Wie heeft er een Custom zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Re: Wie heeft er een Custom zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:12

Mijn hengst flipte helemaal op het mono blad en zo had ie nog nooit gedaan.. Ander zadel erop niks aan de hand.. Mono was voor hem dus absoluut geen succes.. Ik zat nog niet eens en hapte zand

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:03

Ik denk dat sommige paarden het niet prettig vinden dat de stoten wat hoger op het lichaam aansluiten. Bij een traditioneel zadel komen die er pas bij het zweetblad onderuit, bij een mono ergens halverwege ofzo? Het werkt daar in ieder geval wel wat, want in mijn paard zijn wintervacht braken daar wat haartjes af.

Overigens heb ik mijn zadel nu meer dan een jaar volgens mij en ik ben er nog steeds super blij mee. Paard beweegt fijner dan ever, gebruikt zijn rug veel meer en swingt de bakt door en het is nou niet echt een mega bewegend paard van zichzelf. Ik zit er zelf ook nog eens superfijn in en het is echt een genot om mee te rijden...

Dat het na x maanden iets inzakt lijkt me niet zo heel erg vreemd, wol zal wat inklinken lijkt me? Volgens mij wordt ook aangeraden het binnen zoveel maanden na te laten kijken.

Ik zal binnenkort een afspraak maken om een en ander na te laten kijken... maar voor mijn idee ligt het nog steeds als een huis.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:08

Die steffens met losse wrong onder blad kan ik van vertellen dat dat nooit extra schouder vrijheid creeert. Het is een losse wrong waar singelstoot uitkomt, die trek je dus altijd strak op de schouder. Enkele zadels hebben de eerste wrong halverwege maar ook aantal onderaan d. Wrong. Dat kan veel schelen per paard.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:03

elke zadel wat gevuld is met wol zakt in. Meestal is het na 20 uur rijden geloof ik dat je het na moet laten kijken

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:34

vandaag de costum zadelmaker bij ons op stal, even gevraagd hoelang het nog ging duren. Jammer genoeg kon hij hier geen antwoord op geven. Wel gaf hij aan dat ze bezig waren met de zadels van februari, (collega stal genoot heeft haar zadel in februari besteld, en deze komt een deze weken :D )

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:17

Ik ben er nog steeds niet over uit := Eerst het opvullen maar even afwachten denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:29

Dinsdag komt zadelmaker bij ons op stal. Mooi weer eens mijn zadel kijken.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:19

Ja dinsdag komt hij voor mij op stal! Ben erg benieuwd, heb vorige week even in het zadel van vonneke gezeten en dat beviel erg goed :)

Birel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:07

1ste keer met het nieuwe zadel zaten de singelstoten echt niet lekker. Bij de overgang van nylon naar leer was het zo dit dat ik er met mij laars opzat en mijnbeen dus als waren van het zadel werd geduwd. Maar goed nu na 6 keer rijden en goed in vetten minder last van. Of het nu de gewening is of dat het zich vormt ik heb geen last meer van de achterste singelstoot. Paard heeft er geen last van gehad. Geen schuurplekken wat ik bij somige wel lees. Die van mij heeft een gevoelige huid masr dat geen last van.

Voor de rest heb ik helaas in 2,5 week pas 6keer op mijn zadel kunnen rijden. Mijn paard loopt er denk ik wel iets ruimer onder.

Het zitten gaat nu beter. Eerst was het drama. En zag mij zelf terug op film en ja zat wel netjes maar voor mijn gevoel zat ik gewoon niet. Maar nu gaat dat langzaam beter. De zitting gaat zich meer vormen.

Het zal nog wel even duren voor ik er weer op kan.

Heb helaas het zadel nog weinig kunnen uitproberen en vrijdag zijn de 3 weken al om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 06:36

Ze zijn niet zo streng hoor met de drie weken. Ik heb het in januari gekregen en kreeg in april de rekening. Uitgebreid geprobeerd dus.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 06:49

Birel wat jij zegt over het zitten komt me bekend voor. Ik zit echt nog niet lekker en ontspannen. Gisteren had ik les en volgens mijn instructrice zat ik nog nooit zo mooi. Maar het voelt waardeloos. Vorige week van ellende maar afgestapt, paard loopt doordat ik niet fijn zit ook te emmeren...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:37

Wat zit er precies niet fijn, Goldie?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:39

Ik kan mijn balans niet vinden. Val steeds naar voren en dan zit ik ineens weer achter de beweging. Paardlief helpt ook niet mee door steeds harder en zachter te gaan :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:44

Dat rijdt wel heel vervelend. Had je de fitter er al bij gehad?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:29

Ze komt 27 mei langs gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:45

maar als je er keurig opzit Goldie, is het dan niet iets waar je aan moet wennen?

ik zit er heerlijk in maar net een tikkeltje teveel achter in mijn rug. Heb nu een les te paard gehad van mijn flexchairtrainster. Moet meer 'voorover'.
Dat voelt me toch een partij dom haha.

Maar als ik in de spiegel kijk is het top. Dus we gaan er maar aan werken

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:10

Ja ik moet waarschijnlijk nu gewoon heel hard aan mijzelf gaan werken := Heel frustrerend is dat, maar pas daarna kan ik de dressuur weer verder op gaan pakken. Het valt alleen gewoon een beetje tegen, had gedacht opstappen en wegrijden na al die super verhalen hier... :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:18

Nou ik denk dat dat sprookjes zijn hoor! Denk dat je altijd,wie dan ook, moet wennen hoor en even je balans moet zoeken in een nieuw zadel.

Ik ben gewoon nog niet zo'n goede ruiter, en heb als alles goed gaat geen probleem met me balans. Maar wanneer er iets veranderd zoals een zadel oid dan moet ik wel weer even zoeken O:)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:33

Ik voel me nu echt alsof ik opnieuw moet leren rijden := Ik had gehoopt dat het na 3 weken toch wel eens beter zou gaan :P
Ik ben sowieso met dressuur ook niet echt een goede ruiter, goede combi met een paard dat er ook geen snars aan vindt :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:37

Hahahaha, lotgenoten :') ik heb een leenzadel en soms zit ik top en voelt het top en de andere keer ben ik alles kwijt en voelt het zwaar dramatisch. Wij moesten na kleine blessure alles weer oppakken en zaten in een flink diepte punt. Maar we krabbelen beter, mooier en sneller omhoog! En denk dat daar je winst in zit!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:47

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jullie met mijn toen nieuwe zadel. Kon mijn balans niet vinden. Nu ben ik geen topruiter, maar volgens mij ook geen beginner. Mijn benen voelde wiebelig en mijn bovenlijf instabiel.
Degene die mee keek zei dat ik heel netjes zat: Nou, dat zal best, maar als ik 2500 euro aan een zadel uitgeef, wil ik er op zijn minst fijn in zitten!
Aangezien ik er na 1,5/2 maanden nog niet fijn in kon zitten, mijn paarden er niet fijn op reageerde heb ik het zadel teruggegeven. Toen zijn ze langsgekomen met een leenzadel (wat nieuw was). En deze zat gelijk al veel fijner. Ik heb uiteindelijk deze overgekocht.

Het is net als met nieuwe schoenen!
Als je deze aantrekt, weet je gelijk al of het schoenen zijn die als gegoten zitten, of die leuk zijn voor "een keertje".

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:03

Maar juist de Costum-zadels helpen je toch voor een betere balans? Ik zit op de proefzadels veel meer in balans dan op mijn eigen Passier. Dat is ook de reden dat ik voor Costum heb gekozen. Ik noemde het tweede proefzadel mijn toverzadel, wat een heerlijkheid! Ik denk dat als je een nieuw zadel hebt, deze toch ook echt zo moet zitten. Hij kan wat harder zijn of net niet helemaal fijn maar je balans moet volgens mij minimaal goed zijn. Ik ben benieuwd naar wat de fitter zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:29

Ik zit ook heerlijk in mijn leenzadel, wat overigens denk ik een icon is. De eerste keer moest ik wel wennen omdat ie harder was sls mijn eigen zadel. Maar ik kan uuuuren buitenrijden en ik heb nergens last van! Ja mijn knieën maar dat heb ik altijd al gehad :j

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:51

Ik heb nu fijne beugels, ik heb daardoor ook geen pijn meer in mijn knieen :) (Sprenger Bow Balance)

Ik ben ook erg benieuwd Anneruth, ik ben nu namelijk nog steeds niet overtuigd van het zadel, al zou dat volgens mij eigenlijk wel al zo moeten zijn. Maarja misschien heb ik dit dus wel gewoon in elk zadel :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:08

Mijn zit is echt 100x verbeterd sinds ik dit zadel heb. Ook waarschijnlijk een wisselwerking met paardlief die zijn rug veel meer los durft te laten...

Alhoewel daar gisteren weer niks van te merken was, want kabouters ;)