Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:30

Cambiar schreef:
Tip over snelheid en draaien is ook weer bijzonder interessant. Inderdaad, met de fiets bestuur ik die met de buitenzitbeenknobbel als ik zonder handen rij, maar vergelijken met de motor gaat niet op voor het paardrijden.
Met de motor had ik vroeger een verkeerde techniek, namelijk de druktechniek waarbij ik de motor de bocht instuurde door met mijn buitenzitbeenknobbel de motor naar binnen te duwen zodat die platter ging, dat ging voor hele korte bochten (was makkelijker voor een beginner), maar voor langgerekte, snelle bochten was deze tecniek levensgevaarlijk (bijna gevallen zo). Bij snelle, lange bochten (bvb als ik ga circuitrijden), laat ik mijn kont aan de binnenkant van het zadel hangen en de knie lichtjes naar beneden drukken. in feite is dat dan een extremere vorm van de binnenzitbeenknobbel die ik belast.

volgens mij gaan motorrijders in de bochten die ze snel nemen ook niet echt naar binnen hangen, maar blijven boven de motor?
http://www.google.nl/imgres?q=motorrijd ... ,r:18,s:21
daarbij gaan ze iets verzitten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:30

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
Zo wil ik leren rijden, heel toevallig dat we hier over spreken, maar je hebt mij ergens heel erg geholpen. Ik rij enkel bitloos dus correct op de zit rijden is zeer belangerijk. Thx voor deze toevoeging! Ik weet nu dat BB niet mijn weg is.
Ga nog maar eens beter kijken naar Stacey haar manier van rijden...

Leuk
de basis is eigenlijk het paardenlijf waar je bovenzit.. romp met de 4 benen , daarin zit middelpunt en balans.
daarbij motiveer je het deel die nodig is met je zit om een wending tot stand te brengen.
het hoofd is daarbij altijd de balans van het dier.
zoveel mogelijk afblijven dus.
het is altijd vanachter naar voor.....dus achter , zet het paard de wending in. Het is dan ook heel onlogisch om het paard aan de voorkant te sturen.
als je dus op de goed manier inwerkt met je zit, heeft het paard vanzelf al de juiste stelling met zijn hoofd/hals om een wending in te gaan.

was even offtopic. :o

Dat is een evidentie. Nooit sturen met de voorkant. in die zin kan ik het wel weer vergelijken met mijn ervaring met de motor. Als ik de motor aan het stuur draai, dan heb ik kans dat ik op m'n smikkel beland :D , ik moet met mijn gewicht en mijn bekken de motor besturen, dan ga ik veilig de bocht door.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:32

Afbeelding
zie wat er met de romp van het paard gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:36

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
Tip over snelheid en draaien is ook weer bijzonder interessant. Inderdaad, met de fiets bestuur ik die met de buitenzitbeenknobbel als ik zonder handen rij, maar vergelijken met de motor gaat niet op voor het paardrijden.
Met de motor had ik vroeger een verkeerde techniek, namelijk de druktechniek waarbij ik de motor de bocht instuurde door met mijn buitenzitbeenknobbel de motor naar binnen te duwen zodat die platter ging, dat ging voor hele korte bochten (was makkelijker voor een beginner), maar voor langgerekte, snelle bochten was deze tecniek levensgevaarlijk (bijna gevallen zo). Bij snelle, lange bochten (bvb als ik ga circuitrijden), laat ik mijn kont aan de binnenkant van het zadel hangen en de knie lichtjes naar beneden drukken. in feite is dat dan een extremere vorm van de binnenzitbeenknobbel die ik belast.

volgens mij gaan motorrijders in de bochten die ze snel nemen ook niet echt naar binnen hangen, maar blijven boven de motor?
http://www.google.nl/imgres?q=motorrijd ... ,r:18,s:21
daarbij gaan ze iets verzitten?

Er zijn verschillen, dat zijn goede piloten, ik ben een beginnende circuitrijder :D en het gaat makkelijker om te hangen om snel de bocht door te kunnen (de motor is dan stabieler, jij bent een soort steunpunt doordat je je knie uitsteekt ), dit ben ik:http://www.mijnalbum.nl/Album=OGHOHCYG
deze hier hangt toch ook...http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBjZihtjo6hhQ4n6RiPR3i8KCzDl1Opv1RFoOeYzdp-8gyChnZJ9yhTzs1
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-12-11 14:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:44

Het paard draait naar de tegenovergestelde kant van waar de ruiter hangt (behalve dan op de laatste foto?), misschien even voorleggen aan Bent :D ?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-12-11 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:54

Cambiar schreef:
Sorry, maar ik ben zeer slecht in logisch denken jammer genoeg :o ...wat bedoel je met die foto's? Ik zie het paard compenseren in de heup naar de andere kant idd, maar dat is op een rechte lijn...
Nu zie ik het...het paard draait naar de tegenovergestelde kant van waar de ruiter hangt (behalve dan op de laatste foto?), misschien even voorleggen aan Bent :D ?

Afbeelding

Bij deze bijvoorbeeld, zie je dat de ruiter extreem met zijn gewicht naar rechts hangt.
daarbij zie je het paard ook aan die zijde bol worden en dus linksgebogen worden. (rompkanteling)
want verder gaat het paard wel rechtdoor. (dit weer door zijn snelheid)
Zou je dit dus doen (jaja, oefenen allemaal) op een paard wat heel langzaam beweegt, gaat ie echt een volte maken. :+
dit doet het paard om niet te worden belemmerd in zijn beweging /evenwicht en balans.
een paard wil altijd zoveel mogelijk met zijn gewicht, onder de ruiter blijven. (helaas doet een motor dat niet, en is ook niet buigbaar in de romp)
Logisch gevolg van een teveel naar binnenzitten in een volte van een ruiter is dan ook, dat de paarden vaak naar binnenvallen. (wat je dan dus weer moet oplossen met je handen) :o
Bij Bent is geen ingang....die staat veel te veel op zijn eigen gebouwde ego voetstukje. :7

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:03

Cambiar schreef:
Er zijn verschillen, dat zijn goede piloten, ik ben een beginnende circuitrijder :D en het gaat makkelijker om te hangen om snel de bocht door te kunnen (de motor is dan stabieler, jij bent een soort steunpunt doordat je je knie uitsteekt ), dit ben ik:http://www.mijnalbum.nl/Album=OGHOHCYG
deze hier hangt toch ook...http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBjZihtjo6hhQ4n6RiPR3i8KCzDl1Opv1RFoOeYzdp-8gyChnZJ9yhTzs1

sohee...gaaf hoor
ik durf het je niet na te doen.....stap liever op een paard ;) <3

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:06

Bij deze bijvoorbeeld, zie je dat de ruiter extreem met zijn gewicht naar rechts hangt.
daarbij zie je het paard ook aan die zijde bol worden en dus linksgebogen worden. (rompkanteling)
want verder gaat het paard wel rechtdoor. (dit weer door zijn snelheid)
Zou je dit dus doen (jaja, oefenen allemaal) op een paard wat heel langzaam beweegt, gaat ie echt een volte maken. :+
dit doet het paard om niet te worden belemmerd in zijn beweging /evenwicht en balans.
een paard wil altijd zoveel mogelijk met zijn gewicht, onder de ruiter blijven. (helaas doet een motor dat niet, en is ook niet buigbaar in de romp)
Logisch gevolg van een teveel naar binnenzitten in een volte van een ruiter is dan ook, dat de paarden vaak naar binnenvallen. (wat je dan dus weer moet oplossen met je handen) :o
Bij Bent is geen ingang....die staat veel te veel op zijn eigen gebouwde ego voetstukje. :7[/quote]

Ik wou nog zeggen dat we beter geen fietsen, motoren en paarden vergelijken, want na het lezen van dit artikel zie ik dat er enorm veel meer theorie bij komt kijkenhttp://www.juristenmotorgezelschap.nl/overig/rijtechniek.pdf. Ergens is het interessant om te weten, maar ik wil me er niet op blind staren, veel komt toch ook door het gevoel tot stand. Toch zat die theorie over hoe je moet zitten om te wenden op een paard me heel erg dwars, na de clinic van BB.
Inderdaad, heel logisch in feite bij het zien van deze plaatjes. In feite (zoals HC al zei...), volg je dan nog beter westernles dan les bij BB als je correct wil gaan rijden...maar dan op een zadel zoals jij zegt die je niet in stoelzit zet :)*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:07

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

sohee...gaaf hoor
ik durf het je niet na te doen.....stap liever op een paard ;) <3

Hmmmmmm, ik heb al veel meer gebroken, gebarsten en pijn gehad door paarden, dan met de motor... die heb je zelf in de hand, maar ja, als het fout gaat met de motor, dan...wil ik het niet graag geweten hebben :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:11

Cambiar schreef:
Toch zat die theorie over hoe je moet zitten om te wenden op een paard me heel erg dwars, na de clinic van BB.
Inderdaad, heel logisch in feite bij het zien van deze plaatjes. In feite (zoals HC al zei...), volg je dan nog beter westernles dan les bij BB als je correct wil gaan rijden...maar dan op een zadel zoals jij zegt die je niet in stoelzit zet :)*

Kijk...en dat was je eigen gevoel, die eigenlijk al zij dat het niet klopte wat BB beweerde.
en zadels zijn er genoeg :+

ik heb laatst een keer een test gedaan met een westernzadel op mijn paarden.
daarbij probeerde ik recht te zitten, klassieke houding..., het langzame ging prima, zelfs passen piaffe en passage. Maar draf uitstrekken ? in een westernzadel? tsssssssssssss hahahahaha, ik kwam niet meer bij, want nu begreep ik waarom ze in de western zo graag de jog doen , of galopje....
een ruime draf kan je met een paard wat groot beweegt , niet uitzitten ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:21

Verdorie, jij vertelt hier zaken die ik me steeds af vroeg, super! Ik wist dat dus niet. zoals HC zei, elk zadel is ontworpen voor een specifiek doel, maar deze had ik dus nog niet gehoord, evident eigenlijk als je er eens goed over nadenkt, als je de bouw van de twee soorten zadels beziet...
Ik heb dan weer het verkeerde zadel voor m'n hevige Veiga-lusitano gekozen, zou beter een westernzadel nemen zodat ze wat langzamer loopt :D , maar ze zal nog steeds verticaal de lucht in kunnen :D ...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:28

Cambiar schreef:
Verdorie, jij vertelt hier zaken die ik me steeds af vroeg, super! Ik wist dat dus niet. zoals HC zei, elk zadel is ontworpen voor een specifiek doel, maar deze had ik dus nog niet gehoord, evident eigenlijk als je er eens goed over nadenkt, als je de bouw van de twee soorten zadels beziet...
Ik heb dan weer het verkeerde zadel voor m'n hevige Veiga-lusitano gekozen, zou beter een westernzadel nemen zodat ze wat langzamer loopt :D , maar ze zal nog steeds verticaal de lucht in kunnen :D ...

Kan ook gewoon een dressuurzadel zijn, of een spaans georienteerd zadel.....(ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen)
Ik heb ooit op zwartje (die zwarte pre van mij, die toen nog niet van mij was)
een zeer lange buitenrit gedaan van 3 1/2 uur op de veluwe met de vereniging toendertijd. Op een zaldi campera espanola, (met bontje) (en dat was geen relaxed stapritje)
Dit was toen ik een tijdje niet zoveel reed. Dus weer voor het eerst sinds tijden zon lange rit deed
Geen centje spierpijn, niets te merken als vermoeidheid bij het paard (die ook niet zoveel conditie had)
je kan mooi recht op , maar wel ontspannen zitten.
Je zit wel wat hoger op je paard, maar das wennen.
de kussens daarvan zijn ook best lang, maar toch merk ik niet dat de paarden daar last van ondervinden.

Maar waarom zou je zadel nu niet geschikt zijn voor je paard? Buiten dat de boom misschien te smal is?

Het model campera is ook prima te gebruiken voor dressuur....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:32

nombrado schreef:
Cambiar schreef:

Kan ook gewoon een dressuurzadel zijn, of een spaans georienteerd zadel.....(ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen)
Ik heb ooit op zwartje (die zwarte pre van mij, die toen nog niet van mij was)
een zeer lange buitenrit gedaan van 3 1/2 uur op de veluwe met de vereniging toendertijd. Op een zaldi campera espanola, (met bontje) (en dat was geen relaxed stapritje)
Dit was toen ik een tijdje niet zoveel reed. Dus weer voor het eerst sinds tijden zon lange rit deed
Geen centje spierpijn, niets te merken als vermoeidheid bij het paard (die ook niet zoveel conditie had)
je kan mooi recht op , maar wel ontspannen zitten.
Je zit wel wat hoger op je paard, maar das wennen.
de kussens daarvan zijn ook best lang, maar toch merk ik niet dat de paarden daar last van ondervinden.

Maar waarom zou je zadel nu niet geschikt zijn voor je paard? Buiten dat de boom misschien te smal is?

Het model campera is ook prima te gebruiken voor dressuur....

Zadel is prima, ik zit er enorm graag op (ik wil liefst geen Engels zadel). Ik heb het gekocht als een wide, maar ik zag pas hier thuis dat er een N op de singelstoot staat. Ik weet dus echt niet of het past of niet. Persoonlijk vind dat het prima ligt op de Andalusiër, maar ben het dus niet zeker omdat ik 0 ervaring heb met Portugese zadels...
Als de boom te smal is dan kan ik daar toch niet mee rijden?
Die campera is eigenlijk het zadeltje bij uitstek om te beginnen, dat weet ik...zie wel liever de Ludomar.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-12-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:36

Cambiar schreef:
Zadel is prima, ik zit er enorm graag op. Ik heb het gekocht als een wide, maar ik zag pas hier thuis dat er een N op de singelstoot staat... ik weet dus echt niet of het past of niet. Persoonlijk vind dat het prima ligt op de Andalusiër, maar ben het dus niet zeker omdat ik 0 ervaring heb met Portugese zadels...
Als de boom te smal is dan kan ik daar toch niet mee rijden?

neem een ijzerdraadje van 42 cm, vouw die over de schoft van je paard (breedste deel, bij de schouder)
vouw die er goed omheen en haal hem er voorzichtig af.....(je hebt dus dan een soort V vorm, aan elke kant 21 cm.
de onderste 2 punten meet je op.
Vervolgens meet je bij het zadel aan de bovenste kant van de boom, beide zijde ook 21 cm.....markeer dat met een krijtje, en meet deze 2 punten :j
dan weet je het zeker.
dit model wat je hebt, moet je hetzelfde zien als een dressuur zadel, alleen is de opbouw anders.
maar de lepel is een gewone dressuurlepel

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:12

Leuke discussie gaande die ik later even goed ga lezen (meiden, 't zou leesbaarder zijn als jullie niet steeds elkaars volledige berichten zouden quoten ;) ).

Ik wil, geheel off-discussie dit zadel even laten zien. Ik dénk dat het wel een 'off topic' zadel is en dat het een engelse boom heeft, maar ik weet het niet zeker, gezien de vorm van de kussens aan de achterkant. Misschien toch een hybride vorm? Hoe dan ook wel een 'anders dan anders' zadel en ik vind het persoonlijk erg gaaf hoe ze de zweetbladen en afwerkende laag van de seat 'demonteerbaar' gemaakt hebben.
http://link.marktplaats.nl/511171175

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:17

oef....ik zou daar op de paardenrug wel een hele dikke pad onder leggen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:30

Waarom? Als het past is dit zadel van zichzelf al gepad en heeft dus al een laag 'demping'. Meer dan een western/Mc.Clellan zadel die helemaal niks aan demping heeft. Een goede dempende pad is meer dan voldoende. Mits het past, maar dát geldt voor elk zadel. Te dikke pad zou alleen maar ten koste van de pasvorm gaan.

Nog een voor de liefhebbers, aangezien ze maar zeer sporadisch 2e hands te koop zijn: http://link.marktplaats.nl/506039497

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:54

Francis schreef:
Ik wil, geheel off-discussie dit zadel even laten zien. Ik dénk dat het wel een 'off topic' zadel is en dat het een engelse boom heeft, maar ik weet het niet zeker, gezien de vorm van de kussens aan de achterkant. Misschien toch een hybride vorm? Hoe dan ook wel een 'anders dan anders' zadel en ik vind het persoonlijk erg gaaf hoe ze de zweetbladen en afwerkende laag van de seat 'demonteerbaar' gemaakt hebben.
http://link.marktplaats.nl/511171175

Mooi zadel maar hij vraagt er veel teveel voor. Dat gerestaureerde vind ik namelijk wel tegen vallen. Kijk even op de duitste ebay daar heb je ze met een nulletje minder :) .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:29

Moragh schreef:
Ik heb nog een kort LD zadeltje met redelijk korte boom, en ook nog een zadel met gewone lengte (is van Guichard ongeveer 48-49 cm)

Wat zijn dat precies voor zadels Moragh, heb je er foto's van? Ik ben nl. toch bang dat ik op zoek moet naar 'kort'.
Heb vandaag een stocksaddle van HO opgelegd, lag zo op het oog op zich goed qua breedte enzo maar ik durf het qua lengte niet goed aan. Dat zadel blijkt toch nog zo'n 58 tot 60 cm. lang te zijn (lastig meten met die ronde kussens) en doordat ze nu een béétje week is draagt het ook over bijna de hele lengte en da's te veel. Hij lag rúim voorbij de laatste rib.
Nu wil ik daar best een béétje mee schipperen zolang het nog verantwoord is en het alleen de ronding van de kussens is die daar ligt, maar dit ging me echt te ver naar achter, dat kán niet goed gaan ben ik bang.
Dus toch op zoek naar iets van rond de 50 cm. en dat zal lastig worden als 't ook nog iets 'a la brida' moet zijn én iets waar mijn derrière ook nog in past. Denk dat ik toch maar weer naar de iberische zadels ga kijken want bij de trekkingzadels ga ik dat niet vinden denk ik (niet goedkoop in ieder geval en dat wil ik nu wel, aangezien dit niet 't laatste zadel gaat zijn, ze gaat geheid veranderen wanneer ik haar door ga rijden).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:05

Deze heb ik in gewone lengte (grofweg 48 cm):
http://www.greendistance.nl/index.php?id=101
En dan het ik eenzelfde maar nieuwer en korter.

De korte is tijdelijk in gebruik bij iemand en daar heb ik ook evt een koper voor (mits de maten zouden kloppen)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:15

Hmm, geen idee of 't zou kunnen passen, omdat dit echt tot achteraan draagt en qua breedte durf ik 't ook niet te zeggen. 't Kan passen, of net niet... Helaas nu nog even dat soort geld niet, anders liet ik je gewoon komen om te passen, maar dat wordt van't voorjaar pas ben ik bang... Jammer wat de Guichard staat wel hoog op m'n favo lijstje. :\

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:20

Zie tzt maar, voorjaar is altijd rustig qua verkoop dus hij zou er straks zomaar nog kunnen zijn...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:22

Ik ga hard sparen en dan hoor ik van't voorjaar wel of'ie er nog ligt ;) Kan nu qua rijden toch nog niks waar ze nu staat dus heb ook geen haast op dit moment.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:26

Mail tegen die tijd maar, als hij niet meer op de website staat is hij weg...
Maar er is niet heel veel vraag naar hoor!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:11