Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:41

Mooie collectie tuimelingen, DP :D .

Ik blijf team korfbeugels, al rijd ik er lang niet altijd mee. En dan met name dichte korven zoals de Gaston Mercier. Ik heb er die er als twee druppels water op lijken, maar dan spotgoedkoop, dus dat moet haast een ander merk zijn. Ik snap dat een dressuurruiter hier niet mee op wedstrijd wil, maar wat betreft veiligheid is er weinig op af te dingen:

Afbeelding

Verder altijd wat huiverig geweest voor beugels met pinnetjes in het voetbed voor meer grip. Leek me niks met zachte zolen. Raak liever mijn beugels een keer teveel kwijt dan dat ik eraan blijf haken na een val of afstappen.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 07-03-25 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:43

Ik geloof niet in die haken. Ik heb heel veel beugelriemen van zadels gehaald en dat gaat gewoon bijna niet als die zadels een beetje ouder zijn. Niet eens door de haak volgens mij (open of dicht van die haak maakt zelden verschil) maar ze klemmen al in het geheel. Ik vraag me ook af of dat echt anders kan... Doe mij maar een goede beugel, dan is de haak niet zo belangrijk.

tennan

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:52

Hier dezelfde korfbeugels als hierboven. Die van kunststof die pmarena eerder noemde, zien er al helemaal veilig uit. Liefst vond ik nog beugels met (een echte, niet zo'n klik ding) korf met gedraaide ophanging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:00

Wat dat betreft is het eigenlijk ook wonderlijk dat er bij westernzadels niet zo veel aandacht voor is / was. Westernzadels hebben bijna altijd dichte ophangringen en er was altijd weinig aanbod van western veiligheidsbeugels.

Ik heb van Barefoot deze beugels met korfjes in de voorraad liggen, die zijn ook erg fijn maar er zitten wel vrij grote gaten in. Niet groot genoeg voor een schoen / laars maar geheel dicht is wel een prettiger idee als je echt het ultieme zoekt.

Afbeelding

Ik had zelf al de Etrical stijgbeugels in gebruik voordat deze op de markt kwamen.
En die bevielen gewoon prima dus die heb ik gehouden :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:14

Ik heb ook jarenlang met korfbeugels gereden, buiten tenminste
Voor dressuurmatig rijden vind ik het onprettig

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:50

MyWishMax schreef:
Maar dan heb je de magneet niet nodig voor het rijden. Je ziet namelijk ook regelmatig mensen die die beugels willen omdat ze beugels kwijtraken met normaal rijden en springen al. En dat is gewoon probleem vermommen en vermijden, want die fout in houding blijft gewoon.

Ik heb de magneetbeugels, ben gekeurd bij de KNHS en mag ze dus op wedstrijd gebruiken. Door een gebrek aan kracht kan ik de laatste jaren geen constante druk meer op de beugels houden, met name een been dat niet meewerkt. Daarvoor heb ik zo’n 25 jaar wel met gewone beugels kunnen rijden.

Volgens de website van Ophena mogen de magneetbeugels bij internationale springwedstrijden gebruikt worden.

En, als ik nu nog jonge paarden zou rijden, zou ik ze ook zeker hebben genomen.

Tot slot, de magneten zijn er in twee verschillende sterktes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 06:03

Ja? :?
Dat is precies wat ik in 1e bericht aangeef. Geweldig voor de para ruiters. Die dus niet meer hun houding en zit kunnen verbeteren op dat vlak, ook al zijn veel van hen er alsnog mee bezig. Je krijgt die dispensatie ook niet voor niets.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 07:17

Hier heeft m'n dochter ook de Acavallo beugels. Ik denk dat zeker de zool van de laars ook meespeelt in makkelijk indrukken van die spikes van het voetbed. Hier geen last ervan volgens mij, stapt ook altijd in het zand op waardoor het voetbed daardoor ook wat minder scherp wordt misschien?
Juiste maat zal ook belangrijk zijn, dus niet te nauw?

Zelf heb ik westernbeugels met korfjes van Edix volgens mij

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:53

De magneet beugels (ophena) hebben mij regelmatig wel gered van meegesleurd worden. Ze zijn bij mij al uit voor ik op de grond lig
Afbeelding
Inclusief een mooie actie foto :’)

Naar mijn mening 1 van de weinige beugels waar de kans minimaal is om in vast te blijven hangen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:59

MyWishMax schreef:
Ja? :?
Dat is precies wat ik in 1e bericht aangeef. Geweldig voor de para ruiters. Die dus niet meer hun houding en zit kunnen verbeteren op dat vlak, ook al zijn veel van hen er alsnog mee bezig. Je krijgt die dispensatie ook niet voor niets.

Het is een stuk veiliger. Je houding verbeteren op een jong paard dat nog alle kanten opgaat, is niet voor iedereen weggelegd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:09

Maar dat is ook gewoon niet te zeggen of alleen die beugels je gered zouden hebben. Ik ben werkelijk nog nooit vast blijven zitten in een beugel, ook al heb ik bijna 30 jaar met normale beugels gereden en pas 2 jaar met beugels die open kunnen. En in die 30 jaar waren er een aantal jaren bij waarbij ik er meerdere keren per dag vanaf ging en later echt wel flinke salto's eraf maakte. Maar nooit vast blijven zitten, ze gingen al uit voordat ik in de buurt van de grond was net zoals jij zegt.
Dus ja, veiligheidsbeugels zijn er om die kleine kans nog kleiner te maken, maar je kan eigenlijk niet zeggen hoe het was gegaan met andere soorten.

Henshem, dan kom je in een hele andere discussie dat best veel ruiters helemaal niet geschikt zijn voor een jong paard. En dat er veel meer aandacht hoort te zijn voor de ruiter qua houding en zit, niet alleen op het paard maar zeker ernaast ook. Want ook met die beugels blijf je die fout in houding houden en als je het dan hebt over het paard zou het voor hen beter zijn als er gewoon aandacht aan besteed wordt naast het paard zodat het jonge dier een ruiter heeft die de balans en zit heeft om het dier niet in de weg te zitten. Als het alleen om veiligheid gaat zijn die korven ook een optie, nog goedkoper ook. Alleen dan moeten ze alsnog zorgen dat beugels aan blijven. En daar ging mijn hele punt om, er zijn dus best wat mensen die het (willen) gebruiken of een houding/balans fout te verbloemen, zonder het op te willen lossen door aan zichzelf te werken. En dat is in mijn ogen dus de verkeerde aanpak waar paard niks aan heeft.
Maar dan alsnog was jouw stuk over dat jij ermee mag rijden vanwege lichamelijke beperking precies wat ik aangaf in mijn bericht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:33

Toch denk ik ook, dat een stijgbeugel die dmv een magneet op de juiste plek onder je voet vastklikt, ook wel kan helpen om aan je houding te werken. Dan corrigeert iig die beugel zich naar de juiste plaats en leer je wel voelen waar die hoort te zitten.

Dan zijn er nog 386 andere punten waar het fout kan gaan met je houding natuurlijk :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:56

Behalve als het niet gaat om de juiste plaats, maar ze verliezen omdat je de balans mist / juist benen optrekt/ te veel spanning hebt.

Ik snap wat Pol zegt qua veilig zijn omdat de zijkant volledig open is ipv zo'n opstaand stukje nog. Dat zie ik ook zeker. Dat je ze met springen/crossen sneller kan verliezen juist daardoor ook met rare sprong of weigering.
Maar ik snap ook juist de knhs dat ze verboden zijn, vooral bij dressuur. Ook omdat er meer veiligheidsbeugels zijn die je geen extra 'voordeel' opleveren waardoor je de competitie dus gelijk houdt. Pas als je gekeurd bent en er dispensatie voor krijgt vanwege beperking mag je ze daarbij gebruiken. En dat vind ik niet meer als normaal, omdat ze je dus wel helpen bij 'fouten' verbloemen. Wat ik ook al aangaf te zien bij aantal mensen en dan wordt er dus niet gewerkt aan het oplossen. Dat is dan een stukje dat er idd mensen zijn die ze gebruiken, maar niet nodig hebben in 99 procent van het rijden, maar alleen voor die ene procent met rare weigering waarbij ze er zowat of helemaal vanaf vliegen of juist paard alsnog wel gaat. Maar ook mensen waarbij het voor de ruiter maar ook zeker voor het paard beter zou zijn als er aan het probleem gewerkt wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:02

En ik denk dat ze daar dus ook bij kunnen helpen :j

Er zijn best veel mensen die hun stijgbeugels teveel onder hun tenen houden. Of juist hun voet er te ver in zetten. Of steeds bang zijn om hun beugels kwijt te raken. Dat komt je houding allemaal niet ten goede en als je wat dat betreft een zelf-corrigerende beugel hebt, leer je wèl hoe het aan hoort te voelen :)*

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:19

Daar sta ik je in bij Pmarena. Vaak is er inderdaad ook het mentale stukje en is het benen optrekken een gevolg van het bang zijn om je beugels te verliezen. Je begrijpt dat dat averechts werkt natuurlijk maar toch gebeurt dat vaak. En natuurlijk moet je daaraan werken maar als je daar een hulpmiddel voor kan inzetten vind ik dat niet verkeerd. Natuurlijk mag je er wel niet 100% afhankelijk van worden natuurlijk.
De dressuur blijft een dingetje, ik begrijp het wel maar tegelijk denk ik niet dat er punten worden afgetrokken als je niet veel druk op je beugels zet? Althans dat is mij nooit opgevallen. En dan valt er ook nog iets te zeggen voor beugels met extreme grip, want die helpen je natuurlijk ook bij het makkelijker je voet in de beugel houden. En nu we toch bezig zijn, de korfjes ook want die voorkomen dat je te ver in de beugel kan zitten. (Hoewel ik van die laatste niet zeker ben of ze toegelaten zijn in nederland)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:39

Korfbeugels zien er natuurlijk ook gewoon niet uit in de dressuurring :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:45

De korfjes zijn niet toegestaan in de dressuur maar wel bij de Endurance.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:46

pmarena schreef:

Dat is dan weer een ander ding 8-)

Ineke2 schreef:
De korfjes zijn niet toegestaan in de dressuur maar wel bij de Endurance.

Bedankt, dat wist ik niet!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:57

pmarena schreef:

buiten de dressuurring ook niet :+

Bij een zadel zoals een barefoot vind ik het wel gaan. Omdat die met de pommel enz al groter eruit zien.
Maar bij een gewoon engels zadel vind ik het persoonlijk geen gezicht.

Voor mij is dat 1 van de redenen er geen te willen.
En ik heb me juist ook altijd veiliger gevoeld bij het idee van open kunnen klappen. Er doorheen geschoten ben ik nog nooit.
*Afkloppen* al heb ik het openklappen ook nog nooit nodig gehad omdat ik ze eerder kwijt was.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:06

Ja, voor mij telt veiligheid meer dan hoe het eruit ziet. Ik houd echt van mooie spullen, maar niet als de veiligheid in het geding komt. Overigens zou de beugel van Ophena zónder de magneet voor mij ook prima zijn.

Mijn Gaston Mercier look-a-likes onder mijn working equitation zadel staan overigens best mooi, vind ik zelf.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:10

Ik vond ze ook altijd stom, maar het went ook gewoon. Net als toen ik van mijn klassieke oude suède cap naar een strak sportief Uvex modelletje ging. Vond ik er eerst ook niet uit zien, maar binnen no time was het eigenlijk normaal. Idem voor mijn airbag. Ook niet het mooiste item, maar wel genomen voor mijn veiligheid en ik denk dat veiligheid ten allen tijden belangrijker is dan looks. Ook in de dressuur (de hoedjes ipv de caps laten al zien dat die cultuur duidelijk anders is dan mijn gedachtegang).

Nou kan ik misschien gemakkelijk praten omdat ik geen wedstrijdruiter ben, sterker nog nu met mijn semi pensionado kan ik alleen nog even 'aquatrainen' in het meertje naast stal en dat is het qua belastbaarheid nu wel ongeveer dus de looks maken totaal niet uit. Maar vinden jullie dit er echt zo vreselijk uitzien? Zou toch prima kunnen in een wedstrijdring? Afgezien dat het nu misschien als hulpmiddel wordt gezien..

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:14

Ik zou zo al niet opstappen, met die veters niet beschermt. En de tong van je schoenen achter de beugel kan blijven zitten..... Dan heeft dat korfje ook geen zin.

Maar de vraag zelf, vind het inderdaad niet mooi.
En omdat ik altijd meer geloofd heb in het opzij klappen dan het doorschieten voor mij gezamenlijk de reden geen korf te willen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:27

Doelde ook voornamelijk op de beugels zelf. Zo met lompe Ariats en sokken gaat natuurlijk niemand de dressuur ring in. :+

In de bak en buiten heb ik eigenlijk altijd wel chaps er overheen gedragen, alleen voor die paar minuten watertrappelen neem ik er de moeite niet meer voor. Dat ik met deze combinatie zo blijf hangen verwacht ik ook niet. Mijn voet kan niet ver genoeg die beugel in om met de schoen te blijven haken. Maar omdat er een vaste ring als beugelophanging zit wilde ik een open beugel of openklappende beugel ook niet riskeren. Ach zo neemt iedereen zijn eigen afwegingen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:31

Celebi schreef:
Ach zo neemt iedereen zijn eigen afwegingen.

Absoluut hoor. Ik vermijd bijvoorbeeld veters, omdat ik te lui ben om mijn chaps aan te trekken. En aan veters kun je echt wel blijven haken. Als ik dressuurwedstrijden zou rijden, zou ik best met mijn korven de ring in durven hoor. Ben te oud en te lelijk om nog mee te doen aan dat uiterlijke vertoon. Nee, ik lieg, natuurlijk ben ik ook ijdel. Maar in de dressuurring zou ik de korfjes waarschijnlijk juist doen om dwars te liggen :o .
Laatst bijgewerkt door miereneter op 08-03-25 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:32

Dat snapte ik dat het zo niet voor de dressuurring was, kom je het losrijterrein niet eens mee op :+
Ging mij idd puur om de veiligheid.

Maar met een dichte beugelhaak/ophanging waarom dan geen open beugel of openklap beugel?
Die snap ik samen even niet :)