Cambiar schreef:Francis, dat is nu dus net wat mij ook dwars zit. Zo'n geheimzinnige- doenerij over een systeem en de boom, als ze niet willen dat we weten wat er in zit, het is tenslotte ons paard waar we het zadel opleggen, dan heb ik ook geen vertrouwen in het zadel.
Over de Bentaiga was ook zo'n geheimdoenerij. Het zadel kostte 2400 euro en was verstelbaar. Voor de verstelling vroeg men 400 euro, als je niet de eerste eigenaar was (nochtans was me gezegd dat dit rond de 150 euro kostte, ik heb er een hele discussie over gehad met die Duitsers). Ik weet niet wat zij daar aan doen dat dat zoveel moet kosten, maar ik heb het zadel toendertijd binnengebracht bij m'n zadelmaker en hij zei me dat het systeem belachelijk eenvoudig in elkaar zit en het een schande is dat ze er zoveel voor vragen. het was prima versteld voor nog geen 50 euro.
Dat is volgens mij ook de reden van de bomen van Deuber, men is ten eerste bang voor concurrentie, maar dat is stom want zelfs ik kan het zadel open gooien als ik dat wil (en ik ga dat ook doen, eerst weer wat sparen en dan een tweedehandse kopen om te testen en open te gooien met nog een andere zadelmaker die interesse heeft voor het systeem). Ten tweede, misschien zit het systeem ook zo belachelijk eenvoudig in elkaar als de campo flex van bentaiga, dat ze niet willen dat we zien wat het maar inhoudt want er moet toch iets zijn die zo'n exorbitante prijs moet rechtvaardigen.
Ik had het dus niet op jou, maar ik heb op rechtricht clinics met mensen gaan praten die zo'n zadel hadden. Daar was men niet zo 100% positief over het zadel, waardoor ik het toen uit m'n hoofd gezet heb, maar het is zoals met alles, iedereen heeft een mening en elk geval is anders, daarom wou ik het graag eens grondig testen met een goeie tweedehandse.
ow, die Bentaiga mensen heb ik hier ook op mijn erf gehad
mooie zadels om naar te kijken...
maar alle paarden reageerde er bijzonder slecht op, en ik weet nu ook waarom.
ik kon er ook niet fijn op zitten.