Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:56

Haha, da's grappig dat je ook op het zadel geboden hebt :-). Was een leuk zadel...
Vroeg me af, realiseer me dat het beetje schijtfoto's zijn, zeer onduidelijk en ook niet de manier om van een foto te oordelen, maar maakt de Ludomar een kans of is het voor alle 4 de paarden te smal? 't zijn nog jonkies allemaal, ze zullen nog heel wat uitzetten met wat training vermoed ik...

Henkje

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:03

Geen idee. Ik vind het zelf ook zo lastig. Die Marjoman sluit bij mijn paard nu super netjes aan. Op het paard van mijn vriend, ligt 'ie ook goed (alleen te kort voor zijn billen, hij heeft een flinke KWPN-er). Ik baal wel dat er korte singelsloten aanzitten, had alleen maar korte singels :P

Ik heb het idee dat die Spaanse zadels veel beter liggen qua vorm op veel paarden dan Engelse zadels op allebei onze paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:11

Cambiar schreef:
Haha, da's grappig dat je ook op het zadel geboden hebt :-). Was een leuk zadel...
Vroeg me af, realiseer me dat het beetje schijtfoto's zijn, zeer onduidelijk en ook niet de manier om van een foto te oordelen, maar maakt de Ludomar een kans of is het voor alle 4 de paarden te smal? 't zijn nog jonkies allemaal, ze zullen nog heel wat uitzetten met wat training vermoed ik...

foto's zijn een beetje lastig te beoordelen idd ;)
let op, dat de singelstoten recht naar beneden hangen
de zitting, laagste punt, recht en in het midden zit.
de takken bij de schouder recht naar beneden lopen
singel het zadel aan
kijk of de achterkant niet klapperd (omhoog kan tillen achter)
en of je bij de schouder genoeg vrijheid hebt (vlakke hand er langs)
wb je jonge paarden?
vergeet niet, dat als je ze nog gaat beleren, of dat ze nog weinig gedaan hebben, je ook te maken hebt met puppyvet (en vet is altijd dikker dan spieren)
Wat je kan doen, is nog het meten van de schoft? met een ijzerdraadje langs de schouder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:45

Er komen weer allemaal mooie zadeltjes voorbij :~ .

Ik ben ook heel tevreden over mijn startrekk Deuber zadeltje. Verreweg het beste boomloze zadel waar ik ooit mee heb gereden (en ik heb ze denk ik allemaal wel gehad :+ ). Maar toch gaat hij eruit ;( . Ik ben het helemaal zat dat alles behalve barefoot op mijn merrie naar achteren glijdt. Daarnaast rij ik net zo lekker zonder zadel en ga dat de komende tijd maar doen (stoelverwarming de komende winter). Maar zelfs en ruw dekje met dekensingel glijdt naar achteren zodra ik in tölt ga. Dus zodra het zadel verkocht is koop ik een bbp met 'rubberen' onderkant. Komend voorjaar dan maar een zoektocht starten naar een kort zadel voor de a-la-brida stijl wat niet naar achteren gaat |o .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:46

Juliette86 schreef:

Ik ben ook heel tevreden over mijn startrekk Deuber zadeltje. Verreweg het beste boomloze zadel waar ik ooit mee heb gereden (en ik heb ze denk ik allemaal wel gehad :+ ). Maar toch gaat hij eruit ;( . Ik ben het helemaal zat dat alles behalve barefoot op mijn merrie naar achteren glijdt. Daarnaast rij ik net zo lekker zonder zadel en ga dat de komende tijd maar doen (stoelverwarming de komende winter). Maar zelfs en ruw dekje met dekensingel glijdt naar achteren zodra ik in tölt ga. Dus zodra het zadel verkocht is koop ik een bbp met 'rubberen' onderkant. Komend voorjaar dan maar een zoektocht starten naar een kort zadel voor de a-la-brida stijl wat niet naar achteren gaat |o .

Is het geen optie om een voortuig op je zadel te knopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:20

tamary schreef:
Juliette86 schreef:

Is het geen optie om een voortuig op je zadel te knopen?

Dat heb ik geprobeerd. Helaas is het dan geen voortuig meer maar wordt het een borsttuig. Oftewel het zadel gaat toch wel naar achteren en trekt het voortuig dan gewoon strak :(:) .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:25

Cambiar schreef:
Dus ja, de Deuber ga ik dan weer in overweging nemen als er dan toch wel nog positieve meningen over komen.

Nog even voor de duidelijkheid, ik zeg dus NIET dat het zadel slecht is! Zeker niet, in vind het er super uit zien en als er een boom in zou zitten zoals ik wil zou het zéker een zadel zijn wat ik zou overwegen. Maar ik vermoed dat er toch een engelse boom in zit en dat is dus niet wat ik wil.
Als die vorm van de boom niet in overeenstemming is met het bedoelde gebruik van het zadel heb je als ruiter gewoon een probleem (nou ja, in ieder geval wanneer je als ruiter een bepaalde zit wilt aannemen die het zadel je niet toestaat).
Ik wéét van mezelf dat ik niet kan rijden zoals ik wil, als het zadel mij niet toestaat op mijn manier te zitten, en dat is in een a la brida stijl. Wanneer er een engelse boom in het zadel zit, ga ik dat merken aan mijn zit en dat is dus iets wat ik niet wil. Ik krijg tot nu toe geen helder antwoord/foto van wat voor boom er in het zadel zit en vooral dát is wat mij erg dwars zit en waar ik dan argwanend van word. Dat is heel jammer want dat doet dan tekort aan de algemene kwaliteit van het zadel. Dáár twijfel ik namelijk niet aan.

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:02

Misschien is dit allang besproken,ik heb getracht het topic door te lezen...
maar wat is,in simpele bewoording,het verschil tussen manieren van zitten en bijpassende zadel(s)(bomen)..?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:21

Is inderdaad al heel goed door HC uitgelegd DC. Als je op pagina 1 een bericht van hem op zoekt daar op het zwarte woordje 'geplaatst' klikt, dan krijg je alleen HC's berichten in dit topic. Dan kom je o.a. deze berichten tegen:
Huertecilla @ [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

en even héél in het kort "het verschil door HC" met bijbehorende voorbeeldfoto:
Huertecilla schreef:
Belangrijk is dat het zadel past bij de rijstijl. Het is niet bedoeld voor aan-de-teugel en/of korte beugelvoering.
Je wordt er echt ongelukkig van/in als je niet met afhangende benen op je gat zittend op indirecte teugel rijdt.

Dit is dé stijl: http://vayacontios.com/uploaded_images/ ... 771722.jpg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:48

Francis schreef:
Cambiar schreef:
Dus ja, de Deuber ga ik dan weer in overweging nemen als er dan toch wel nog positieve meningen over komen.

Nog even voor de duidelijkheid, ik zeg dus NIET dat het zadel slecht is! Zeker niet, in vind het er super uit zien en als er een boom in zou zitten zoals ik wil zou het zéker een zadel zijn wat ik zou overwegen. Maar ik vermoed dat er toch een engelse boom in zit en dat is dus niet wat ik wil.
Als die vorm van de boom niet in overeenstemming is met het bedoelde gebruik van het zadel heb je als ruiter gewoon een probleem (nou ja, in ieder geval wanneer je als ruiter een bepaalde zit wilt aannemen die het zadel je niet toestaat).
Ik wéét van mezelf dat ik niet kan rijden zoals ik wil, als het zadel mij niet toestaat op mijn manier te zitten, en dat is in een a la brida stijl. Wanneer er een engelse boom in het zadel zit, ga ik dat merken aan mijn zit en dat is dus iets wat ik niet wil. Ik krijg tot nu toe geen helder antwoord/foto van wat voor boom er in het zadel zit en vooral dát is wat mij erg dwars zit en waar ik dan argwanend van word. Dat is heel jammer want dat doet dan tekort aan de algemene kwaliteit van het zadel. Dáár twijfel ik namelijk niet aan.

Francis, dat is nu dus net wat mij ook dwars zit. Zo'n geheimzinnige- doenerij over een systeem en de boom, als ze niet willen dat we weten wat er in zit, het is tenslotte ons paard waar we het zadel opleggen, dan heb ik ook geen vertrouwen in het zadel.
Over de Bentaiga was ook zo'n geheimdoenerij. Het zadel kostte 2400 euro en was verstelbaar. Voor de verstelling vroeg men 400 euro, als je niet de eerste eigenaar was (nochtans was me gezegd dat dit rond de 150 euro kostte, ik heb er een hele discussie over gehad met die Duitsers). Ik weet niet wat zij daar aan doen dat dat zoveel moet kosten, maar ik heb het zadel toendertijd binnengebracht bij m'n zadelmaker en hij zei me dat het systeem belachelijk eenvoudig in elkaar zit en het een schande is dat ze er zoveel voor vragen. het was prima versteld voor nog geen 50 euro.
Dat is volgens mij ook de reden van de bomen van Deuber, men is ten eerste bang voor concurrentie, maar dat is stom want zelfs ik kan het zadel open gooien als ik dat wil (en ik ga dat ook doen, eerst weer wat sparen en dan een tweedehandse kopen om te testen en open te gooien met nog een andere zadelmaker die interesse heeft voor het systeem). Ten tweede, misschien zit het systeem ook zo belachelijk eenvoudig in elkaar als de campo flex van bentaiga, dat ze niet willen dat we zien wat het maar inhoudt want er moet toch iets zijn die zo'n exorbitante prijs moet rechtvaardigen.
Ik had het dus niet op jou, maar ik heb op rechtricht clinics met mensen gaan praten die zo'n zadel hadden. Daar was men niet zo 100% positief over het zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:47

Cambiar schreef:
Francis, dat is nu dus net wat mij ook dwars zit. Zo'n geheimzinnige- doenerij over een systeem en de boom, als ze niet willen dat we weten wat er in zit, het is tenslotte ons paard waar we het zadel opleggen, dan heb ik ook geen vertrouwen in het zadel.
Over de Bentaiga was ook zo'n geheimdoenerij. Het zadel kostte 2400 euro en was verstelbaar. Voor de verstelling vroeg men 400 euro, als je niet de eerste eigenaar was (nochtans was me gezegd dat dit rond de 150 euro kostte, ik heb er een hele discussie over gehad met die Duitsers). Ik weet niet wat zij daar aan doen dat dat zoveel moet kosten, maar ik heb het zadel toendertijd binnengebracht bij m'n zadelmaker en hij zei me dat het systeem belachelijk eenvoudig in elkaar zit en het een schande is dat ze er zoveel voor vragen. het was prima versteld voor nog geen 50 euro.
Dat is volgens mij ook de reden van de bomen van Deuber, men is ten eerste bang voor concurrentie, maar dat is stom want zelfs ik kan het zadel open gooien als ik dat wil (en ik ga dat ook doen, eerst weer wat sparen en dan een tweedehandse kopen om te testen en open te gooien met nog een andere zadelmaker die interesse heeft voor het systeem). Ten tweede, misschien zit het systeem ook zo belachelijk eenvoudig in elkaar als de campo flex van bentaiga, dat ze niet willen dat we zien wat het maar inhoudt want er moet toch iets zijn die zo'n exorbitante prijs moet rechtvaardigen.
Ik had het dus niet op jou, maar ik heb op rechtricht clinics met mensen gaan praten die zo'n zadel hadden. Daar was men niet zo 100% positief over het zadel, waardoor ik het toen uit m'n hoofd gezet heb, maar het is zoals met alles, iedereen heeft een mening en elk geval is anders, daarom wou ik het graag eens grondig testen met een goeie tweedehandse.

ow, die Bentaiga mensen heb ik hier ook op mijn erf gehad
mooie zadels om naar te kijken...
maar alle paarden reageerde er bijzonder slecht op, en ik weet nu ook waarom.
ik kon er ook niet fijn op zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:50

nombrado schreef:
Cambiar schreef:
Ik had het dus niet op jou, maar ik heb op rechtricht clinics met mensen gaan praten die zo'n zadel hadden. Daar was men niet zo 100% positief over het zadel, waardoor ik het toen uit m'n hoofd gezet heb, maar het is zoals met alles, iedereen heeft een mening en elk geval is anders, daarom wou ik het graag eens grondig testen met een goeie tweedehandse.

ow, die Bentaiga mensen heb ik hier ook op mijn erf gehad
mooie zadels om naar te kijken...
maar alle paarden reageerde er bijzonder slecht op, en ik weet nu ook waarom.
ik kon er ook niet fijn op zitten.

Ik ook niet, maar die brede seat is ook niet zo makkelijk voor het damesbekken...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:03

Cambiar schreef:
Ik ook niet, maar die brede seat is ook niet zo makkelijk voor het damesbekken...

kijk eens hoe het zadel hier op de rug ligt? dat vonden die van mij echt niet fijn, die belasting van die kussens aan de zijkant van de romp.
http://www.signum-sattelservice.de/omeg ... #kopfeisen

is wel eens leuk deze plaatjes onder de loep te nemen
bij het engelse dressuurzadel (de eerste) zie je de binnenkant van het kussen, drukken aan de zijkant van de rug van het paard.
Afbeelding
dit heeft niets met het zadel te maken, maar wel met de ruiter, die haar gewicht naar de binnenkant heeft (soort van meehangen in de bochten) dat is dus een veelgemaakte fout door ruiters
aangezien namelijk de romp kantelt in de bocht, moet het paard juist aan de binnenzijde ruimte krijgen , om die rompkanteling tot stand te brengen

Op dit plaatje doet de ruiter het weer
Afbeelding
je ziet daarbij ook dat de kussens naast de spieren dragen...
dat houd dus in, dat de kussens dragen op de ribben. En das nie fijn ;(
druk zelf maar eens naast de spieren van je rug, waar je ribben zitten. Dat is pijnlijk

de kussens horen op de rugspieren te dragen (zie engelse zadel)
de lengte van het zadel , met lengte precies waar er ribben zitten, daarin is minimale buiging van de wervels mogelijk
(is een soort coconnetje) dus die kussens zullen niet op de wervels komen bij het engelse zadel
het zadel ligt dus niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 12-12-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:24

Zijkant van de romp? Bedoel je dat de kussens zo'n breed oppervlak hebben? Dat is juist goed. Daarmee vergroot je het oppervlak waar het gewicht over verdeeld kan worden waardoor de druk per vierkante centimeter rug dus kleiner wordt. Dit is hoe een western/McClellanboom draagt en daarom zijn die juist zo geschikt voor het lange afstandswerk.
Het zwarte zadel in jouw link is trouwens een voorbeeld van een normaal zadel wat zij vergelijken met hun eigen bruine zadel met brede kussens. Dat zwarte zadel is juist een voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Scroll naar beneden naar de foto's waar beide zadels op een grote bal liggen en je ziet precies wat ik bedoel met verdelen van de druk. De kussens van het zwarte zadel 'graven' door het kleine oppervlak veel meer in de rug dan de kussens met het grotere oppervlak.

De fout die jij aan haalt is precies wat zij ook uitleggen op deze pagina en wat je met de brede kussens dus voorkomt. En die brede kussens, dát is hun zadel... die zwarte niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:39

Francis schreef:
Zijkant van de romp? Bedoel je dat de kussens zo'n breed oppervlak hebben? Dat is juist goed. Daarmee vergroot je het oppervlak waar het gewicht over verdeeld kan worden waardoor de druk per vierkante centimeter rug dus kleiner wordt. Dit is hoe een western/McClellanboom draagt en daarom zijn die juist zo geschikt voor het lange afstandswerk.
Het zwarte zadel in jouw link is trouwens een voorbeeld van een normaal zadel wat zij vergelijken met hun eigen bruine zadel met brede kussens. Dat zwarte zadel is juist een voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Scroll naar beneden naar de foto's waar beide zadels op een grote bal liggen en je ziet precies wat ik bedoel met verdelen van de druk. De kussens van het zwarte zadel 'graven' door het kleine oppervlak veel meer in de rug dan de kussens met het grotere oppervlak.

De fout die jij aan haalt is precies wat zij ook uitleggen op deze pagina en wat je met de brede kussens dus voorkomt. En die brede kussens, dát is hun zadel... die zwarte niet.

Als de kussens nog breder doorlopen , zoals bij westernzadels of doma vaquera zadels is het geen probleem
bij deze kussens wel
je kan bij paarden die een goede bespiering hebben en een rond geribte rug, op een gegeven moment de afdrukken van deze kussens in de rug zien.
De rug van mijn paarden is geen bal.....het heeft een heel andere vorm dan een bal
dus dat vergelijk zie ik niet.
de kussens van het zwarte zadel dragen op de spieren en dat is goed.
naast de spieren is pijnlijker.
dat hun zadels de brede is snap ik
en hier uit den treure gepast en geprobeerd op 4 van mijn paarden
alle paarden met de oren in de nek, en niet willen bewegen of hard wegrennen, zegt mij genoeg. :D
die kennen mijn testmanieren wel zo langzamer hand, en zeggen precies wat wel of niet lekker voelt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:19

Nombrado, vraagje, ik heb geleerd bij Bent Branderup dat je in de circel je binnenzitbeenknobbel iets zwaarder moet belasten, alsof je meestapt met het paard links rechts en je hielen naar beneden drukken (trouwens toen ik jonger was leerde ik dit ook van m'n trainer die klassieke dressuur gaf en het 'rechtrichten' gewoon dressuur heette :D ). In de circel moet je dus die binnenzitbeenknobbel iets meer belasten iets verder de hiel doodrukken naar beneden toe, maar schouders blijven rechtop zodat het bovenlichaam recht blijft (schouders in lijn van de voorhand, bekken in lijn met de achterhand).
Dan ga je toch automatisch meer druk zetten aan 1 kant van de wervelkolom van paard als je op de circel rijdt? Of bedoel je gaan hangen met het bovenlichaam, uit de loodlijn? Ik vermoed dat daarvoor flexbomen beter zijn, om voltewerk te doen. vraag me dan af in hoeverre een vaste boom het paard zou hinderen?
Ik zie dat deze kussens toch heel mooi de wervelkolom vrijlaten, dus wellicht gaat de vaste boom geen hinder geven als die enigzins kromt bij werk op de circel?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XBBVXKWW.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 14-12-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:39

Henkje schreef:
Geen idee. Ik vind het zelf ook zo lastig. Die Marjoman sluit bij mijn paard nu super netjes aan. Op het paard van mijn vriend, ligt 'ie ook goed (alleen te kort voor zijn billen, hij heeft een flinke KWPN-er). Ik baal wel dat er korte singelsloten aanzitten, had alleen maar korte singels :P

Ik heb het idee dat die Spaanse zadels veel beter liggen qua vorm op veel paarden dan Engelse zadels op allebei onze paarden.

Die singelstoten kan je toch laten veranderen? Ik vind het niet leuk dat er zo'n 'bult' onder de zweetbladen zit, bij de toch al heel korte zweetbladen. Ik ga kijken of ik het systeem met lange singelstoten op de Riano kan monteren, maar ik geraak heel moeilijk bij de singelstoten, moet bijna gans de seat opengooien. Het 'Y' systeem van de Malibaud zal wellicht niet lukken omdat het een andere constructie van zadel is tenzij ik het ganse bovenstuk eraf neem.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:26

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:50

Cambiar schreef:
Nombrado, vraagje, ik heb geleerd bij Bent Branderup dat je in de circel je binnenzitbeenknobbel iets zwaarder moet belasten, alsof je meestapt met het paard links rechts en je hielen naar beneden drukken (trouwens toen ik jonger was leerde ik dit ook van m'n trainer die klassieke dressuur gaf en het 'rechtrichten' gewoon dressuur heette :D ). In de circel moet je dus die binnenzitbeenknobbel iets meer belasten iets verder de hiel doodrukken naar beneden toe, maar schouders blijven rechtop zodat het bovenlichaam recht blijft (schouders in lijn van de voorhand, bekken in lijn met de achterhand).
Dan ga je toch automatisch meer druk zetten aan 1 kant van de wervelkolom van paard als je op de circel rijdt? Of bedoel je gaan hangen met het bovenlichaam, uit de loodlijn? Ik vermoed dat daarvoor flexbomen beter zijn, om voltewerk te doen. vraag me dan af in hoeverre een vaste boom het paard zou hinderen?
Ik zie dat deze kussens toch heel mooi de wervelkolom vrijlaten, dus wellicht gaat de vaste boom geen hinder geven als die enigzins kromt bij werk op de circel?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XBBVXKWW.jpg

Ik heb niks met Bent ;)
vind het ook totaal niet overeenkomen met de beweging en de buiging van het paard.
Hoe bent werkt, weet ik niet, wel dat ik me stoor aan zijn binnenhand gepruts....(en zijn aanhangers)
Als je achter een paard staat, en je legt je hand aan 1 zijde van het bekken, op een meridiaan, drukt daar met je vingers in. dan zie je het paard buigen (in feite doet ie dan 1 kant van het bekken naar voren) je ziet dan, op een kale rug, dat de binnenzijde, holle zijde, iets omhoog komt. rompkantelen heet dat.
Dat gebeurd bij ons precies zo.
de romp komt dus aan de binnenzijde ietsje omhoog.
vervolgens ga je met je kont op die kant (zitbeenknobbel) zitten drukken. Waardoor het paard niet juist kan buigen en in de beweging gaat compenseren in zijn spieren en hals (lees uit balans)
dat is dus ook de reden waarom die mensen (zoals bent) de binnenhand zo extreem moeten gaan gebruiken om toch het dier te kunnen laten wenden.

Oefening....
ga op je paard zitten, laat hem stilstaan, en vraag iemand of die aan de achterkant van je paard, aan de linkerzijde bovenaan het bekken wil drukken met de vingers.
Zit zelf rechtop en ontspannen. Je voelt dan als ruiter dat de rechterkant van de romp van het paard omhoog komt en al mooi vanzelf rechts gebogen is (ook in de hals)
Als je dat snapt en ervaren hebt? dan ga je alle dingen die je geleerd hebt eens grondig onderzoeken aan waarom :D ;) :+

ga vervolgens eens rijden, en in stap een volte in. Enige wat je daarbij doet is je binnekant bekken iets omhoog en je buitenbeen lang en indraaien in de kant die je heen wilt.
en voel wat er gebeurd (je blijft van je teugels af :+ )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:50

Hm...onwijs interessant :D ! Ik worstel met twee tegenstrijdige dingen die ik geleerd heb, de versie van Bent om te draaien (hij gaf het voorbeeld van op een bal zitten en die naar links laten rollen met je bekken, dat je geen ballon met je rechter zitbeenknobbel naar links kan doen rollen want dat die dan naar rechts rolt, wel door de linker zitbeenknobbel meer te belasten, dus de binnenzitbeenknobbel) en de manier in het westernrijden om te draaien (die overeen komt met wat jij vertelt denk ik, dus buitenzitbeenknobbel belasten en door het binnenbeen iets zwaarder te maken het paard mee naar links nemen). Ik ga dit eens goed bekijken, thx!!
En dan wellicht is een iets flexibele boom beter om die beweging in de heup/lendenen toe te laten, niet alleen voor de lichte buiging in de lumbale wervels, maar ook voor het omhoog laten komen van het bekken (dus zijwaarts en opwaarts)?
Mag ik vragen wie jij goed vindt qua dressuur?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:04

Cambiar schreef:

mijn paarden :+ :D ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:14

Cambiar schreef:
Hm...onwijs interessant :D ! Ik worstel met twee tegenstrijdige dingen die ik geleerd heb, de versie van Bent om te draaien (hij gaf het voorbeeld van op een bal zitten en die naar links laten rollen met je bekken, dat je geen ballon met je rechter zitbeenknobbel naar links kan doen rollen want dat die dan naar rechts rolt, wel door de linker zitbeenknobbel meer te belasten, dus de binnenzitbeenknobbel) en de manier in het westernrijden om te draaien (die overeen komt met wat jij vertelt denk ik, dus buitenzitbeenknobbel belasten en door het binnenbeen iets zwaarder te maken het paard mee naar links nemen). Ik ga dit eens goed bekijken, thx!!
En dan wellicht is een iets flexibele boom beter om die beweging in de heup/lendenen toe te laten, niet alleen voor de lichte buiging in de lumbale wervels, maar ook voor het omhoog laten komen van het bekken (dus zijwaarts en opwaarts)?

wat betreft een bal?
dat gaat niet op.
een paardenlijf kan je niet vergelijken met een bal..., dat is bewegings technisch onmogelijk
ik begrijp ook niet die ruiteroefeningen op een bal :o
Het western rijden komt idd heel erg overeen met hoe ik stuur, alleen is daarin het verschil, dat ik op zadels rijd, waar je rechtop moet zitten en niet teveel in stoelzit zit.
grappig genoeg, konden de leerlingen die ik hier gehad heb, de westernruiter het makkelijkste begrijpen wat ik bedoelde.
die zijn namelijk al gewend niet met handen te sturen maar met hun zit.
Het grappigste was, dat ik hier een keer een hele groep dressuurruiters /instructeurs had, waarvan de "oude" garde (dus rond 40 jaar en ouder en allemaal deurne gedaan toen) en de jongere generatie.....de oudere zo met de paarden wegreden. en de jongere niets eruit kregen. Dit vanwege het handgebruik.
Ik had bij 1 jongere (rond de 25 jaar) het paard met portugese stang laten rijden, daarbij mocht ze maar met 1 hand aan de teugels komen.
draaaaaaaaaaaaamaaaaaaaaa. paard ging overal naartoe, behalve naar wat ze vroeg. Waarom? omdat ze niets of tegenstrijdige hulpen gaf met haar zit.
Als je naar bv Stacy (westfall?) kijkt, en haar rijden...kan je precies zien hoe ze het "kale"paard stuurt met haar zit.
Daarbij is het wel zo, dat als je nog harder gaat.....je wel de andere kant meer moet belasten.....(middelpunt vliedende kracht, motorrijden) maar bij een langzaam tempo, gaat dit niet op.

ga maar eens fietsen zonder handen.
als je daarbij naar rechts wilt,en je gaat op je binnenzitbeen lager doen....ga je echt op je waffel :+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:19

Zo wil ik leren rijden, heel toevallig dat we hier over spreken, maar je hebt mij ergens heel erg geholpen. Ik rij enkel bitloos dus correct op de zit rijden is zeer belangerijk. Thx voor deze toevoeging! Ik weet nu dat BB niet mijn weg is.
Ga nog maar eens beter kijken naar Stacey haar manier van rijden...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:25

Cambiar schreef:
Zo wil ik leren rijden, heel toevallig dat we hier over spreken, maar je hebt mij ergens heel erg geholpen. Ik rij enkel bitloos dus correct op de zit rijden is zeer belangerijk. Thx voor deze toevoeging! Ik weet nu dat BB niet mijn weg is.
Ga nog maar eens beter kijken naar Stacey haar manier van rijden...

Leuk
de basis is eigenlijk het paardenlijf waar je bovenzit.. romp met de 4 benen , daarin zit middelpunt en balans.
daarbij motiveer je het deel die nodig is met je zit om een wending tot stand te brengen.
het hoofd is daarbij altijd de balans van het dier.
zoveel mogelijk afblijven dus.
het is altijd vanachter naar voor.....dus achter , zet het paard de wending in. Het is dan ook heel onlogisch om het paard aan de voorkant te sturen.
als je dus op de goed manier inwerkt met je zit, heeft het paard vanzelf al de juiste stelling met zijn hoofd/hals om een wending in te gaan.

was even offtopic. :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:26

Tip over snelheid en draaien is ook weer bijzonder interessant. Inderdaad, met de fiets bestuur ik die met de buitenzitbeenknobbel als ik zonder handen rij, maar vergelijken met de motor gaat niet op voor het paardrijden.
Met de motor had ik vroeger een verkeerde techniek, namelijk de druktechniek waarbij ik de motor de bocht instuurde door met mijn buitenzitbeenknobbel de motor naar binnen te duwen zodat die platter ging, dat ging voor hele korte bochten (was makkelijker voor een beginner), maar voor langgerekte, snelle bochten was deze tecniek levensgevaarlijk (bijna gevallen zo). Bij snelle, lange bochten (bvb als ik ga circuitrijden), laat ik mijn kont aan de binnenkant van het zadel hangen en de knie lichtjes naar beneden drukken. in feite is dat dan een extremere vorm van de binnenzitbeenknobbel die ik belast.