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:35

Maris schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heb weer een WoW

Jeempie, dat doe je snel ! Maar je wist waarschijnlijk ook nog precies wat je nodig had voor je paard ?!

Niet 100% precies
Maar wel een heel eind

Een klein dingetje waar ik aan twijfel
Wel of geen tab
Schoft ligt vrij
Alleen aan de zijkanten van de schoft minder ruimte als ik de laatste jaren gewend ben .
Heb 3 vingers aan de boven kant en 1 vinger opzij van de schoft
Nu zit er een HP 2 in die is sowieso aan de krappe kant
Met een 3 of 4
Creeer ik daar wat meer ruimte al
De rest ligt keurig netjes

Fitter komt sowieso de 22e

Ben wel blij
Want ondanks niet de perfecte afstelling liep paard er prettig onder weg

Heb wel mijn elastische FRA singel eraan
Omdat ik geen andere singel heb van de juiste lengte
Behalve een die paard niet waardeert
Een redelijk brede anatomische Singel van zadel atelier
Maar die moet toch verkocht worden nog

Meen alleen dat elastische singels afgeraden worden bij WoW
Was dit vanwege dan toch strak aan willen singelen ?
Want dat doe ik nooit eigenlijk
Gewoon netjes vast en niet meer

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:21

rumay schreef:
bulck dan doe ik alles tijdens de check ook galop maar na ca 1 week gaat het zadel verlopen en als ik dan stap en draf heb gedaan verschuift hij al en na de galop helemaal.

forgirth zit eraan en werkt helaas ook niet volledig het zadel blijft schuiven, meerdere types zadeldekjes geprobeerd en met de HAF blijft het zadel het beste liggen

H singel reageert mijn paard niet fijn op helaas
En mijn paard kan geen curved maar heeft een flat boom.
Volgens fitter komt het ook een deel door de manier van bewegen van mijn paard
En ik zit er nog steeds niet heel fijn op, ik rij me open op de randen van mijn onderbroek die ik niet aan heb, komt deels omdat hij mij op rechts gooit.

Ik heb 2 fitters ernaar laten kijken maar probleem blijft, heb er trouwens ook een militarygirth aan gehad tenminste zo werd dat genoemd, in het begin prima maar naarmate ik langer reed ging het zadel weer naar voren.

[ [url=m/MtFnqV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op dat paard een flat boom? Gewoon op de foto ligt het zadel me al niet lekker. Military girth is juist om het zadel naar voren te houden (jumping, eventing) en juist voor paarden die een singelgroeven hebben die achterop ligt zeg maar.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:16

bulck zal kijken of ik nog een betere foto heb hij staat hier een beetje raar.
Het is een Arabier en een curved was nog veel erger en niet geschikt voor hem, dit door 2 zadelpassers aangegeven.
En ja ik heb er niet zoveel verstand van dat ik dat kan beoordelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:09

Dat vind ik het waardeloze van de nieuwere modellen van Wow, dat het oude tussenmodel dat tussen flat en curved in zit, en daardoor op heel veel paarden past, niet meer gemaakt wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:26

Nouvel schreef:
Dat vind ik het waardeloze van de nieuwere modellen van Wow, dat het oude tussenmodel dat tussen flat en curved in zit, en daardoor op heel veel paarden past, niet meer gemaakt wordt.

Ja, helemaal met je eens !
Sowieso al heel vreemd dat er maar keuze is uit 2 bomen nu....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:35

Ik zou heel graag een nieuwe Wow willen, maar mijn paard past het oude tussenmodel perfect.
Dus ik ben als de dood dat beide nieuwe modellen hem gewoon niet gaan passen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:25

Probeer je toch gewoon een keer Nouvel
Kijken en proberen is toch nog niet kopen .

Ben dit hele topic al bijna aan t terug lezen geweest
Maar kom nog niet tegen waarvoor tab op kussen nu precies is .
Meen dat ik die vroeger wel had
Maar nu heb ik er geen .

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:22

Tab is bedoeld voor hoge schoft wat ruimte te geven

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:53

Thanks Pantarhei

Beetje bijzonder dat mijn oude zadel dit had
Want schoft is Imo niet echt hoog
Plaats een foto voor t idee
Afbeelding

En met zadel
Maar is nog niet afgestemd op haar
En headplate moet minimaal 1 maatje groter

Afbeelding

Kussen is DWG
Zweetblad DRFH
Headplate is maar 2
En een front girth dinges zit erop
Stoten komen uit 4 punt verbinding nu
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 04-08-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt