En door zulke dinge onstaan vaak hele discussies. Men probeert het een keer , het bevalt niet meteen dus wordt het meteen afgeschreven als : dit is niks voor mijn paard en alle paarden zijn verschillend. Dit kan zowel met bitloos zijn , als boomloos , als ijzerloos als langere dagen op de wei : kijk mijn paard vindt dit niet fijn , elk paard is anders.
De kans is groter dat het gewoon een kwestie van gewenning is en als je dan iets nieuws doet , dat het je paard even een onzeker gevoel geeft : hee dit ken ik niet , dit is niet goed

Uit de praktijk weet ik dat dit heel vaak zo is. Maar de ellende is : als je het zegt dat dat de reden wel eens zou kunnen zijn , dan wordt je heel snel beschuldigd van alle paarden over 1 kam scheren en willen bekeren enzo. Net zoals bij paarden die echt waar zelf maar een uurtje buiten willen staan. Dat komt in 99% van de gevallen ook doordat de wei totaal niet aantrekkelijk wordt gemaakt. Geen gras , te weinig ruimte waardoor teveel geklier onderling , te onrustige groepen , geen soortgenoten , geen eten / drinken aanwezig dat in de stal wel is. Deze redenen zijn veel realistischer dan : mijn paard staat gewoon veel liever binnen.
Ik vergelijk het altijd maar met kinderen.
Het stikt van de kids die het liefst de hele dag voor de TV en spelcomputer zitten met een colaatje en zak chips erbij.
Die moeten er echt niet aan denken om buiten te spelen

Maar als ouder zou je moeten weten dat dat veel gezonder is voor een kind , lekker ravotten in de buitenlucht met vriendjes.
En datzelfde kind als die een paar keer met een leuk clubje gaat spelen , dan willen ze ECHT niet meer alleen achter die WII zitten hoor want dat buitenspelen is veel leuker

Maar ze moeten er wel even goed van kunnen proeven om zich dat te realiseren.
Dan kun je als ouder ook wel zeggen : niet alle kinderen zijn hetzelfde , de mijne zit liever binnen. En dat is ook zo , onder de omstandigheden waarin jij dat kind houdt. Maar datzelfde kind zou eigenlijk veel gelukkiger zijn met buitenspelen alleen kom je daar nooit achter als je het wel okee vindt als ze achter die spelcomputer blijven hangen.
Ik ken Wino niet , maar grote kans als die door omstandigheden ineens bitloos gereden MOET worden of bij iemand anders terechtkomt dat die het dan heerlijk blijkt te vinden om bitloos gereden te worden , het ligt maar net aan de omstandigheden en hoe je het introduceert

Kan ook prima zijn dat 'ie het inderdaad niets vindt , maar na 1 keertje proberen is het gewoon nog raar en vreemd en onwennig (anders dan anders) en kun je die conclusie eigenlijk nog niet echt trekken.
Beetje vage vergelijking maar als je bvb. een tijd met gips hebt rondgelopen en ze halen dat gips eraf , dan voelt dat heel erg raar en ongemakkelijk in het begin. Terwijl het eigenlijk veel fijner is , maar je moet er weer even aan wennen.