WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:32

Ik probeer je ook zeker niet van het advies vande kliniek af te praten.
Maar met mijn opmerking over de kussens probeer ik alleen een optie aan te dragen die wellicht ideaal kan zijn voor je.
WoW heeft foam kussens (hoe en wat verder weet ik niet, daar ben ik eerlijk in) en als probleem de lucht in de kussens is, dan zouden foam kussens een uitkomst kunnen bieden. Dan zit je niet met een een zadel wat je moet verkopen (waar je zelf verder wel te vreden over bent/lijkt te zijn) en de aanschaf van een nieuw zadel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:33

Zit je bij Bodegraven? :)

Overigens vind ik ook dat een Wow veel beweeglijker is. En kan me niet voorstellen dat dat alleen door de boom zou komen. :n Het gaat nl niet om op de plaats blijven liggen. Een zadel met wolvulling die schuift zit nog steeds "stiller" dan een Wow die schuift.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:31

Het schuiven komt wel degelijk door de opbouw van de boom. De beweeglijkheid van een Wow komt ook door de opbouw van de boom.
Dus als de kliniek aangeeft dat de Wow niet goed is voor het paard, is de Wow ook niet goed met foam- of wolkussens.

Mijn bericht was dus geen pro-Wow bericht ;)

Een beweeglijk zadel hoeft trouwens niet een probleem te zijn. Sterker nog, beter een beweeglijk zadel, want de rug van het paard beweegt ook continu.
Een schuivend zadel is wel een probleem.
Een beweeglijk zadel met flair is niet zozeer een probleem, maar ik ervaar dat zelf ook niet als prettig.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:22

Ben je soms bij Bodegraven geweest.?? Die zijn altijd al zeer negatief tegenover Wow zadels, zij werken nauw samen met van Rijs zadelmakerij..En laat die nou juist niet goed aangeschreven zijn..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:22

Elco schreef:
Ben je soms bij Bodegraven geweest.?? Die zijn altijd al zeer negatief tegenover Wow zadels, zij werken nauw samen met van Rijs zadelmakerij..En laat die nou juist niet goed aangeschreven zijn..

Dit heb ik al zo vaak gehoord..... Ik kom er 7 jaar (met mijn oude paard) en ik zelf dus veel ervaring met deze kliniek (Bodegraven).
Mijn DA weet dat ik niet bij van Rijs ga en ergens anders een zadel ga laten aanmeten.
Ik ken ook de verhalen alleen altijd "van horen zeggen" en van mensen die vaak zelf geen ervaring hebben met de kliniek.

En over de beweging zodra je in een Wow gaat verzitten wordt de lucht verplaats, dit is bij elke beweging van de ruiter. Wol beweegt niet.
Ik ga binnen 3 weken terug naar de kliniek met mijn wow gewoon om te kijken hoe hij ligt, de da kijkt er dan even na maar ik heb al besloten dat hij weggaat.

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:24

Ik vind ze niet echt mooi en ik verlies er heel snel mijn evenwicht op!
Zelf vind ik dat ze TE zacht zitten.
Paard van tante rijd er heel goed mee :P

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:24

Mri schreef:
Ik probeer je ook zeker niet van het advies vande kliniek af te praten.
Maar met mijn opmerking over de kussens probeer ik alleen een optie aan te dragen die wellicht ideaal kan zijn voor je.
WoW heeft foam kussens (hoe en wat verder weet ik niet, daar ben ik eerlijk in) en als probleem de lucht in de kussens is, dan zouden foam kussens een uitkomst kunnen bieden. Dan zit je niet met een een zadel wat je moet verkopen (waar je zelf verder wel te vreden over bent/lijkt te zijn) en de aanschaf van een nieuw zadel.

Mri, dat weet ik. Vind je tip ook super en ga dit zeker overwegen ;)

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:38

Paperboy schreef:
En over de beweging zodra je in een Wow gaat verzitten wordt de lucht verplaatst, dit is bij elke beweging van de ruiter. Wol beweegt niet.

En waarom is het bij wol dan beter? Dat het niet beweegt?

Een boom van een wow heeft aan de voorkant carbon-fiber, en is aan de achterkant rigide, zodat hij geen druk geeft op de beugelriemen, zoals de meeste zadels, zeker met een spring-tree, doen. De beweeglijkheid van de voorkant van de boom van een wow-zadel bewegen mee met de schouderbladen van een paard, die, niet alleen, naar voren en naar achter, maar ook opzij kunnen bewegen, dit vanwege het ontbreken van een sleutelbeen.
Lucht reageert sneller op bewegingen dan wol, faom, vilt, of andere zadelopvulsels, wat is hier mis mee?

Paperboy, zo ontzettend jammer dat je teruggaat op een wolzadel, en vooral dat je je hierdoor mogelijk hebt laten overtuigen door mensen die het product niet kennen, en willen kennen.

Dat is het grote nadeel van wow, ze hebben op alles patent, maar dat geeft ze ook enorm veel verantwoording t.a.v. hun product.. en ik heb niet altijd het gevoel dat ze dat nemen, als ik het ge-emmer hier zo lees....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:35

Frasier bedankt voor je reactie. Ik volg mijn eigen gevoel de da heeft niet gezegd dat mijn zadel niet goed ligt hij heeft mijn zadel nog niet gezien. Hij is alleen niet enthousiast van luchtzadels. Ik ben niet overtuigd dat mijn zadel slecht is voor zijn rug maar ik ben ook niet overtuigd dat het goed is voor zijn rug..... Ik ga mijn zadel nog meenemen naar de kliniek. Kijk alle wowexperts/fitters/gebruikers etc. zullen uiteraard zeggen dat het wowconcept het beste is, logisch zij verdienen er aan. Mijn da verdient of verliest niets met of ik wel of niet mijn zadel blijf gebruiken.

Ik volg mijn gevoel en mijn gevoel zegt dat ik niet zeker weet of de luchtkussens wel zo goed zijn voor zijn rug... Bij twijfel neem ik geen risico door weer op te bouwen met hetzelfde zadel, stel het ligt wel aan het zadel dan ben ik straks terug bij af en erger waarschijnlijk. De rugband is behoorlijk geblesseerd kan door bijt trauma of zadel komen..... Ik heb trouwens een supergoede fitter en ik weet zelf wel vrijwel zeker dat mijn zadel keurig passend ligt op mijn paard (elk half jaar een check), maar ik twijfel dus aan het lucht op de rug.

Tsja wat doe je neem je de gok dat het niet door het zadel komt.......met het risico de rug weer te beschadigen.... of sluit je elk risico uit met een nieuw zadel...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:45

Paperboy je zou dan ninon schutte van het zadelatelier kunnen overwegen, zeer goede resultaten van gezien

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:14

pantarhei schreef:
Paperboy je zou dan ninon schutte van het zadelatelier kunnen overwegen, zeer goede resultaten van gezien

:D Die heb ik inderdaad uitgekozen en al even contact mee gehad. Zodra mijn paard hersteld is neem ik contact met haar op! Had een erg goede indruk van haar. Maar het kan nog wel een paar maandjes duren....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 06:42

Dankje Buunty maar ik laat hem tzt nieuw op maat maken, waarschijnlijk ook een ander type.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:47

Frasier schreef:
Een boom van een wow heeft aan de voorkant carbon-fiber, en is aan de achterkant rigide, zodat hij geen druk geeft op de beugelriemen, zoals de meeste zadels, zeker met een spring-tree, doen. De beweeglijkheid van de voorkant van de boom van een wow-zadel bewegen mee met de schouderbladen van een paard, die, niet alleen, naar voren en naar achter, maar ook opzij kunnen bewegen, dit vanwege het ontbreken van een sleutelbeen.

Jemig.... Dit is wel een heel bizarre uiteenzetting van de anatomie van het paard :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:02

Frasier een paard kan zijn schouder toch juis niet opzij bewegen juist omdat ze geen sleutelbeen hebben. Mijn paard kan alleen zijn schouder van voor naar achter bewegen (volgens mij trouwens alle viervoeters).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:03

Klopt volgens mij :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:54

Elco schreef:
Heb je zelf geen kleinere HP thuis liggen die je er zelf in kan doen.? Ik heb Eleonora Westerbring en ben heel tevreden over haar..Ik denk dat ze wel naar Vlissingen komt..

sorry voor de late reactie.

ik heb helaas geen andere headplate, ik had er een 0 in zitten en de fitter heeft er een 2 in gezet.
mijn paard staat al 4 maanden in training, hij is wel erg veranderd in bespiering maar dat zou betekenen dat bij de schoft toch ook meer spier ontwikkelt? en dus het zadel daar krapper zou moeten liggen en dus niet over de schoft schuiven.

ik baal ontzettend want vanaf het moment dat ik mijn zadel heb, heeft het nog nooit goed gelegen en al die fitters rommelen maar wat aan.

eleonora is ook al eens geweest en daar was ik ook niet tevreden over, dan had mijn zadel nu wel goed gelegen.
die is zelfs als eerste geweest om bij mijn zadel te kijken.

ik ben bijna in staat om mijn zadel gewoon om te ruilen voor een gewoon zadel want heb hem nu in april een jaar en heb er misschien maar 30 keer mee gereden, hij ligt meer in de kast dan dat hij gebruikt wordt en vind het dood zonde want heb er ontzettend veel voor betaald.

over kerry heb ik ook verschillende verhalen gehoord daar twijfel ik dus nog een beetje bij.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:56

Paperboy schreef:
Frasier een paard kan zijn schouder toch juis niet opzij bewegen juist omdat ze geen sleutelbeen hebben. Mijn paard kan alleen zijn schouder van voor naar achter bewegen (volgens mij trouwens alle viervoeters).

als een paard wijkt dat zet hij zijn schouder toch opzij, dat betekend dat dit zadel dan mee beweegt.
ik neem aan dat een paard dat dus wel kan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:05

Jeetje..... Ik begin steeds beter te begrijpen hoe het mogelijk is dat zadelmakers zoveel gebakken lucht kunnen verkopen :\

Wat leestips zijn wellicht nog het best op z'n plaats:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:33

Wat ik inmiddels wel gezien en ervaren heb bij mij in de omgeving is 'Zoveel mensen, zoveel wensen'. Een zadel is voor iedereen ook persoonlijk. De ene is super snel geslaagd, de ander is al ruim een jaar bezig om een goed zadel aangemeten te krijgen (wol zadels overigens).

Ik ben heel blij met mijn Wow en gelukkig dat mij vanallerhande ellende bespaard is gebleven. Ik heb mijn zadel aangeschaft bij mijn oude merrie. Op mijn jonge merrie kon het zadel vervolgens prima aangepast worden. Nieuwe HP erin en lucht opnieuw afgesteld en ik kon vooruit. Mijn jonkie heeft ook geen last gehad van de lucht wat ik bij sommige terug lees.

Ik wacht nu op mijn nieuwe singel, bij mijn vorige paard had ik een curved singel omdat zij haar singelplek zover naar voren had liggen. Op mijn jonkie ging het redelijk omdat ik nog niet heel intensief reed, nu echter past hij voor mijn gevoel niet meer en heb ik een nieuwe besteld.

Het meerst gekke commentaar wat ik ooit op een Wow heb gekregen was dat het goede zadels waren, maar dan alleen voor een recreatieruiter die af en toe een wedstrijdje reed. De lucht zorgde er juist voor dat een hulp minder goed door zou komen als bij wol. Daarnaast zat er teveel beweging in het zadel dat juist mensen met een onafhankelijke zit er niet mee konden rijden en dan zag je ook dat de paarden anders gingen bewegen. Daarom zou ook niemand in de hogere klassen met zo'n zadel rijden. Ik denk: Laat maar om hier commentaar op te geven :).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:14

Dat laatste verhaal is mij ook ooit eens verteld Indo... Nou laat mij dan maar lekker recreëren. Ik heb er idd ook een prima zadel aan :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:18

Gelukkig heb je echt een hele onafhankelijke zit als je alleen kan zitten in een zadel wat niet beweegd. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:36

Een osteo/dierenarts waar ik ben geweest legde de Wow op mijn paard en keurde hem gelijk af omdat hij te hoog lag. Had geen er tegenin te gaan en zeggen dat je er ook op moet gaan zitten en dat het zadel dan meer om het paard zakt.
Ik heb in het begin ook moeite gehad om in balans te blijven tijdens doorzitten. Ik stuiterde zo het zadel uit. Alleen ligt dat niet aan het zadel maar hou ik mezelf dus vast. Net als op een trampoline, met gestrekte benen ver je terug, met gebogen knieen sta je stil.
Heb wel last van schuiven gehad. Na centered riding lessen bleek dat echt aan mij te liggen. Ik zakte met mijn paard mee in de wending. Bleef ik ondanks dat ik naar een kant gezet werd, wel het midden opzoeken, veranderde ook mijn paard. Mijn linkerbeen lag ook meer naar voren dan rechts, linksom was ook altijd lastiger achteraf omdat ik dus met mijn bovenbeen tegenwerkte.

Velen in de dressuur rijden met schapen onder het zadel, komen subtiele hulpen hier wel doorheen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:13

Mijn instructeur kende een wow alleen als zijnde een skippy bal . Ben van mening als je stuiterde in je wow dat je dan te veel lucht hebt .
Mijn zadel is helemaal niet mega vol gevuld en reed er ook zo mee weg ...
Ben dan ook erg tevreden mee . En ga zeker weer voor Wow .
Als mijn dochtertje al groot genoeg was had ik voor haar ook een wow gekocht maar ben bang dat 16" te lang is voor de beentjes .

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:35

Mri schreef:
Gelukkig heb je echt een hele onafhankelijke zit als je alleen kan zitten in een zadel wat niet beweegd. :)

En dan het liefste nog in een kuipstoel model met hele grote wrongen :D.

In die discussies meng ik mij al helemaal niet meer.
Ik heb ook centered riding lessen gevolgd omdat ik in het begin ook alle kanten uit ging. Gelukkig was dat van zeer tijdelijke aard en ik zit beter op mijn paard als dat ik ooit gezeten heb :).

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:54

Indomitable schreef:
Daarom zou ook niemand in de hogere klassen met zo'n zadel rijden.

In Engeland rijden er toch een heel aantal GP mee en ook in de eventing zie je ze voorbij komen :j