[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:59

Anoniem schreef:
Ik heb de flexee vsd gepast.
Zalig.

Heather geeft het advies voor mijn paard nu toch voor de Vogue.
Ik moet het echt eens proberen denk ik,
Als ik het zadel zie vraag ik mij af of het een “close contact” gevoel benaderd waar ik zo naar op zoek ben en ik ook ervaar met mijn Strada.
Kun jij omschrijven wat je zo fijn vind?

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:07

Ik heb niet de vogue geprobeerd.
Maar wat ik fijn vond: diepe zit, zachte zit.
Veilig gevoel.
Fijne positie van de zweetbladen ( vsd maar richting dressuur).
Lastig te omschrijven want het is natuurlijk wel persoonlijk.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:04

Ik heb een HM flexee GP. Ben er ook heel blij mee. Ik gebruik hem vooral als springzadeltje en vaak ook wel bij buitenrijden. Ik geloof ook best dat de dressuur variant top is. De opbouw van het zadel is zo gedaan om er voor te zorgen dat je makkelijker in de goede houding kan zitten. Flexibel maar stevig zadel, verplaatsbare wrongen, zitting waar je beetje in wegzakt waardoor je wat zachter lijkt te zitten.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:42

Kwetal schreef:
Ik zou er geen kortere kussens onder zetten.... dat geeft absoluut problemen

Kortere kussens dan wat?
Er staan od moment nog geen kussens onder,
en ik ga niet 1 zadel gebruiken voor 2 paarden hé..
Betreft 2 zadels, mijn vraag gaat over de mogelijke zitmaat op een 36cm kussen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:30

sorry - niet goed opgelet :o
Maar even uit mijn hoofd, kussens van slechts 36cm zijn voor een kinderzadel....(ik gok dat je dan maximaal een 12-13" zit hebt) ik hoop dat iemand dat kan bevestigen. :)
Dus ik zou voor heel flexibel gaan, want dat geeft nog mee aan de uiteinden en drukt niet waar je niet zit.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:40

Ik heb net antwoord gekregen, dus ik zet het even hier, misschien is hier nog iemand wat mee later :)

Maximaal 16,5inch op de kussens van 36cm.

Ik zal wel wat fotootjes posten binnen enkele maanden, als beide zadels zijn toegekomen en aangemeten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:32

Tianbelli schreef:
Ik heb net antwoord gekregen, dus ik zet het even hier, misschien is hier nog iemand wat mee later :)

Ik zal wel wat fotootjes posten binnen enkele maanden, als beide zadels zijn toegekomen en aangemeten.

Dat is 5cm langer - veel te groot verschil :oo dan gaat het kiepen of graven ..... (of alle twee)

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:09

Hier nog mijn "pony" met de Ghost Roma (ou Firenze?) :D
Het lijkt beetje shetland zadeltje op hem, lol
Maat zadel 17" wat te klein was voor ons..

Afbeelding

Afbeelding

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:21

Kwetal schreef:
Tianbelli schreef:

Dat is 5cm langer - veel te groot verschil :oo dan gaat het kiepen of graven ..... (of alle twee)

Dit is maar wat ik heb verkregen van Hidalgo zelf dus :) een 16,5inch hidalgo komt overeen met een 15,5-16inch van een boomzadel. Leggen ze ook nog eens id mail uit.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:51

Hoi, ik heb een vraagje over de droge plekken, ik rij met een freemax. Blijf ze toch raar vinden... Zijn niet warm of gevoelig ofzo trouwens, en je kan ze na het rollen heel duidelijk zien. Moet ik mij ongerust maken over zo een plekken? Ik zie ook dat de achterkant van de ruggengraat niet helemaal droog is gebleven en wat warrige haren heeft, denk door de wrijving van het zadel vanachter?
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:52

En die witte plekken had je paard voor dit zadel niet ??

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:55

Oh jawel, hij is appaloosa daarmee haha, nee daar maak ik me geen zorgen over, hij ziet er van ver trouwens zo uit
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:35

Ziet er eerder uit door wrijving van de pad vanwege de lengte. Ik zou hem eens een cm of 5 a 10 naar voren schuiven (je pad niet je zadel) en dan na het rijden nog eens kijken.
En anders kun je altijd per mail contact opnemen :-)

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:40

Kitty_ schreef:
Ziet er eerder uit door wrijving van de pad vanwege de lengte. Ik zou hem eens een cm of 5 a 10 naar voren schuiven (je pad niet je zadel) en dan na het rijden nog eens kijken.

Ik zal het eens proberen :), had inderdaad ook al het idee dat het van wrijving was vanachter. De droge plekken onder fork zijn niet echt zorgwekkend dan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:07

Flynnieman schreef:
Kitty_ schreef:

Ik zal het eens proberen :), had inderdaad ook al het idee dat het van wrijving was vanachter. De droge plekken onder fork zijn niet echt zorgwekkend dan?

Jawel, daar is waarschijnlijk te veel druk... Ligt de schouder goed vrij?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:30

Ja schouder ligt mooi vrij, fork ligt netjes ongeveer 3 vingers achter de schouder. Heb ook een forkmeter, waar hij nu een maat 3 heeft, misschien ondertussen tussen maat 3 en 4 in. Zadel is op advies van kitty met forkmaat 4 gekocht (wegens jonge leeftijd) met edges en ik moest dan vanvoor tijdelijk extra inlages indoen. Omdat het echter een nieuw zadel was gewacht met deze extra inlages erin te doen omdat het zadel er nog erg op lag, en nog steeds een beetje zo is trouwens. Zou dus eventueel kunnen dat het zadel dan naar voren kiept? en daardoor dus warrige haren ontstaan vanachter en dus droge plekken onder de fork?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:52

Flynnieman schreef:
Ja schouder ligt mooi vrij, fork ligt netjes ongeveer 3 vingers achter de schouder. Heb ook een forkmeter, waar hij nu een maat 3 heeft, misschien ondertussen tussen maat 3 en 4 in. Zadel is op advies van kitty met forkmaat 4 gekocht (wegens jonge leeftijd) met edges en ik moest dan vanvoor tijdelijk extra inlages indoen. Omdat het echter een nieuw zadel was gewacht met deze extra inlages erin te doen omdat het zadel er nog erg op lag, en nog steeds een beetje zo is trouwens. Zou dus eventueel kunnen dat het zadel dan naar voren kiept? en daardoor dus warrige haren ontstaan vanachter en dus droge plekken onder de fork?

Stuur mij even een mailtje, dan kijk ik even na wat ik destijds genoteerd heb en of een controle consult nodig is :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:19

Tianbelli schreef:

Kwetal schreef:

Tianbelli schreef:
Dit is maar wat ik heb verkregen van Hidalgo zelf dus :) een 16,5inch hidalgo komt overeen met een 15,5-16inch van een boomzadel. Leggen ze ook nog eens id mail uit.

Ja, dat verhaal ken ik - alz je gaat zitten buigt het zadel wat in, waardoor de actuele ruimte wat kleiner wordt. Maar linksom of rechtsom, een 16 inch zitting is ca. 5 cm langer dan de kussens die jij er onder wil doen. Dat verschil zou mij te groot zijn, maar wanneer je het antwoord van Hidalgo voldoende vindt, moet je daar naar luisteren.....

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:13

Vraag... waar kan je losse inlagen kopen ? Liefst verschillende soorten, want ik heb drie verschillende rugen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:18

Skogan schreef:
Vraag... waar kan je losse inlagen kopen ? Liefst verschillende soorten, want ik heb drie verschillende rugen

Bij het verkoop punt van de pads/zadels....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:57

Skogan schreef:

Ja, maar houd er rekening mee dat het wel een werkje is om de inlagen te verwisselen iedere keer. Zelf zou ik dan kiezen voor extra pass wellicht.
Ik heb laatst inlagen besteld bij becidor.eu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:03

Veel inlages zijn van stroef materiaal in een stroeve 'zak'. Als je ze in bijv. een nylon'kous' doet dan glijden ze makkelijker.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:36

Bedankt Achterom, ik zal daar kijkje nemen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:42

Goedenavond,
Ik heb al terug gezocht maar helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden :o .
Ben sinds enige tijd trotse bezitter van 2 verschillende merken lamswollen zadelpads.
Tot op heden ging dat “goed” : met borsteltje haren weer opborstelen meteen na rijden (bij geen zweet) of weer voor het rijden (bij zweet) en 1 x in de zoveel tijd in de wasmachine.

Maar het geval nu: paardlief staat nu sinds kort zonder dek en gevolg: een grote modderpartij op de wol :(:) !
Hoe nu te handelen ?
- gewoon op laten drogen en dan voor 1e x rijden opborstelen, haalt echte harde modderkorsten er niet uit
- meteen na het rijden borstelen, zet ook geen zode aan de dijk
- na het rijden goed nat spuiten, wordt moeilijk want kan hem nergens op stal dan neerhangen om te drogen

Dus mijn vraag aan jullie:
Hoe maken jullie je lamswollen pad (zand / modder) schoon als het zweetweer is en je een zandpaard onder je billen hebt ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:51

Toch eerst zoveel mogelijk het zand uit het paard borstelen voor je gaat rijden. Na het rijden de pad laten drogen, evt de losse haren er af borstelen met een rubber borstel en dan eens per week de stofzuigermond er over op standje hoog.