Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:48

IKbenEllen schreef:
1 gaatje langer, zo beter??? Hij kijkt niet altijd zo sielugh hoor :D

Qua hoogte zit hij idd goed nu, maar idd, de keelkriem zou denk ik iets losser mogen (al is het moeilijk te beoordelen vanaf 1 foto hoe strak hij zit)

IKbenEllen

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:12

Hij zit niet strak, gewoon "aan" maar ik zal hem nog een gaatje losser doen (dan zijn de gaatjes op :D )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:29

Ik vroeg me af of er soms opmerkingen zijn over de Micklem bridle. Ik las hier bvb touw ipv die platte band als kruiseling systeem, misschien iets bredere neusriem of is die prima zo? Nog tips of adviezen?
Ik vroeg me af waarom de band voor het kruiselings systeem op het hoofd loopt en er niet nog een tweede riem bijkomt zoals hier:
http://www.freewebs.com/stalsteenke/photos/Barefoot/Bellis3.jpg
Komt dat omdat er anders teveel druk achter de oren komt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:54

Ik las dat het hoofdstel wat schuiverig is als je bitloos met de micklem rijdt, iemand enig idee waarom? Is het dus af te raden om de Micklem bitloos te gebruiken? Zou door iets te veranderen (bvb iets breder deel op de neus) het hoofdstel stabieler kunnen liggen om bitloos te rijden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:02

[***] schreef:
Ik heb vandaag les gehad van Josepha Guillaume, zij had er nog nooit 1 gezien maar vond het wel een erg interessant hoofdstel! De enige "opmerking" was, en dat is ook hetgeen mij stoort, de kinriem zeg maar ... Ergens in mijn vorige posts heb ik gezegd dat als ik hem 'gewoon' om doe dat hij schuift (en poon hem uitkrijgt) en als ik hem een gaatje strakker doe dat poon niet kan kauwen .. Dat is dus door de positie waarbij die kinriem zit. Eigenlijk had die bij het bitloze gelijk moeten lopen met de neusriem en niet die knik naar beneden maken. Weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel? Ga volgende keer kijken of ik het niet wat anders kan bevestigen, misschien dat dat iets beter werkt, maar waarschijnlijk zal het wel niet lukken :+

Nu, het is geen ramp dat hij tijdens het werk niet volop snoepjes kan kauwen, maar toch ergens wel een klein beetje vervelend ;)

Bedoel je dat de kinriem best iets lager komt, daar waar de hoofdriem de knik maakt naar de neusriem? Zou dat beter zijn om bitloos te rijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:15

Cambiar schreef:
Ik las dat het hoofdstel wat schuiverig is als je bitloos met de micklem rijdt, iemand enig idee waarom? Is het dus af te raden om de Micklem bitloos te gebruiken? Zou door iets te veranderen (bvb iets breder deel op de neus) het hoofdstel stabieler kunnen liggen om bitloos te rijden?

Ik vond het als sidepull helemaal niets.
De ringen troken scheef en dat vond ik nogal zonde van het dure ding.
Maar alleen als bithoofdstel ben ik al meer als tevreden, dus mij hoor je niet.

Van de kinriem dat heb ik ook, te los schuift het over het bit en als ik het iets strakker doe is het imo té strak. Paard kan hier overigens wel nog prima kauwen dan, maar het is niet ideaal.
Ik blijf er wel mee rijden, paarden lopen er fijn op dus dan is het goed..
Mijn dure passier hangt nu hier thuis mooi te wezen. :(:)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:32

Moonfish bedoel je dat de kinriem dan over de bitringen komt te liggen?
Ik heb mijn kin en keelriem heel los zitten en heb nergens last van. Mijn paard loopt nog steeds prima op het hoofdstel.

Mijn rondgenaaide passier ligt nu al meer dan anderhalf jaar in de kast te verstoffen. Zonde, ik vind het nog steeds het mooiste hoofdstel maar ja om nu weer terug te gaan naar een paard dat onrustiger in de aanleuning wordt zonder de micklem heb ik geen zin in.
:(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:36

Dan komt hij inderdaad over de bitringen te liggen, of anders hangt de neusriem te laag.

Ik heb de goedkoopste van Passier, maar toch is het zonde.
Verkopen is alleen geen optie omdat het gekocht is van geld wat ik kreeg na het overlijden van mijn opa.
Ik laat het hangen en houd het bij, het komt wel weer van pas.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:45

moonfish13 schreef:
Cambiar schreef:

Ik vond het als sidepull helemaal niets.
De ringen troken scheef en dat vond ik nogal zonde van het dure ding.
Maar alleen als bithoofdstel ben ik al meer als tevreden, dus mij hoor je niet.

Van de kinriem dat heb ik ook, te los schuift het over het bit en als ik het iets strakker doe is het imo té strak. Paard kan hier overigens wel nog prima kauwen dan, maar het is niet ideaal.
Ik blijf er wel mee rijden, paarden lopen er fijn op dus dan is het goed..
Mijn dure passier hangt nu hier thuis mooi te wezen. :(:)

Ik gebruik een maatje pony nu al heel wat maanden op mijn 3-jarige Dartmoor. Eerder in dit forum zie je mij verschijnen, toen heb ik hem gekocht. Geen idee hoe lang dat ook alweer geleden is.
Ik kan niet op mijn (gaan) pony rijden, want ze is te klein (A-pony). Ik langeteugel wel al met haar en ze loopt voor de beweging naast de fiets. Beide met de multibridle om. Sinds ik hem heb, gebruik ik ook niet anders meer. Mijn pony accepteert hem volledig en een ander hoofdstel vond ze duidelijk niet leuk meer (schuren!). Ik gebruik hem zowel bitloos als met bit.
Sinds ze 3 is, vond ik het ook tijd om met een bitje te beginnen. Die zit er dus al ongeveer 2 maanden aan vast. De teugels/lijn zit nog wel steeds alleen aan de neusriem vast, omdat ze op de fiets soms heel irritant in de remmen gaat (dwars doen) en dan zou ik haar ineens heel hard van voren aan het bit trekken en dan kan hij omklappen. Daar vind ik dat bekkie te gevoelig voor. (Heel schattig, ze draagt er een 10,5 cm bitje bij.) Maar ze draagt dus een bitje voor de vorm om te wennen maar ik gebruik hem nog steeds niet. Hij werkt bitloos zo goed dat ik er nog geen behoefte aan heb gehad. Mijn pony komt er keurig op terug, de neusriem, en dat zelfs in een aardige galop naast de fiets! Het bit laten inwerken dat moet binnenkort wel eens gaan gebeuren aan de lange lijnen. In de toekomst gaan we nl. mennen, dan wil ik wel een bit kunnen gaan gebruiken.
Op de fiets moet ik trouwens vaak best hard trekken als ze even in de remmen gaat (niks aan te doen) en dan komt er aan hele pony aan de neusriem te hangen. Bij bij gaan de ringen helemaal niet scheef zitten ofzo wat Moonfish beschrijft. Ik heb de ringen al van alle mogelijke kanten belast en gebruikt (voorkant, achterkant, onderkant), en er gebeurt niks. Ook als ze galoppeert naast de fiets en ik moet remmen en beetje trekken om haar terug te nemen, blijft het hopofdstel 100% op zijn plaats liggen! Ik heb daar dus hele goede ervaringen mee.
Als kaptoom schuift hij bij mij ook niet! Dat zegt iedereen (2 anderen) die hem van me hebben geleend om eens te proberen (met een een IJslander en met iets als een NRPS).
De neus/kinriem was bij mij eerst ook op het ene gaatje te groot en andere te strak. Ik ben niet van het dichtsnoeren maar ik wilde wel dat het hoofdstel niet schoof en goed contact maakte zodat de hulpen goed doorkwamen. Ik heb dus tussen 2 gaatjes nog een extra gaatje gemaakt. Dat werkt perfect. Ik kan hem nu perfect afstemmen op wat voor dag het is met mijn pony. Ook kan ze haar mond nog een stukje open doen. Er gaat wel eens per ongeluk een hapje gras in en dan kan ze dan kauwen en slikken. Ook lubbert het leer niet uit, de 3 gaatjes dicht bij elkaar gaan prima. Het leer is erg dik en stevig, zonder hard te zijn.
Super ervaringen!!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:12

Thx voor deze antwoorden! Ik ga er eentje maken voor mijn eigen paarden (ik rij enkel bitloos vandaar mijn vraag of het een goed bitloos hoofdstel is) na het zien van de promotievideo's en weet nu beetje wat ik eraan moet veranderen, thx ;-). Ga er iets moois van maken . Ben benieuwd :D .
Ik vraag me echt af of een doorsnee kaptoom of sidepull het uitgangspunt voor de zenuwen van het hoofd aan de zijkant van de paardeschedel werkelijk irriteren en de Micklem een voelbaar verschil uitmaakt (of het eerder een verkoopspraatje is) en wil graag zelf enkele zaken maken om het beste hoofdstel eruit te halen voor m'n paarden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:47

Hier ook geen enkel probleem met verschuiven hoor. Zowel als kaptoom als sidepull of met bit. Bevalt allen nog super. Ik gebruik eigenlijk ook niets anders meer. Bij bitgebruik zet ik deze wel altijd met vier klipjes vast. Ze reageer hierdoor niet heftig meer op bit omdat de neusriem een deel van de werking overneemt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:08

Voor de liefhebbers, want ik krijg bijna elke wedstrijd weer postief commentaar op mijn mooie hoofdstel:

Afbeelding

Mét nieuwe frontriem <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:19

Cambiar schreef:
[***] schreef:
Ik heb vandaag les gehad van Josepha Guillaume, zij had er nog nooit 1 gezien maar vond het wel een erg interessant hoofdstel! De enige "opmerking" was, en dat is ook hetgeen mij stoort, de kinriem zeg maar ... Ergens in mijn vorige posts heb ik gezegd dat als ik hem 'gewoon' om doe dat hij schuift (en poon hem uitkrijgt) en als ik hem een gaatje strakker doe dat poon niet kan kauwen .. Dat is dus door de positie waarbij die kinriem zit. Eigenlijk had die bij het bitloze gelijk moeten lopen met de neusriem en niet die knik naar beneden maken. Weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel? Ga volgende keer kijken of ik het niet wat anders kan bevestigen, misschien dat dat iets beter werkt, maar waarschijnlijk zal het wel niet lukken :+

Nu, het is geen ramp dat hij tijdens het werk niet volop snoepjes kan kauwen, maar toch ergens wel een klein beetje vervelend ;)

Bedoel je dat de kinriem best iets lager komt, daar waar de hoofdriem de knik maakt naar de neusriem? Zou dat beter zijn om bitloos te rijden?

Ik denk dat ik bedoel dat de kinriem best hoger zou komen. Dat gewoon de neusriem zou doorlopen zeg maar, en dan geen kinriem.

Als ik de laatste foto's zie (prachtig dier & prachtig hoofdstel trouwens!) krijg ik het idee dat ik dit probleem niet zou hebben met een bit, aangezien de kinriem dan zeg maar 'aanhangsel' is en tegen het bit ligt. Maar als je geen bit hebt zit alles op die kinriem, en die ligt bij mijn pony zo irritant dat ik het moeilijk beslissen vind of ik daarmee moet doorgaan of niet ... Want als je hem vast doet op gevoel zit hij eigenlijk te los, hoofdstel schuift bij het longeren & als pony het in zich heeft gaat het uit :+. Dus doe ik hem altijd een gaatje vaster, maar dan zit het echt wel vast, vast .. Pony lijkt er op zich geen problemen mee te hebben, hij luistert super en alles blijft ook mooi op de plaats. Maar het zit dus ook echt vast, en ergens stoort mij dat wel. Maar misschien ben ik gewoon zo'n watje :+

Heb al zitten denken om er een gaatje tussenin te maken, maar zoveel plaats is daar niet tussen dus volgens mij gaat het dan helemaal doorscheuren ofzo :=

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:26

Ik heb geen ervaring met de Multi, maar zou een neusbontje misschien helpen? Dan kan de neusriem misschien op een ander gaatje dat beter past en niet schuift?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:27

De multi is ook een kaptoom, weet niet of er bontjes bestaan waar een ringetje door kan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:32

Gaatje knippen...? Ben een ontzettende handwerkleek, dus aan mijn advies heb je niet zoveel denk ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:34

Daar heb ik ook geen verstand van :')
Maar misschien iemand anders wel, of misschien bestaat het wel gewoon ..
Want het idee op zich lijkt me niet slecht, dan wordt het geheel toch ietsje dikker en dan kan het 'gewone gaatje' misschien wel zonder te schuiven..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:42

Ik betwijfel of dat bestaat, maar iemand die iets meer verstand van naaien heeft kan jouw vast wel helpen met een bestaand neusbontje. Even een stikseltje om het gaatje heen misschien...? Again, ik roep maar wat :')

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:17

Daar hoeft helemaal geen stikseltje omheen, een echt bontje rafelt niet. Ik heb er ook een om de neusriem, die heb ik in de breedte in moeten korten, gewoon afgeknipt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:25

Chique hoor Rijerijerije. :)

Een echt neusbontje inkorten en een knipje er in bij de ring, klaar is kees.
Moet geen punt zijn. Anders kan je ook nog Neoprene overwegen, rafelt ook niet.

Achteraf gezien had ik liever de Competition gehad trouwens, maar dit is ook prima.
Misschien als ik er ooit een goedkoop kan scoren, maar anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:52

Oh, kijk eens aan .. Als dat gewoon moet kunnen is dat wel iets op te proberen, merci :Y)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:52

wat een gaaf hoofdstel! als mijn paardje hier is neem ik er zeker weten ook zo een.
Maar hoe werkt dat bitloos? moet je nog speciale onderdelen kopen, of zitten die er bij? of heb je die niet nodig?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 00:23

MisticRider schreef:
wat een gaaf hoofdstel! als mijn paardje hier is neem ik er zeker weten ook zo een.
Maar hoe werkt dat bitloos? moet je nog speciale onderdelen kopen, of zitten die er bij? of heb je die niet nodig?

De multi is ook voor bitloos, de competitie alleen voor met een bit.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:12

Mijne is vorige week besteld en helaas nog niet bij Agradi geleverd... DUURT LANG :+

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:35

Ik gebruik de multi bij m'n pony en ben er nog steeds helemaal gelukkig mee!

Maar ik wil een kleuroverstap maken naar bruin, weet iemand welk merk/kleur teugels erbij passen? De teugels vd competition lijken mij niet fijn, wil gewoon simpele leren teugels