voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:45

Dat is wel een leuk idee Blijheid :)

Maar op zich lijkt het me makkelijker om dan gewoon een London te nemen en deze zonder , met de kleine of met de grote wrongen te gebruiken. Ik denk namelijk niet dat er veel mensen regelmatig zullen wisselen tussen wrongen , als ze eenmaal weten waarmee ze het lekkerst zitten. En zo'n losse seatsaver lijkt me toch al snel meer dan 100 euro moeten kosten....wie gaat dat doen. Dan liggen die dingen maar in je kast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:24

Het zou wel werken, denk ik, als je bij aankoop kan kiezen welke seatsaver je wil :j Ik denk inderdaad dat niet veel mensen wisselen, maar wel dat niet iedereen (grote) wrongen wil.
Zelf vind ik de London teveel een echt dressuurmodel, de barydale zit een beetje tussen dressuur en VZH in (voor zover ik op het plaatje kan zien) en dat lijkt me echt ideaal :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:28

Mja , daarvoor heb je dan weer een Cherokee , als je een beetje van het echte dressuurmodel af wilt :P

Ik denk ook dat het er een beetje vreemd uitziet als je een seatsaver met kleinere wrongen op de Barrydale gaat zetten , want het hele ding moet toch nog steeds die hele punt naar beneden volgen.

Zou je dan een smallere of een kortere wrong in gedachten hebben ? Waar geen wrong komt , moet dan gewoon leer worden en dan wordt die punt helemaal zo "loos" zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:34

Ja, maar de Cherokee heeft dan weer een vrij kort zweetblad, echt een vzh zadel.
Zelf zou ik het liefst geen wrong hebben of een smallere, zodat je wel echt zelf zit en alleen gecorrigeerd wordt door de wrong als je echt rare dingen doet. Ik heb het idee dat je nu altijd met je been tegen de wrong aan ligt, kan ook het plaatje zijn, ik heb de barydale nog niet 'live' gezien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:40

Ik denk wel dat dat de bedoeling is ja , dat je steeds met je knie tegen de wrong aan ligt :j

Maar echt mooi lijkt het me niet als je de wrong kleiner gaat maken , dan hou je die lelijke punt over.

Maargoed , nu is het sowieso al niet mijn smaak om de seatsaver zo ver naar beneden door te trekken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:41

Hij zou van mij inderdaad ook best zonder 'punt' mogen en de wrong gewoon op het zweetblad, ipv de lange seatsaver :j

edit: maar ik vind het sowieso nog heel moeilijk, zadels, pffff

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:33

Ik meld mij even, ik heb een barefoot gezien die ik over wil kopen, het zadel is zonder vps. Heeft dit een nadeel? Moet ik speciale inlages gebruiken?
(ik heb 0 ervaring met boomloos, maar ga overstappen naar boomloos)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:26

Kijk anders even op www.boomloosrijden.nl :) Daar staat bijna alle informatie die je moet weten, en anders kun je dit topic even doorspitten. Dan weet je ook gelijk waar je rekening mee moet houden met een boomloos zadel :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:17

ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. Staan bepaalde barefootmodellen erom bekend dat ze wel of niet stabieler liggen?
Heb twee jaar terug de barefoot cheyenne getest, wat voor ons toen niet echt lekker werkte. Bij paardlief zaten ze binnen no-time in z'n nek, bleef niet lekker liggen. Hafpads, sympanova-onderkanten en -singels kan paardlief niet tegen, meneer heeft een zeer gevoelig huidje.
Daarna nog een barefoot cheyenne zonder vps en een london zonder vps geprobeerd, die lagen echt voor geen meter helaas.

Nu, twee jaar later, zijn we (heel) veel zadels verder en nog steeds niet hét zadel gevonden. Ik heb wel de voorkeur voor boomloos of semi-boomloos. Mijn paardje is inmiddels veel meer ontwikkeld en heeft ook een veel meer ontwikkelde schouderpartij. Sta er nu ook voor open nogmaals een barefoot te proberen, of een ander (semi)boomloos zadel wat dat betreft. De Barrydale en de Arizona staan mij het meest aan qua uiterlijk, maar het belangrijkste is dat het op paard blijft liggen, ik red me wel ;)

Ter informatie: mijn paardje is een fjord van 1.40. Voor een fjord niet extreem kort, maar vergeleken met een Groot Paard natuurlijk altijd een kort, klein ding. Hij is niet zo breed qua schoft, maar heeft wel een zeer brede, platte, bespierde rug. Ik vrij fanatiek recreatief (klasse 1 endurance, plannen om TREC en andere disciplines te starten)

Hoor graag jullie ideeen, ben benieuwd. Alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:43

ligt je trekker niet goede meer dan,raya??

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:59

Weet iemand wat de prijs was van de budgetpad? :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:33

Sinds kort heb ik een barefoot cheyenne gekocht, nadat ik een testzadel had uitgeprobeerd. Bij mijn nieuwe zadel is de stijgbeugelophanging verstelbaar. Ideaal, alleen voel ik de ophanging duidelijk zitten in de vorm van een bult, precies onder mijn zitbeenknobbels. Nu heb ik een nieuw zadel, wordt dit minder als het zadel wat meer 'ingereden' is?

Verder ben ik dik tevreden, past het zadel perfect op mijn paard en zit ik er super in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:38

is het een drytex, ik had toen eentje met een productie fout gehad.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:38

Nee, leer.
Zat je daarbij ook op een bult?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:40

Komt door de gespen waarschijnlijk. Probeer eens te rijden met de gespen naar beneden, evt kan je later met een hoesje om je gespen rijden als het bevalt.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:42

Millanka schreef:
Komt door de gespen waarschijnlijk. Probeer eens te rijden met de gespen naar beneden, evt kan je later met een hoesje om je gespen rijden als het bevalt.

Maar kan je met alle beugelriemen met de gespen naar beneden rijden? Wel toch?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:43

Ik heb al beugelriemen met de gespen naar beneden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:46

Ja had een bult onder het zit vlak. die heb ik toen geruild.

Budgetpad is alleen nog 2ehands te verkrijgen en dan is de staat en wat de eigenaar er voor vraagd afhankelijk van de prijs.
Ik heb mijn roze budgetpad gister veranderd omdat ik het vast maken met dat klitterband heel vervelend vond.
Nu heb ik gewoon van die lusjes dat hij vast kan net als de normale barefoot pads

Als ik mijn beugelriemen omdraai zijn de uit eindes te lang. ik heb de gesp gewoon wat meer naar beneden :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:48

Zitten er ook Ghost rijders in dit topic? :)
Ik ben sinds deze week trots baasje van een Spookje :)
Afbeelding
Met wat geluk komen vandaag mijn veiligheidsstijgbeugels binnen (met elastiek) en dan kunnen we ertegenaan
Afbeelding

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:53

Alou schreef:
Budgetpad is alleen nog 2ehands te verkrijgen en dan is de staat en wat de eigenaar er voor vraagd afhankelijk van de prijs.
Ik heb mijn roze budgetpad gister veranderd omdat ik het vast maken met dat klitterband heel vervelend vond.
Nu heb ik gewoon van die lusjes dat hij vast kan net als de normale barefoot pads

Ja, dat weet ik. Daarom vroeg ik ook naar de oorspronkelijke prijs. Dan weet ik een beetje wat reeël is wat mensen er voor vragen. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:58

WesseLady schreef:
Sinds kort heb ik een barefoot cheyenne gekocht, nadat ik een testzadel had uitgeprobeerd. Bij mijn nieuwe zadel is de stijgbeugelophanging verstelbaar. Ideaal, alleen voel ik de ophanging duidelijk zitten in de vorm van een bult, precies onder mijn zitbeenknobbels. Nu heb ik een nieuw zadel, wordt dit minder als het zadel wat meer 'ingereden' is?

Verder ben ik dik tevreden, past het zadel perfect op mijn paard en zit ik er super in!

Ik had daar ook erg last van. Heb er toen een crist bontje op gelegd,, daar werd het wel beter van.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:10

Okee, dank je Alou.
Heb de vraag nu ook neergelegd bij de wederverkoper, even kijken wat zij adviseert.

@Olikea, maar ben je dan niet bang dat je juist daar een drukplek veroorzaakt? Ik heb zelf na 2 minuten rijden niet zoveel last meer van die bult, kan er wel aan wennen. Maar ik ben bang dat het een verkeerde invloed heeft op de drukverdeling.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:07

raya00 schreef:
ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. Staan bepaalde barefootmodellen erom bekend dat ze wel of niet stabieler liggen?
Heb twee jaar terug de barefoot cheyenne getest, wat voor ons toen niet echt lekker werkte. Bij paardlief zaten ze binnen no-time in z'n nek, bleef niet lekker liggen. Hafpads, sympanova-onderkanten en -singels kan paardlief niet tegen, meneer heeft een zeer gevoelig huidje.
Daarna nog een barefoot cheyenne zonder vps en een london zonder vps geprobeerd, die lagen echt voor geen meter helaas.

Nu, twee jaar later, zijn we (heel) veel zadels verder en nog steeds niet hét zadel gevonden. Ik heb wel de voorkeur voor boomloos of semi-boomloos. Mijn paardje is inmiddels veel meer ontwikkeld en heeft ook een veel meer ontwikkelde schouderpartij. Sta er nu ook voor open nogmaals een barefoot te proberen, of een ander (semi)boomloos zadel wat dat betreft. De Barrydale en de Arizona staan mij het meest aan qua uiterlijk, maar het belangrijkste is dat het op paard blijft liggen, ik red me wel ;)

Ter informatie: mijn paardje is een fjord van 1.40. Voor een fjord niet extreem kort, maar vergeleken met een Groot Paard natuurlijk altijd een kort, klein ding. Hij is niet zo breed qua schoft, maar heeft wel een zeer brede, platte, bespierde rug. Ik vrij fanatiek recreatief (klasse 1 endurance, plannen om TREC en andere disciplines te starten)

Hoor graag jullie ideeen, ben benieuwd. Alvast bedankt :)

Uhm... Misschien is zo'n plat boomloos ijslanderzadel een idee? Is dan wel een ijslanderzadel, en héél plat, maar zit absoluut verukkelijk en je hebt wel de kniewrongen.
Ik weet alleen niet hoe ze heten meer.. Bij waar ik mijn paard vandaan heb gehaald werd bijna alleen dat zadel gebruikt voor de ijslanders daar.
En zelf is mijn ijslander 1.41, erg plat en breed en weinig schoft. Cheyenne vps ligt eigenlijk goed bij hem.. Schuift nog ietwat door de nieuwigheid, maar word steeds minder.
Had je de goede pommel erin? De goede barefoot banaansingel? eventueel een lamspad eronder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:39

Wat is nu het verschil tussen de Barrydale, Lexington en London, behalve de verschijningsvorm ? Wat zijn de voor- en nadelen van elk ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:12

Even wat vragen langs :)

Over de verplaatsbare beugelophanging : De Lexington heeft het al van begin af aan en dat ging prima maar sinds alle Barefoots de verplaatsbare beugelophanging hebben , is gebleken dat dit niet bij alle zadels goed uitpakt. De Lexington heeft een dikker VPS systeem en een dikke zitting. De andere modellen hebben dit niet en nu blijkt dat sommige zadels door de bredere klittenbandstrook op de bovenkant wat teveel in een punt geknepen worden over de hele lengte van het zadel , de ronding voor de schoft loopt dan te ver door onder de zitting , de rest van het zadel gaat in diezelfde vorm staan. Dat kan het gevoel van een verdikking onder het zadel geven. Blijkbaar gebeurde dat bij de Lexington nooit door de andere opbouw :)
Dit geheel wordt wel soepel na een aantal uren rijden maar de zadels die dit hebben zitten zo vervelend dat het echt zeer ongemakkelijk zit en zelfs pijn doet bij de ruiters :=

Een ander punt dat speelt is dat de losse beugelophanging een vrij dikke nylon strook heeft zitten tussen de beide ophangringen. Bij de Lexington gaf dit geen enkel probleem doordat de zitting wat dikker gevuld is. Bij de wat dunnere zittingen zoals de DryTexjes vooral , kan het echter gebeuren dat gevoelige ruiters toch die verdikking door de zitting heen voelen en dat is natuurlijk irritant.

Dan is er verder nog de mogelijkheid dat de beugelophanging een beetje onhandig op het zadel geplakt is waardoor deze een ribbeltje geeft , dat is dus het simpelst op te lossen : even met beleid de ophanging er netjes super vlak op kleven :P

Al met al is het dus zo dat wanneer mensen een storende verhoging voelen onder hun zitting , ze eerst even moeten kijken wat het probleem nu precies is :)

Eerst even de beugelophanging goed glad er op plakken, en dan kan het al weg zijn.

Is dit niet het geval , dan even beoordelen of het de beugelophanging zelf is , wordt het materiaal / stripje tussen de ophangringen als storend ervaren ? (je kunt eventueel eens zonder die ophanging rijden om te beoordelen of het vervelende gevoel dan weg is).

Is het echt het zadel zelf , dus de bovenkant van het zadel die onder de seatsaver ligt , zie je dat de punt voor de schoft te ver doorloopt in de zitting ? Je kunt nog even het materiaal daar goed los maken (bvb. pommel er uit halen en een paar keer goed heen en weer bewegen , de punt naar beneden duwen zeg maar) zodat het snel soepel wordt en je het er niet uit hoeft te rijden , wat natuurlijk veel langer duurt :=

Is dat allemaal niet de oplossing dan kunnen we het zadel (of de beugelophanging) omruilen en krijg je een nieuwe. De zadels worden nu namelijk alweer aangepast geleverd: er is een extra brede strook klittenband over de hele lengte van de zitting gelegd en er zijn inwendig ook wat aanpassingen gedaan zodat de zitting gewoon netjes vlak blijft en niet ingereden hoeft te worden om weer vlak te worden. De beugelophanging is dunner / vlakker gemaakt en de seatsavers zijn iets dikker gemaakt. Door een dikkere seatsaver krijg je wel een iets ondieper zitgevoel dus daar moet je wel rekening mee houden als je je zadel om zou willen ruilen.

In principe is het natuurlijk het makkelijkst om je huidige zadel even goed te bekijken , dan heb je ook geen gedoe met inruilen en een nieuw zadel dat ineens tegenvalt , als het huidige zadel verder gewoon goed bevalt :)