Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:01

Oww ja, die onderste ziet er qua bolling al "beter" uit, ahh en je hebt een barefoot nevada of niet? Die heeft ook een minder lang zweetblad als een normaal zadel, dus mag je ook een wat langere singel hebben.

Hij lijkt op de foto met het zadel inderdaad wat gek, zou voor de zekerheid wel kijken of het niet te veel naar voren trekt, je singelstoten lijken op die foto wel naar voren te trekken namelijk.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:05

ricojoreen schreef:
siskeh schreef:
Die hierboven, gebruik je die normaal met een zadel ook? of enkel met BBP, als je de singel langer doet moet je wsl een ander dekje onder je BBP doen. Wat ook wel belangrijk is, zorg ervoor dat de uitsparing goed zit qua "hoogte" die lijkt nu mooi op de hoogte van de oksel te zitten, maar als je hem 10/15 cm langer doet, dan komt die uitsparing mogelijk ook niet mooi te liggen.

Dankje, met zadel vind ik hem minder mooi liggen.. ze staat hier ook een beetje vreemd :+

[ [url=m/H4Yg3r.jpg]Afbeelding[/url] ]

De singel die ik nu heb:
De bolling aan de voorkant is hier inderdaad wel heel breed.
[ [url=m/zg43Rh.jpg]Afbeelding[/url] ]

De singel op mijn verlanglijstje:
Minder brede bolling, dus ik gok dat het dan ook bij een maatje groter niet in de weg gaat zitten?
[ [url=m/LLtmx1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die horka heb ik ook recent gekocht, erg fijne singel ! :j

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:07

Britt_xxx schreef:
Bedankt! Ik zit meer op mijn linkerbil, dus weet bijna zeker dat dat de oorzaak voor het schuiven is. :) Maar zodra iemand anders de singel 1 gaatje strakker heeft gedaan, doet het probleem zich niet meer voor. En hij wordt dan niet extreem strak aangesingeld.

Ik zal morgen even de gevraagde foto’s maken!

Bij mijn paard durft het zadel ook naar links gaan omdat die net niet 100% gelijk bespierd is langs de schoft (word aan gewerkt), met een singel met elastiek is dat nog 10x erger :') dus ik blijf bij zonder elastiek :j

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:40

siskeh schreef:
Oww ja, die onderste ziet er qua bolling al "beter" uit, ahh en je hebt een barefoot nevada of niet? Die heeft ook een minder lang zweetblad als een normaal zadel, dus mag je ook een wat langere singel hebben.

Hij lijkt op de foto met het zadel inderdaad wat gek, zou voor de zekerheid wel kijken of het niet te veel naar voren trekt, je singelstoten lijken op die foto wel naar voren te trekken namelijk.

Een Nevada inderdaad, mevrouw heeft een tijd stil gestaan, dus enorm veranderd qua rug... We blijven dus voor nu even boomloos rijden en ik hoop binnenkort weer in een dressuurzadel te zitten :D
Zadel ligt na het rijden mooi achter de schouder, ze kan alleen niet normaal staan hahah

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:48

De singel is net binnengekomen! Meestal moet ik heel lang wachten bij agradi, maar hij was super snel bezord :D
Hij ziet er mooi uit en is lekker zacht!
Ik ga vanavond meteen even kijken hoe hij ligt met bbp *\o/*

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:15

Singel van het weekend opgehaald. Zeker niet ontevreden!
Indien paard geen wondjes of andere irritaties krijgt ga ik wel ook de maat kleiner voor erbij zoeken. Singel op dekje is hier namelijk een no-go, dus als hij af zou vallen wordt hij te groot.

Afbeelding

Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:52

Mijn singel van kramer is binnen maar ga toch voor de 70cm denk ik. Hij kan nu met 60cm nog wel een paar gaatjes aangesingeld worden trouwens. De 70cm zou echt tegen het dekje/zweetblad komen. Ik heb alleen nu nog maar twee gaatjes over dus met 70cm moeten er of gaatjes bij of ik kan hem niet goed aansingelen. Ik pas hem morgen even met dekje en even goed aangesingeld.

Deze heb ik nu, superzacht leer! :
https://m.kramer.nl/SALE/Paard/Zadels-t ... .60..DB%3e

Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:33

miss_lizje schreef:
Singel van het weekend opgehaald. Zeker niet ontevreden!
Indien paard geen wondjes of andere irritaties krijgt ga ik wel ook de maat kleiner voor erbij zoeken. Singel op dekje is hier namelijk een no-go, dus als hij af zou vallen wordt hij te groot.

[ [url=m/AttWNr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cFXx31.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit, eventueel kun je bij een maat kleiner ook voor een “narrow” gaan, heb je nog net iets meer vrijheid achter de oksel.

xLiez schreef:
Mijn singel van kramer is binnen maar ga toch voor de 70cm denk ik. Hij kan nu met 60cm nog wel een paar gaatjes aangesingeld worden trouwens. De 70cm zou echt tegen het dekje/zweetblad komen. Ik heb alleen nu nog maar twee gaatjes over dus met 70cm moeten er of gaatjes bij of ik kan hem niet goed aansingelen. Ik pas hem morgen even met dekje en even goed aangesingeld.

Deze heb ik nu, superzacht leer! :
https://m.kramer.nl/SALE/Paard/Zadels-t ... .60..DB%3e

[ [url=m/slEJ6M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kXdgEL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaatjes in een singel liggen doorgaans 2,5 cm uit elkaar en je hebt nog 3 gaatjes (aan beide kanten?) over. Je gespen zouden ongeveer moeten zitten waar je nu de hoogste gaatjes hebt, dus 70 cm zal niet te lang zijn, want je mag zeker 10-15 cm langer hebben dan op deze foto.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:44

Ja dacht ik inderdaad ook al, maar het singel model ligt volgens mij wel prima. Hij laat de oksels wel mooi vrij! Pas morgen deze nog even goed en anders bestel ik die 70cm gewoon en dan gaat deze terug.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 28-07-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarizka

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:47

Even een vraagje tussendoor. De QHP Banana is aanzienlijk meer banaan gebogen (haha de naam zegt het al) dan de QHP Bold? Lijkt zo op foto in ieder geval, kwam hem net tegen

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:00

Ook hier graag advies gevraagd, mn vorige singel was een simpele neopreen 65 cm, nu had mn hafje nooit singelnijd maar begon dit laatste tijd toch een beetje te ontwikkelen.. niet extreem maar toch net dat hoofd omhoog gooien en heel boos kijken. Voor mij een teken dat t tijd werd om eens iets anders te proberen. Nu een br bont singel, anatomisch.. maar twijfel toch een beetje aan de pasvorm, ze moet wel echt afvallen. Qua aansingelen geen verschil met de neopreen, maar dit zal ook niet in 1x weer verdwenen zijn.

Wat raden jullie aan?

Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:07

Afbeelding

Vandaag een anatomische singel zonder elastiek mogen uitproberen (links). Zelf heb ik een rechte ghost singel volledig van elastiek(rechts). Maar bij beide heb ik het idee dat de singelstoten naar voren gaan en vroeg mij af of dit opgelost kan worden met een (anatomische) banaan?

De anatomische drukte ook erg tegen zijn buikkant en tussen de voorbenen volledig los, lijkt mij dat dat ook niet de bedoeling is? Kon er niet eens een vinger tussen wurmen aan de buikkant.. Singel aan de zijkant/bij de gespen kon makkelijk een platte hand tussen geschoven worden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:32

Die links is de comfort van Rossner? Die heb ik ook weg gedaan om wat jij omschreef, voorkant tussen benen los, achterkant "strak"
De singelstoten lijken wel ietsie beter te liggen op de singel links, maar dat kan ook wat vertekenen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:23

Dit is de singel goed aangesingeld! Ik twijfel of dit model wel goed past :( maar meer banaan (in het bruin) is niet echt te vinden waar je even kan proberen.
Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:24

xLiez schreef:
Dit is de singel goed aangesingeld! Ik twijfel of dit model wel goed past :( maar meer banaan (in het bruin) is niet echt te vinden waar je even kan proberen.
[ [url=m/N6NnDl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind deze erg breed.

Misschien toch voor zwart gaan en het juiste model voor je paard kiezen?
Met de singelstoten er over zie je het verschil bijna niet ;)

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:25

Nibbit schreef:
xLiez schreef:
[ [url=m/N6NnDl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind deze erg breed.

Misschien toch voor zwart gaan en het juiste model voor je paard kiezen?
Met de singelstoten er over zie je het verschil bijna niet ;)

Ik ben ook hard op zoek naar een banaansingel in het zwart die aan mijn eisen voldoet, maar of ik kijk niet goed of ik weet gewoon niet of ik goed zoek. In het zwart met de meest gebogen vorm kom ik uit op de QHP Banana, iets minder gebogen de QHP Bold.. Verder zie ik niet veel opties want zijn niet allemaal zo heel erg gebogen. Heb de Kieffer geprobeerd (ja die moest sowieso een maat groter) maar die was licht gebogen en mag van mij meer gebogen zijn

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:14

Ik heb naar aanleiding van dit topic een banaansingel via agradi gekocht. Ik heb 10 cm langer gegaan, hij had nog wel langer gemogen voor het mooie. Maar als het goed is gaat ze vanaf nu ook wel weer wat kilo's afvallen. Dus wil even kijken wat dat doet. Anders komt de zadelpasser in september en kan ik haar nog even vragen.
Afbeelding

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:23

Zou de Le Mieux Gel Tek singel wat voor haar zijn? Ik heb nu een rechte neoprene, maar die van Le Mieux vind ik zo mooi! (Maar liever dat het goed zit, dan mooi is haha).

Helaas geen foto met zadel. Die zou ik kunnen maken als dat handiger is. Ik ga trouwens als ze weer hersteld is van de peesblessure kijken voor een nieuw zadel, maakt dat nog verschil?

0,0 verstand van singels hier haha.

Afbeelding
Afbeelding

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:24

Zou de Le Mieux Gel Tek singel wat voor haar zijn? Ik heb nu een rechte neoprene, maar die van Le Mieux vind ik zo mooi! (Maar liever dat het goed zit, dan mooi is haha).

Helaas geen foto met zadel. Die zou ik kunnen maken als dat handiger is. Ik ga trouwens als ze weer hersteld is van de peesblessure kijken voor een nieuw zadel, maakt dat nog verschil?

Afbeelding
Afbeelding

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:49

Twijfel trouwens ook of mijn anatomische singel te klein is?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rij nu ook tijdelijk met een simpel neopreen rechte singel;
Afbeelding

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:39

Laura_ schreef:

[ [url=m/26S5VK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OfBqJQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met zadel. Ligt niet helemaal optimaal op haar, i know. Komt een nieuw zadel, maar afspraak met zadelmaker stond gepland, maar toen kreeg ze een peesblessure, dus die afspraak is uitgesteld.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:44

xRoossie95 schreef:
Twijfel trouwens ook of mijn anatomische singel te klein is?
[ [url=m/j4G6v1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Yv6XQo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/unQV9U.png]Afbeelding[/url] ]

Rij nu ook tijdelijk met een simpel neopreen rechte singel;
[ [url=m/GnYBX3.png]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij is die net aan prima van lengte, moet niet korter. Je hebt genoeg vrijheid achter de oksel en een slank paard, dus dit lijkt me het juiste model. Mocht je wat anders willen en tussen 2 maten in zitten, dan zou ik eerder (op basis van de huidige foto’s) voor 5 cm langer gaan dan 5 cm korter.
Als je paard wat aankomt kan het nog zijn dat je een ander model en meer lengte nodig hebt, maar voor nu lijkt dit prima.
Laura_ schreef:
Laura_ schreef:

[ [url=m/26S5VK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OfBqJQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2S7wmj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/anR4t8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5fOBL8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met zadel. Ligt niet helemaal optimaal op haar, i know. Komt een nieuw zadel, maar afspraak met zadelmaker stond gepland, maar toen kreeg ze een peesblessure, dus die afspraak is uitgesteld.

Op basis van de eerste twee foto’s zou ik zeggen dat je een 5-10 cm langere singel (tussen de gespen) kunt gebruiken. Is doet die rechte neopreen singel waar je het over had? Het lijkt namelijk wel wat anatomisch van vorm, maar dat kan het effect van de schaduw zijn.

Ik zou, op basis van de bouw van je paard (moet die niet dikker worden), gaan voor een asymmetrische singel en dan 5-10 cm langer dan nu.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:54

Lenexa schreef:
Ik heb naar aanleiding van dit topic een banaansingel via agradi gekocht. Ik heb 10 cm langer gegaan, hij had nog wel langer gemogen voor het mooie. Maar als het goed is gaat ze vanaf nu ook wel weer wat kilo's afvallen. Dus wil even kijken wat dat doet. Anders komt de zadelpasser in september en kan ik haar nog even vragen.
[ [url=m/WokBj8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lengte lijkt prima zo hoor, langer hoeft niet. Ook liggen de gespen mooi recht naast elkaar nu. Ik kan alleen door de losse singelstoten niet zien of de oksel vrij genoeg ligt.

puppy1128 schreef:
[ Afbeelding ]

Vandaag een anatomische singel zonder elastiek mogen uitproberen (links). Zelf heb ik een rechte ghost singel volledig van elastiek(rechts). Maar bij beide heb ik het idee dat de singelstoten naar voren gaan en vroeg mij af of dit opgelost kan worden met een (anatomische) banaan?

De anatomische drukte ook erg tegen zijn buikkant en tussen de voorbenen volledig los, lijkt mij dat dat ook niet de bedoeling is? Kon er niet eens een vinger tussen wurmen aan de buikkant.. Singel aan de zijkant/bij de gespen kon makkelijk een platte hand tussen geschoven worden.

Ik vind op het oog de Comfort niet verkeerd liggen hoor, maar minimaal wat scheef bij de gespen. Ik denk dat je niet al te veel moet kijken of de singelstoten helemaal recht liggen, want je hebt geen echt zweetbad aan je zadel en dat vertekend ontzettend. Onder een zweetbaden liggen de singelstoten ook niet helemaal recht bij een dressuur zadel.

Als de Comfort te veel trekt aan de buik kant van de singel, zou je nog een ander asymmetrisch model kunnen proberen om te kijken of dat beter is, zoals de Prolite. Deze lengte tussen de gespen is prima zo.

Een anatomische banaan singel kan inderdaad de druk aan de buikzijde van de singel wegnemen, omdat die aan de buikkant langer is. Ik denk dat je paard wat betreft model net tussen Asymmetrisch en Crescent (banaan) in zit, dus het zal een beetje passen en meten zijn wat het handigste is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:57

xMarizka schreef:
Ik ben ook hard op zoek naar een banaansingel in het zwart die aan mijn eisen voldoet, maar of ik kijk niet goed of ik weet gewoon niet of ik goed zoek. In het zwart met de meest gebogen vorm kom ik uit op de QHP Banana, iets minder gebogen de QHP Bold.. Verder zie ik niet veel opties want zijn niet allemaal zo heel erg gebogen. Heb de Kieffer geprobeerd (ja die moest sowieso een maat groter) maar die was licht gebogen en mag van mij meer gebogen zijn

Is de bold niet asymmetrisch in plaats van banaanvormig?
Ik ken al die merken en namen niet uit mijn hoofd, maar ik wil best mee zoeken met je als je wat linkjes plaatst. Je moest 70 cm hebben toch?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:03

Ilse_loveU_x schreef:
Ook hier graag advies gevraagd, mn vorige singel was een simpele neopreen 65 cm, nu had mn hafje nooit singelnijd maar begon dit laatste tijd toch een beetje te ontwikkelen.. niet extreem maar toch net dat hoofd omhoog gooien en heel boos kijken. Voor mij een teken dat t tijd werd om eens iets anders te proberen. Nu een br bont singel, anatomisch.. maar twijfel toch een beetje aan de pasvorm, ze moet wel echt afvallen. Qua aansingelen geen verschil met de neopreen, maar dit zal ook niet in 1x weer verdwenen zijn.

Wat raden jullie aan?

[ [url=m/cttAeZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zSo9E5.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bont singel is zo’n 15 cm te kort, de singel op de tweede foto mag ook 5 cm langer. Ik vind persoonlijk op de 2e foto de singel al beter liggen dan de eerste foto. Op de 2e foto hoeft je paard toch ook niet af te vallen, op de eerste wel wat.

Ik geloof dat de eerste foto is wat je nu hebt, dus het meest recent genomen?
Dan zou ik een 15 cm langere asymmetrische singel adviseren. Dat geeft de buik iets meer ruimte.
Crescent is nog net niet nodig, zeker niet als de pony op dieet is/gaat.

Zo dan ben ik nu weer helemaal bij. :+