Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:25

Na flink lang wachten en de retailer achter de vodden aan te hebben gezeten, heb ik mijn fairfax singel kosteloos gerepareerd teruggekregen. Heel duidelijk een stuk soepeler dan voorheen, en een veel zachtere leersoort. (Overigens heb ik er geen testrapport oid bij ontvangen, en ook geen commentaar gekregen op de wijze van onderhoud die ik er (niet) aan zou hebben gepleegd) Ik hoop er flink lang van te kunnen genieten nu, aangezien ik erg te spreken ben over de werking van de singel!

NB: ditmaal heb ik wel een briefje met een onderhoudsadvies meegestuurd gekregen.

Ladyson

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:28

Ik hoop zaterdag de Prolite singel uit te kunnen proberen.. Zadelmaker komt en zij hoopte ze dan binnen te hebben. Ik rij nu met een MSFC F2 singel.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:09

Hier nog steeds geen Prolite singels.. Zadelmaker vind het zelf ook erg lang duren.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:48

Ik heb ook nog geen bericht dat ze binnen zijn... Balen! Heb al een reserveringslijst aangelegd...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:27

Inderdaad, ze waren nog niet binnen. Ik was ervan overtuigd dat Fairfax tot 45 cm ging, maar dat blijkt 55 cm te zijn. Hierdoor is de singel sowieso geen optie meer helaas.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:09

Bij mijn moeder (Saddlefitservice) zijn de Prolite singels binnen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:04

Oh super Klumpertje! Nog even wachten op m'n salaris en dan wil ik er heel graag 1. Kom ik bij jullie langs!

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:07

Neemt ze de singels ook mee naar de Almelose ruiterdagen? Ik wil graag de singel van dichtbij bekijken ;)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:09

Als ze ze nog heeft neemt ze die zeker weten mee!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:43

Daar ben ik ook, maar wil hem liever al voor ARD hebben, kan ik daar mooi knallen, hahaha

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:43

Hoe hebben jullie bepaald wat de juiste maat is?
Ik heb nu van de Divoza een 65 cm te leen, alleen vind het zo lastig inschatten of het goed is of dat het toch wat langer moet.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:10

Ben ook al tijdje aan het zoeken naar een goede singel, bij fairfax uitgekomen maar als prolite dezelfde werking heeft ga ik daar voor.

Klopt het dat de prolite singel nu gewoon leverbaar is bij Pas de deux?

Edit: ik dacht dat de singel 10-20 cm onder het zadel moet komen, maar hoe langer hoe beter, ivm met drukverdeling? Dit weet ik alleen niet zeker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:39

Oei wat zien die prolite singels er goedkoop uit op de foto. Lusjes die niet gestikt zijn maar gewoon voorzien van een bolt. Dat had de leren ook, maar het stoort me echt. Waarom niet gewoon gestikt? ja, is meer werk. En dan dat gespje onderop. Dat bandje ziet er gewoon goedkoop uit. Ik ben heel benieuwd naar foto's die men zelf maakt.
Ik geloof ook nog steeds in het pacebo-effect, maar niet in een echte werking van een singel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:23

Ik ga hem bestellen. Vind het meevallen hoe goedkoop hij eruit ziet. De lederen singel is wel mooier, maarja de prijs ook en de kwaliteit niet.
Ging normaal voor bruin tuig gaan, maar zal dan maar met zwarte accenten werken. Zadel moet toch nog opgemeten worden.
Alleen twijfel ik nu nog over de maat. Het is een lusitano van 1m55. Redelijk smalle borstkas. Dus moet een smalle zijn. Maar denk mss dat 55 al te groot kan zijn... En dat is dus de kleinste maat die je kan bestellen.
Rij nu met een 50 denk ik.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:01

Vionaa schreef:
...
Edit: ik dacht dat de singel 10-20 cm onder het zadel moet komen, maar hoe langer hoe beter, ivm met drukverdeling? Dit weet ik alleen niet zeker.

Niet correct : je singel moet namelijk tot vlakbij je zadeldekje komen !

Deze info komt van de site van Ruitershop Pas De Deux :

Welke lengte Fairfax Performance Dressuursingel moet ik hebben ?

Tijdens de ontwikkeling van de Fairfax Performance Singel is gebleken dat het van groot belang is om een zo lang mogelijke singel te gebruiken. Het beste resultaat werd verkregen als de gespen zo ver mogelijk van de ellebogen verwijderd zijn. Het is dus echt van belang dat de singel zo lang mogelijk is.
Om de lengte van de singel te meten, neemt u de totale lengte van uw huidige singel + de ruimte links en rechts die nog over is om net onder het dekje uit te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:29

germie schreef:
Ik geloof ook nog steeds in het pacebo-effect, maar niet in een echte werking van een singel.

Iedere soort singel heeft een (in)werking.
Je kunt alleen niet zeggen dat de een beter is dan de de ander.
Waar het ene paard het liefste een doodsimpele koortsingel heeft, loopt een ander beter met neopreen, of een anatomische singel.

Voor mijn madam singeldwang is tot nu toe de Faifax de enige die ik altijd zonder blikken of blozen kan aansingelen en veilig op kan stijgen.
Mijn andere paard werd juist heel boos van de Fairfax. Die loopt het beste op een Black Country anatomische singel.

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:34

Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen!
Maar toch vind ik het lastig in te schatten.

Ik heb een Rossner singel 55 cm, die is te kort. Dus ik wil sowieso een nieuwe singel en die van mij heeft wat singelnijd.
Wat ik wel een beetje apart vind is, dat de 65 cm fairfax op het zelfde gat aansingel als mijn eigen 55 cm. Maar misschien komt dat door de plek waar de singel ligt?
Vandaag neemt iemand haar 75 cm singel mee, die mag ik dan ook even testen.
Morgen ga ik rijden en dan zal ik even foto's maken van beide lengtes hoe die zitten.

Wil namelijk wel de juiste lengte. Voor iets goeds wil ik wel geld neerleggen, maar dan liever niet meer dan 1 keer ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:36

Ik zou de singel zo lang mogelijk nemen.
Zelf heb ik een singel van 65cm, dat is redelijk lang (pony van 1.41m), maar kan precies. Daardoor zit die erg hoog, maar dan heb je wel meer werking.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:41

Woow dan heb jij hem erg lang Dyonne!
Mijn paard van 1,70 heeft er 1 van 70 cm. Maar die hoef ik echt niet bij mijn paarden van 162 en 165 om te doen. Die is echt te lang (en te breed)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:58

Stokmaat is geen maat voor de lengte van de singel.
Het enige wat bepalend is, is rompdiepte en de hoogte van de plaatsing van de singelstoten (bij springzadels).
Er zijn ponies die een 1.35m springsingel nodig hebben en paarden waarvoor 1.10m lang genoeg is, en omgekeerd ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:00

Ik heb geen Fairfax maar wel een vergelijkbare singel qua werking. Dus mogelijk valt die maat net iets anders. Maar wel langer dan de singels die ik eerder gebruikte.
Hier kun je wel zien hoe die zit.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:01

De Fairfax is heel dik natuurlijk, dat kost ook lengte.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:06

Paard is 1.78 en mijn singel 75cm. Dat ziet er bij ons zo uit :
Afbeelding

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:43

Sizzle schreef:
Stokmaat is geen maat voor de lengte van de singel.
Het enige wat bepalend is, is rompdiepte en de hoogte van de plaatsing van de singelstoten (bij springzadels).
Er zijn ponies die een 1.35m springsingel nodig hebben en paarden waarvoor 1.10m lang genoeg is, en omgekeerd ook.

nee tuurlijk.
Maar mijn merrie van 170 is niet de slankste. Als je dan een een bijna even grote singel gebruikt voor een pony van 1.40 vind ik dat best opvallend haha.

Hij ligt wel goed idd Dyonne. Als ik die van mij bij mijn kleinere paarden om doe komen ze echt onder het zweetblad.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:15

Nog een vraagje, ik kan het nergens zo snel vinden: weet iemand of je de singel bij Divoza kan lenen om te testen (tegen betaling)?