Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:05

Als ik in de cross naar een technische combinatie rijd gaat het me niet om het verfijnen van een hulp maar om het zorgen dat we daar veilig overheen springen. En als ik dan een keer wat duidelijker een ophouding moet geeven, zal dat best een pijnprikkel worden. En ik praat echt niet over zijn tanden uit zijn mond trekken, maar dan ben ik echt wel eens wat sterker.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:10

Ik rijd mijn paard met een (K&K) dubbelgebroken bustrens. Ik wilde destijds een zacht en vriendelijk bitje. Eerst had ik een gewone RVS enkel gebroken bustrens maar mijn paard blijkt fijner te lopen op een dubbel-gebroken Aurigan.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:33

Ik rij met een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje. Toen ik m kocht liep hij hier al mee en liep er lekker op, dus heb het overgenomen en gaat nog steeds goed!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:18

Ik rijd met een dubbel gebroken K&K watertrens met een bol tussenstukje, omdat dit bit imo het beste naar de mond van het paard gevormd is en niet te dik is.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:52

Op mijn fries rijd ik met een dubbelgebroken bustrens, de ander een dubbelgebroken watertrens, op onze kruising fries met een enkelgebroken bustrens, de shetlander wordt ook met een enkelgebroken bustrens gereden, en mijn New-Forest rijd ik met een D-trens met rolletjes.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:04

Kiwi_ schreef:
Op mijn fries rijd ik met een dubbelgebroken bustrens, de ander een dubbelgebroken watertrens, op onze kruising fries met een enkelgebroken bustrens, de shetlander wordt ook met een enkelgebroken bustrens gereden, en mijn New-Forest rijd ik met een D-trens met rolletjes.

waarom met rolletjes?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:58

Kiwi_ schreef:

graag ook motivatie voor deze keuzes...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 10:20

merrieveulen schreef:
Kiwi_ schreef:

graag ook motivatie voor deze keuzes...

Krijgen we niet denk ik?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:22

op die toon zou je het van mij ook niet krijgen Knipoog

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:43

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:29

Ik rijd dressuur met een dubbelgebroken appelbitje en spring met een dubbelgebroken bustrens. Appelbitje is erg zacht in de mond en hij speelt er fijn mee, daarom dressuur ik ermee.
Jammer genoeg krijgt hij er sneller plekjes van in zijn mondhoeken. Daarom spring ik op een normaal dubbelgebroken bit, omdat ik met springen niet altijd even zacht in mijn hand ben.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:32

Dubbel gebroken watertrensje,
bevalt prima Ja

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:45

Binckydenice schreef:
Kiwi_ schreef:

waarom met rolletjes?

Omdat ze daar erg fijn op loopt. En ja, ik weet dat het niet bekend staat als het vriendelijklijkste bit, maar je kunt ieder bit zo onvriendelijk maken als je wilt. En waarom vraag je alleen naar dat bit, terwijl er ook nog 4 andere bitten staan? Knipoog

Maar bij deze: De friezen zijn beiden nog jong, dus daar wilde ik graag een vriendelijk bit voor, de andere 2 lopen prima op een enkelgebroken bit, dus dan ga ik niet met allerlei verschillende bitten lopen klooien.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:21

Lielle schreef:
op die toon zou je het van mij ook niet krijgen Knipoog

Wat voor toon moet dit zijn dan? Beetje vreemde opmerking?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:22

Kiwi_ schreef:
Binckydenice schreef:

waarom met rolletjes?

Omdat ze daar erg fijn op loopt. En ja, ik weet dat het niet bekend staat als het vriendelijklijkste bit, maar je kunt ieder bit zo onvriendelijk maken als je wilt. En waarom vraag je alleen naar dat bit, terwijl er ook nog 4 andere bitten staan? Knipoog

Maar bij deze: De friezen zijn beiden nog jong, dus daar wilde ik graag een vriendelijk bit voor, de andere 2 lopen prima op een enkelgebroken bit, dus dan ga ik niet met allerlei verschillende bitten lopen klooien.[/quote]

Omdat die van jou het meest apart was Haha!

tukjeflukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:36

Binckydenice schreef:
tukjeflukje schreef:
ik rijd sinds kort met een pessoa bit, omdat ie anders gewoon niet te besturen was in noodsituaties.nu lekker relaxt aan een lang teugeltje, hupsakee Lachen

Over wat voor noodsituaties heb je het precies?

noodsituatie als in: lekker het bos in, hij geen zin meer na een tijdje en dan gaat stormen zodat ik niks maar dan ook echt niks meer te zeggen heb) nee boomtakken in je gezicht zijn NIET prettig tijdens een stormachtige rengalop).
nu weet ik dat het eraan ligt dat hij behoorlijk scheef is dus gewoon zijn scheefheid in de strijd gooit tijdens het ervandoor stormen. oefen uiteraard veel met hem in de bak maar goed ik wil uiteraard ook wel een lekker ontspannen naar buiten (zowel voor mijzelf als voor hem uiteraard) dus vandaar...
Ik heb het bit eigenlijk nog niet hoeven gebruiken want een klein seintje met mn teugel is al genoeg om hem weer even bij zinnen te brengen. heerlijk ontspannen is het nu buiten. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:43

scheefheid in de strijd gooien? dat is een nieuwe. ik ben wel blij te horen dat het puur een tijdelijke oplossing is tot de rijtechnische problemen verholpen zijn. ik ben ook van mening dat een paard, met wat voor problemen dan ook, er gewoon op uit moet kunnen zolang de mogelijkheden dat toelaten.

gewoon lekker aan het werk blijven met rechtrichten, en ook aan het vertrouwen op buitenrit. geen zin meer hebben en naar huis stormen is nl meer dan alleen een rijtechnisch probleem. succes iig, ik denk dat je op een prima weg zit zo.

tukjeflukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:59

merrieveulen schreef:
scheefheid in de strijd gooien? dat is een nieuwe. ik ben wel blij te horen dat het puur een tijdelijke oplossing is tot de rijtechnische problemen verholpen zijn. ik ben ook van mening dat een paard, met wat voor problemen dan ook, er gewoon op uit moet kunnen zolang de mogelijkheden dat toelaten.

gewoon lekker aan het werk blijven met rechtrichten, en ook aan het vertrouwen op buitenrit. geen zin meer hebben en naar huis stormen is nl meer dan alleen een rijtechnisch probleem. succes iig, ik denk dat je op een prima weg zit zo.

Het is de bedoeling dat het een tijdelijke oplossing is maar ja wie weet blijf ik hem hier altijd wel op rijden. ik rijd hem met dat bit met een enorme zachte hand dus ik zie er verder geen probleem in dat ik hem er eventueel altijd mee zal blijven rijden.
en tja hij gooit echt zijn scheefheid in de strijd, hup hoofd kantelen naar links en gaan met die banaan... niet dat hij het bit vastpakt ofzo hoor maar hij gooit zijn enorme krachten in de strijd soms en die kan ik niet evenaren, haha! we zijn sinds de komst van het bit nog steeds hele goede vriendjes dus wat dat betreft zit het wel snor Lachen hij blij , ik blij..buitenrijden was nooit zo heerlijk!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:01

dat kan ik me voorstellen. ik ben toch wel benieuwd (wellicht nogal offtopic) of er al eens een osteopaat of fysio bij geweest is. aangezien hij zich dus echt vastzet om weg te kunnen rennen. kan onwil zijn (heeft uiteraard ook een reden, onwil), maar er kan ook een lichamelijk probleem aan ten grondslag liggen natuurlijk.

tukjeflukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:17

nou nee hij is nog nooit verder onderzocht ofzo hoor, ik heb ook niet het idee dat er iets mis is verder,
ik heb gewoon het vermoeden dat hij niet heel goed tegen autoriteit kan (overblijfsel van zn hengstenjaartje wellicht..haha) en ik kan hem wel veel laten doen waar hij geen zin in heeft maar soms heeft hij echt zijn pisnijdige momenten dat hij er gewoon heel hard voor weg wilt rennen omdat zijn andere baasje in het verleden bang werd als hij dat deed.(dus voor hem betekende dat: VICTORIE!!)
Ik weet de oorzaak dus wel maar het is erg moeilijk om hem dit af te leren, wat dat betreft reageerd hij zo goed op gevoel van de persoon die erop zit.
In de bak als ik hem moeilijke oefeningen laat doen (voor hem is in een mooie volte lopen op de rechterhand al heeeeel moeilijk!) en hij moet net een stapje meer doen dan wordt hij echt soms zo woedend...ik kan het niet echt uitleggen maar ik voel het dan, dat is bij hem gewoon onmacht omdat het even niet lukt (ook wel weer aandoenlijk...) en dan is dus zoals ik al eerder zei, z'n allereerste reactie,..zo snel mogelijk gaan want dan worden we bang. denkt hij...
nou in de bak mag hij van mij hard gaan wat hij wil, kan me echt niet schelen. buiten ben ik eerlijk gezegd ook niet bang, maar buiten is het dus gewoon gevaarlijk als hij zo doet. het zal van hem misschien een plagerijtje zijn geweest ooit maar het is een beetje uit de hand gelopen denk ik, dus wat dat betreft is het dan geen reactie meer van hem op een bang persoon maar gewoon een soort van gewoonte. hij rent dan ook niet hard naar huis ofzo maar gewoon een beetje dwars door het bos... ik werk er hard aan en ik ga hem steeds beter kennen en begrijpen en het komt ook wel weer goed natuurlijk, nu dan even met een klein hulpmiddeltje.. maar ja de echte oplossing is het uiteraard niet. daar komen we samen zeker wel uit! , ik geef niet op iig Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:44

ik snap het. ik kan een behandeling/ onderzoekje door de osteopaat bij scheefheid wel echt aanraden, mijn paard heeft er ook last mee gehad en omdat de osteo de probleemgebieden los heeft gemaakt toen konden we het oplossen. ik ben daar zelf in ieder geval erg tevreden over, mijn dieren (ook de jaarling) worden zowiezo 1 of 2 keer per jaar nagekeken door de osteopaat.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:47

merrieveulen schreef:
ik snap het. ik kan een behandeling/ onderzoekje door de osteopaat bij scheefheid wel echt aanraden, mijn paard heeft er ook last mee gehad en omdat de osteo de probleemgebieden los heeft gemaakt toen konden we het oplossen. ik ben daar zelf in ieder geval erg tevreden over, mijn dieren (ook de jaarling) worden zowiezo 1 of 2 keer per jaar nagekeken door de osteopaat.

Die van mij niet, heb het tot nu toe niet echt nodig gevonden en ben daar ook niet echt mee bezig geweest om eerlijk te zijn Bloos

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:14

Onze eigen (jonge) paarden rijden we met dubbelgebroken (bus)trens, omdat dat stabiel ligt (bus) maar toch ook flexibel blijft (dubbelgebroken). We hebben ook een rubberen ongebroken watertrens omdat dat weinig beweging geeft in de mond maar toch zacht is. Eén van onze paarden is hiermee opvallend rustiger op de hand.

Mijn oudere merrie (die ik al jaaaaren en jaren heb) rijd ik afwisselend op die rubbertrens en bitloos. Dit laatste omdat er niet meer al te moeilijke dingen van haar gevraagd worden, of toch in ieder geval geen dingen die ze nog niet kent. Dit paard is al ver doorgereden en is dus prima te rijden op alleen been- zit- en gewichtshulpen.

De paarden van klanten die bij ons zadelmak gemaakt worden rijden we met enkel gebroken water- of bustrens, met de simpele reden dat dit erg gangbare bitten zijn en de klanten gebruiken deze 9 van de 10 keer ook. In het begin worden ze overigens gelongeerd en gereden met kaptoom.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:29

Ik rij mijn paard al vanaf het inrijden met een ongebroken trens van RVS.
Dit bit ligt stabiel in zijn mond. ook de paardentandarts adviseerde dit bit.
Tussentijds heb ik heel wat andere bitten geprobeerd zoals bijvoorbeeld de k&k dubbelgebroken watertrens. Hij ontspant dus echt niet met dit bit en wordt dan erg zwaar op 1 kant. Met de ongebroken trens doet hij dit niet en loopt hij beter. ook is hij met dit bit op een lichtere hulp terug te rijden (was voorheen een heel groot aandachtspunt) Nu hoef ik alleen een ophouding te maken op buitenteugel en ik rij hem terug.
Ow ja er wordt inderdaad vaak gezegd dat een ongebroken trens een stang is, dit is absoluut niet waar!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:39

myler level 1 met watertrens ringen en rollent tussen stukje.

voorheen reed ik altijd op een enkelgebroken watertrens met tonglepel, zo gauw het mijn paard namelijk te moeilijk werd goeide hij zijn tong erover heen. (ja idd aanleuning probleem zal ik niet ontkennen)
overigens heb ik daarnaast nog veel andere bitten geprobeert, k&K, dubbelgebroken en heel de onzin zullen we maar zeggen.

op dit bit loopt mijn paard gewoon weg lekker, gooit zijn tong er niet meer overheen omdat erdoor en tussen stukje het bit meer over de tong heen licht. ook vind ik de inwerking van links en rechts apart erg prettig. ik kan hem nu rijden op een zeer lichte druk en heb veel minder in mijn handen (gelukkig) en zijn aanleuning is veel stiller.