Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:13

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Ah. Je bent er nog steeds van overtuigd dat alle zadels met veel wrong exact zo zijn als het zadel uit je op?

Nee.

Blijkbaar wel, want je refereert er steeds naar alsof dat het enige model is dat verkrijgbaar is bij dit type zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:14

Dat denk ik niet dat ligt er helemaal aan of het model bij de ruiter past. Ik pas bijvoorbeeld gewoon in mijn 17 inch anatomica zonder belemmeringen, mijn knie ligt onder ''het in jouw ogen enorme block'' waardoor het niet is dat je knie ertegen aan stoot en je achterin het zadel komt.

In een platte kn 17 inch had ik absoluut niet meer ruimte.

Maar zet je iemand in mijn zadel die niet maatje 36 heeft ja die zal er inderdaad niet in passen en die past ook meteen niet op mijn paard want die kan geen zadels grote dan 17 inch dragen. Maar die kunnen prima op een paard met een langere rug met een groter zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:16

@ 996981: Hey, ik vind het super leuk om te discussiëren, anders had ik dit topic niet geopend. Maar als je het niet erg vind, ga ik geen dingen verdedigen die ik in de eerste plaats niet heb gezegd :)
Als jij wat meer moeite doet om mij goed te begrijpen, zal ik moeite doen om jouw vragen te beantwoorden :)

swatch

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:20

Ik krijg anders maar weinig reactie op mijn berichten. Ik probeer constructief een bijdrage te leveren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:22

Avalanche schreef:
@ 996981: Hey, ik vind het super leuk om te discussiëren, anders had ik dit topic niet geopend. Maar als je het niet erg vind, ga ik geen dingen verdedigen die ik in de eerste plaats niet heb gezegd :)
Als jij wat meer moeite doet om mij goed te begrijpen, zal ik moeite doen om jouw vragen te beantwoorden :)

Joh, we hebben dit een paar pagina’s terug besproken. Daar reageer je niet meer op om vervolgens weer met je maat 32 argument te komen. Dat werkt niet in een discussie.

Niemand heeft gezegd dat dit zadel op je plaatje geschikt zou moeten zijn voor iedereen. Dat zijn de meeste zadels overigens niet.

Als je zelf even verder kijkt, zul je zien dat heel veel merken dit type zadel hebben en dat er veel verschillen zitten in uitvoering, zelfs onder hetzelfde merk. Je hoeft geen zadel te kopen die ontworpen is voor dunne benen als je die niet hebt. Er zijn namelijk ook modellen die juist gemaakt zijn voor vollere benen en alles ertussen in.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:34

Heb je voorbeelden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:43

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 17:09

Ik denk niet dat het veel zin heeft om door te praten, want als je dit linkt zijn we het fundamenteel oneens met elkaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:18

Avalanche schreef:
Ik denk niet dat het veel zin heeft om door te praten, want als je dit linkt zijn we het fundamenteel oneens met elkaar.

En jij vraagt mij op een leuke manier te discussiëren? Wellicht kun je dan zelf in ieder geval de moeite doen waarom je denkt/vindt dat we het zo oneens zijn met elkaar.

Als je geen discussie wil is ook prima, maar dat is wel gek als je zelf dit discussie topic hebt geopend….

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:23

Ik heb op 2 paarden ook 2 totaal verschillende zadels liggen.
Op mijn Frederiksborger heb ik een simpele Wintec wide liggen. Plat, amper wrong enzovoort. Voor hem is het ideaal en ik moet er niet aan denken om op hem in een zadel te zitten met diepe zit, veel wrong.
Op de KWPN'er die ik rij ligt een Custom met diepe zit en een bovenbeenwrong. Op hem vind ik het ideaal ivm zijn grote bewegingen. Door mijn slechte enkels kan ik op hem ook fijn rijden in dit zadel wat niet gaat met een platter zadel wat weinig wrong heeft. Zelf heb ik hele lange benen die mooi onder de wrongen vallen en komt het mijn houding ook totaal niet ten nadelen. Nu ik geopereerd ben en andere op hem rijden die een stuk kleiner zijn dan mij zie ik wel dat het voor hun houding niet ideaal is want dan komen de knieën bij de wrongen.

Ik denk dat het dus ook echt per combinatie moet passen. Met beide paarden heb ik dus zo'n groot contrast in zadels maar op beide paarden kan ik in dat zadel fijn zitten wat zij op hun rug hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 17:29

996981 schreef:
Avalanche schreef:

En jij vraagt mij op een leuke manier te discussiëren? Wellicht kun je dan zelf in ieder geval de moeite doen waarom je denkt/vindt dat we het zo oneens zijn met elkaar.

Als je geen discussie wil is ook prima, maar dat is wel gek als je zelf dit discussie topic hebt geopend….

Ik heb dat doorheen het topic al vrij uitgebreid uitgelegd, maar ik steek geen energie in zaken uitleggen als jij geen moeite doet om het te begrijpen. Of alle moeite doet om van alles wat ik zeg een stroman te gaan maken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:50

swatch schreef:
Als het zadel in balans op het paard ligt dan kiept het niet voor of achterover. Als er dan voldoende ruimte is voor de billen van de ruiter om in het zadel te kunnen zitten en onbelemmerd het bekken naar voren of achteren te kantelen met een wrong die dit niet belemmert dan maakt het mij niet uit hoe dik de wrong is.
(En welk merk, welke inchmaat of boommaat het is om het even. Elk merk meet het toch op zijn eigen manier)

En simpele natuurkunde bewijst het tegendeel!
In het geval van een blok zal je lichaam als een hefboom werken op het zadel en zal er wel degelijk extra druk achter in het zadel komen op het moment dat een blok je bovenbeen blokkeert.

Ik zal nogmaals dat filmpje posten:

Alle “steun” van de blokken is extra druk achterin.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:36

Avalanche schreef:

Waarover wil je dan precies discussiëren? Er worden goede inhoudelijke reacties geplaatst waar niet op gereageerd wordt. Je blijft terugvallen op de maat van de gemiddelde Nederlandse vrouw in combinatie met het specifieke zadel van je plaatje.

Als je niet wil uitleggen waarom wij het zo oneens zijn en waarover dan precies houd het voor mij op. Me verwijten dat ik m’n best niet doe om jou te begrijpen vind ik dan ook niet zo netjes. Ik steek tijd in de topic waar vervolgens niet op gereageerd wordt. Dan kan ik het ook niet gaan begrijpen.

Ik wens je dus veel succes met je discussietopic

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:51

Daphara schreef:
En simpele natuurkunde bewijst het tegendeel!
In het geval van een blok zal je lichaam als een hefboom werken op het zadel en zal er wel degelijk extra druk achter in het zadel komen op het moment dat een blok je bovenbeen blokkeert.

Ik zal nogmaals dat filmpje posten:

[ Video ]

Alle “steun” van de blokken is extra druk achterin.

Maar komt dat hefboomeffect niet doordat de knieën onder het blok "haken"? Het lijkt mij dat als het blok op de juiste plek zit (als in dat het geen druk mag geven in welke positie dan ook) je dit niet hebt toch?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 19:12

Je bedoelt wanneer de ruiter gecentreerd in het zadel zit? Dan zou het block het been niet mogen raken, dan zou je het idd niet hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:16

Ik durf er wel een scherpe in te gooien: Ooit heeft Jan Greve daar ook een artikel over geschreven. Met de huidige zadels zitten veel mensen op jonge paarden te zwaar waardoor er veel rugproblemen ontstaan. Die rugproblemen zie je bij spring en eventingpaarden veel minder. Ik ben daar toen over na gaan denken en sowieso zou ik geen paard durven zadelmak maken met een dressuurzadel, want je vliegt eraf. Maar inderdaad zit je veel zwaarder in een dressuurzadel. Heel vroeger reed je tot het Z ook in een veelzijdigheidzadel.

Met de komst van de zadels met extreme wrongen zie je nog meer problemen. Ook zijn er nog maar weinig mensen die mooi in balans op die zadels zitten. Zelfs bij de top is het dramatisch.

Passier GG ben ik altijd erg fan van geweest, vorige paard paste die niet ( ja de versie van 6000 euro wel) en die liep top onder een prestige Modena en die is ook vrij plat en vrij weinig wrongen, dus daar kon ik zelf ook goed mee wegkomen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:27

Avalanche schreef:
Je bedoelt wanneer de ruiter gecentreerd in het zadel zit? Dan zou het block het been niet mogen raken, dan zou je het idd niet hebben.

Meer wanneer de wrongen, of blokken in dit geval. juist geplaatst zijn :Y).
Gecentreerd zitten is ook nog een ding natuurlijk, ik heb een aantal zadels geprobeerd waarbij het dieptepunt best ver naar achter lag waar ik niets mee kan. Dat lijkt ook een beetje een trend te worden.

Laatst zei iemand tegen mij dat mijn KN wel leuk is voor nu, maar op dat zadel zou je (als in iedereen algemeen dus) wat verder voorin zitten en dus zou het onmogelijk zijn om oefeningen te doen waarbij het paard op de achterhand zou moeten _O-

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:31

Avalanche schreef:

Dus dan is dit filmpje wat Daphara plaatst toch niet erg representatief. De 'ruiter' daar raakt de blokken wel. Lijkt mij ook dat een soort 'haak' effect optreedt, waardoor het hefboom effect idd in werking treed. Als je de blokken niet raakt (wat zo hoort zeg je), dan maken die blokken eigenlijk toch niet uit?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:50

Bielsje schreef:
Laatst zei iemand tegen mij dat mijn KN wel leuk is voor nu, maar op dat zadel zou je (als in iedereen algemeen dus) wat verder voorin zitten en dus zou het onmogelijk zijn om oefeningen te doen waarbij het paard op de achterhand zou moeten _O-

Dat lijkt mij grote flauwekul. KN raak je nu niet meer aan de straatstenen kwijt omdat de diepe zit zadels met grote wrongen in zijn. Maar ook omdat de moderene zadels van zachter leer zijn gemaakt wat denk (denk want ik heb een KN :+ ) wel prettig is voor de billen.

Maar 20 jaar geleden was KN ongeveer top of the bill en was het 1 van de allerbeste zadels. Ook toen werden alle GP oefeningen met die zadels gedaan en kwamen de paarden op de achterhand. Ik denk eerder dat met die enorme bewegingswonders tegenwoordig (met heel veel voorbeen en heel veel stuwing) veel ruiters niet meer de bewegingen met een KN uit kunnen zitten en daardoor teveel voorin gaan zitten in een KN. Ik vind mijn 24 jaar oude KN Symphonie nog steeds heerlijk zitten maar ik heb ook allround paarden, geen hoogbenige dressuur bewegingswonders.

Overigens is het voor de rug van een jong paard dat nog niet in balans is in mijn ogen zeker beter om op een spring- of veelzijndigeheids zadel in te rijden. Je zit daarin lichter, zit de onverwachte bewegingen beter uit en klapt daardoor minder snel op een hoge lepel. Verder denk ik dat lichtrijden in zo'n zadel met hele diepe zit en veel wrong ook niet gemakkelijk is, terwijl ik het eerste jaar op een jonkie eigenlijk nooit doorzit. Ik baal ook als een stekker. Mijn jonge paard wat momenteel zadelmak gemaakt wordt, past mijn springzadel niet op. Mijn KN ligt prima, maar ondanks dat ik gek ben op mijn KNnetje had ik het toch liever andersom gehad. Ik kan prima het eerste jaar zonder dressuurzadel maar nu mijn springzadel niet past moet ik dus wel met rasse schreden op zoek naar aan passend springzadel omdat ik een springzadel gewoon meer geschikt vind voor de eerste periode onder het zadel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:55

oji schreef:
Dat lijkt mij grote flauwekul. KN raak je nu niet meer aan de straatstenen kwijt omdat de diepe zit zadels met grote wrongen in zijn. Maar ook omdat de moderene zadels van zachter leer zijn gemaakt wat denk (denk want ik heb een KN :+ ) wel prettig is voor de billen.

Maar 20 jaar geleden was KN ongeveer top of the bill en was het 1 van de allerbeste zadels. Ook toen werden alle GP oefeningen met die zadels gedaan en kwamen de paarden op de achterhand. Ik denk eerder dat met die enorme bewegingswonders tegenwoordig (met heel veel voorbeen en heel veel stuwing) veel ruiters niet meer de bewegingen met een KN uit kunnen zitten en daardoor teveel voorin gaan zitten in een KN. Ik vind mijn 24 jaar oude KN Symphonie nog steeds heerlijk zitten maar ik heb ook allround paarden, geen hoogbenige dressuur bewegingswonders.

Overigens is het voor de rug van een jong paard dat nog niet in balans is in mijn ogen zeker beter om op een spring- of veelzijndigeheids zadel in te rijden. Je zit daarin lichter, zit de onverwachte bewegingen beter uit en klapt daardoor minder snel op een hoge lepel. Verder denk ik dat lichtrijden in zo'n zadel met hele diepe zit en veel wrong ook niet gemakkelijk is, terwijl ik het eerste jaar op een jonkie eigenlijk nooit doorzit. Ik baal ook als een stekker. Mijn jonge paard wat momenteel zadelmak gemaakt wordt, past mijn springzadel niet op. Mijn KN ligt prima, maar ondanks dat ik gek ben op mijn KNnetje had ik het toch liever andersom gehad. Ik kan prima het eerste jaar zonder dressuurzadel maar nu mijn springzadel niet past moet ik dus wel met rasse schreden op zoek naar aan passend springzadel omdat ik een springzadel gewoon meer geschikt vind voor de eerste periode onder het zadel.

Eerste stuk is ook onzin. KN, Passier, Prestige, het waren allemaal topzadels. Alleen moest je wel zelf kunnen zitten :+

Doorzitten op die jonkies is ook niet normaal, maar ja......denk dat wij oud aan het worden zijn :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:56

Ha ha dit soort topics verraden je leeftijd :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:59

Volgens mij waren de KN,s na 1994 wat minder populair. KN,s met het rode knopje moest je hebben toch? Kwaliteit is niet altijd even goed geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:04

lies schreef:
Avalanche schreef:

Dus dan is dit filmpje wat Daphara plaatst toch niet erg representatief. De 'ruiter' daar raakt de blokken wel. Lijkt mij ook dat een soort 'haak' effect optreedt, waardoor het hefboom effect idd in werking treed. Als je de blokken niet raakt (wat zo hoort zeg je), dan maken die blokken eigenlijk toch niet uit?

Komt het toch weer uit op de pasvorm die voor ruiter en paard goed moeten zijn. :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:06

Elisa2 schreef:
Volgens mij waren de KN,s na 1994 wat minder populair. KN,s met het rode knopje moest je hebben toch? Kwaliteit is niet altijd even goed geweest.

Oh nee hè :Y)

Het gerucht ging dat de boom was aangepast met de wijziging van dat stijgbeugelriemhouderclipding, dat was eerst rood idd. Maar het enige wat is aangepast is de kleur van dat klipje en verder niets. Dat hele gedoe is van 1 zadelmaker afgekomen die dat "bewees" door iets met de boom te doen wat je er niet mee mag doen, iets met spanbanden :')

Ze zijn echt nog hetzelfde, behalve dat het leder van de zittingen in het algemeen niet meer warm gespannen mag worden dus dat wordt nu koud gedaan en er zullen vast nog wel wat andere regeltjes aangepast zijn arbotechnisch of milieutechnisch ofzo :+

Edit: ze hebben wel een tijdje, vlak na 1994?, een andere leer leverancier gehad. Dat leer was minder en dus zijn ze vrij snel weer geswitched.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:08

996981 schreef:
Avalanche schreef:
Heb je voorbeelden?

https://mysaddle.com/nl/dressuurzadels
Have fun.

En dit is maar 1 merk van de vele merken die dit type aanbieden

Interessante link, ik zie heel veel verschillen in de zadels wbt wrongen en diepe zit. Zou hier weleens toelichting bij willen horen van een zadelmaker waar bepaalde type zadels bijvoorbeeld voor ontworpen zijn. (lange/ korte benen, dun/ dik etc. etc.)