Ervaringen Fager bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 16:27

Ik rijd inmiddels nu 3 weken met de fager Julia en gisteren weer les gehad. Ik had niks gezegd maar na afloop complimenten over dat ze beter was in de aanleuning.

Eerst de maria getest, maar dat was hem aan alle kanten niet.
Uiteindelijk was ze net na aankomst en 1x rijden met de Julia even niet rad en moest ik wachten op de chiropractor. Dus toen de gok maar genomen en het bitje gekocht aangezien ik de eerste keer rijden al merkte dat ze veel meer de hand op zocht.

Uiteindelijk dus blij met de keus om eens wat anders te proberen. Dat zelfs de instructeur t opmerkt.
Ondanks dat ze al jaren goed liep op haar andere aangemeten bitje via de fitter.

Ik heb wel een 13,5 cm ipv 12.5. Aangezien ze vindt ik toch wat kleiner vallen.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:08

Muze schreef:
Iemand misschien een idee welk bitje geschikt zou kunnen zijn als eerste bitje?
Bij de bit quiz staan veel vragen rondom rijden, maar dat is nog niet van toepassing.
Ik twijfel nog een beetje of ik Bitloos ga inrijden tzt of met bit. Als het een bit wordt neig ik naar fager.
Dikke tong, heel weinig ruimte, tandarts zei al specifiek dat het een uitdaging zou gaan worden.
11,5 / 12 cm.
Heeft nu twee keer een nep Myler in gehad en is daar dan ( nog) erg rommelig mee. Maar dat is ook gewenning natuurlijk.

Hier ben ik ook oprecht benieuwd naar. Ik vind het zo lastig te bepalen wat ik wil gebruiken. Ik wil wel met bit inrijden maar waar begin ik! Fager spreekt me wel heel erg aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen Fager bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 17:13

Titanium bustrens Maria lijkt mij ook erg fijn.
Maar zie geen test versie op 14,5

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:05

Ik heb van de week de Fager Emil besteld, deze kwam als beste optie uit de bitquiz en de vergelijkingsoptie op de website van Fager. Ben erg benieuwd. Was helaas geen testversie beschikbaar

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:40

Ik heb de Fager Felix met vaste ringen. Paard loopt er mooi ontspannen van en is constanter in de aanleuning :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:13

Ik rij inmiddels alweer tijdje op de bustrens julia. Was het voorheen een gedoe om zijn bit in te krijgen. Staat hij nu netjes met zn hoofd omlaag en kan ik hem zonder vingers in zijn mond te doen erin doen. Hij hapt er een soort van in. Dat zegt voor mij genoeg. Hij loopt er een stuk beter op dan een watertrens ondanks dat het wel af en toe een wat stugge jongen kan zijn in zijn buiging en kaak

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 02:42

Voor mijn fries die ik normaal op een dubbel gebroken bustrens rijd, heb ik op advies van Fager de mattias gekocht.
Dit advies is gebasseerd op het feit dat mijn paard moeilijk druk wil geven, en als een echt fries vaak achter het bit kruipt. En ik moet zeggen, ik merk echt wel verschil.
Heb nu een paard dat meer naar mijn hand staat en ook echt wel meer druk geeft.

Mijn andere paard had enorm veel moeite met de aanleuning als hij met stang en trens gereden werd. Had het gevoel dat hij de hoeveelheid ijzer in zn mond niet kon waarderen.

Ik heb op hun advies de felicia stang gekocht. Ik was een beetje sceptisch en vond het eigenlijk wel erg veel geld, dat die 25% korting er overheen ging trok me over de streep.

En wauw! Bij dit paard merk ik echt bizar veel verschil! Ik heb ineens een hele fijne aanleuning en heb gevoel dat hij dit bit echt wel meer accepteerd.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:12

Ik heb ter afwisseling de julia er nog bij gekocht (rij normaal met een Bombers stang met grote tongboog) en wauw, waar normaal dubbel gebroken bitten echt een ramp waren was dit een verademing. Hij pakt 'm nog steeds vast en is sterk (ook niet gek na 4 maanden stilstaan en nu weer opbouwen) maar wat een verschil!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:23

Kan je Fager bitten nu ergens met korting kopen? Ik wil graag de Maria kopen, maar de prijs houdt me wat tegen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:43

Paar weken terug kon dat :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:14

Puppetje schreef:
Kan je Fager bitten nu ergens met korting kopen? Ik wil graag de Maria kopen, maar de prijs houdt me wat tegen.

Af en aan zijn er kortingen meestal. Nu is er net een actie geweest. Ze zijn het verder wel meer dan waard. Net 1 voor onze shet ssngeschaft. Zo lastig om daar fijne bitjes voor te vinden, alles is of te groot of de shetlander bitjes zijn gewoon te simpel of dik. (of juist in de kleine maatjes alleen, mijn shet heeft 10,5)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:27

Ik zoek een fijn bit voor mijn 3-jarige. Hij heeft nu een Sprenger dynamic d-trens, maar ik vind hem er niet heel fijn mee lopen. De Carl en de Maria lijken mij fijne bitten en ik heb een lichte voorkeur voor de Maria. Helaas kan ik de Maria niet als testbit bestellen. Ik vind het dan best een gok om een redelijk duur bit te bestellen....

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:29

Puppetje schreef:
Ik zoek een fijn bit voor mijn 3-jarige. Hij heeft nu een Sprenger dynamic d-trens, maar ik vind hem er niet heel fijn mee lopen. De Carl en de Maria lijken mij fijne bitten en ik heb een lichte voorkeur voor de Maria. Helaas kan ik de Maria niet als testbit bestellen. Ik vind het dan best een gok om een redelijk duur bit te bestellen....

https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... maria.html

Hier kan je volgensmij wel testbit aanvinken dacht ik.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:40

Bedankt, dit is alleen een watertrens en een bustrens lijkt me voor een jong paard stabieler in de mond te liggen. Het is al weer zolang geleden dat ik een jong paard heb gehad dat ik alles echt weer even moet uitzoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:44

Voor mij is de maria bustrens in 14,5 er ook niet als test en heb idd ook geen zin het zo te kopen

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:54

Puppetje schreef:
Bedankt, dit is alleen een watertrens en een bustrens lijkt me voor een jong paard stabieler in de mond te liggen. Het is al weer zolang geleden dat ik een jong paard heb gehad dat ik alles echt weer even moet uitzoeken.

Atorka kun je ook Fager bitten testen. Zelf geen ervaring mee, maar ik ben zelf ook aan het kijken en kwam het met googlen tegen :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:40

ik heb een fager Gustav bit voor mijn jonge haflinger van 5. Deze heb ik aan laten meten door passend paard. Ik ben normaal geen fan van enkel gebroken bitten maar op deze loopt de mijne erg fijn. Dubbel gebroken bitten gaat hij mee rommelen

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 21:33

Ik heb vandaag mijn nieuwe Fager Maria binnen gekregen. Hopelijk kan ik er morgen even mee rijden.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:06

Ik heb voor mijn jonge paard op advies van een bitfitter de Fager Mary bus trens aangeschaft.
Dit is de Marie maar dan in onderlegtrens, vind de kleine bitringen hieraan mooier voor mijn kleine paardje.
En wij zijn er echt heel tevreden over.
De 'zadelmakmaaster' merkte gelijk verschil

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:52

NadiaM schreef:
Ik heb voor mijn jonge paard op advies van een bitfitter de Fager Mary bus trens aangeschaft.
Dit is de Marie maar dan in onderlegtrens, vind de kleine bitringen hieraan mooier voor mijn kleine paardje.
En wij zijn er echt heel tevreden over.
De 'zadelmakmaaster' merkte gelijk verschil

Ik rijd ook met de Mary en nog altijd zeer tevreden over. Bij mij heeft de bitfitter deze uitgezocht voor ons. Mijn pony heeft weinig plek in zn mond dus hoe dunner des te beter. Gaf hij zelf ook aan tijdens het bitfitten

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:07

@emmuAJ ja echt fijn licht bitje voor kleine mondjes.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:56

Mij werd de Mattias/Matilda geadviseerd, zijn er bokkers met ervaringen met dit bit ? En met welke reden is dit bit aangeschaft? :o

"Je zou eens kunnen kijken naar de Fager Mattias / Mathilda, dat is een dubbelgebroken bit met tongvrijheid en een locksysteem welke er voor zorgt dat het bit wat stiller in de mond ligt zonder dat het bit veranderd in een stangetje.

Deze zorgt vaak voor meer rust in de mond"

Dit bit is helaas niet als test bit verkrijgbaar, dus ik twijfel om hem aan te schaffen, heb ook de Carl getest maar dit was geen succes.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:39

Ik heb de mattias nu paar weken in gebruik en bevalt heel goed!

Mijn fries had moeite met druk geven, en kruipt in no time achter het bit.
Wilde ook moeilijk de hand écht volgen.

Nu heb ik echt duidelijk meer druk, en als ik mn handen naar voren doe dan volgt hij ook echt een stuk beter!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:29

Ik krijg als het goed is de Mathilda deze week ergens binnen.
Wat jij doorkreeg over het bit zei de bitfitter ook tegen mij.
Mijn paard reageerde heel positief op het bit. De druk zou meer op de lagen komen dan op de tong (ik had een enkelgebroken bit). Vond ze veel aangenamer.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 00:15

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt