WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:25

dat centered riding is toch wel interessant, eens zoeken of ik in België zoiets kan vinden. Ik zit namelijk met mijn ene been ook meer vooruit dan het andere, soms gaan er stukjes wel goed en dan voel ik het ook meteen dat ik wel goed zit en beweeg, maar het lukt me niet om die klik te maken.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:35

Het is zeker heel zinvol om te doen Zinn het heeft mij heel erg geholpen.

In Nederland rijdt in ieder geval Jenny Schreeven ook met een Wow :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:31

een wow die goed ligt en goed afgepast is beweegt totaal niet, ik heb eigenlijk altijd mn singel net aan vast en als ik er dan op ga zitten hangt ie los, je kijkt er zo tussen door...maar het zadel ligt als een huis.
dat geklets over recratie ruiters snap ik niet, je moet wel een beetje kunnen zitten idd wil je in je wow kunnen rijden. ik vind het juist meer zadels voor mensen met goede zit, en wat ze dan rijden maakt niet uit toch?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:30

die meid die mijn paard in training heeft kan ook super goed zitten in mijn zadel knollentuin, en ik wiebel ook nog teveel in mijn zadel.. ik vraag haar wel eens of dat ze het zadel niet rot vind zitten maar ze vind hem heerlijk zitten..

bij haar hangen de benen ook stil en sluit alles goed aan terwijl het bij mij niet aansluit en mijn benen naar voren vallen en ik te ver achter in mijn zadel zit.. alles is er al aan gedaan en nog is hij niet passend.

zij scheelt maar in lengte misschien 3 cm en one beugel gaatjes schelen 2 gaatjes..

ik zit ook echt niet rechtop in mijn zadel maar meer achter in de lepel en kan mijn benen niet lang houden.. terwijl zij er juist heel goed mee kan rijden, wel apart blijft dat..
ik ben toch steeds meer geneigd om een normaal wol zadel te gaan aanschaffen omdat mijn zadel vanaf het begin al niet goed ligt op mijn paard.
allemaal balen dus voor mij..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:35

ligt je zadel niet goed? of "pas" jij niet goed in het zadel.

Wat ik bedoel: ligt het zadel bij haar wel goed? op het paard? Omdat je aangeeft dat zij er wel mee rijdt
En die 3 cm kan een wereld van verschil zijn als de ene een lang boven lichaam heeft en de ander lange benen.
Misschien een onnozele domme vraag... en wellicht heb je het allang geprobeerd, maar toch stel ik em. Heb je de andere beugelriem haak al gebruikt? zit dat wellicht beter?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:42

onnozele vragen bestaan niet hahaha..

ik heb idd de andere haken gebruikt en ze vorige week weer omgewisseld, zelfs dat hielp dus niet.
mijn zadel ligt niet goed op het paard en ik zit niet goed in mijn zadel, normaal kan je zeg maar met de dikke wrongen mooi je been erachter houden, bij mij vallen mijn onder benen naar voren en wiebelen ze teveel het ziet er erg onrustig uit ook, we hebben het gisteren even een stukje gefilmd.
bij die meid die hem traint ligt hij ook niet goed en valt ook over de schoft maar zij kan wel goed zitten in mijn zadel, bij haar sluit haar been ook mooi aan achter de wrong en steken haar onder benen mooi af..
bij mij krijg je een beetje een luie stoel zit effect.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:43

Dat was ook wat ik dacht Mri. Zoals jij schrijft My pressios denk ik ook dat het zadel jou niet past. Zeker omdat de andere persoon er wel zo mee wegrijdt. Misschien ook de combinatie met de luchtafstelling?

Ik heb mijn beugelriemen ook op de voorste haak zitten. Daarnaast rijd ik met mijn wow met vele kortere beugels terwijl het niemand nog nooit op is gevallen dat ze zo kort zijn. Ook door de CR lessen ben ik er wel achter dat ik voorheen met veels te lange beugels reed.

Edit, ik zie dat we bijna tegelijk posten.

Is je paard gegroeid in zijn bespiering?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:53

ik rij nu zelf ook met kortere beugels omdat mijn zit dan wat stiller is, terwijl ik normaal met lange beugels kan rijden en mijn been lekker mee beweegt met het paard zeg maar.

nu rij ik 2 gaatjes korter als normaal om toch een beetje normaal te kunnen zitten..
ik zij vanavond nog op stal dat ik liever niet op mijn paard stap nadat zij hem gereden heeft..omdat ik me irriteer aan mijn bewegingen en mijn drukke gedoe in het zadel.

het is voor mijzelf zo irritant dat ik te druk ben in het zadel en lijkt alsof ik een beginner ben en niet meer kan rijden.

toen ik het zadel kocht heeft het 2 weken goed gelegen daarna zijn er headplates veranderd en de lucht regelmatig afgesteld en vanaf dat moment heeft het nooit meer goed gelegen.
ik heb 3000 euro voor mijn zadel betaald, en heb dit zadel genomen omdat ik div. keren door fitters ben opgelicht geweest met verkeerd passende zadels.

maar ik weet niet wat het is maar heb nog nooit een fijn goed passend zadel gehad die echt lekker zat.
het eerste zadel toen ik mijn paard net zadelmak had was een kentauer dressuur zadel met diepe zit en dikke wrongen, dat was het enige zadel waardoor ik rechtop zat en mijn benen mooi achter de wrongen lagen..maar nadat mijn paard zoveel veranderde in spieren paste dat zadel niet meer en was niet aan te passen dus moest ik wel een ander zadel kopen.

ik vind het ook moeilijk om te beslissen wat het beste is, omdat het vertrouwen in fitters totaal weg is en het zadel vertrouwen weg i, maar ik ook niet aan de gang kan blijven met fitters die mij proberen van alles aan te smeren om een zogenaamd (bijna goed passend) zadel te verkopen.

want alle fitters zeggen uiteindelijk, dit zadel ligt het beste op dit paard, maar niet dit zadel PAST op dit paard..

edit: mijn paard is enorm bespierd geworden, hij had totaal geen bespiering 4 maanden geleden voor hij in training ging.
maar intussen tijd heb ik een fitter laten komen die een headplate 0 veranderde naar een headplate 2..en die is nu gewoon veel te groot want het zadel schuift over de schoft en de singel die ik heb een H singel schuift achter de benen van mijn paard waardoor hij op de plek van de singel bij het gedeelte waar je aan singelt kale plekken heeft, van het schuiven.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:55

Ik ben begonnen op de voorste stand maar kon daar mijn evenwicht niet vinden. Daarna op de achterste haak en ik kon wel gewoon blijven staan tijdens het lichtrijden (dus sta-sta-sta) met losse handen. Bij mijn nieuwe tweedehandse wolzadel wat ik later voor een ander paard kocht, lukte me dit niet. Dat was de reden om met Tessa Roos aan mijn zit te gaan werken. Hield mijn benen teveel naar voor, zette af als het spannend werd. Kwam teveel achterin mijn zadel. Dat is nu opgelost.
Sinds de wow zijn mijn hamstrings niet meer verkort, ik hoef dus minder te klemmen en merk ook dat als hij omdraait ik ontspannen in het zadel kon blijven zitten. Kortere beugels maar ik hou mijn benen dus langer.
In Noord-Belgie geeft Margreet Bouwmeester van Alona Centered Riding lessen. Verder weet ik het niet.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:18

iemand enig idee dat stel ik zou mijn zadel in willen ruilen op een nieuw zadel wat ze terug geven voor zo'n wow? is dat een beetje het zelfde als een gewoon zadel of geven ze voor een wow toch wel meer terug..

in april is hij een jaar oud en is nog als nieuw geen beschadigingen of krassen e.d.
dresuurzadel met diepe zit en dikke knie wrongen..

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:20

MP heb je je ervaringen ook met de fitter besproken. ik kan me niet voorstellen dat je fitter je met deze problemen laat zitten?

Margreet is mijn fitter en geeft mij ook CR les. Ze komt ook in België en heeft zo uit mijn hoofd ook de 24ste februari ook een Clinic in Roosendaal.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:22

Misschien even kijken op marktplaats, wat voor prijzen er daar op staan, zie er daar b.v. één die vrijwel nieuw is voor € 2.000 aangeboden worden, dan verlies je er wel veel op. En ik denk dat inruil bij een winkel die alleen wolzadels verkoopt, nog minder oplevert, omdat ze niet de know-how hebben om 'm goed pas te maken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:23

jazeker laat ze mij zitten met dit zadel.. ze liet niets meer horen nadat ze ontevreden is weg gegaan.. ik heb zelfs niet hoeven te betalen want ze zij letterlijk: ik ben niet tevreden ik kom na mijn cursus msfc in engeland nog terug 2 wkn later.. na 2 maanden mailde ik haar nog eens en toen zij ze dat ze nog geen oplossing had maar er nog wel naar wilde komen kijken.. nou toen was de kous voor mij al afgedaan, want dat was de zoveelste fitter die er niks van snapte..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:25

MarChak schreef:
Misschien even kijken op marktplaats, wat voor prijzen er daar op staan, zie er daar b.v. één die vrijwel nieuw is voor € 2.000 aangeboden worden, dan verlies je er wel veel op. En ik denk dat inruil bij een winkel die alleen wolzadels verkoopt, nog minder oplevert, omdat ze niet de know-how hebben om 'm goed pas te maken.

ja dat ia natuurlijk ook zo, hier in zeeland merk ik wel dat bijna niemand de wow heeft.. op stal heeft 1 iemand een wow en die past zelf haar lucht aan.. die zegt tjah ik doe er hier en daar gewoon af en toe een beetje lucht bij.

nu ben ik en zeikert misschien maar mijn zadel moet gewoon perfect liggen en die andere kijkt niet zo nauw.

dan zou het misschien beter zijn om hem los te verkopen en dan een ander zadel te kopen misschien.

ik denk namelijk dat mijn zadel gewoon niet aan te passen is op mijn paard, of misschien zoveel aan het zadel aangepast moet worden dat ik er weer een nieuwe voor zou kunnen kopen.

komt margreet ook in vlissingen? want roosendaal is toch 3 kwartier rijden van hier.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:30

Je kunt het altijd vragen MP. zadel inruilen zal idd moeilijk worden of je zou het kwijt moeten kunnen aan een fitter die ook nog andere merken heeft.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:52

Ze komt zelfs regelmatig in Noord-Holland. Als je een paar meer personen kan vinden dan is het voor haalbaar en blijft het betaalbaar. Daarbij past ze ook Wows aan.
Onrustige benen kan trouwens komen door het niet loslaten in de heupen of bekken dacht ik eens gelezen te hebben. Paard beweegt dus moet je mee bewegen wil je voor het ook stil zitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:07

zeg je goed dendro, zitten op je kont, zitbeenknobbels en je billen zacht kunnen laten, been af laten hangen en van je knieen schokbrekers maken en veren in je enkels, je hakken niet uit willen drukken, maar je voeten onder je lichaam kunnen plaatsen en steunen op de bal van je voet in de beugels. niet knijpen met je knieeen en je bovenbenen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 01:08

Probleem is dat alles wat je NIET wilt doen juist gaat doen. Ik vond de term voeten op tafeltjes wel leuk. Schiet Juntos weg dan zet ik me schrap in de beugels. Zie nu dus tafeltjes met wieltjes wegschieten. Moet leren juist te in te buigen in mijn bekken waardoor ik mee in de beweging blijf ipv aan de teugels ga hangen. Merk wel dat ik nu steeds eerder ga merken als er iets niet goed gaat, ook op een ander paard. In het rijden is er dus echt iets veranderd. Bij mij werkte het ook door naar mijn rug te ademen. Letterlijk kan dat niet maar ik voel dan gelijk dat er spanning zit. Het wel jammer dat dat niet bij gewone rijlessen gebruikt wordt maar dat het een apart naampje moet hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:48

Ik ben geen centered riding juf maar gebruik die termen( om je dingen te laten visualiseren wel,en het belang van je ademhaling wel in mn lesgeven.het helpt mensen te voelen en bewust te worden

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:51

Dat is dus exact wat ik heb...het ademen lukt me nu al wel goed, daar ben ik zelf ooit achter gekomen (omdat ik steeds kramp in m'n borst kreeg, leek me niet normaal dat iedereen dat kreeg tijdens het paardrijden :+ ) Maar ik heb dus idd dat voeten op de tafeltjes-gevoel wel goed zolang ik niks moet doen (wat tijdens het paardrijden niet vaak is natuurlijk) dus van zo gauw ik hulpen moet gaan geven, ben ik alles kwijt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:04

dan zet je zeer ws je ademhaling vast en wel bovenin je bortskas zinn, het is met rijden heel belangrijk dat je je ademhaling laag kan houden binnenin je buik, bij je navel, en dan opletten of je je kaken ,schouders en armen zelf ontspannen kan laten hangen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:09

ik ben daar wel heel bewust mee bezig hoor, bijvoorbeeld tanden van elkaar houden, zodat ik geen kaken ga klemmen, dan ontspan je automatisch al een stuk meer, en idd ademhaling laag houden en vooral blijven ademen...maar toch blijft dit probleem. Instructie ziet het ook nooit blijkbaar (verschillende mensen, niemand merkt het op)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:11

ohh, das jammer , het kan je zo helpen dat degene die op de grond staat je tijdig erbij haalt.. als het eenmaal in je systeem zit is het heel moeilijk om op de 'goede'manier adem te halen. let je er ook op als je gewoon bezig bent? met andere dagelijkse dingen? werkt echt ! :j

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:13

ja, ik ben heel snel gespannen ook als ik gewoon zit en aan het werk ben bijvoorbeeld. Ook snachts (kaken klemmen), dus dat helpt allemaal niet natuurlijk...Het is het afgelopen jaar al wel erg verbeterd door oefeningen enzo, maar tijdens het paardrijden...tja, dan ben je zo geconcentreerd op je hulpen en je paard en dan vergeet je jezelf weer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:22

Bekend probleem Zinn. Ik klem ook m'n kaken. Altijd. En daardoor zet je alles vast.