Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:48

Ik heb 3 wow zadels , allemaal seat maat 2 met maat 1 panels.

Wendy1978

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:20

Mag ik jullie wat vragen... gaat over de verkoop van mijn zadel
Ik heb hem nu dikke maand (of wat langer) te koop staan
maar ik krijg best veel vragen (privé, via marktplaats en Facebook)
of ik onderdelen wil ruilen
(dus de kussens of de zitting of de bladen)

Nu wil ik graag dat mijn zadel verkocht wordt natuurlijk
maar wat zijn beetje de meest gangbare maten?
Ik ben zo bang dat als ik ga ruilen er juist weer mensen op afknappen en bv net weer andere zitting ofzo hadden willen hebben
Maar hebben mensen hier ervaring mee, die een wow zadel te koop hadden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:26

Ik heb toen niks los verkocht of geruild, de ene heb ik lang te koop gehad en uiteindelijk gehouden, de ander was ik heel snel kwijt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 01:17

Ik zou geen losse onderdelen gaan ruilen. Jouw zadel is zo te zien opgebouwd met heel gangbare onderdelen, zou ik bv zo op mijn paard kunnen leggen.
Ruilen maakt het dan alleen maar minder standaard.
Bovendien kun je dan verschil in kleur en gebruikssporen zien, wat je zadel ook niet echt makkelijker verkoopt.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:47

MarChak schreef:
Ik zou geen losse onderdelen gaan ruilen. Jouw zadel is zo te zien opgebouwd met heel gangbare onderdelen, zou ik bv zo op mijn paard kunnen leggen.
Ruilen maakt het dan alleen maar minder standaard.
Bovendien kun je dan verschil in kleur en gebruikssporen zien, wat je zadel ook niet echt makkelijker verkoopt.

Ik sluit me hier volledig bij aan :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:18

Dank je wel voor reactie

Ik wil nooit zomaar meteen nee zeggen

Maar in dit geval ga ik dat dan toch maar doen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:41

Ik zou niet ruilen, eventueel wel een los onderdeel verkopen. Maar dan moet je dus je hele zadel in onderdelen verkopen. Is er steeds vraag naar 1 onderdeel of naar verschillende ? Met ruilen schiet jij zelf helemaal niets op natuurlijk, is alleen maar moeilijk en misschien zelfs negatief.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:47

Wel paar verschillende
maar natuurlijk nooit naar alle onderdelen
dan blijf ik daar weer mee zitten
Dus uit elkaar los verkopen is echt helemaal geen idee wat bij me opkomt idd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:50

Hmmm, ik denk eigenlijk dat ALS je alles los kunt verkopen je waarschijnlijk meer geld krijgt dat het zadel in 1 keer.
Zeker als er vraag is naar zitting en zweetbladen !

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:51

Geen idee van de waarde los van die onderdelen
idd er is vraag naar bladen en zitting en kussens los
maar ik zeg los
maar mensen willen eigenlijk niet kopen.. maar ruilen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:55

Dus er is wel vraag naar alles los ?! Ik zou het overwegen ! Ik heb ook jaren geleden mijn kussens en zweetbladen los verkocht. Die waren echt zo weg voor goed geld.
En het lijkt me toch logisch dat je niet wilt ruilen, wat schiet je daar mee op. Laat die mensen die b.v. je zitting willen dan zelf maar hun zitting verkopen toch ?

edit: Je kan eens vragen of ze ipv ruilen een onderdeel willen kopen ? En dan aan meerdere mensen tegelijk zodat je weet dat je 2 onderdelen kwijt kan b.v. ?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:28

Als je het voor iets ruilt dan zou ik proberen voor 17" te ruilen, die gaan wat harder dan 18" soms. Wat heeft je fitter ervoor geboden? (Als ik zo onbeleefd mag zijn om dat te vragen :o ). Wat misschien is dat ook nog een optie als je hem snel weg wilt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:08

FelineNanet schreef:
Als je het voor iets ruilt dan zou ik proberen voor 17" te ruilen, die gaan wat harder dan 18" soms. Wat heeft je fitter ervoor geboden? (Als ik zo onbeleefd mag zijn om dat te vragen :o ). Wat misschien is dat ook nog een optie als je hem snel weg wilt

Niks
Was niet interessant voor haar momenteel

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:31

Wendy1978 schreef:
FelineNanet schreef:

Niks
Was niet interessant voor haar momenteel

Misschien dan eens wat andere fitters benaderen? Er zitten er genoeg in NL :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:39

Ik vrees een beetje dat de winstmarge best groot is op een wow zadel, dus dat wow fitters maar erg weinig bieden voor een 2 hands wow. Maar ik kan me vergissen hoor.

Toen ik mijn wow verkocht kon ik hem ook door Eleonora laten verkopen in ruil voor een bepaald percentage ( 20 % ????? ). Ik weet niet of er nu nog steeds fitters zijn die dat doen ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:11

Ik zou wel een wow willen proberen. Kan iemand mij een fitter aanbevelen in de buurt van Den Haag/Haaglanden?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:16

Babootje, ik kan je Marion van Checkmate zeker aanraden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:44

Er zitten misschien wel stevige kosten aan het "even" proberen van een wow zadel bij een fitter op je eigen paard. Dus wel even goed navragen !

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:08

Het proberen kostte mij niets. Wel was de fitter al op stal voor het controleren / aanpassen voor zadels van stalgenoten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:54

Maris schreef:
Ik vrees een beetje dat de winstmarge best groot is op een wow zadel, dus dat wow fitters maar erg weinig bieden voor een 2 hands wow. Maar ik kan me vergissen hoor.

Toen ik mijn wow verkocht kon ik hem ook door Eleonora laten verkopen in ruil voor een bepaald percentage ( 20 % ????? ). Ik weet niet of er nu nog steeds fitters zijn die dat doen ?

Hier vergis je je toch wel in. Ik ben zelf wow-fitter en laat ons stellen dat de winstmarges veel lager liggen tov gelijkaardige merken. Allereerst heb je de wisselkoers die toch een hele tijd in ons nadeel gespeeld heeft, en een verkoopprijs die opgelegd wordt door UK.
In dat vergelijk heb ik enkel een ander merk waarmee ik kan vergelijken, nl Antares.

Naar dienstverlening steekt er ook veel(meer) tijd in. Het opmeten en voorstellen van het product om te beginnen. Ik ben zelf iemand die graag keuze kan aanbieden, en net dat is ook wat ik in het merk waardeer. De verschillende mogelijkheden en dit voor zowel ruiter als paard. Uiteraard hangt en staat dat ook met de voorraad die je hebt als fitter. Je kan je voorstellen dat een iets of wat fitter dus een fortuin aan spullen heeft en aldus een zware investering moet doen, vooralleer er geld binnenkomt.

Dus eens aangemeten en getest, heb je twee mogelijkheden. Of de klant wenst dat zadel, zoals je dan hebt kunnen configureren. En dan is het uiteraard leuk, want heb je onmiddellijk een verkoop. Of de klant wilt customizen, wat dan wilt zeggen, dat je die configuratie moet bestellen. Dan wordt er een voorschot gevraagd,omdat de fitter wederom moet voorfinancieren.

Eens het zadel er is of afgeleverd wordt, volgt er een afspraak om het zadel af te stellen. Waarop de klant nog eens 2 gratis fitsessies genoot. Meestal een maand na afleveren en dan de eerstvolgende als naargelang de noden. Meestal als de zadels goed aangemeten zijn, is een jaarlijks nazicht voldoende.

En dan komt het punt, en dat is ook wel de reden dat ik het nu enkel nog voor mezelf doe en voor een klein groepje mensen. Die zadels zijn top qua concept en aanpasbaarheid, maar de klanten zijn vaak echt "wacko".
Een paard, eens goed ingemeten, gaat echt niet lopen jojo'en in headplates etc, tenzij je echt van die paarden hebt die in de winter amper werken en in de zomer op een volle weide staan.
Die kussen lopen niet leeg (op al die tijd heb ik welgeteld 1 luchtzak gehad die gescheurd was en dat was dan van iemand die het zadel tweedehands gekocht had en waar ook wel meerdere zaken niet echt conform waren zal ik zeggen, zoals andere bouten in het zadel etc en ook dan verwachten mensen dat je dat maar ff en liefst kosteloos oplost), wel rekt het leder. Zeker bij nieuwe zadels speelt dit, daarom ook een opvolgsessie. (kussen losmaken, bij velcro mooi gelijktrekken en euvel is opgelost)
Daarnaast is een zadel ook een schandpaal geworden van alles wat maar mis is. Het rijden vlot niet, dus probleem met het zadel...
En ja, en daar ben ik helemaal niet commercieel in, maar het is geen therapeutisch zadel. Het kan veel, maar echt mensen met chronische pijnen, misgroeiingen etc helpen, sorry maar dat wordt em dan echt niet. Idemdito met paarden. Uiteraard is het principe van drukverdeling etc een voordeel, maar wat stuk is is stuk. Dus ook dat verwachtingspatroon is vaak niet correct. En dat is wel een beetje het publiek geweest dat aangetrokken werd door dit merk.
Daarnaast zijn zadels veel meer een mode-ding geworden en heb je dus shoppers. Dit jaar een wow, dan een custom, dan een Antares etc. En eerst verhemelen ze het product, maar eens ze hun zinnen op iets anders gezet hebben, dan kan er vaak geen goed woord meer gezegd worden. (en heb je vaak echt mensen die bizarre dingen doen, om je een zadel te laten terugnemen. al een geluk heb ik opvolgdocumenten en neem ik telkens foto's) Dus ook dat narcistische is een heel bizar gegeven in deze concurrentiele markt.

Ik vind ze top voor in de sport en met name voor jonge paarden.
Maar om te zeggen dat je er een hoofdberoep van kan maken... ik vrees ervoor. De meeste fitters hebben het enkel als 'erbij' zal ik zeggen.
Wat niet wegneemt dat het uiteraard wel een heftig bedrag is dat neergeteld moet worden! maar als het concept je aanspreekt en je hebt een goede fitter, dan werkt het echt prima en word je heus niet op kosten gejaagd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:12

Dank je wel voor je uitleg Bulck. En jammer voor de fitters dat de winstmarge niet zo groot is.

Ik heb alleen wel als ervaring dat mijn wow elk half jaar bijgesteld diende te worden terwijl ik het hele jaar door reed. Wel een paard wat in de zomer wat steviger was als in de winter. En dat zag je ook mbt zijn rugspieren, door meer eiwitten in het gras een andere, betere bespiering als in de winter. Misschien dat daardoor ook steeds de headplate wisselde ( alhoewel hij naast de schoft eigenlijk nooit veranderde qua bespiering ). En andere fitter betekende ook tot 3 maal toe andere kussens of ander zweetblad..... zucht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:14

Hier wordt ook eigenlijk altijd alleen zo nodig lucht en headplate aangepast, bij verschil zomer winter los ik dit vaak op met een dunner of dikker dekje of evt in nood een bontje, anders kin je blijven aanpassen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:07

Maris schreef:
Dank je wel voor je uitleg Bulck. En jammer voor de fitters dat de winstmarge niet zo groot is.

Ik heb alleen wel als ervaring dat mijn wow elk half jaar bijgesteld diende te worden terwijl ik het hele jaar door reed. Wel een paard wat in de zomer wat steviger was als in de winter. En dat zag je ook mbt zijn rugspieren, door meer eiwitten in het gras een andere, betere bespiering als in de winter. Misschien dat daardoor ook steeds de headplate wisselde ( alhoewel hij naast de schoft eigenlijk nooit veranderde qua bespiering ). En andere fitter betekende ook tot 3 maal toe andere kussens of ander zweetblad..... zucht.

Van die headplates, dat kan in gevallen zoals je beschrijft, maar dat is dus wel dat het paard echt verandert door huisvestiging etc En dan heb je vaak als eigenaar 2 headplates nodig. maar naar lucht blijft dit dan vaak gewoon stabiel. Natuurlijk elke situatie is anders, dus kan me er zo niet echt over uitspreken.

Kussens etc zijn zowieso een heikel punt. Maar tot 3x toe, dan zou ik toch ff aan de telefoon hangen met UK. Een fout kan gebeuren, maar normaal gezien ruil je dan gewoon in met de correcte (zeker als we spreken over een nieuw zadel) Is het zadel ouder en ben je nieuw als fitter is het ook vaak een moeilijker verhaal. Zo had ik ook meermaals een klant die bij een andere fitter zat, deze volledig afkraakte etc. Maar vervolgens kom je er wel achter dat het desbetreffende zadel van het vorige paard was, ze geen extra kosten wilde doen en ja dan kom je terug aan de basis. De configuratie moet juist zitten of allessinds de mogelijkheid geven tot. En wat je dan vaak zag/ziet, en wat ik met mijn autistisch kantje moeilijk vind, is dat fitters gaan fitten om de klant tevreden te stellen. Dan gaan ze vaak naar foute headplates om die kussens te compenseren, of gaan die luchtkussens verkeerd gebruikt/opgepompt worden ter compensatie van. En allicht kan dat in sommige gevallen goed gaan, maar geheel correct is het niet. En uiteindelijk loop je dan vroeg of laat vast.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:08

Nouvel schreef:
Hier wordt ook eigenlijk altijd alleen zo nodig lucht en headplate aangepast, bij verschil zomer winter los ik dit vaak op met een dunner of dikker dekje of evt in nood een bontje, anders kin je blijven aanpassen...

idd, ik rijd sommigen met een pad in de winter, dit daar ik scheer en het ansich geen headplate verschilt in maat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:30

Bulck ik heb je even een pb gestuurd. Wel super fijn dat je dingen hier extra uitlegt voor andere wow bezitters of voor mensen die een wow overwegen.