goldyc schreef:Ik heb de prosorb pro, die met inlages en zonder bont, en ben daar erg tevreden mee. Mijn zadel was te breed geworden omdat mijn paard lange tijd stilgestaan heeft omwille van een blessure. Daardoor was ze al haar rugspeiren kwijt. Ik heb ca. 2/3 maand met de pad gereden, zodat ze wat spieren kon opbouwen, en daarna de zadelmaker laten komen om te controleren of het zadel intussen zo al goed lag of nog bijgevuld moest worden. Ik had een M voor een 17" met Franse kussens.
Ik vraag me wel af waarom je een zadel wilt ophogen? Als het op de schoft drukt zonder bontje, weet ik niet of een bontje echt gaat helpen... Dan prop je namelijk nog meer stof tussen schoft en zadel, waardoor het tussenkanaal enkel smaller wordt. Ik zou dus denken dat het dan net meer gaat drukken.
Een bontje, wat voor soort dan ook, zorgt er bijna altijd voor dat je tussenkanaal smaller wordt.
We hebben een nieuw paard gekocht en we hadden nog het zadel van ons andere paard. Het zadel past op alle punten perfect, alleen hij is 2cm te breed. Omdat het een jong paard is en ze nog heel veel gaat ontwikkelen heeft de zadelmaker ons geadviseerd om het eerst te proberen met een onderlegger. Voor we een ander zadel aan zouden schaffen.