Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:Jij gaat ervan uit dat van Triest het juiste verteld, omdat jij je goed voelt bij zijn/hun verhaal.
Als ik je nu vertel dat mijn dochter vandaag een 9 had op het onderdeel (sjips ben het nummer kwijt, maar gaat over de ontspanning ed van de pony) met een zadel met een middel diepe zit, en diezelfde pony wordt thuis getraint met een zadel met extreem diepe zit... (al ruim 6 maanden, en de pony gaat steeds beter lopen)
En dat staat mi haaks op het verhaal wat jij en je dochter verkondigen op wat van Triest vertelt.
Alane schreef:Jij gaat ervan uit dat van Triest het juiste verteld, omdat jij je goed voelt bij zijn/hun verhaal.
Als ik je nu vertel dat mijn dochter vandaag een 9 had op het onderdeel (sjips ben het nummer kwijt, maar gaat over de ontspanning ed van de pony) met een zadel met een middel diepe zit, en diezelfde pony wordt thuis getraint met een zadel met extreem diepe zit... (al ruim 6 maanden, en de pony gaat steeds beter lopen)
En dat staat mi haaks op het verhaal wat jij en je dochter verkondigen op wat van Triest vertelt.
germie schreef:Harnessmaker, waar het hier om gaat is of een diepe zit nu slecht is voor het paard of niet. zorgt een diepe zit voor meer druk op 1 punt, of is een diepe zit prima passend te maken?
Zijn de huidige zadels slechter dan vroeger omdat ze meestal wat dieper zijn?
Zijn de hierboven getoonde bomen nu bomen die voor drukpunten zorgen?
Kun je een zadel waarvan gezegd wordt dat je te maken hebt met een diepe zit slechter aanpassen aan het paard dan een zadel zonder diepe zit?
harnessmaker schreef:Feit blijft natuurlijk dat een paard niet gemaakt is om ons te dragen, dat hebben wij bedacht!
Dan heb je nog het probleem dat iedere persoon een andere kijk op het geheel heeft.
Ik ben niet heilig, van Triest niet, Godfried Broekman of Daaleman of.... ga zo maar door. We hebben allemaal onze visie en werken daarnaar. Het is dus voor al een verhaal van matcht mijn gevoel met zijn werk.
harnessmaker schreef:Een zadel met diepere zit hoeft niet altijd slechter te zijn. Drukproeven wijzen uit dat beide bomen problemen kunnen geven en beide zijn te corrigeren met vulling. MAAR..... wat wij vaak niet zien als ruiter is de vorm van de bouw van de boom. Een rondgebouwd zadel geeft op een paard met redelijk rechte rug problemen, evenals een platgebouwd zadel problemen geeft op een holler gebouwde rug.
taffy schreef:sronnie schreef:Citaat:Ik weet wel zeker dat het met meerder factoren te maken heeft, feiten?
Wanneer een zadel (ongeacht of het een diepe zit heeft) goed op het paard past, maar de ruiter zodanig scheef zit, zal het zadel daardoor ook niet goed liggen. Gevolgen kan men zelf denk ik wel invullen.
unamie schreef:sronnie schreef:Ik weet wel zeker dat het met meerder factoren te maken heeft, feiten?
Wanneer een zadel (ongeacht of het een diepe zit heeft) goed op het paard past, maar de ruiter zodanig scheef zit, zal het zadel daardoor ook niet goed liggen. Gevolgen kan men zelf denk ik wel invullen.
Urielle schreef:Ik rij mijn driejarige met een stokoude Passier GG, die door Harnessmaker is aangepast aan zijn rugje.
Zodra hij iets uit gaat zwaren, wordt de boom sowieso te smal en moeten we aan een nieuw zadel. De Passier GG van nu is sowieso aangepast met langere zweetbladen, wat voor mij als kleine ruiter erg vervelend is, ik vraag me af of er tegenwoordig ook een andere boom inzit? Anders moet ik weer naar een ander type gaan kijken en kom ik dus ook te zitten met zadels met diepere zit en ik rij zelf graag met een relatief vlakke zit, even nog afgezien dan van de rug dus.
Wie weet of de zit tegenwoordig dieper gemaakt is dan mijn oude gevalletje?
Urielle schreef:Urielle schreef:Ik rij mijn driejarige met een stokoude Passier GG, die door Harnessmaker is aangepast aan zijn rugje.
Zodra hij iets uit gaat zwaren, wordt de boom sowieso te smal en moeten we aan een nieuw zadel. De Passier GG van nu is sowieso aangepast met langere zweetbladen, wat voor mij als kleine ruiter erg vervelend is, ik vraag me af of er tegenwoordig ook een andere boom inzit? Anders moet ik weer naar een ander type gaan kijken en kom ik dus ook te zitten met zadels met diepere zit en ik rij zelf graag met een relatief vlakke zit, even nog afgezien dan van de rug dus.
Wie weet of de zit tegenwoordig dieper gemaakt is dan mijn oude gevalletje?
Quote zichzelf.
Niemand die het weet of is er overheen gelezen?