voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:13

tienus_amigo schreef:
Ik meld mij even, ik heb een barefoot gezien die ik over wil kopen, het zadel is zonder vps. Heeft dit een nadeel? Moet ik speciale inlages gebruiken?
(ik heb 0 ervaring met boomloos, maar ga overstappen naar boomloos)

De zadels waren prima zonder het VPS , maar het VPS is nu gewoon een extraatje dat extra bescherming biedt. Bij zadels zonder VPS is het in de meeste gevallen wel beter om 2 setjes inlages te gebruiken , en dan de stevigere soort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:16

raya00 schreef:
ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. Staan bepaalde barefootmodellen erom bekend dat ze wel of niet stabieler liggen?
Heb twee jaar terug de barefoot cheyenne getest, wat voor ons toen niet echt lekker werkte. Bij paardlief zaten ze binnen no-time in z'n nek, bleef niet lekker liggen. Hafpads, sympanova-onderkanten en -singels kan paardlief niet tegen, meneer heeft een zeer gevoelig huidje.
Daarna nog een barefoot cheyenne zonder vps en een london zonder vps geprobeerd, die lagen echt voor geen meter helaas.

Nu, twee jaar later, zijn we (heel) veel zadels verder en nog steeds niet hét zadel gevonden. Ik heb wel de voorkeur voor boomloos of semi-boomloos. Mijn paardje is inmiddels veel meer ontwikkeld en heeft ook een veel meer ontwikkelde schouderpartij. Sta er nu ook voor open nogmaals een barefoot te proberen, of een ander (semi)boomloos zadel wat dat betreft. De Barrydale en de Arizona staan mij het meest aan qua uiterlijk, maar het belangrijkste is dat het op paard blijft liggen, ik red me wel ;)

Ter informatie: mijn paardje is een fjord van 1.40. Voor een fjord niet extreem kort, maar vergeleken met een Groot Paard natuurlijk altijd een kort, klein ding. Hij is niet zo breed qua schoft, maar heeft wel een zeer brede, platte, bespierde rug. Ik vrij fanatiek recreatief (klasse 1 endurance, plannen om TREC en andere disciplines te starten)

Hoor graag jullie ideeen, ben benieuwd. Alvast bedankt :)

Ja , op zich ligt vaak de Nevada het meest stabiel vanwege het grote oppervlak. Hoe groter het raakvlak met het paard is : hoe groter de grip.
Maar dit is per paard weer verschillend en het is gewoon een kwestie van proberen. Een testzadel kun je altijd aanvragen natuurlijk :)

Ik heb op dit moment een maat 2 Barrydale rondgaan bij de wederverkopers , ikvermoed dat zowel jij als Fjordje een maat 1 zouden moeten hebben zeker , ben je slank ? :)

VogeltjeM

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:31

Even 2 vraagjes, puur uit interesse :) (sorry als het al ergens staat, ik heb geen 92 pagina's gelezen..):

-Hoe zit het met boomloos rijden en ruiters boven de 70 kg? Ik ben bijv. erg lang en weeg dus boven de 70 kg, is het dan nog steeds mogelijk om boomloos te gaan?
-Hoe zit het met lange ritten? Ik heb weleens gehoord dat de druk niet goed verdeeld wordt als je langer rijdt..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:35

VogeltjeM schreef:
Even 2 vraagjes, puur uit interesse :) (sorry als het al ergens staat, ik heb geen 92 pagina's gelezen..):

-Hoe zit het met boomloos rijden en ruiters boven de 70 kg? Ik ben bijv. erg lang en weeg dus boven de 70 kg, is het dan nog steeds mogelijk om boomloos te gaan?
-Hoe zit het met lange ritten? Ik heb weleens gehoord dat de druk niet goed verdeeld wordt als je langer rijdt..

Ik weeg zelf 78 kg, en rijd al vanaf het begin boomloos, mijn paardje heeft er nooit last van gehad.. altijd nette zweetplekken onder het zadel, geen drukplekken gehad, ook niet na ritten van 4 a 5 uur..
Als je een goed kwaliteitszadel hebt (heb zelf alleen ervaring met barefoot en trekker) moet dat geen probleem zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:50

Naaltje schreef:
Zitten er ook Ghost rijders in dit topic? :)

Mooie Ghost ! Is het die van Pellie hier op Bokt toevallig ? Zag die een tijdje geleden te koop staan dacht ik :)

Ik heb 2 normale Ghosts gehad en heb nu een dressuur-Ghost , naast mijn Arizona zadel. Vind het erg fijne zadeltjes en samen met Barefoot het fijnste merk boomloos , maar mis toch wel de pommel en cantle er op waardoor ik toch altijd de Arizona pak :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:51

xLaura schreef:
Alou schreef:
Budgetpad is alleen nog 2ehands te verkrijgen en dan is de staat en wat de eigenaar er voor vraagd afhankelijk van de prijs.
Ik heb mijn roze budgetpad gister veranderd omdat ik het vast maken met dat klitterband heel vervelend vond.
Nu heb ik gewoon van die lusjes dat hij vast kan net als de normale barefoot pads

Ja, dat weet ik. Daarom vroeg ik ook naar de oorspronkelijke prijs. Dan weet ik een beetje wat reeël is wat mensen er voor vragen. :)

De Budgetpads waren zo rond de 50 euro.

De laatste stuks (roze) heb ik voor 35 euro verkocht geloof ik , maar dat is dus al een paar jaar geleden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:58

joenohoe schreef:
Wat is nu het verschil tussen de Barrydale, Lexington en London, behalve de verschijningsvorm ? Wat zijn de voor- en nadelen van elk ?

De Barrydale is net splinternieuw uitgebracht dus daar zijn nog niet veel ervaringen mee. De mensen die er mee hebben gereden zeggen het wel een erg fijn zadeltje te vinden :j

Behalve het uiterlijk , is het natuurlijk zo dat de Barrydale als het ware vaste wrongen heeft. Ze zitten dan wel op de seatsaver die afneembaar is , maar in de praktijk ga je niet zonder die seatsaver rijden en de kniewrongen zijn ook niet verplaatsbaar , de plek waar ze horen staat eigenlijk vast.

De Lexington heeft ook opliggende wrongen / kniestukken , maar deze zitten gewoon vast op het zadel en dan is het zweetblad op de plek van de kniestukken nog op te tillen zodat het halve onderste zweetblad zichtbaar wordt , waarop nog een stuk klittenband bevestigd is waar je nog losse klittenbandwrongen op kunt plakken. Daarvan worden er 2 sets meegeleverd : dunne en dikke. De Lexington heeft ook een ander model VPS dan alle andere Barefoot , de kussentjes zijn wat smaller en hoger en ook wat dikker onder de achterkant van het zadel. Dit verschil is we zichtbaar en voelbaar met rijden.

De London heeft maar dunne kniestukken , minder dwingend qua vorm dus , met daaronder ook weer de mogelijkheid voor het plaatsen van de 2 soorten bijgeleverde klittenbandwrongen. En die is afgewerkt met Softleder en voelt dus veel zachter aan in plaats van het veel steviger nubuckleder van de Lex en Barrydale.

Dat zijn de grootste verschillen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:37

Duidelijk verhaal :-) Heb op dit moment een HM Ffoenix, het nieuwere model van eind 2007. Zit geheugenschuim in dat eerst warm moet worden dus als je het erop legt, ligt het niet geweldig, als het koud is, is het net of je gaat zitten op een blok beton. Heeft ook opplakbare wrongen maar daar ben ik niet zo weg van. Het is net of je op een zadel zit en niet erin, je hebt niets achter je kont. En ik zit nog steeds te twijfelen of het goed ligt daarom, vooral in galop heb ik het idee dat ik achterop zit, maar dat kan ook zijn omdat ik erg stijf ben, half jaar niet gereden.

Wat ik graag wil is een zadel waar je heeeeeeeeel veel van het paard voelt. Heb gereden op een nep Barefoot waarbij het net leek of ik op het paard zat met beugels. Had alleen wel veel last van de pommel met lichtrijden toen. Paard bewoog er ook erg goed onder. Heb dressuurwedstrijden gereden, wil dat misschien weer doen. Mijn paard is best wel breed gebouwd en is wat ouderwets van type. Haar dochter heeft een tinker als pappa. Beiden hebben niet echt een lange rug.

Welk zadel zou je mij aanraden en hoe zit het met de maatvoering ? Heb op dit moment maat 40/42 en een niet al te dikke kont, zit meer in de 3 B's (benen, buik en borsten). Is het mogelijk om een zadel aan te laten meten of moet je op goed geluk bestellen? Wat zijn de mogelijkheden ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:23

Okee , dat hoor je idd veel over de HM , maar na een minuutje of 10 is hij meestal toch wel aardig ingezakt door de warmte als het goed is ? :) Op zich zou je natuurlijk gewoon eens iemand er naar kunnen kijken , als je verder wel het idee hebt dat jullie het een fijn zadel vinden. Of voelt het als "teveel zadel"....ook wanneer hij goed warm gereden is ?

Bij een Barefoot-achtig zadel komt een in de weg zittende pommel meestal door een wat te kleine zadelmaat , te korte beugels of wat te enthousiast lichtrijdende mensen die teveel naar voren komen :)

Hoe lang ben je ? Zit je graag ruim of liever wat opgesloten ? Graag met een wat langer recht been of liever wat meer geknikt in de knie ? Van welk model spreken de wrongen je het meeste aan en waarom ?

En hoe groot is paardlief , korte rug...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:38

pmarena schreef:
Okee , dat hoor je idd veel over de HM , maar na een minuutje of 10 is hij meestal toch wel aardig ingezakt door de warmte als het goed is ? :) Op zich zou je natuurlijk gewoon eens iemand er naar kunnen kijken , als je verder wel het idee hebt dat jullie het een fijn zadel vinden. Of voelt het als "teveel zadel"....ook wanneer hij goed warm gereden is ?

Bij een Barefoot-achtig zadel komt een in de weg zittende pommel meestal door een wat te kleine zadelmaat , te korte beugels of wat te enthousiast lichtrijdende mensen die teveel naar voren komen :)

Hoe lang ben je ? Zit je graag ruim of liever wat opgesloten ? Graag met een wat langer recht been of liever wat meer geknikt in de knie ? Van welk model spreken de wrongen je het meeste aan en waarom ?

En hoe groot is paardlief , korte rug...?

Ja dat klopt ook wel, het zakt wel in. Voelt als teveel zadel, wel vergeleken met die nep Barefoot die ik toen leende. Heb het idee dat ik teveel achterop zit, maar heb net een topic gevonden op het EE forum met iemand met hetzelfde probleem en dat was dus niet zo. In galop zit ik echt wel achterop, of dat komt doordat ik niet goed genoeg ontspan nog, heb vandaag maar voor de 2e keer in een half jaar gereden.

Gos geen idee wat voor zadelmaat dat was, weet wel dat mijn paard ineens begon te swingen :-) alleen na een lange strandrit voelde ik haar ruggegraat in mijn kruis. Ik zit graag wat opgesloten, met niet extreem geknikt in de knie maar ook geen echt lange beugels. Heb handicap in linkerbeen, dat heeft minder kracht en voel ik minder en kan ook minder goed steun hebben op beugel.. Vind het nieuwe model er wel goed uit zien, ook qua wrong. De London vind ik niet heel mooi om te zien en vooral de pommel lijkt me niet zo fijn, de nieuwe Barrydale vind ik er mooi uitzien zoals ik denk dat het eruit moet zien, de Lexington ken ik niet. Heb vroeger een Pessoa close contact springzadel gereden en naar dat gevoel van dichtbij je paard zijn verlang ik nog altijd, die had dus alleen beetje bovenbeenwrong en je zat echt dicht bij je paard. Maar ja toen was ik ook 15 jaar jonger.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:42

@pmarena; klopt hij komt van pellie af! stalgenootje had hem gekocht, ik was al verliefd op 't ding maar ''kon niet'' en was nog in love met m'n western
maar die bleek toch niet meer te passen. Dus western eruit, en ghost van stalgenootje overgenomen :D
Cantle zit in deze wel in he!
pommel niet, klopt is beetje euh.. vlieg-gevoel-stimulerend ;) maar ach

Ik heb overigens al 1,5 jaar met een cheyenne gereden, helaas was mijn zit daar niet goed genoeg voor toen. Nu krijg ik les in centered riding, en kan ik zelf eindelijk zitten, ipv daar mijn zadel echt voor te moeten gebruiken qua houvast :) ik denk dat dat ook heel veel scheelt in ''hoe goed is een boomloos''

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:08

joenohoe schreef:
Ja dat klopt ook wel, het zakt wel in. Voelt als teveel zadel, wel vergeleken met die nep Barefoot die ik toen leende. Heb het idee dat ik teveel achterop zit, maar heb net een topic gevonden op het EE forum met iemand met hetzelfde probleem en dat was dus niet zo. In galop zit ik echt wel achterop, of dat komt doordat ik niet goed genoeg ontspan nog, heb vandaag maar voor de 2e keer in een half jaar gereden.

Gos geen idee wat voor zadelmaat dat was, weet wel dat mijn paard ineens begon te swingen :-) alleen na een lange strandrit voelde ik haar ruggegraat in mijn kruis. Ik zit graag wat opgesloten, met niet extreem geknikt in de knie maar ook geen echt lange beugels. Heb handicap in linkerbeen, dat heeft minder kracht en voel ik minder en kan ook minder goed steun hebben op beugel.. Vind het nieuwe model er wel goed uit zien, ook qua wrong. De London vind ik niet heel mooi om te zien en vooral de pommel lijkt me niet zo fijn, de nieuwe Barrydale vind ik er mooi uitzien zoals ik denk dat het eruit moet zien, de Lexington ken ik niet. Heb vroeger een Pessoa close contact springzadel gereden en naar dat gevoel van dichtbij je paard zijn verlang ik nog altijd, die had dus alleen beetje bovenbeenwrong en je zat echt dicht bij je paard. Maar ja toen was ik ook 15 jaar jonger.

Kan het niet zo zijn dat je (het gevoel hebt dat je) teveel achterop gaat zitten doordat het zadel tijden het rijden wat te ver naar voren ligt ?
Een ruiter met een beetje gevoel voor balans gaat dan toch het juiste zwaartepunt opzoeken en vanzelf wat naar achteren zitten , ook al is het zadel het daar niet mee eens :)

Hoe lang ben je ? Heeft paardlief een korte rug ?

Grappig dat je dat zegt van de pommel bij de London , die is in principe namelijk niks anders dan bij de andere modellen , ik ben dan ook wel benieuwd wat je daar aan ziet ? :)

Wel vind ik de London ook niet zo mooi om te zien , door de erg simpele kniestukken , dat ziet er altijd een beetje goedkoop uit vind ik :o , de Lexington is dan veel luxer qua uitstraling.

Ja hallo , een Pessoa zadel , nu heb je het ook over het neusje van de zalm zeg :P

En dijwrongen vind ik persoonlijk sowieso VEEL beter doordacht en efficiënter dan kniewrongen , vind kniewrongen wel zo'n suffe uitvinding !
Maargoed dat is weer iets heel persoonlijks.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:17

VogeltjeM schreef:

Ik ben toch echt 70+ kg en rijd super op mijn Cheyenne, geen probleem. En ik maak óók ritten van 6 uur in de zomer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:36

pmarena schreef:
joenohoe schreef:

Kan het niet zo zijn dat je (het gevoel hebt dat je) teveel achterop gaat zitten doordat het zadel tijden het rijden wat te ver naar voren ligt ?
Een ruiter met een beetje gevoel voor balans gaat dan toch het juiste zwaartepunt opzoeken en vanzelf wat naar achteren zitten , ook al is het zadel het daar niet mee eens :)

Hoe lang ben je ? Heeft paardlief een korte rug ?

Grappig dat je dat zegt van de pommel bij de London , die is in principe namelijk niks anders dan bij de andere modellen , ik ben dan ook wel benieuwd wat je daar aan ziet ? :)

Wel vind ik de London ook niet zo mooi om te zien , door de erg simpele kniestukken , dat ziet er altijd een beetje goedkoop uit vind ik :o , de Lexington is dan veel luxer qua uitstraling.

Ja hallo , een Pessoa zadel , nu heb je het ook over het neusje van de zalm zeg :P

En dijwrongen vind ik persoonlijk sowieso VEEL beter doordacht en efficiënter dan kniewrongen , vind kniewrongen wel zo'n suffe uitvinding !
Maargoed dat is weer iets heel persoonlijks.

Heb de neiging om het zadel meer naar voren te leggen, omdat de singel anders in het midden van dr buik ligt. Misschien moet ik dat eens niet doen. Ik ben 1.65 en op het moment te zwaar, maar daar ben ik mee bezig, weeg nu 72. Zit in benen, buik en borsten, niet in kont. Op de foto woog ik net zoveel als nu.

Paardlief... oordeel zelf :-)

Afbeelding

Met Heather Moffett herself :-) Hier kan je goed zien wat me in de galop gebeurt, ik zit helemaal achterop. Toen zaten de dunne vullingen dr nog in dus toen was het nog een graadje erger. Had vanochtend het gevoel dat ik naar stoelzit ging, vooral als beest wat onstuimig werd in galop. Kijk ook eens naar de singel.

Welke barefoot heeft dijbeenwrongen ? Kniewrongen hoeft van mij niet zo. Foto was trouwens 2009 tijdens mijn burn out, zat toen sowieso niet lekker in het vel. En ik had rare handjes, mijn lijf werkte ook tegen.

En die Pessoa was destijds niet van mij, maar ik droom er nog steeds van. Ook heel weinig steun maar wat voelde ik mijn paard daar, geweldig. Wil alleen geen boomzadel meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:11

Hmm , als ik die foto zo zie vind ik het een mooi zadeltje , maar de zitting lijkt wel erg kort , het lijkt er verdacht veel op dat die inderdaad best een stukje verder van die schoft af mag liggen en de singelstoten steken inderdaad nu al naar voren af dus dan zou je al snel aan iets van een banaansingel moeten om hem inderdaad wat verder naar achteren te kunnen leggen. Zei HM er zelf niks over...?

Helaas heeft geen 1 Barefoot dijwrongetjes , ik zeur er al zeker een jaartje of 5 om :P
Heb wel een dijwrong-seatsaver die ik zelf gebruik , i-de-aal zitgevoel maar spuuglelijk ding.... heb er meteen een zooitje laten maken waarvan ik ook klanten kan leveren , heb nu alleen nog bruine , zijn bijna op maar door de lelijkheid lopen ze niet hard ook :P

Qua maten zou zowel maat 1 als maat 2 kunnen denk ik , je komt voor beide in aanmerking...Ik kan je eventueel wel op de test-lijst zetten van de maat 2 Barrydale die op dit moment bij de wederverkopers langs gaat om te zien en testen , zodat ze dit nieuwe model wat leren kennen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:55

Ja heel graag mij op de testlijst zetten (hoe werkt dat precies), en heb je een foto van die dijbeenwrong seat saver ? Als ik een nieuwe koop wil ik een bruine :-) dus dat zou goed uitkomen. Bij mijn paard staat bruin erg mooi. Dat lelijk valt trouwens ook wel mee, je ziet het toch niet als je rijdt :-).

En nee, HM zei niks, had op dat moment ook al heel lang niet gereden wegens operatie paard, dus die had het er meer over dat ze het knap vond dat ik zo reed. Banaansingel, wasda? Heb nu een FRA dan blijft alles liggen als ik opstap met krukje :-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-11 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:04

Als je me even een mailtje stuurt op info@boomloosrijden.nl dan laat ik gewoon een "uitgeteste" wederverkoper het zadel naar jou doorsturen i.p.v. naar een andere wederverkoper of terug naar mij , zou binnen een week of 2 wel moeten lukken denk ik :)

Enige dat je dan hoeft te doen is het zadel weer op de post doen terug naar mij of naar iemand anders als die hem ook nog even wil proberen :)

Banaansingel : gewoon even op Google zoeken , dan zie je verschillende :j

Komt er op neer dat er een bocht in de singel zit , waardoor hij onder de buik wat verder naar voren zit dan bij de singelstoten , de singelstoten (plus zadel) kunnen dus verder naar achteren blijven liggen zonder dat de singel het geheel naar voren trekt.

Wrong-seatsaver , zie : http://www.boomloosrijden.nl/seatsavers.htm

Je kunt doorklikken op de foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:08

Heb je een mailtje gestuurd, ben benieuwd. Heb al banaansingels gevonden, nu ff kijken waar een goede en niet al te dure is want 80 Euro voor een singel is best veel.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:34

Citaat:
De Budgetpads waren zo rond de 50 euro.

De laatste stuks (roze) heb ik voor 35 euro verkocht geloof ik , maar dat is dus al een paar jaar geleden :)

Hartstikke bedankt! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:22

..en teruggemaild :)

Je hebt ze in het neopreen ook voor een paar tientjes al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:14

pmarena schreef:
..en teruggemaild :)

Je hebt ze in het neopreen ook voor een paar tientjes al :j

O das beter, waar, weet je dat toevallig?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:18

xLaura schreef:

Ik heb nog wel een budget pad te koop. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:28

...overal ? :P

Agradi bijvoorbeeld.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:57

Sodeletuut schreef:
xLaura schreef:

Ik heb nog wel een budget pad te koop. :)

Ik ga maandag naar een zadel kijken, en daarbij zit ook de budgetpad.
Ik wil gewoon een cheyenne pad kopen. Maar voor nu is de pad die bij het zadel zit prima.
Ik ben niet zo van het roze. ;)

Edit; Zag wel op bokt een advertentie van iemand die nog een pad voor onder de cheyenne zocht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:32

pmarena schreef:
...overal ? :P

Agradi bijvoorbeeld.

Dank :-) Moet je dan dezelfde maat hebben als een gewone dressuursingel ?