Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:47

Maar goed, hoeveel goede zadelmakers zijn er in NL? Ik hoor namen zoals Van Triest uit Meppel. Dan heb je Tom Nogwat (dacht een leerling van Van Triest), Daaleman. Komen die helemaal naar Sneek omdat ik wil weten of mijn tweedehands aangekochte zadel goed ligt?

Ik bedoel dan meer een 'basis'. In de bladen worden wel eens aandachtspunten uitgelegd, zoals het diepste deel van het zitvlak moet recht zijn. Maar je hebt zoveel verschillende zadels. Dat je gewoon een aantal zadels op een rijtje hebt, en een aantal paarden en gooi maar eens een wel-passend en niet-passend zadel op een paard (gewoon erop leggen) en kijk maar eens wat de verschillen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:58

@ Porscherider, hoeveel mensen die bij de zadelmarkt kopen hebben een aantal paarden en de keuze uit verschillende zadels?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:03

Als je meerdere paarden kan betalen, lijkt het mij niet dat je bespaart op een goed passend zadel Verward

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:22

Marije1984 schreef:
Dus het is heel kort door de bocht om te zeggen dat een goedkoop nooit goed ligt en een duur zadel wel. Dat is gewoon niet waar!

dat ben met met je eens, maar als je de boom-maat weet van je paard en van het 2ehands zadel kom je al een heel eind
je hoeft dan alleen nog maar de vulling aan te laten passen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:26

porscherider schreef:
Maar goed, hoeveel goede zadelmakers zijn er in NL? Ik hoor namen zoals Van Triest uit Meppel. Dan heb je Tom Nogwat (dacht een leerling van Van Triest), Daaleman. Komen die helemaal naar Sneek omdat ik wil weten of mijn tweedehands aangekochte zadel goed ligt?

ja hoor, als je geduld hebt wel
maar je kan ook langsgaan met je zadel
het maakt ze niets uit waar je je zadel gekocht heb
zijn passen alles aan
tenzij de boom scheef is maar dat zullen ze je dan wel zeggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:28

Schimmelig schreef:
Als je meerdere paarden kan betalen, lijkt het mij niet dat je bespaart op een goed passend zadel Verward

Jij snapt hem...Haha!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:35

Holy... Heb er nog over gedacht een dergelijk zadel te kopen, maar dat is nu wel van de baan. Goeie actie!

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:39

porscherider schreef:
@ eszy: Ascot is geen ZM-zadel, die kun je ook gewoon bij Divoza halen.

Dat wist ik niet eens, maar blijkbaar maakt dat niet uit.. want wat je bij zadelmarkt gekocht hebt is per definitie rotzooi blijkbaar Tong uitsteken

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:42

Marije1984 schreef:
Ik lach me dood. Hihi sommige reactie's. Bij de zadelmarkt heb je gewoon geen Kieffer of een Hulsebos. Maar ook in deze zadels zitten spijkers. Ík spreek uit ervaring, want bij mij kwam er eens een spijker aan de onderkant eruit. Dit is allemaal netjes gerepareerd door de zadlmaker. Maar het is een zadel van een gerenomeerd zadelmaker. Ben er verder erg tevreden over. Binnen een jaar waren mijn singelstoten al uitgerekt!!! Ook hier heb ik weer keurig nieuwe aan gekregen.
En als ik dan deze foto's zie valt dat allemaal best wel mee.
Je kan best in zo'n zadel rijden, maar laat wel controleren door een zadelmaker of het zadel goed ligt. Maar dit geldt net zo goed voor een 2e hands kieffer zadel. Want niet elke Kieffer ligt op elk paard goed. (wat jullie blijkbaar wel denken)
Als je echt verwacht oor 200 euro een kwaliteit's zadel te hebben vindt ik je dom. Maar ik vindt je nog dommer als je gelijk denkt dat het niks is. daarbij geldt voor ELK zadel. Laat hem jaarlijks controleren, want verborgen gebreken weet je maar nooit!

Dus het is heel kort door de bocht om te zeggen dat een goedkoop nooit goed ligt en een duur zadel wel. Dat is gewoon niet waar! Altijd Kijken en laten controleren door een zadel. alleen dan heb je zekerheid of je zadel goed ligt! Ongeacht het merk

OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:02

Lindy1982 schreef:
en het zadel op de foto zag er wel HEEELL OUD uit..

Het zadel is( was, is nu alleen nog een boom vanover Haha! ) ongeveer 3 jaar oud, alleen niet goed onderhouden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:22

Cassidy schreef:
@ Porscherider, hoeveel mensen die bij de zadelmarkt kopen hebben een aantal paarden en de keuze uit verschillende zadels?

Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Ik doel ook niet op ZM-klanten, maar op iedereen die een paard met een zadel heeft. En ik bedoel geen cursus bij iemand thuis, maar op een centrale plek waar meerdere mensen deel aan kunnen nemen.

Stel, 4 mensen stellen hun paard beschikbaar of de cursus wordt gehouden op een opleidingscentrum als PTC+. De zadelmaker komt daar. Op bv. het PTC zijn verschillende zadels, dus het lesmateriaal is aanwezig. En gooi maar eens een willekeurig zadel op een willekeurig paard. En dan bedoel ik gewoon het zadel los op het paard, zonder dat er iemand op zit.
Zo'n zadelmaker kan dan uitleggen dat het zadel bijvoorbeeld op het oog goed ligt, maar als je op aandachtspunt zus en zo les, dat je dan kunt zien dat het zadel toch niet zo mooi ligt als dat je dacht.

Hopelijk ben ik nu wat begrijpbaarder. Lachen

unamie schreef:
ja hoor, als je geduld hebt wel
maar je kan ook langsgaan met je zadel
het maakt ze niets uit waar je je zadel gekocht heb
zijn passen alles aan
tenzij de boom scheef is maar dat zullen ze je dan wel zeggen

Dat begrijp ik. Lachen Maar ik wil juist vóórdat ik een zadel koop enigszins kijk erop hebben of ie wel past of niet. En niet achteraf horen dat het zadel wel past maar nog beter gaat passen mits het voor [vul bedrag in] aangepast wordt. En natuurlijk roept niet iedere zadelmaker dat, maar het is wel wat ze doen: zadels repareren, aanpassen, en weet ik nog wat allemaal waar ik geen verstand van heb. Haha!
Laatst bijgewerkt door Puera op 04-09-06 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:22

Schimmelig schreef:

een zadelmarkt zadel kan ook goed passen Haha! Haha! passen ligt niet aan het naampje wat er in gestanst staat Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:34

KiWiKo schreef:
Schimmelig schreef:

een zadelmarkt zadel kan ook goed passen Haha! Haha! passen ligt niet aan het naampje wat er in gestanst staat Haha!

Je hebt helemaal gelijk. De pasvorm van de 'Merano zadels' is voortreffelijk... Verward
(waarom zou iedereen er dan vanaf willen) Pling

Ik las net terug dat er op je eigen paard een Kieffer ligt. Die is waarschijnlijk goed aangemeten? Als je een duur zadel aanschaft, krijg je meestal (!) de service erbij (zadelmaker).
ZM komt niet aan huis om een zadel aan te meten, dus hoeveel van die zadels zouden er nou echt werkelijk goed passen? I wonder...
Een zadel dat een 'naam draagt' (Kieffer, stubben), zal veel vaker goed liggen dan zadel in de lagere prijsklasse. Simpelweg omdat er veel meer onderzoek wordt gedaan door de betreffende merken, dus ook naar de pasvorm van zo'n zadel.
ZM doet (naar mijn weten) geen onderzoek, want anders zouden deze zadeltjes niet zo goedkoop kunnen zijn Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:36

Ik verkoop ook goedkope zadels, vooral aan ponie ruiters of aan mensen die hun eerste paard kopen......... en als het goed ligt ligt het goed. kan je hoog en laag springen Haha! Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:38

KiWiKo schreef:
Ik verkoop ook goedkope zadels, vooral aan ponie ruiters of aan mensen die hun eerste paard kopen......... en als het goed ligt ligt het goed. kan je hoog en laag springen Haha! Haha!

Laten we hopen dat het paard in kwestie dat niet doet, anders breekt de boom Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:39

knap dat je dat ongezien kan zeggen!z

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:44

KiWiKo schreef:
knap dat je dat ongezien kan zeggen!z

Ik heb net de zadels op je website bekeken. Ik zie een hoop geperst karton Pling
Dat soort zadeltjes heb ik ook wel IRL gezien hoor Knipoog
Erg slechte kwaliteit zowel het leer, als de rest van de ingredienten. Goed, voor een duppie zit je niet op de eerste rij Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:46

zo zo en dat van een foto Haha! Haha! knap Haha!

idd alle waar naar zijn geld, maar ik kan je wel zeggen dat de zadeltjes goed van pasvorm zijn, goed van leerwerk. en ik kan het weten, want ik heb ze in handen Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:48

KiWiKo schreef:
zo zo en dat van een foto Haha! Haha! knap Haha!

idd alle waar naar zijn geld, maar ik kan je wel zeggen dat de zadeltjes goed van pasvorm zijn, goed van leerwerk. en ik kan het weten, want ik heb ze in handen Haha!

Snijd er eens eentje open zou ik zeggen Haha!
Ik ben benieuwd naar de binnenkant (en vast wel een hoop anderen met mij) Lachen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 04-09-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:49

Dat je ze in handen hebt gehad wil nog niet zeggen dat je er verstand van hebt Knipoog

De prijs kwaliteit verhouding van de zadels in dan misschien wel goed, maar ik ben blij dat mijn merkzadel er zo niet uit ziet van binnen, voor een lage prijs kan je niet anders verwachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:51

klopt, loop pas 26 jaar mee......... maar ik kan inderdaad niet zien of een zadel wel of niet goed ligt en hoe de kwaliteit is Haha! Haha!

@ schimmelig, wil ik best doen....... als jij er een koopt snij ik hem wel open Haha! Haha!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:53

Pfff, ziet er niet best uit. Ik zou toch al nooit zo'n zadel kopen, rijd wel eens paard van mijn vriendin die heeft er een 'dressuurzadel' vandaan, het ding zit voor geen meter, 0,0 kniewrong, amper zit, en knoerhard... Bovendien vind ik ze ook heel snel lelijk worden. Zoals ik al zei; Ik zou nooit zoiets kopen, maar ben nu net nog iets meer overtuigd (kon nog een beetje ja). Ben echt superblij met dat waar ik mee rijd Haha!

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:55

[b] IK HEB TROUWENS EVEN CONTACT OPGENOMEN MET ALICE (VAN ZADELMARKT) EN DIE ZEGT DAT HET TROUWENS HELEMAAL GEEN UNCLE TOM IS.
EN NATUURLIJK OOK NIET ONGEBRUIKT.
HET VERSCHIL TUSSEN DEZE 2 ZADELS:
Afbeelding

en de ECHTE uncle tom:
Afbeelding

WAT EEN VERSCHIL HÉ?!
WAAROM WILLEN JULLIE ZADELMARKT TOCH ZWART MAKEN? IS TOCH NERGENS VOOR NODIG??

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:58

KiWiKo schreef:
klopt, loop pas 26 jaar mee......... maar ik kan inderdaad niet zien of een zadel wel of niet goed ligt en hoe de kwaliteit is Haha! Haha!

@ schimmelig, wil ik best doen....... als jij er een koopt snij ik hem wel open Haha! Haha!

Ik kijk wel uit Haha!
Geloof dat de inkoop rond de 30 euro ligt, dus om dan 160 voor zo'n zadeltje te betalen Nagelbijten / Gniffelen Nors opkijken
Misschien dat ik eens een goedkoop merkzadeltje op de kop tik en eens aan het prutsen ga Pling
Ik geloof dat Harnessmaker al zoiets van plan was trouwens, hihi.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:59

nee hoor inkoop 125 euries Haha! gemiddeld Haha! Haha! op zadels zit zowat geen marge