Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:25

Sorry hoor maar ik vertik het om spullen voor een paard van een ander te kopen! Ben geen liefdadigheidsinstelling

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:38

Dus jij zou rijden op een paard die bijv zn rug openrijd?
Omdat je het rijden dus belangrijker vind dan het paard? Fijne instelling...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:39

helemaal mee eens.. zadel moet goed passen, maar t valt em ook op dat ruitershops wel eens foute adviezen geven.. ik kwam daar en vroeg of ze de euroriding diamant hadden, zeggen ze nee, die hadden we wel, maar die zijn dr helemaal uit en worden ook niet meer verkocht.., de anatomica is daar nu de opvolger van.. Verward ik dacht wtf waar slaat dat nou weer op t zijn 2 totaal andere zadels! Frusty
Afbeelding

Afbeelding

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:11

xtostarlight schreef:
Dus jij zou rijden op een paard die bijv zn rug openrijd?
Omdat je het rijden dus belangrijker vind dan het paard? Fijne instelling...

Wat zijn we weer heerlijk kort door de bocht Rolleyes

Ten eerste rij ik geen paarden meer voor een ander ten tweede kun je de eigenaar erop wijzen dat het zadel niet passend is, dat ze dus een ander passend zadel aan moeten schaffen. Daar komt bij dat het nu een hype is dat alles goed moet liggen, vroeger ging dat er heel anders aan toe, niet bewust maar toen was de kennis er niet of nauwelijks. Ruitersportzaken zijn niet kundig genoeg om een zadel goed passend te krijgen dus kom je al snel thuis met een niet passend zadel. Terwijl je er wel vanuit gaat dat je een goed passend zadel hebt.....

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:19

Met je eigen boerenverstand kom je ook een heel eind. En waarom ben ik kort door de bocht? daar komt het toch op neer dan?
En idd ik ben het met je eens dat dit wel heel erg is (als je de rug openrijd) maar er staat ook bijv. bij.

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:20

moniekk schreef:
helemaal mee eens.. zadel moet goed passen, maar t valt em ook op dat ruitershops wel eens foute adviezen geven.. ik kwam daar en vroeg of ze de euroriding diamant hadden, zeggen ze nee, die hadden we wel, maar die zijn dr helemaal uit en worden ook niet meer verkocht.., de anatomica is daar nu de opvolger van.. Verward ik dacht wtf waar slaat dat nou weer op t zijn 2 totaal andere zadels! Frusty
Afbeelding

Afbeelding

Denk dat ze de Euroriding Luxor bedoelen Lachen Verder zijn alle zadels anders en alle opvolgers ook dat kan je niet met elkaar vergelijken daraom is het ook een opvolger, kijk eens naar telefoons van 1 serie zoals eerste Nokia uit de N-serie heel anders die de nieuwe N (een voorbeeld, want dit is natuurlij kappels & peren vergelijken maar doel nu op het opvolgers Knipoog )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:58

Ik ben van mening dat met boerenverstand je ook een hoop kunt verpesten goed passende zadels moet je laten passen door een goede zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:00

Als je het met je boerenverstand uit kan vogelen, waarom zijn er dan professionele zadelmakers?

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:04

Een zadel kan op het oog passen, maar er zijn nog veel meer dingen. Iedereen kan wel zien of een zadel te groot/klein is, voor of achterover wipt, scheef ligt of wat dan ook, maar geen enkel zadel past in 1 keer (altans mijn ervaringen + mening Lachen )

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:26

Ja natuurlijk weet ik dat, maar als een zadelmaker bij jou langskomt, kun je zelf toch ook de boel in de gaten houden? Ik heb meerdere zadelmakers aan de kant geschoven omdat ze gewoon wat aan het klooien waren. Moeilijke vragen wisten ze geen antwoord op en het zadel lag voor geen meter.
Als je alles aanneemt wat een ander zegt, dan kom je idd nergens, dat ik wat ik bedoel met boerenverstand Clown

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:00

MISTRAL94 schreef:
Ten eerste rij ik geen paarden meer voor een ander ten tweede kun je de eigenaar erop wijzen dat het zadel niet passend is, dat ze dus een ander passend zadel aan moeten schaffen. Daar komt bij dat het nu een hype is dat alles goed moet liggen, vroeger ging dat er heel anders aan toe, niet bewust maar toen was de kennis er niet of nauwelijks. Ruitersportzaken zijn niet kundig genoeg om een zadel goed passend te krijgen dus kom je al snel thuis met een niet passend zadel. Terwijl je er wel vanuit gaat dat je een goed passend zadel hebt.....

Ja daar heb je gelijk in. En dan moet je maar hopen dat ze dat advies van je aannemen en hier ook echt iets mee doen!
Ik heb tot voor kort ook paarden voor iemand anders gereden, toen ik daar begon lag er een vzh zadel op een van de paarden waar ik bijna van moest huilen Lips are sealed
Dus dat heb ik met de eigenaren overlegd en ze namen dit heel goed op waren super blij met het advies, daarna zijn we een nieuw zadel gaan passen Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:14

Ja of ze het aannemen is idd een 2e! Mochten ze dat niet doen kun je altijd nog een beslissing nemen of je stopt of niet.

Feit blijft dat er vroeger niet naar gekeken werd, niet altijd moedwillig maar toen was het, een zadel is een zadel simpel zat. Wat dat betreft is het goed dat het nu een "hype" is, al heeft dat uiteraard ook weer nadelen kijk maar eens hoeveel ruitersportzaken en zadelmakers zich kundig noemen Bloos!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:39

MISTRAL94 schreef:
Sorry hoor maar ik vertik het om spullen voor een paard van een ander te kopen! Ben geen liefdadigheidsinstelling

als je zo denkt dan neem ik aan dat je dus ook niet op andermans paarden met een niet passend zadel gaat rijden Knipoog ?
of is het zo dat als het tog andermans paard is jij het tog niet op je geweten hoeft te hebben dat je een paard zn rug kapot rijd..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:44

Lees eerst even voor je een reactie plaatst...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:53

een zadel kopen voor een paard van een ander Clown mooi niet dus! ik heb eerst op een ijslander gereden van mensen. t zadel paste niet goed, heb die mensen dr bij gehaald, uitgelegt dat t niet goed paste, waar t niet goed paste en dat hij drukplekken kreeg enz.. ik heb die mensen geadviseerd om naar een zadel maker te gaan en er naar te laten kijken.. een ander zadel dr op te leggen (met behulp van de zadelmaker) wat wel pastomdat anders de problemen wel eens veel erger konden worden..
ze zeiden ooh ja ik zie t, en deden dr niks mee, ja jammer dan...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:41

Ik rijd wel paarden voor anderen en ik zie genoeg 'standaard' zadels er op liggen. Zolang ik tijdens het rijden en met mijn eigen beetje zicht (ik zie het wel als het kantelt, knelt, te groot of te klein is e.d.) niet heel veel kwaad doet en ik het niet merk aan het paard. Ik kan mensen niet dwingen tot iets anders dan wat ze hebben, maar ik adviseer altijd een op maat gemaakt zadel. Dat betekend niet dat ze dat ook doen, maar dat is wat ik zelf wil!

Ik heb een paard niet overgenomen (gratis), omdat ik geen geld had voor een goed zadel. Dat wil ik niet. Wat voor paard ik ook zou krijgen, ik zou hem/haar rijden met een op maat gemaakt zadel. Liever een 2e hands kieffer op maat gemaakt dan een harry's horse standaard maat. Ik wil een goed merk en een echt goed passend zadel.

Wel vind ik het lastig om te zeggen wat goed is. Als jullie al zeggen dat je zadelmakers naar huis stuurt om hun gepruts, wat kan ik als niet ervaren zadel-kijker er dan van zeggen? Dat vind ik wel lastig!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:04

Zorgen dat je bij een bekende zadelmaker zit, waar over je goede verhalen hoort. Is ook niet alles natuurlijk, maar dan weet je wel meer waar je aan begint. Er zijn ook genoeg goede zadelmakers die prutswerk leveren, niet alle zadels die ze aanmeten passen perfect.. Ik vind dat die fouten niet gemaakt kunnen worden maar het gebeurt helaas te vaak

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:53

sorry, maar ik vind, dat als JIJ wilt rijden, het ook JOUW taak kan zijn om voor een passend zadel te zorgen. als de eigenaar het wil betalen, prima, maar als hij dat niet wil, en jij wilt wél rijden, dan moet je toch echt zelf voor een passend zadel zorgen.

hier op stal rijden meerdere mensen paarden van de stalhouder, zij betalen hier een symbolisch bedrag voor, en kosten als een nieuw hoofdstel, peesjes, zadel, dekjes, bit... betaalt de berijder van het dier. de rest is aan de eigenaar. ik vind dat volslagen terecht, immers de eigenaar rijdt zelf niet, en de mensen die de paarden berijden hebben de vrijheden die ze met een eigen paard ook zouden hebben.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:22

@ merrieveulen, dat ligt dr maar net aan vind ik! ik betaalde daar voor t rijden, de eigenaar reed zelf ook. ik heb echt geen nieuw tuig aangeschaft, ik vind dat die verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:13

Reed je dus wel door met een zadel waarmee je het paard pijn deed?

Sorry vind ik een hele kwalijke zaak. Dan stop je toch met rijden?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:36

merrieveulen schreef:
sorry, maar ik vind, dat als JIJ wilt rijden, het ook JOUW taak kan zijn om voor een passend zadel te zorgen. als de eigenaar het wil betalen, prima, maar als hij dat niet wil, en jij wilt wél rijden, dan moet je toch echt zelf voor een passend zadel zorgen.

hier op stal rijden meerdere mensen paarden van de stalhouder, zij betalen hier een symbolisch bedrag voor, en kosten als een nieuw hoofdstel, peesjes, zadel, dekjes, bit... betaalt de berijder van het dier. de rest is aan de eigenaar. ik vind dat volslagen terecht, immers de eigenaar rijdt zelf niet, en de mensen die de paarden berijden hebben de vrijheden die ze met een eigen paard ook zouden hebben.

Ik denk dat dat weer per bijrijder verschilt, ik persoonlijk sluit me aan bij jouw mening. Ik had ook nooit gedacht dat ik een zadel zou kopen voor een paard dat niet van mij is. Ik rijd op een haflingerstal en de eigenaar rijd ook niet.

Ik heb dus zelf mijn spullen aangeschaft, ik kon dat arme beestje niet met een zadel dat niet past rond laten lopen. Vreselijk vind ik dat. Dit is dus wel een tijdje gebeurd, niet door mij, en daardoor heeft ze een blokkade in haar rug gekregen. Dit is verholpen door een Osteopaat, dat er met veel moeite in kreeg. Eigenaar en ik hebben beide de helft betaald.

Maargoed nou doet het volgende probleem zich voor, waar waarschijnlijk een tandarts voor moet komen. Dáár moet je dan als eigenaar wel voor zorgen vind ik, maargoed ze vertoond alleen problemen onder het zadel en eet gewoon normaal. DUS, er is niks aan de hand volgens de eigenaar. Dus die kosten zullen ook wel bij mij komen te liggen.. En ik wil daar best in investeren, als de pony maar gelukkig en gezond is. Maar ik heb zelf ook nog mijn jaarling staan en het geld groeit me nou eenmaal niet op m'n rug helaas.

Bijrijder zijn is gewoon niet altijd even leuk. Soms heb ik wel es teveel verantwoordelijkheden, voor een paard dat niet van mij is. Maar ik zórg voor een goed passend zadel, voor geen goud ga ik op een verrot, scheef gevuld zadel op de pony zitten.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:42

Ik zou ook nooit spul voor andermans paarden gaan kopen. Als ik vind dat het zadel echt niet goed ligt, dan rij ik gewoon niet.

Als bijrijder weet je nooit wanneer de eigenaar het paard verkoopt en hoe lang je er nog op kunt rijden. Stel je koopt een nieuw, goedpassend zadel en na een half jaar wordt het paard verkocht. Dat is een beetje zonde van je geld, voor je volgende bijrijdpaard heb je waarschijnlijk weer een nieuw zadel nodig.

Daarbij kan ik zelf helemaal niet zien wanneer een zadel goed ligt en wanneer niet. Dus de ruitersportzaak zou mij ook zo een slechtpassend zadel kunnen verkopen.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:46

Is het tegenwoordig trouwens een hype ofzo. Toen ik begon met rijden kocht je gewoon een zadel dat een beetje lekker zit en dat er een beetje fatsoenlijk opligt. Maar ik heb nooit een speciaal zadel laten maken ofzo omdat er een zadel niet goed lag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:47

Ja dat is tegenwoordig een hype idd! Al moet ik zeggen dat het niet verkeerd is dat er nu meer aandacht aan gegeven wordt!

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:51

Nee dat denk ik ook niet, maar vroeger legde ik altijd gewoon een zadel op de fries. Ook op de manege waar ik reed moest je gewoon kijken welk zadel er was en dan gooide je er gewoon iets op. Ik begreep ook wel dat dat niet altijd even prettig was voor die manegepaarden, maar het was niet anders