Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:37

Ik ben het met het laatste deel wel eens , alleen het begin niet. Van 1 keer 1 bitloos hoofdstelletje proberen kun je eigenlijk geen goede conclusie trekken.

En door zulke dinge onstaan vaak hele discussies. Men probeert het een keer , het bevalt niet meteen dus wordt het meteen afgeschreven als : dit is niks voor mijn paard en alle paarden zijn verschillend. Dit kan zowel met bitloos zijn , als boomloos , als ijzerloos als langere dagen op de wei : kijk mijn paard vindt dit niet fijn , elk paard is anders.

De kans is groter dat het gewoon een kwestie van gewenning is en als je dan iets nieuws doet , dat het je paard even een onzeker gevoel geeft : hee dit ken ik niet , dit is niet goed

Uit de praktijk weet ik dat dit heel vaak zo is. Maar de ellende is : als je het zegt dat dat de reden wel eens zou kunnen zijn , dan wordt je heel snel beschuldigd van alle paarden over 1 kam scheren en willen bekeren enzo. Net zoals bij paarden die echt waar zelf maar een uurtje buiten willen staan. Dat komt in 99% van de gevallen ook doordat de wei totaal niet aantrekkelijk wordt gemaakt. Geen gras , te weinig ruimte waardoor teveel geklier onderling , te onrustige groepen , geen soortgenoten , geen eten / drinken aanwezig dat in de stal wel is. Deze redenen zijn veel realistischer dan : mijn paard staat gewoon veel liever binnen.

Ik vergelijk het altijd maar met kinderen.
Het stikt van de kids die het liefst de hele dag voor de TV en spelcomputer zitten met een colaatje en zak chips erbij.

Die moeten er echt niet aan denken om buiten te spelen

Maar als ouder zou je moeten weten dat dat veel gezonder is voor een kind , lekker ravotten in de buitenlucht met vriendjes.
En datzelfde kind als die een paar keer met een leuk clubje gaat spelen , dan willen ze ECHT niet meer alleen achter die WII zitten hoor want dat buitenspelen is veel leuker Ja

Maar ze moeten er wel even goed van kunnen proeven om zich dat te realiseren.

Dan kun je als ouder ook wel zeggen : niet alle kinderen zijn hetzelfde , de mijne zit liever binnen. En dat is ook zo , onder de omstandigheden waarin jij dat kind houdt. Maar datzelfde kind zou eigenlijk veel gelukkiger zijn met buitenspelen alleen kom je daar nooit achter als je het wel okee vindt als ze achter die spelcomputer blijven hangen.

Ik ken Wino niet , maar grote kans als die door omstandigheden ineens bitloos gereden MOET worden of bij iemand anders terechtkomt dat die het dan heerlijk blijkt te vinden om bitloos gereden te worden , het ligt maar net aan de omstandigheden en hoe je het introduceert Lachen

Kan ook prima zijn dat 'ie het inderdaad niets vindt , maar na 1 keertje proberen is het gewoon nog raar en vreemd en onwennig (anders dan anders) en kun je die conclusie eigenlijk nog niet echt trekken.

Beetje vage vergelijking maar als je bvb. een tijd met gips hebt rondgelopen en ze halen dat gips eraf , dan voelt dat heel erg raar en ongemakkelijk in het begin. Terwijl het eigenlijk veel fijner is , maar je moet er weer even aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:40

Maar als een paard zo moet wennen is het minder natural als dat er gedaan wordt Lachen
Aan een bit wennen mag namelijk niet, stom ijzeren ding... aan bitloos moet je wel laten wennen als dat zo uitkomt Verward Lachen
Dat zou niet nodig zijn als dat zo gewldig is als het beschreven wordt Lachen

En wie zegt dat andere niet uit ervaring spreken? Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:47

Wie zegt er dat anderen NIET uit ervaring spreken ? Knipoog

Als je iets jaren op een bepaalde manier hebt gedaan is het logisch als een andere manier even wat engig is.

Als je jouw hond altijd met een klets op de kont verteld dat 'ie moet zitten kan 'ie best de zenuwen krijgen als je voortaan besluit om het lief te vragen , omdat je ineens iets anders doet en hij dat niet goed snapt. Trek je daar dan de conclusie uit dat je een hond beter kunt laten zitten door hem een pets te geven ? Nee toch Lachen

Wat het wennen betreft is het natuurlijk ook het verschil of je een bit indoet voor de eerste keer waarbij veel paarden kunnen gaan kauwen en smekken en proberen het bit uit de mond te krijgen. Bij een bitloos hoofdstelletje is dat allemaal wat minder opdringerig , maar goed daar kunnen ze ook wel even met het hoofd schudden. Op het moment dat je ermee gaat rijden ga je andere signalen doorgeven en is het logisch dat het even onwennig is wat de baas nu precies bedoelt.

Dat zijn 2 verschillende dingen : onwennig vanwege een minder prettige optoming , of onwennig vanwege andere signalen die nog niet goed begrepen worden.

Paarden die altijd met bit gereden zijn kunnen op bitloos even onwennig reageren omdat ze moeten wennen aan de andere signalen. Dat wordt dan vaak opgepikt als onwennig zijn omdat het niet fijn aanvoelt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:56

Een paard is een gewoontedier dus ook onprettige dingen kunnen gewoonte (en geaccepteerd) worden Knipoog
en wie zegt dat hij 'ontspannen en tevreden' op het bit kauwt? Dat is de interpretatie van de ruiter! Knipoog
Aan de andere kant kun je dat bitloos ook hebben dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:57

Jij vind het minder opdringerig Lachen

Hier leggen er verschillende mensen uit dat hun ervaring zo niet is Lachen

Verder zijn ze in de natuur gewend om dingen in de mond te hebben, denk aan takken die ze eten maar ook mee spelen, distels die ze op eten. (moeten wij mensen ook niet aan denken)
Maar druk op de neus? Achter de oren? Natuurlijk? Waar Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:06

runningkawa schreef:
Jij vind het minder opdringerig :)

Hier leggen er verschillende mensen uit dat hun ervaring zo niet is Lachen

Verder zijn ze in de natuur gewend om dingen in de mond te hebben, denk aan takken die ze eten maar ook mee spelen, distels die ze op eten. (moeten wij mensen ook niet aan denken)
Maar druk op de neus? Achter de oren? Natuurlijk? Waar Lachen

Precies! pmarena, jouw gevoel speelt wel erg mee, of niet? Knipoog

Geef mij nou eens een onderzoek waaruit blijkt dat druk op de neus minder vervelend is voor het paard dan een bit in de mond. Zo niet, dan blijft het bij menselijk toekennen van ervaringen. Wat nou echt beter is voor het paard blijft dan gissen.

En zoals al meer mensen hebben gezegd, zodra je leert luisteren en kijken naar je paard ben je volgens mij een heel eind op de goede weg! Ongeacht of je nou bitloos rijdt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:08

WesseLady schreef:

Gevoel wordt ook veel te weinig gebruikt bij de omgang met paarden, jullie reacties bewijzen dat maar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:08

Citaat:
En zoals al meer mensen hebben gezegd, zodra je leert luisteren en kijken naar je paard ben je volgens mij een heel eind op de goede weg! Ongeacht of je nou bitloos rijdt of niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als mijn paardje heerlijk proestend met de oortjes erop, zonder ergens in zijn lijf zich te spannen, op mijn hulpen reageerd, dan zal het vast wel meevallen met de dieren kwelling Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:10

RedPassion schreef:
WesseLady schreef:

Gevoel wordt ook veel te weinig gebruikt bij de omgang met paarden, jullie reacties bewijzen dat maar weer.

Of teveel. Ik denk namelijk niet dat je je gevoel moet projecteren op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:11

gaat ie lekker Red?

Ken jij mij en mijn paarden? (en die van die andere die hier dus zeggen naar hun paard te kijken)
Nope..dus je veroordeelt met jou ideeën mensen... niet erg netjes hoor Lachen

Ik kan ook wel oordelen over jou... jij rijd bitloos dus denkt het goed te doen...maar wedden dat je paard scheef en op de voorhand sjokt...doen alle bitloos rijders namelijk... en dat geeft ook schade Ja

(ben het niet met die stelling eens, maar om duidelijk te maken wat hier andersom gebeurd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:13

WesseLady schreef:
Of teveel. Ik denk namelijk niet dat je je gevoel moet projecteren op je paard.

Ik zeg ook niet dat je je eigen gevoel moet projecteren, maar men zou wel meer gevoel kunnen gebruiken bij de omgang. Wat je bij jonge kinderen bijvoorbeeld ziet, die gaan heel makkelijk en natuurlijk met paarden om, omdat zij nog instinctiever zijn ingesteld dan volwassenen. Dat wil ik er maar mee zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:21

Ook de kinderen die denken dat melk uit de fabriek komt?
Op 3 hoog wonen en geen huisdier thuis hebben?

Laat mijn ervaring daarmee zijn dat die dat niet van nature hebben.
En idd steeds meer mensen met paarden dan paardenmensen. Omdat het voortaan toegangkelijker is voor vele.

verder eens aan de kant van de wei naar een kudde zitten kijken is er niet meer bij in onze jaag, geen tijd mentaliteit.

De hele dag omgaan met verschillende paarden ook niet.
En ook kijken naar een les is er niet meer... je hangt in de kantine en kletst..maar leren van een ander?

En de schuld bij jezelf leggen? Een instructeur die zegt... je leert zelf maar rijden...
dan nemen ze een ander want het gaat niet snel genoeg..morgen moet men Anky zijn

Dat is allemaal nogal minder geworden. (van nature om kunnen gaan met paarden bedoel ik dan)
En naar mijn idee is daarom het natural verhaal zo in geworden...veel mensen hebben het gewoon niet meer van zichzelf en moeten het met stapjes leren... Wat voor andere gewoon Logical was ja Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:21

Even over je gevoelens volgen: Als mijn paard aangeeft dat hij een neusriem (ook van halster, die zeer los zit) niet prettig vind en geen problemen met het bit heeft, dit zelfs heel gemakkelijk inneemt en er lekker op kauwt. Wie ben ik dan om er toch een hoofdstel zonder bit aan te hangen??? Dacht het toch niet! ik luiter dus naar mijn paard en hij mag lekker een bit inhebben Knipoog

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:22

@RedPassion jij bent tegen bitten als ik het goed begrijp? maar je verkoopt ze ?
vind je dat niet een beetje hypocriet?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:23

runningkawa schreef:
gaat ie lekker Red?

Ken jij mij en mijn paarden? (en die van die andere die hier dus zeggen naar hun paard te kijken)
Nope..dus je veroordeelt met jou ideeën mensen... niet erg netjes hoor Lachen

Ik kan ook wel oordelen over jou... jij rijd bitloos dus denkt het goed te doen...maar wedden dat je paard scheef en op de voorhand sjokt...doen alle bitloos rijders namelijk... en dat geeft ook schade Ja

(ben het niet met die stelling eens, maar om duidelijk te maken wat hier andersom gebeurd)

ik zit een beetje mee te lezen...maar ik kan geen touw meer vast knopen aan jouw berichtjes kawa... Gestoord Verward
Ennuuu; ook een vreemde opmerking dat alle paardjes die bitloos worden gereden scheef en op de voorhand lopen.... Verward Leg eens uit? Misschien dat ik je ooit nog eens ga begrijpen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:23

Citaat:

uitleg genoeg?

Andersom wordt ook gezegt...bit zielig, basta af... zonder te kijken naar wie er mee rijd.
Nou paarden van bitloos rijders lopen op de voorhand (ook een vooroordeel dus) zonder te kijken of dat wel altijd waar is.

En nogmaals, ik vind dat niet waar...net als dat iedereen met bit ook geen dierenbeul is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:29

WesseLady schreef:
Precies, daar ben ik nou ook benieuwd naar. Knipoog Op de neus en achter de oren lopen ook zenuwbanen, het zou dus kunnen dat je daar net zo goed (blijvende) schade mee kan veroorzaken. Maar dat zullen we niet weten als er geen onderzoek naar wordt gedaan...

Heb je daar een tekening of foto van? Of is dit een aanname van je?

Er lopen namelijk geen zenuwen op de neus en achter de oren (heb ik al eerder aangegeven in dit topic).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:30

sporter schreef:
@RedPassion jij bent tegen bitten als ik het goed begrijp? maar je verkoopt ze ?
vind je dat niet een beetje hypocriet?

Ik ben er niet tegen Ik ben enkel tegen verkeerd gebruik van een optoming, of dat nou met of zonder bit is. Er vanuit gaand dat er normaal mee wordt omgegaan vind ik echter dat bitloos vriendelijker is en ik geef er zelf ook de voorkeur aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:37

Citaat:
Het gevoel ( de huid)
De oppervlakkige gevoeligheid van de huid is bij het paard sterk ontwikkeld. De uiteinden van de gevoelszenuwen vormen namelijk een dicht netwerk over het totale lichaamsoppervlak. Samen met de talloze tastlichaampjes in de huis zorgen zij voor een grote gevoeligheid voor warmte, aanrakingen en druk, maar ook voor een vrij grote gevoeligheid voor pijn

Maar niet bij de neus en achter de oren... alleen maar in de rest van het het totale lichaamsoppervlak... Schijnheilig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:39

runningkawa schreef:
Dat is allemaal nogal minder geworden. (van nature om kunnen gaan met paarden bedoel ik dan)
En naar mijn idee is daarom het natural verhaal zo in geworden...veel mensen hebben het gewoon niet meer van zichzelf en moeten het met stapjes leren... Wat voor andere gewoon Logical was ja Haha!

Helemaal mee eens Ja

Jammer dat ook dit onderzoek weer nutteloos is. (niet volledig)
Als je en onderzoek moet doen, doe het dan goed Gestoord

Hoeveel paarden worden er niet kapot gereden? juist rijden is imo het grootste gevaar voor het paard. Laten we daar ook maar mee stoppen Knipoog
Natuurlijk willen we allemaal het beste voor ons paard en daarbij moeten we zo veel mogelijk proberen te leren. Imo lijkt het ook hier in dit topic weer te gaan om vingertje wijzen. Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:46

Ga nu eten, dus dadelijk kijken

maar zonder zenuwen geen gevoel... en ook op de neus voelt een paard een vleig landen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:46

Ik zie dat de link de hoofdpagina pakt.
Even klikken op 'Overzicht' en dan bijv. naar 'Uitleg-werking'.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:48

Heb je misschien ook informatie die niet afkomstig is van mensen die zelf van die bitloos hoofdstellen verkopen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:49

Je maakt mij niet wijs dat zoveel paarden zich braaf met bit laten rijden als het zoveel pijn zou doen. En het verhaal dat het zoveel pijn doet dat ze erdoor verdoofd worden en dáárom gehoorzamen vind ik helemaal kolder. Als mijn paard heerlijk schuimend op haar dubbelgebroken bitje loopt met de oortjes naar voren en lekker ontspannen, dan mag je mij vertellen dat ze pijn heeft maar daar geloof ik niks van. Het blijven dieren met primaire instincten en dat betekent nog altijd pijn is vluchten en anders vechten, dat laten ze zich echt niet aandoen hoor!
Ben ook geen voorstander van scherpe bitten en kijk niet graag naar mensen die aan de teugels trekken en scheuren, maar 'normaal' gesproken is een bit echt geen dierenkwelling.